Włoska uroda i styl Macho, czyli test Stelvio Veloce Q4 280 KM

Pogodzenie przeciwstawnych stylów może zakończyć się na dwa sposoby. Pierwszy to zniszczenie idei obu projektów stylistycznych, co doprowadzi do śmieszności. Drugi zaś to wydobycie piękna z obydwu, co zaowocuje fantastycznym projektem. Tak jest w przypadku Alfy Romeo. Oto test Stelvio Veloce Q4 280 KM, pojazdu który jest piękny, sportowy i uniwersalny.

Pierwszy SUV Alfy Romeo powstał, tak jak każda Alfa, z emocji czerpanych z jazdy i sportowego stylu. Model zawiera bowiem autentycznego „ducha Alfy Romeo”. Ma też jednak styl i walory modeli typu sport utility vehicle – SUV. Co ważne, Alfa Romeo Stelvio zmieniła postrzeganie w segmencie średnich SUV-ów klasy premium. Jaki jest w odczuciu kierowcy ten model sprawdzaliśmy przez 2200 km realizując test Stelvio Veloce Q4 280 KM.

Stelvio Veloce – model SUV o delikatnych liniach

Proporcje Stelvio Veloce są wyrazem kompaktowej wielkości oraz siły i dynamizmu. Nadwozie wyróżnia się przyciągającą wzrok linią i stanowi doskonałą równowagę między stylem Alfy i stylem SUV. Jest to czerpanie z dziedzictwa marki, czyli z mocy, szybkości i piękna oraz z walorów modeli SUV czyli uniwersalności i charakteru macho.

Wymiary pojazdu to: długość 4687 mm, wysokość 1671 mm i szerokość 1973 mm (rozstaw osi 2812 mm), ale zgrabny kształt daje wrażenie kompaktowego stylu. Patrząc na bok samochodu, widzimy płynnie poprowadzoną linią nadwozia rozszerzającą się ku tyłowi. Linia biegnąca od kabiny zamyka się nad mocno nachyloną szybą tylną, zwieńczoną eleganckim spoilerem. Dzięki temu nie tylko uzyskano efekt wizualny, ale też poprawiono osiągi aerodynamiczne, będące kluczowym czynnikiem dla samochodu o sportowych osiągach.


Styl każdej Alfy Romeo charakteryzuje się wysoką jakością powierzchni, co oznacza tworzenie bogatych i harmonijnych refleksów wzdłuż bryły. Nie inaczej jest w tym wypadku. Posągowa forma bryły Stelvio podkreśla grę światła i cienia. Linii przetłoczenia biegnącej przez cały bok nadwozia towarzyszy „muskulatura”, która podkreśla przejście na błotnik przedni i tylny.


Kolejny aspekt stylu Alfa Romeo to „prostota w projektowaniu samochodu”. Design w marce Alfa Romeo ma za zadanie ukryć długą i złożoną pracę za prostą i naturalną linią, która ukazuje elegancję formy oraz wyrafinowany gust „Made in Italy”. Stelvio Veloce jest jednoznacznie identyfikowalny z Alfą Romeo dzięki kilku prostym cechom, takim jak np. charakterystyczny trójkątny grill (Trilobo) na masce.

Uwagę zwraca także tył Stelvio. Wyróżnia się on m.in. sportowym charakterem podkreślonym przez końcówki wydechu i charakterystyczny dyfuzor. Przede wszystkim, uwagę zwraca jednak charakterystyczny ścięty tył. Rozwiązanie to nadaje modelowi niepowtarzalny wygląd, będący wyrazem hołdu dla historii Alfy Romeo i modeli o wysokich osiągach i rajdowych początkach.

Wnętrze Alfy Romeo Stelvio Veloce to przecież Alfa Romeo Giulia

Każdy kto jeździł modelem Alfy Romeo Giulia, otwierając drzwi w modelu SUV przypomni sobie wnętrze Giulii.

Mamy więc, ten sam charakter sportowej elegancji wnętrza. Wnętrza, które zostało „odszyte”, jak najlepszej jakości garnitur z niesamowitą starannością i użyciem wysokiej jakości materiałów. Mamy więc elementy włókna węglowego, drewna oraz materii miłych dla oka i przyjemnych w dotyku. Wszystko zaś połączono w taki sposób, by od razu poczuć, że zostały one wykonane dla posiadacza auta. Tutaj wszystko skoncentrowane jest wokół kierowcy. Świadczy o tym ukośny tunel, delikatnie pofalowana deska rozdzielcza i kierownica, zaprojektowana tak, by mogła dopasować się do każdego stylu jazdy. Do dyspozycji kierowcy jest także kolorowy wyświetlacz w technologii TFT, umieszczony między zegarami obrotomierza prędkościomierza. Oferuje on wszystkie najważniejsze informacje odnośnie przebytej drogi, włączenia tempomatu, czy informacji nawigacji.

Tak jak w Giulii, interfejs człowiek/maszyna umieszczony między fotelami, składa się z dwóch pokręteł (trzecie jest sterowaniem radio). Za ich pomocą można prosto i łatwo ustawiać selektor Alfa DNA oraz system Alfa Connect. Ten ostatni oferuje ekran o przekątnej 8,8 cala w wysokiej rozdzielczości zaprojektowany we współpracy z Magneti Marelli.

Stelvio Veloce – SUV z niezwykłą dynamiką jazdy

Testując wersję Giulia chwaliłem jej prowadzenie i przyczepność. Jednakże to była limuzyna z fantastycznym rozkładem mas. Stelvio jest natomiast SUV-em, wersją wyższą, gdzie środek ciężkości jest wyżej, czyli nie zagwarantuje już tak dobrej przyczepności. Jednakże przyczepność nie uległa zmianie. Tym samym Alfa Romeo Stelvio Veloce to jeden z najlepiej prowadzących się modeli SUV.

Zresztą już sama nazwa modelu sugeruje porywającą jazdę. Stelvio to przecież najwyższa górska przejezdna przełęcz we Włoszech, a krajowa droga o tej samej nazwie, która przez nią przechodzi, wije się na odcinku prawie 20 km i liczy ponad 75 ostrych zakrętów, stając się synonimem podróży i wolności.

Faktycznie podczas jazdy w różnych warunkach Stelvio zaskakuje nas jako SUV o doskonałe przyczepności i płynności jazdy na łukach.

Pierwszym z elementów, które przyczyniły się do osiągnięcia tego celu jest idealny rozkład masy pomiędzy obiema osiami. Uzyskano go poprzez specjalne zarządzanie masami i materiałami.

Drugim czynnikiem jest nowo opracowane przednie zawieszenie. Optymalizuje ono neutralizację nierówności, a jednocześnie gwarantuje szybkie i precyzyjne manewry w każdych warunkach. Opatentowane przez Alfę rozwiązanie zawieszenia jest w stanie zapewnić płynną jazdę na zakrętach oraz wysokie przyspieszenia boczne. Na osi tylnej zastosowano, także opatentowane przez Alfę Romeo, rozwiązanie wielowahaczowe. Gwarantuje ono jednocześnie wysokie osiągi, przyjemność jazdy i odpowiedni komfort jazdy. Za amortyzację odpowiadają elementy sterowane elektronicznie. Na bieżąco dostosowują się one do warunków jazdy i pozwalają wybrać styl jazdy bardziej ukierunkowany na osiągi lub na komfort.

Trzeci czynnik to napęd integralny Alfa Romeo Q4.

Górski zakręt, kamienista nawierzchnia, zaśnieżona droga lub ostry zakręt podczas ulewy: to wszystko ekstremalne sytuacje i idealne miejsca, aby wystawić na próbę zwinność i moc Alfę Romeo Stelvio. Doskonała jazda, to głównie zasługa systemu Q4. Zapewnia on wszystkie korzyści napędu integralnego, ale jednocześnie gwarantuje przyjemność prowadzenia samochodu z napędem tylnym.

System Q4 stale monitoruje niezliczone parametry, by zapewnić najlepsze rozłożenie momentu obrotowego na dwie osie. Wszystko zależy od rodzaju wykorzystania samochodu, czyli jak załączono selektor DNA i aktualnej przyczepności do nawierzchni drogi. W normalnych warunkach, Stelvio z systemem Q4 zachowuje się, jak pojazd z napędem na tył. 100% momentu obrotowego przesyłanych jest na oś tylną. Po osiągnięciu granicznej wartości przyczepności kół, system przekazuje 50% momentu napędowego na oś przednią za pośrednictwem specjalnej skrzynki rozdzielczej. To przekłada się na najlepszą kontrolę samochodu pod względem napędu i stabilności na zakrętach.

Alfa Romeo Stelvio Veloce 280 KM i wrażenia z jazdy

Po pierwsze Alfa Romeo Stelvio wprowadza do świata klasy SUV, sekrety włoskiej gościnności, smaku i elegancji

Po drugie, model daje wrażenie pełnej kontroli i panowania nad drogą. To zarówno dzięki selektorowi Alfa DNA, ale także dzięki podwyższonej pozycji kierowcy. Wszystko to sprawia, że Stelvio, bez uszczerbku dla przyjemności jazdy oferowanej przez sportowy samochód z logo Alfy Romeo, zapewnia też lepszą widoczność. Komfort podróży zapewniają także dwustrefowa klimatyzacja, technologicznie zaawansowany system infotainment Alfa Connect i system audio, oraz doskonałe wyciszenie wnętrza.

Po trzecie, Stelvio Veloce 280 KM gwarantuje fantastyczne walory dynamiczne. Turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności dwa litry uzyskuje moc 280 KM. Od 2250 obr/min generuje on moment obrotowy 400 Nm. Współpracuje on z ośmiobiegową skrzynią przekładniową, co pozwala na płynny i elastyczny przyrost prędkości. W efekcie, prędkość maksymalna ważącego 1735 kg modelu to 230 km/h, a przyspieszenie tylko 5,7 sekundy.

Niestety zużycie paliwa jest adekwatne do osiągów i wielkości bryły. Wprawdzie wg danych katalogowych jest to 8,7 l/100 km, ale w czasie testu było większe. Podczas przejazdu na trasie Kraków-Rzeszów-Kraków i pokonaniu 369 km, zużycie paliwa wyniosło 9,4 l/100 km. Trzeba zaś przyznać, że średnia prędkość była 86 km/h.

Cały test długodystansowy 2280 km, wykazał zużycie paliwa 10,2 l/100 km. W tym przypadku średnia prędkość wyniosła 46 km/h.

Dla kogo?

Stelvio nie jest klasycznym modelem SUV. To raczej pojazd dla Klientów, którzy uwielbiają biesiadować z przyjaciółmi oraz kochają komfort i włoski smak. Porównując z odpowiednikami Klasy Premium, Stelvio Velove wygrywa przyczepnością, ceną i urodą. Najciekawsze jest jednak, że możemy kupić prawdziwego bolida w bryle SUV. Stelvio w wersji Quadrifoglio osiąga moc 510 KM i przyspiesza od 0-100 km/h w czasie 3 sekundy.

Warto więc zobaczyć, czy nie jest to model dla Ciebie. A ile kosztuje Stelvio Veloce Q4 280 KM? Ze względu na niedawny lifting, auta przed liftingowe są przecenione o ponad 50 000 zł. Wersje Qadifilgio 510 KM przeceniono zaś o 100 000 zł.

Bogusław Korzeniowski

Tagi: , , , , , , , , , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.