To już 40 lat sagi Espace

Na drogi wyjechał właśnie nowy model Renault Espace. Przewertowałem więc własne notatki i postanowiłem przypomnieć historię typoszeregu Espace. Każdej generacji poświęciłem też kilka słów, aby przypomnieć ten model. Sądzę, że taka prezentacja będzie doskonałym przygotowaniem do prezentacji najnowszego modelu.

Francuski producent samochodów Matra opracowywał dużą kombi limuzynę typu Van w latach 1978-1982. Pojazd był pierwotnie przeznaczony dla marki Talbot jako następca rekreacyjnego modelu Talbot Matra Rancho (zarówno model Rancho -zaprojektowany w roku 1976 roku w biurze projektowym Matra- jak i opracowywany van, były projektem Antonisa Volanisa). Jednakże koncern PSA Peugeot Citroen, który był właścicielem marki Talbot, nie widział możliwości sprzedaży nowatorskiego modelu. Zresztą dalsze istnienie marki Talbot także było niepewne, ze względu na kłopoty finansowe PSA. W efekcie koncern PSA sprzedał swe udziały w firmie Matra koncernowi Renault, a ten przejął koncepcję projektowanego modelu i zachował pierwotny projekt prawie bez zmian.

Model Renault Espace I

Wprowadzony na rynek w lipcu 1984 roku model Espace, zapoczątkował epokę vanów na terenie Europy, oraz rewolucji technologicznych w świecie motoryzacji. Szkielet nadwozia Espace, składał się z podłogi (wykonany z tłoczonych elementów stalowych), przedniej przegrody oraz ramy dachu i profili bocznych. Najpierw spawano go punktowo, a następnie zanurzano -na osiem minut- w kąpieli z 350 tonami cynku. Dawało to cienką warstwę cynku o grubości 65 mikronów na stali, co w efekcie zwiększało wagę pojazdu o około 30 kg. Do tej konstrukcji nośnej były mocowane elementy karoserii wykonane z tworzywa sztucznego.

Espace był początkowo oferowany wyłącznie w wersji benzynowej (2,0 – 101 KM), a dopiero później z silnikami wysokoprężnymi (2,1 – 88 KM). Mógł on przewieźć w wyjątkowo komfortowych warunkach do 7 osób. Oferował też nieskończoną ilość możliwych kombinacji zabudowy wnętrza kabiny. Wszystko dzięki odchylanym, składanym i wyjmowanym siedzeniom z wbudowanymi biodrowymi pasami bezpieczeństwa. Przednie obrotowe fotele dawały nawet możliwość przekształcenia wnętrza pojazdu w swoisty salon na kółkach. Przy okazji wprowadzonych w 1998 roku modyfikacji tego modelu, na rynek trafiła wyposażona w napęd na cztery koła wersja Quadra.

Także tutaj była innowacja technologiczna. Wał napędowy do napędu tylnych kół wykonano nowiem z materiału kompozytowego 75% włókna węglowego z 25% żywicy epoksydowej. W efekcie przy długości 1,6 metra ważył on tylko 800 gramów.

Zbywalność samochodów typu Van była często kwestionowana na początku progukcji, ale później okazała się sukcesem komercyjnym. W sumie sprzedanych zostało blisko 200 000 egzemplarzy Espace I. (Wymiary Espace I – dł/szer/wys – 4250/1777/1660)

W lutym 1991 roku pojawiła się druga generacja Espace.

Model powstał na platformie pierwszej generacji, ale był o 18 cm dłuższy. Znacznie złagodzono też kształty nadwozia. Zwiększono też możliwości aranżacji wnętrza dzięki składanym i przesuwnym fotelom w 2 i 3 rzędzie (prowadnice w tylnej części podłogi kabiny).

W roku 1994, z okazji 10-lecia współpracy z firmą Matra oraz zdobycia Mistrzostwa Świata Formuły 1, Renault stworzył zadziwiający pojazd demonstracyjny. Był to Espace F1, napędzany silnikiem V10 RS5 o pojemności 3,5 litra i mocy 810 KM. Model Espace F1 przyspieszał do 100 km/h poniżej 3 sekund, do 200 km/h poniżej 7 sekund, a prędkość maksymalna wynosiła ponad 300 km/h.

Seryjnie w modelu Espace II także montowany był duży silnik. Był to 2,8 V6 150 KM, współpracujący – jak w każdym pojeździe wyższej klasy – z automatyczną skrzynią biegów. Oprócz tej jednostki oferta silnikowa obejmowała także benzynowe 2,0 103 KM, 2,2 107 KM i diesel 2,1 88 KM. Model z silnikami benzynowymi 2,2 i 3,5 był oferowany w wersji Quadra.

Do końca oferty rynkowej w 1997 roku na rynek trafiło blisko 320 000 modeli Espace II. W roku 1996 przekroczono też pułap 500 000 wyprodukowanych od 1984 roku egzemplarzy Espace. Na rynku zaczęło pojawiać się w tym czasie coraz więcej bezpośrednich konkurentów tego modelu. (Wymiary Espace II – dł/szer/wys – 4429/1795/1750)

Trzecia generacja oferowana od listopada 1996

Wersję opracowano i zmontowano w zakładach Matra i podobnie jak poprzednicy, miała plastikowy korpus na stalowej ramie ocynkowanej. Ta wersja Espace była zdecydowanie większa od poprzednika (Espace II miał rozstaw osi 2580 mm i długość 4429 mm, a Espace III odpowiednio: 2700 mm i 4517 m). Podczas targów we Frankfurcie w roku 1997 zaprezentowano też wersję Grand Espace, który miał rozstaw osi 2874 mm i długość 4787 mm. Wielkość, zdecydowanie nowoczesna stylistyka i wysoka jakość wykończenia zapewniły status auta wyższej klasy. Dodatkowo model ten pozwolił ponownie „odskoczyć” konkurencji i zachować status najlepiej sprzedawanego Vana w Europie. Od roku 2000 model oferowany był także z silnikiem diesla 2,2 z wtryskien common rail.

Ciekawostką jest fakt, że jesienią 2001 wprowadzono Renault Avantime, czteromiejscowe coupé, oparte na szkielecie nadwozia tego Espace. Jego produkcja została przerwana po 18 miesiącach z powodu bankructwa Matry wiosną 2003. Wyprodukowano tylko 8545 modele Avantime, a Matra w roku 2004 przejęta przez firmę Pininfarina)

W sumie wyprodukowanych zostało ponad 365 000 egzemplarzy Espace III. (Wymiary Espace III – dł/szer/wys – 4517/1810/1690, Grand długość – 4787mm)

Czwarta generacja Espace pojawiła się na rynku w listopadzie 2002 roku.

W Espace IV praktycznie wszystko się zmieniło:

  • Ten model nie był już produkowany przez Matrę, ale przez Renault. Nie miał już zatem szkieletu opartego na ramie przestrzennej jak w przypadku poprzednich modeli. Był to klasyczny samonośny korpus z metalu, uzupełniony poszyciami wykonanymi z różnych materiałów (aluminiowe drzwi, i przednie błotniki z poliwęglanu, tylna klapa – materiały kompozytowe). Fotele tylne -dzięki pasom zintegrowanym z siedzeniami- stały się znacznie cięższe niż w poprzednich modelach.

Espace IV, dostępny był z -unikalnymi w tym segmencie- jednostkami benzynowymi i wysokoprężnymi V6. Wszystkie miejsca dwóch tylnych rzędów siedzeń zostały wyposażone we wbudowane, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z nawijaczami oraz w system płynnej regulacji ustawienia na prowadnicach. Jest to pierwszy pojazd w tej kategorii z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Podobnie jak poprzednia generacja, również Espace IV odniósł wielki sukces handlowy na wszystkich rynkach, na których był dostępny, plasując się wysoko przed licznymi i zróżnicowanymi modelami konkurencji. Od pierwszego stycznia 2008 Espace objęto tymi samymi warunkami gwarancji co wszystkie modele Renault wyższej klasy (36 miesięcy lub 150 000 km).

Wymiary Espace IV – dł/szer/wys – 4661/1860/1728, wersja Grand – dł 4861 mm. Espace IV produkowano aż 12 lat, tym samym jest jednym z najdłużej produkowanych modeli Renault. W sumie sprzedano 380 000 modeli Espace IV.

W roku 2014 na drogi wyjechał Espace V

O ile czwarta generacja modelu była z wyglądu kanciastą szafą (czym niestety ustępowała stylowi Espace III), to kolejny model musi wzbudzić zachwyt każdego oglądającego. Zresztą aby nie być gołosłownym ustawiliśmy obydwa pojazdy obok siebie i możecie Państwo sami ocenić ich stylizację.

Co wyróżnia model Espace V? Z jednej strony pozostała jednobryłowa karoseria, efektowna forma reflektorów, a nade wszystko wymiary samochodu jak w klasycznej wersji VAN. Z drugiej jednak strony stylizacja osłon na zderzakach nie jest wizytówką wersji VAN, ale wersji crossover. Ponadto patrząc z boku zauważymy ogromne koła, osłony progów i większy prześwit (jest on o 4 cm większy niż w wersji IV generacji), Zatem znowu mamy nawiązanie do crossovera.

W stosunku do wersji Espace IV pojazd jest dłuższy gdyż jego długość wynosi 4857 mm i rozstaw osi 2884 mm (wersja IV: długość 4661 mm/grand 4861mm, rozstaw osi 2803 mm). Jest także od poprzednika niższy (IV – 1728 mm, V -1677 mm). Wymiary te wraz ze stylizacją świateł i przedniej partii bardziej przywodzą mi na myśl Espace Formuła1 (wspomniany na początku materiału), niż klasycznego VANa, a dodatkowo prześwit i zarys boczny przypomina wersje crossover.

Nie zmienia to jednak faktu, że obok tego modelu nie można przejść obojętnie. On po prostu jest ładny.

Wnętrze ESPACE V- uniwersalizm, w końcu to XXI wiek

To co zachwyciło już w Espace I z roku 1984 to możliwość konfiguracji, poprzez wyjmowanie siedzeń i aranżację wnętrza zmieniającego model z osobowego do wersji przystosowanej do przewozu większych pakunków (pamiętajmy, że wewnątrz były poszycia tapicerskie jak w wersji osobowej, więc nie mogły być przewożone klasyczne ładunki, gdyż zniszczylibyśmy tapicerkę). W przypadku modelu V także mamy uniwersalność zabudowy wnętrza, ale minęło 35 lat i jest to wnętrze nowej generacji.

Fotele kierowcy i pasażera przypominając opcję „biznes class” w samolocie. Są wentylowane i ogrzewane, posiadają regulację do 10 parametrów, zagłówki typu Relax i funkcję masażu z możliwością nastaw intensywności działania.

Dla foteli drugiego i trzeciego rzędu (opcja za 4000 zł) przygotowano automatyczne składanie, pozwalające na uzyskanie płaskiej podłogi od progu bagażnika aż do przednich foteli. Złożenie to następuje automatycznie po naciśnięciu przycisków, umieszczonych w panelu sterowniczym z lewej strony bagażnika lub przez kierowcę na tablecie konsoli środkowej. W efekcie pojazd który przy przewozie 5 osób ma kufer 680 litrów (gdy fotele trzeciego rzędu są rozłożone – 247 litry), po złożeniu foteli ma przestrzeń bagażową ponad 2100 litrów.

Wnętrze ESPACE V– komputer, w końcu to XXI wiek

Jednakże nawet najwspanialsza szafa pozostanie tylko szafą, jeżeli nie ma w niej nic ciekawego. Otwieramy zatem naszego Espace i… szok: przebudowano deskę rozdzielczą. Zamiast zegarów umieszczonych centralnie na środku deski pod szybą, mamy normalny zestaw wskaźników przed kierowcą.

Jednakże nie zlikwidowano idei „każdy na pokładzie Espace jest członkiem ekspedycji i każdy ma prawo znać parametry podróży”.

Wprawdzie wyświetlacz wskazujący obroty silnika i prędkość jest -jak w każdym samochodzie- przed oczami kierowcy (co zresztą jest bardziej ergonomiczne), ale cała „konsola dowodzenia” jest nadal na środku. Tyle tylko, że w tym modelu jest nią multimedialny tablet Renault R-Link 2 z dostępem do usług on-line i ekranem 8,7” umieszczonym pionowo. Poza klasycznymi funkcjami, takimi jak nawigacja, system audio i klimatyzacja, system R-Link 2 pozwala na obsługę systemów wspomagających prowadzenie. Uzupełnieniem ekranu dotykowego są przyciski skrótów, pokrętło na środkowej konsoli oraz dodatkowe przełączniki w kierownicy. Dzięki temu tabletowi możemy spersonalizować pojazd (wybór parametrów działania urządzeń, wybór kolorów podświetlenia itd), ale także umożliwić pasażerom współuczestnictwo w planowaniu podróży.

40 lat innowacji…

W ciągu tych 40 lat na rynku Renault Espace zmienił się kolosalnie. Od małego kanciastego modelu z niewielkim silnikiem, Espace doszedł do fantastycznej formy łączącej cechy crossovera i vana. Całkowicie zmieniło się też postrzeganie modelu i z wersji uniwersalno-rekreacyjnej pojazd stał się ekskluzywnym i prestiżowym modelem.

Nie zmieniło się tylko jedno: Renault Espace cały czas zaskakuje innowacyjnym wykorzystaniem wnętrza i technologiami, pochodzącymi z wersji Premium.

W sumie przez cały okres sprzedaży klientów znalazło 100 000 wersji Espace V.

Espace VI – super zmiana

Rewolucyjnej zmiany doczekaliśmy się za to w najnowszym modelu. Espace VI przeszedł bowiem metamorfozę i stał się SUV-em. Ponieważ jest to zupełnie nowy model przygotowałem o nim cały materiał.

Bogusław Korzeniowski

Tagi:

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.