Test Peugeot 408 plug in – ponownie wzbudził moje emocje

Niepowtarzalny styl Peugeot 408 to kwintesencja design marki. Ostre linie nadwozia współgrają z grillem, idealnie wkomponowanym w przód samochodu. Zaskakujący kształt tyłu podkreśla zaś unikatową, dynamiczną linię samochodu. Peugeot 408 stworzono z myślą o miłośnikach motoryzacji i życia, którzy pragną uwolnić się od klasycznej formy nadwozia. Wersja hybrydowa plug in jest zaś potwierdzeniem zmian dokonanych nie tylko w stylizacji. Zapraszam na test Peugeot 408 plug in.

Samochód P408 zbudowano na modułowej platformie EMP2 (Efficient Modular Platform). Aby zmniejszyć poziom drgań i poprawić komfort podróżowania, w modelu zoptymalizowano sztywność nadwozia poprzez zastosowanie klejenia elementów konstrukcyjnych.

Peugeot 408 charakteryzuje się dużym rozstawem osi (wynosi 2787 mm), co zapewnia dużą ilość miejsca na tylnych siedzeniach. Całkowita długość auta wynosi 4690 mm, szerokość 1859 mm, a wysokość 1478 mm. Dodatkowo duży rozstaw kół – 1599 mm z przodu i 1604 mm z tyłu – gwarantuje stabilność i dobre trzymanie się drogi.

Tyle podstawowe dane techniczne, które poznałem zanim rozpocząłem test Peugeot 408 Plug in. Bliższe poznanie wywołuje jednak sporo więcej emocji.

Test Peugeot 408 plug in– pierwsze spojrzenie

Firma Peugeot realizuje aktualnie identyczny styl dla wszystkich swoich samochodów, a 408 jest potwierdzeniem tej tezy. Długą maskę umieszczono między podwyższonymi błotnikami, charakterystycznymi dla najnowszych modeli Peugeot. Ten zabieg stylistyczny dodaje majestatu przedniej części nadwozia i zwiększa płynność sylwetki. Wszystko dzięki ukryciu połączenia między błotnikami a pokrywą silnika. To rozwiązanie konstrukcyjne pozwoliło także uprościć linię maski i zapewniło idealne spasowanie elementów nadwozia.

Zastosowanie świateł wykonanych w technologii matrycowej Matrix LED umożliwiło zaś zaprojektowanie bardzo wysmukłych reflektorów. To one decydują o spojrzeniu nowego 408. Sygnatura świetlna samochodu biegnie dalej w dół przybierając kształt dwóch „kłów” z diod LED, zachodzących na przednie błotniki.

Grill, z umieszczonym centralnie nowym logo marki, wykończono w kolorze nadwozia, przez co wtopił się w bryłę przedniego zderzaka i stał się niewidoczny. Duże wloty boczne powietrza tworzą wyrazisty motyw, który optycznie poszerza przód samochodu i podkreśla jego solidność. Obramowują one i chronią świetlne kły, współgrając z listwami ochronnymi biegnącymi wokół nadwozia.

Gra przetłoczeń i gra światła

Sylwetka Peugeot 408 charakteryzuje się starannie przemyślanym układem matowych i lakierowanych powierzchni. Ma to na celu nadanie jej większej smukłości i dynamiki. Dodatkowo charakterystyczny dla fastbacka kształt bocznych szyb, z najwyższym punktem z tyłu, dodaje sylwetce dynamiki.

Boczne osłony dolnych krawędzi nadwozia i nadkoli płynnie przechodzą w masywny tylny zderzak. Wcina się on ukosem w nadwozie tworząc kolorystyczny kontrast i podkreśla dynamikę sylwetki dzięki odwróconemu kształtowi tyłu nadwozia. Pozwala to również optycznie zmniejszyć długość tylnego zwisu, mieszczącego bardzo pojemny bagażnik.

Super ideałem, niestety dostrzegalnym w słoneczne dni, był lakier „Pera Nerla” kosztująct 2700 zł.

Aerodynamiczna doskonałość

Kolejny majstersztyk to tylna część dachu. Jest ona nie tylko formą wizualną, ale także ważną strefą dla aerodynamiki. Przepływ powietrza został tu zoptymalizowany i ukierunkowany przez tzw „kocie uszy”. Te dwa ostrokątne występy nadwozia, tworzą korytarz aerodynamiczny prowadzący strugę powierza w kierunku spojlera na pokrywie bagażnika.

Jednakże to nie jedyne aspekty aerodynamiki jakie zauważyłem przeprowadzając test Peugeot 408 plug in. Dzięki ścisłej współpracy stylistów i specjalistów w zakresie aerodynamiki, zoptymalizowano wszystkie elementy nadwozia. Dotyczy to zarówno zderzaków, pokrywy bagażnika, dyfuzora, słupków, bocznych lusterek i osłony podwozia. W tym samym celu odpowiednio dopracowano też design kół, co przyczyniło się do ogólnej poprawy osiągów samochodu.

Test Peugeot 408 plug in – sportowy sznyt i komfortowe warunki we wnętrzu

To już kolejny Peugeot w którym zwracam uwagę na komfort foteli. Wygodne przednie fotele, doskonale obejmujące ciało, uzyskały znak AGR (Aktion für Gesunder Rücken). Warto zaś podkreślić, że jest on przyznawany przez niezależne niemieckie stowarzyszenie ekspertów w zakresie ergonomii i zdrowia pleców. Znak AGR poświadcza wyjątkową ergonomię oraz duży zakres regulacji przednich foteli.

Umieszczona pomiędzy przednimi fotelami, wyprofilowana w kształcie łuku, środkowa konsola sięga aż do wnęki na bezprzewodową ładowarkę do smartfonów. Pozostała część konsoli została w całości wykorzystana na schowki i praktyczne rozwiązania: podłokietnik, gniazda USB, czy uchwyty na kubki.

Jeżeli chodzi o tylną część kabiny to jest ona wyjątkowo obszerna za sprawą wspomnianego dużego rozstawu osi wynoszącego 2787 mm. Peugeot 408 oferuje zatem sporo przestrzeni pasażerom na tylnych siedzeniach. Odległość od galerii pedałów do oparcia tylnej kanapy wynosi 1833 mm, co jest więcej niż w Peugeot 508 (1777 mm). Tyle tylko, że bardziej sportowa, niska sylwetka 408 sprawia, że siedzący mają bardziej wyprostowane nogi. Dlatego też umieszczoną pod przednimi fotelami wnękę na stopy zaprojektowano, aby zmaksymalizować swobodę ruchów. Kształt foteli i kąt nachylenia siedzeń umożliwiają pasażerom maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni, aby zapewnić optymalny komfort podróżowania. Peugeot 408 jest oferowany w standardzie z kanapą dzieloną w układzie 60/40. Dodatkowo wyposażono ją w otwór umożliwiający przewóz długich przedmiotów jak np. narty.

Peugeot 408 plug in dysponuje mniejszym bagażnikiem niż wersja z napędem spalinowym. Po złożeniu obydwu oparć tylnej dzielonej kanapy w wersji spalinowej pojemność zwiększa się z 536 do 1611 litrów. W przypadku wersji plug in przestrzeń ta wynosi odpowiednio od 471 litra do1545 litrów. Przy złożonej tylnej kanapie w obu wersjach możliwy jest przewóz przedmiotów o długości do 1,89 m. Warto też zauważyć, że osłona bagażnika w oby wersjach unosi się wraz z klapą, co odsłania całą przestrzeń.

Wizytówka modeli Peugeot – i-Cockpit®

Kompaktowa kierownica, charakterystyczna dla stylu Peugeot i-Cockpit®, zapewnia wyjątkową zwrotność i precyzję ruchów, zwielokrotniając przyjemność prowadzenia. Ta ergonomiczna kierownica zapewnia też obsługę systemu multimedialnego (radio, telefon) i tempomatu.

Umieszczony na wysokości wzroku, tuż nad kierownicą, nowy cyfrowy zespół zegarów posiada 10-calowy ekran cyfrowy. Daje się on z łatwością personalizować oraz oferuje kilka trybów wyświetlania. Są to m.in. nawigacja TomTom z dostępem do Internetu, radio, multimedia, czy systemy wspomagania prowadzenia.

Konstrukcja deski rozdzielczej nowego Peugeot 408 ma wysoko umieszczone dysze nawiewu. Są one na wprost głów pasażerów, co zwiększa komfort termiczny w kabinie. Równocześnie takie rozwiązanie pozwoliło przesunąć 10-calowy centralny ekran dotykowy i umieszczono go nieco niżej niż cyfrowy zespół zegarów za kierownicą. System wyposażono w pełni konfigurowalne przełączniki klawiszowe i-toggles. Każdy klawisz pełni rolę dotykowego skrótu do ustawień klimatyzacji, książki telefonicznej, czy stacji radiowych. Tym samym nie ma potrzeby zagłębiać się w menu komputera, aby wybrać żądaną opcję.

Przy projektowaniu kabiny Peugeot 408 przyjęto zrównoważenie przestrzeni pomiędzy kierowcą a pasażerem z przodu. Peugeot i-Cockpit® pozostaje wierny koncepcji centralnego ekranu lekko zwróconego w stronę kierowcy („driver oriented”). Środkowa konsola została natomiast celowo zwrócona w stronę pasażera. Na łuku od strony kierowcy umieszczono wszystkie przełączniki związane z prowadzeniem samochodu.

Kierowca wybiera jednym naciśnięciem tryb pracy 8-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów EAT8: Reverse (R), Neutral (N) ,Drive (D), Parking (P)

Test Peugeot 408 hybrydowe serce

W ofercie nowego PEUGEOT 408 dostępne są dwa napędy hybrydowe typu plug-in:

  • HYBRID 225 e-EAT8. To połączenie silnika PureTech 180 KM z silnikiem elektrycznym 110 KM i 8-przełożeniową skrzynią biegów e-EAT8. Cena od 206 450zł.
  • HYBRID 180 e-EAT8. To połączenie silnika PureTech 150 KM z silnikiem elektrycznym 110 KM i 8-przełożeniową skrzynią biegów e-EAT8 / w trakcie homologacji. Cena od 212 950 zł.

W obu wersjach hybrydowych typu plug-in pojemność litowo-jonowego akumulatora trakcyjnego wynosi 12,4 kWh. Dostępne są dwa rodzaje ładowarek pokładowych: montowana w standardzie ładowarka prądu jednofazowego o mocy 3,7 kW i montowana w opcji ładowarka prądu trójfazowego o mocy 7,4 kW.

Ich szacunkowe czasy ładowania przedstawiają się następująco:

  • z terminala ładowania typu Wall Box (32 A) pełne naładowanie następuje w ciągu 1 h 55 min, przy użyciu pokładowej ładowarki prądu jednofazowego o mocy 7,4 kW,
  • ze wzmocnionego gniazda domowego (16 A) pełne naładowanie następuje w ciągu 3 h 50 min, przy użyciu pokładowej ładowarki prądu jednofazowego o mocy 3,7 kW,
  • ze standardowego gniazda domowego (8 A) pełne naładowanie następuje w ciągu około 7 h 05 min, przy użyciu pokładowej ładowarki prądu jednofazowego o mocy 3,7 kW.

Zużycie paliwa i walory jezdne

Test Peugeot 408 plug in przeprowadzałem wersją 180 KM. Pojazd taki, po naładowaniu baterii, może pokonać 64 km jako wersja elektryczne. Jest to jednak tylko marzenie producenta. W chwili gdy odbierałem pojazd z centrali Peugeot w Warszawie, przy 9 stopniach otoczenia, wskazywał on zasięg jako elektryk 52 km. Jednakże w czasie eksploatacji w Krakowie, gdy temperatury było od „-3” do „+3”, po pełnym naładowaniu wskazanie zasięgu wynosiło 43 km. Jest to więc bardzo uzależnione od temperatury.

Jeżdżąc zaś jako hybryda, samochód zużył na trasie Warszawa – Kraków 7,2 l/100 km, a na trasach wokół Krakoa 5,9-6,2 l/100 km.

Oprócz zużycia niższego niż w wersji 1,2 130 KM, model miał też znacznie lepsze osiągi. Prędkość maksymalna wersji testowej 180 KM wynosi bowiem 225 km/h, a przyspieszenie 8,1 sekundy.

Trochę obawiałem się jak Peugeot 408 plug in spisuje się na trasie. Jeżdżąc w terenach podgórskich obiema wersjami, doceniłem jednak zarówno układ napędowy, jak i układ jezdny.

Jeżeli chodzi o układ jezdny, to rozstaw osi 2787 mm. rozstaw kół – 1600 mm i koła o wymiarze 205/55R19 dawały doskonały efekt. Wprawdzie obawiałem się jazd wersją cięższą o ponad 200 kg (plug in -1706 kg, spalinowy – 1469 kg), ale obawy były bezzasadne. Samochód prowadził się jak po sznurku nawet na ostrych zakrętach. Jazda tym razem odbywała się na śliskiej nawierzchni (liszaje lodu), ale nie było powodów do obaw.

Oczywiście nie starałem się jeździć na granicy poślizgów, gdyż ten model nie jest wersją do drogowych popisów. Sprawdzałem jedynie, czy ciężka bateria nie zakłóca trakcji modelu.

Test Peugeot 408 – zaskakująco przyjazny infotainments

Nowy system informacyjno-rozrywkowy oferuje każdemu użytkownikowi to, co najlepsze ze świata smartfonów i ze świata motoryzacji. Każdy kierowca może wybrać i zapisać swój ulubiony sposób wyświetlania informacji, rodzaj oświetlenia ambientowego i inne preferencje ustawień. W pamięci systemu można zapisać do ośmiu różnych profili użytkowników.

Centralny, 10-calowy ekran o wysokiej rozdzielczości można z łatwością w pełni skonfigurować. Ma on podział na kilka okien oraz „widżety” czyli skróty które są bardzo łatwe w użyciu i działają podobnie jak w tabletach.

Na umieszczonym w górnej części ekranu stałym pasku wyświetlane są informacje dotyczące temperatury zewnętrznej, klimatyzacji, wyświetlanej strony widżetów, danych o łączności, powiadomień oraz godziny.

System jest połączony z wydajną i skuteczną nawigacją TomTom z dostępem do Internetu. Dla zapewnienia optymalnej czytelności, mapa jest wyświetlana na całej powierzchni 10-calowego ekranu. Aktualizacje systemu odbywają się w trybie „over the air”, tzn. poprzez przesył danych za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej.

Nowy Peugeot 408, zaprojektowano jako topowy fastback z segmentu C. Stąd też dysponuje bogatym wyposażeniem, które pozwala w pełni doświadczać przyjemności podróżowania i mobilności. Przykładowo we współpracy z francuską firmą Focal opracowano system audio FOCAL® Premium Hi-Fi. Kosztujcy 4700 zł system, ti efekt ponad trzyletnich wspólnych prac projektowych. System nagłośnienia Hi-Fi Premium FOCAL®, wzbogacony o układ cyfrowej obróbki dźwięku ARKAMYS, składa się 10 głośników. Są one podłączone do nowego 12-kanałowego wzmacniacza o mocy 690 W.

Eksperci z Peugeot i firmy Focal wspólnie zaprojektowali rozmieszczenie głośników, aby zapewnić wszystkim pasażerom wyjątkowe doświadczenie wszechogarniającego dźwięku, który jest czysty i wyrazisty, a głębokość basów robi wrażenie.

Na uwagę zasługuje też system noktowizji. Na prawej części wyświetlaczu przed kierowcą, w przypadku wykrycia w nocy idącej osoby, mamy czerwoną ramkę u wskazany zarys sylwetki. Opcja ta kosztuje 7000 zł.

Dla kogo?

Wg producenta nabyciem Peugeot 408 będą zainteresowane przede wszystkim pary, w większości pracujące, z dziećmi lub bez. Będą oni korzystać z samochodu w celach prywatnych i zawodowych. Oznacza to, że przy wyborze modelu będą się kierować całą mozaiką potrzeb i pragnień, czasem wzajemnie się uzupełniających. Niektórzy spośród nich będą chcieli sięgnąć wyżej w ramach segmentu C i sprawić sobie większy, bardziej przestronny samochód. Inni zapragną samochodu o sylwetce bardziej oryginalnej od kompaktowego SUV-a, który w ich ocenie byłby zbyt pospolity lub zbyt rodzinny. Jeszcze innych przyciągnie wygląd naprawdę dużego samochodu. Wszystkie te osoby poszukują bardzo współczesnych doznań z jazdy, zarówno w codziennym użytkowaniu, jak i podczas długich, wspólnych podróży w atmosferze komfortu i absolutnego spokoju.

Wersja plug in jest zaś ideałem dla ludzi posiadających możliwość ładowania auta w domu. Większość czasu podczas codziennej eksploatacji będą bowiem jeździć jako wersja elektryczna. Ponadto jest to także najszybsza wersja Peugeot 408, więc jej adresatem są wielbiciele mocy i szybkości.

Bogusław Korzeniowski

Tagi: , , , , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.