Test Peugeot 2008 miejskiego autka o terenowym obliczu

Świat się zmienia. Gdy w roku 1996 zaprezentowano minivana Renault Scenic, wywołało to prawdziwą euforię. Przy zajęciu identycznej przestrzeni parkingowej jak tradycyjny model klasy C (w tym wypadku Megane), mieliśmy znacznie więcej miejsca we wnętrzu, Pomysł szybko zaadoptowano więc do modeli mniejszych. Tak powstały m.in. Fiat Idea, Lancia Musa, czy Renault Modus. Obecnie jednak samochody minivan zastąpiono przez wersje crossover. Zapraszam na test Peugeot 2008, najmniejszego członka rodziny Peugeot wśród modeli o wyglądzie terenowym.

Peugeot 2008 pojawił się jako trzeci -po Peugeot 3008 i Peugeot 5008- kompaktowy SUV w rodzinie francuskiej firmy. Wnosi on wszystkie zalety, który składają się dziś na sukces gamy Peugeot. Ma więc wyrazistą stylistykę oraz innowacyjność i zaawansowane technologiczne rozwiązania, które wyróżniają go na tle pozostałej oferty na rynku.

W SUV-ie PEUGEOT 2008 wykorzystano najnowszą platformę modułową CMP (Common Modular Platform), przystosowaną do różnych rodzajów napędu. Użytkownik może wybrać rodzaj silnika w zależności od potrzeb i sposobu korzystania z samochodu: 100% elektryczny, benzynowy lub wysokoprężny. Prezentowany test Peugeot 2008 odbywał się wersją z benzynowym silnikiem 1,2 130 KM.

Karoseria 2008 – charakterystyczny styl Peuget

Pojazd posiada idealne wymiary do ruchu w mieście. Jego długość to 4304 mm, szerokość 1770 mm, rozstaw osi 2605 mm. Zapewnia mu to średnicę zawracania 10,4 metra, czyli jest zwrotny jak klasyczny model segmentu B (Peugeot 208 – 10,4 m).

Jednakże w przeciwieństwie do modeli segmentu B, Peugeot 2008 charakteryzuje się atletycznym stylem, który wyróżnia go na tle innych aut. Wyważone linie i ogólne proporcje nadwozia są typowe dla SUV-a, z cofniętą przednią szybą i poziomą maską. Muskularne nadwozie z mocno zarysowanymi nadkolami budzi poczucie stabilności i bezpieczeństwa.

Charakterystyczny przód obejmuje pionowy grill, maskę z atletycznymi przetłoczeniami i światła dzienne LED, które biegną wzdłuż dwuczęściowych świateł.

Z boku śmiała stylistyka przyciąga uwagę ostrymi, „trójkątnymi” przetłoczeniami. Boki nadwozia to świadectwo imponujących osiągnięć technicznych w dziedzinie tłoczenia blach – mają niezwykle przestrzenny kształt. Linie przetłoczeń biegną aż do klapy bagażnika zapewniając spójność stylistyczną całości. Dodatkowo duże koła o średnicy 690 mm, wypełniają całe nadkola i podkreślają solidność samochodu. 18-calowe obręcze kół mają nakładane wstawki, które zapewniają podwójną korzyść. Ułatwiają bowiem personalizację, ale też znacznie zmniejszają masę (o 4 kg łącznie dla wszystkich kół).

Tylne światła wbudowane czarny pas, dodatkowo poszerzający wizualnie nadwozie. Oczywiście w modelu 2008, tak jak przystało na model marki Peugeot mamy z tyłu świetlny podpis marki. Świecące w dzień i w nocy diody obrazują, pełne ekspresji charakterystyczne trzy pazury lwa.

Wnętrze – Intuicyjnie wszechstronny i komfortowy

W modelach crossover zastosowano konstrukcję znaną ze wspominanych na początku modeli minivan. Stąd też Peugeot 2008 ma dużą ilość miejsca na tylnych siedzeniach, a także ma bagażnik o pojemności 434 litrów. Podłogę bagażnika może ustawiać w dwóch położeniach. W bagażniku zastosowano też banalnie proste, a znacznie ułatwiające eksploatację rozwiązanie. Gdy mamy podłogę bagażnika w wyższej pozycji, zyskamy dodatkowy schowek pod podłogą. Niestety włożenie tam jakichś przedmiotów zazwyczaj jest sporą ekwilibrystyką. W przypadku Peugeot 2008 problem nie istnieje. Po uniesieniu podłogi, możemy ją bowiem zaczepić i ustabilizować. Po włożeniu bagażu podłogę opuszczamy. Dodatkowo zaplanowano, że po złożeniu tylnej kanapy stworzymy niemal całkowicie płaską powierzchnię, co zwiększa możliwości konfiguracji wnętrza.

Warto też zwrócić uwagę na liczne schowki, które zapewniają przestrzeń na wszystkie potrzebne na co dzień drobiazgi. W dolnej części środkowego panelu znalazło się np miejsce na dyskretny schowek. Pełni on rolę praktycznej indukcyjnej ładowarki, a po jego otwarciu można w pokrywie umieścić telefon.

Nowy i-Cockpit® 3D

Jednakże to co pierwsze zwróci naszą uwagę po otwarciu drzwi to prawdziwa wizytówka wnętrza Peugeot – PEUGEOT i-Cockpit®. To unikatowe miejsce kierowcy oferuje perfekcyjną ergonomię i budzi zmysły dzięki:
– kompaktowej kierownicy, która zapewnia lepszy chwyt i ułatwia manewry;
– dużemu centralnemu ekranowi dotykowemu HD w zasięgu ręki i wzroku;
– i innowacyjnemu wyświetlaczowi zegarów 3D na linii wzroku kierowcy.
Kiedy pierwszy raz kilka lat temu wsiadłem do modelu 208 z układem PEUGEOT i-Cockpit®, byłem nieufny temu rozwiązaniu. Jednakże szybko się przekonałem o jego zaletach. Zresztą nie tylko ja doceniłem ten system, gdyż cieszy się on niezmiennym uznaniem klientów. Już ponad pięć milionów samochodów na całym świecie jest wyposażonych w to rozwiązanie.

Jego główną zaletą jest to, iż wszystkie najważniejsze informacje pojawiają się na linii wzroku kierowcy. Model którym przeprowadzałem test Peugeot 2008 był wyposażony w cyfrowe zegary wyświetlające informacje przypominające hologram. Informacje są dynamiczne i zbliżają się w zależności od stopnia ich znaczenia lub nagłości. Dzięki temu czas reakcji kierowcy skraca się o około pół sekundy. Rozwiązanie to ułatwia prowadzenie pod każdym względem – efektywności, łatwości odczytu i zapewnia niespotykane dotąd bezpieczeństwo.
Ważnym elementem jest też ekran dotykowy. Umieszczono go w centralnym miejscu deski rozdzielczej. Oprócz dotknięcia samego ekranu, można go też obsługiwać za pomocą przycisków/skrótów umieszczonych obok przełączników Toggle Switch.

Wnętrze zwraca uwagę precyzją i szlachetnym wykończeniem. Nie tylko przyciąga wzrok, ale też oddziałuje na zmysł dotyku. Deska rozdzielcza jest pokryta miękką pianką, a w wielu miejscach pojawiły się wyrafinowane i przyjemne w dotyku materiały. Płaty drzwi i wstawki w desce rozdzielczej są wykończone materiałem o wyglądzie karbonu. Automatyczna skrzynia biegów EAT8 jest sterowana elektrycznie za pomocą łatwego w obsłudze i intuicyjnego systemu Shift and Park by wire. Łopatki pod kierownicą umożliwiają ręczną zmianę biegów, jeśli klient chce sam o tym decydować.

Nowoczesny, inteligentny i zaawansowany technologicznie

SUV/crossover 2008 jest wyposażony w niespotykane lub rzadkie w tym segmencie systemy wspomagania prowadzenia, które zostały przejęte z samochodów wyższej klasy i reprezentują najwyższy poziom know-how marki.

Arsenał wykorzystanych technologii jest imponujący:

1. System Drive Assist otwiera drogę do jazdy półautonomicznej. Obejmuje on układy:
• aktywny system utrzymania środka pasa ruchu (LPA), przy czym kierowca ma wybór położenia samochodu na pasie;
• adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go w wersjach z automatyczną skrzynią biegów EAT8.
2, system Park Assist, który automatycznie steruje kierownicą, aby wjechać lub wyjechać z miejsca parkingowego. System wykonuje manewr nawet jeśli po zaparkowaniu, zostaje tylko 60 cm do innych samochodów;
3, Active Safety Brake (AEBS3) – system automatycznego hamowania awaryjnego najnowszej generacji rozpoznaje pieszych i rowerzystów w dzień i w nocy przy prędkości od 5 km/h do 140 km/h;
4, aktywny system monitorowania pasa ruchu (LKA) z korektą toru jazdy;
5, system wykrywania zmęczenia kierowcy (DAA3), w razie potrzeby zaleca przerwę podczas jazdy;
6, automatyczne przełączanie świateł drogowych i mijania Smartbeam, które pozwala kierowcy lepiej skupić się na drodze;
7, system rozszerzonego monitorowania znaków drogowych i ograniczeń prędkości (zakaz wjazdu, stop) (ETSR);
8, system aktywnej kontroli martwego pola (ABSD);
9. elektryczny hamulec postojowy.

Test Peugeot 2008, czyli sprawdzam

Aktualnie oferta silnikowa obejmuje:
— benzynowy PureTech 100 KM S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach;
— a także PureTech 130 KM S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach lub automatyczną skrzynią EAT8;
— silnik wysokoprężny – 4-cylindrowa jednostka o pojemności 1,5 l BlueHDi 100 KM S&S z manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach,
— silnik elektryczny,

Test Peugeot 2008 przeprowadzano wersją benzynową 1.2 o mocy 130 KM z automatyczną skrzynią przekładniową.

Przyznam, że nie jestem wielbicielem aut z trzycylindrowym silnikiem i niestety podczas testu jeszcze raz się i o tym przekonałem.
Silnik 1,2 PureTech jest uznawany za jeden z najlepiej zaprojektowanych motorów na rynku. Ma wysoki moment obrotowy 230 Nm od 1750 obr/min i zapewnia minimalne zużycie paliwa. Jednakże test wykazał, że „papierkowe dane” nie są w pełni wiarygodne.
Po pierwsze – mimo automatycznej skrzyni biegów nie udało się w pełni wyeliminować drgań silnika podczas ruszania z miejsca.
Po drugie silnik nie gwarantował liniowego przyspieszenia. W efekcie bardzo często ucieczka ze skrzyżowania była z piskiem opon.

Nie ma za to żadnych zastrzeżeń podczas jazdy na trasie. Moment obrotowy jest wystarczający do swobodnego poruszania i pokonywania wszelkich oporów. Dodatkowo wyższe obroty sprawiają, że drgania silnika są nieodczuwalne.
Zapewne wiele osób zastanawia się ile pali ten model. Otóż test Peugeot 2008 wykazał, że średnie zużycie paliwa podawane w katalogu, nie jest prawdą, W katalogu podano bowiem 5,9 l/100 km, a jak widać na zdjęciu po przejechaniu 2248 km, zużycie wyniosło 7,9 l/100 km.
Jeżdżąc przez 117 km na trasach podmiejskich udało sę uzyskać 7,1 l/100 km, ale nigdy wartości katalogowej.

Test Peugeot 2008 wykazał za to, że bez zarzutu jest komfort jazdy

Optymalny wybór trasy zapewnia nawigacja 3D online TomTom® Traffic, która informuje w czasie rzeczywistym o ruchu drogowym i automatycznie wytycza nową trasę. Kierowca jest również informowany o strefach niebezpiecznych, punktach POI w otoczeniu i może korzystać z nowej wersji systemu poleceń głosowych.
Peugeot 2008 zadowoli również nawet najbardziej wymagających melomanów. Zamontowano w nim system Hi-Fi FOCAL®, francuskiej marki wyspecjalizowanej w systemach nagłośnienia klasy premium. System ten jest też montowany w modelach 3008, 5008 i 508. Wykorzystano w nim 10 optymalnie rozmieszczonych głośników z technologiami zastrzeżonymi dla wysokiej klasy nagłośnienia domowego. Są one podłączone do 12-kanałowego wzmacniacza 515 W i zapewniają dynamiczny i wiernie odtworzony dźwięk.
Nad poprawnością przekazywania momentu napędowego na koła czuwa elektronika. Kierowca ma do dyspozycji przełącznik trybu jazdy, umożliwiający dostosowanie ustawień samochodu: Eco, Normal i Sport.
Dodatkowo dostępny jest też systemem wspomagania zjazdu ze wzniesienia (Hill Assist Descent Control – HADC). Ułatwia pn bezpieczny zjazd dzięki pełnej kontroli nad samochodem i torem jazdy po zboczach o dużym nachyleniu.

Dla kogo?

Prezentowany model jest z pewnością dużo bardziej użyteczny niż klasyczne wersje segmentu B, czy C. Niestety jest też znacznie droższy. Model którym przeprowadzano test Peugeota 2008 kosztował 131 000 zł. Najtańszy Peugeot 2008 (100 KM Active) kosztuje 110 000 zł

Bogusław Korzeniowski

Tagi: , , , , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.