W pełni elektryczna Honda e:Ny1

Nowa Honda e:Ny1 to drugi, w pełni elektryczny pojazd marki na rynku europejskim, łączący nowe podejście do projektowania z wyjątkową jakością wnętrza i zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, których efektem jest atrakcyjny, nowoczesny samochód rodzinny. Model e:Ny1 został opracowany w oparciu o ideę oferowania nowych wartości, wrażeń i doświadczeń zarówno obecnym, jak i przyszłym właścicielom pojazdów elektrycznych.

Zgodnie z filozofią projektowania Hondy skoncentrowaną na człowieku, głównym celem zespołu projektowego e:Ny1 było osiągnięcie cenionej i typowej dla Hondy dynamiki, płynności jazdy, wyrafinowania prowadzenia oraz uznanej wszechstronności i walorów użytkowych. W związku z tym, inżynierowie postawili sobie za cel maksymalne wykorzystanie zalet w pełni elektrycznego układu napędowego.

Model e:Ny1 wykorzystuje nowo opracowaną przez Hondę, wysoce efektywną platformę e:N Architecture F z silnikiem elektrycznym napędzającym przednią oś, która będzie wykorzystywana w globalnej gamie pojazdów elektrycznych segmentu B. Najnowszy system kontroli akumulatora opracowany przez markę, zapewnia zasięg WLTP wynoszący 412 km (256 mil), a szybkie ładowanie od 10 do 80% trwa około 45 minut. Kompaktowa architektura pozwoliła również na większą swobodę w rozplanowaniu wszystkich komponentów, umieszczonych nad przednią osią.

Nowej, elektrycznej Hondzie e:Ny1 nadano wyrafinowany charakter, zdefiniowany przez wygładzone, płynne linie stylistyczne. Eleganckie, wyraziste reflektory estetycznie wkomponowano w odważny przód pojazdu, w którym umieszczono także obrotowy panel, zapewniający dostęp do gniazda ładowania samochodu. Zintegrowane oświetlenie tylne połączone jest z listwą LED, biegnącą przez całą szerokość klapy bagażnika, a w gamie atrakcyjnych lakierów znalazł się nowy, przyciągający wzrok kolor o nazwie Aqua Topaz.

By jeszcze mocniej podkreślić swoją wyjątkową pozycję w gamie Hondy, model debiutuje z nową identyfikacją wizualną, stworzoną dla pojazdów elektrycznych. Biały emblemat „H” z przodu staje się – wraz z eleganckim, zmienionym krojem czcionki w nazwie marki z tyłu – nowym symbolem elektryfikacji Hondy.

Dzięki przemyślanemu usytuowaniu elementów elektrycznego układu napędowego, w tym umieszczeniu akumulatora pod podłogą, wnętrze jest przestronne i zapewnia wygodę wszystkim pasażerom. Wysokiej jakości materiały i luksusowe fotele nadają wnętrzu wyjątkowy klimat, a praktyczny zestaw wskaźników cyfrowych i duży, centralny ekran dotykowy obsługują szeroką gamę zaawansowanych funkcji, które zapewniają pasażerom łączność i dostęp do wielu informacji podczas jazdy.

Honda e:Ny1 jest najnowszym modelem elektrycznym, wyposażonym standardowo w pakiet systemów bezpieczeństwa Honda SENSING, który gwarantuje imponujące efekty w przypadku kolizji i zmniejsza wysiłek kierowcy, dzięki wielu zaawansowanym systemom wspomagającym kierowcę.

„Po niedawnym rozszerzeniu gamy pojazdów hybrydowych e:HEV, model e:Ny1 stanowi kolejny krok w zwiększaniu oferty pojazdów zelektryfikowanych” – mówi Tom Gardner, starszy wiceprezes Honda Motor Europe Ltd. „Nowy model, zaprojektowany z myślą o zaspokojeniu europejskiego popytu na w pełni elektryczne kompaktowe SUV-y, łączy naszą filozofię zorientowaną na klienta z dynamicznym duchem jazdy Hondy. Powstał kompaktowy SUV, który oferuje praktyczność, walory użytkowe i komfort, a równocześnie zapewnia wysoką responsywność i ekscytujące wrażenia z jazdy, charakterystyczne dla pojazdów z napędem elektrycznym.”

  1. Odważna i wyrafinowana stylistyka nadwozia prezentuje nową tożsamość modeli elektrycznych Hondy
  • Nowe, pełne wyrazu reflektory przednie i zintegrowane światła tylne
  • Krótki zwis przedni, duże felgi i szeroki rozstaw kół dodają sylwetce pewnej postawy na drodze
  • Po raz pierwszy zastosowana została nowa identyfikacja wizualna modeli elektrycznych Hondy, z odmienionymi emblematami i nowym oznaczeniem marki, umieszczonym na całej szerokości klapy bagażnika

Projekt modelu e:Ny1 wyróżnia się śmiałym, przemyślanym i wyszukanym charakterem jako nowy, w pełni elektryczny pojazd w gamie Hondy, zaś wyrazista estetyka z krótkim, przednim zwisem, dużymi felgami i szerokim rozstawem kół zapewnia mu budzącą zaufanie, posturę SUV-a.

Opływowe, wyraziste reflektory i gładki, dyskretny, przedni grill nadają modelowi e:Ny1 odważną stylistykę nadwozia i stanowią punkt wyjścia dla spójnego wzornictwa całego samochodu.

Wąska, pozioma listwa LED, umiejscowiona pod linią maski łączy reflektory i tworzy unikalną sygnaturę świetlną, widoczną w trakcie ładowania, a sportowy, przedni spojler wydaje się unosić pod dolną częścią osłony chłodnicy, gdy e:Ny1 stoi zaparkowany. Dolna część grilla natomiast wykończona jest w kolorze eleganckiej, błyszczącej czerni.

Gniazdo ładowania znajduje się za ruchomym panelem przedniej osłony, który w celu udzielenia dostępu obraca się do wewnątrz, a ponadto centralne położenie portu ułatwia zasilanie z obu stron samochodu.

Z profilu nowy e:Ny1 przypomina sylwetkę modelu HR-V, z charakterystyczną dla nadwozia coupe opadającą linią dachu, mocno zarysowanymi oknami i linią przewężenia oraz gładkimi, subtelnymi powierzchniami. Uporządkowana i harmonijna stylistyka modelu przejawia się w ukrytych przednich i tylnych klamkach, co czyni projekt spójnym na całej długości.

Tylne kierunkowskazy, światła hamowania i światła cofania są zintegrowane w jednym module wraz z listwą oświetleniową, podkreślając szerokość e:Ny1 i nadając mu budzący zaufanie wygląd.

Wraz z modelem e:Ny1 debiutuje nowa identyfikacja wizualna dla gamy pojazdów elektrycznych Hondy – białe emblematy ‘H’ z przodu i z tyłu, na felgach i kierownicy. Ponadto nowa stylistyka określająca markę modelu, umieszczona na całej szerokości klapy bagażnika zyskała świeżą, elegancką czcionkę, która pojawi się we wszystkich, przyszłych modelach elektrycznych marki.

Korzystający ze specjalnie zaprojektowanej platformy, e:Ny1 ma wymiary zbliżone do HR-V: 1584 mm wysokości, 1790 mm szerokości i 4387 mm długości, przy rozstawie osi wynoszącym 2607 mm. Nowe, 18-calowe felgi aluminiowe są standardem w całej gamie, podkreślając stabilną sylwetkę samochodu.

W momencie premiery klienci będą mieli do wyboru pięć kolorów – Platinum White, Crystal Black, Urban Grey, Vermilion Red oraz zupełnie nowy lakier Aqua Topaz.

Stan naładowania widoczny natychmiastowo

Model e:Ny1 zaprojektowany tak, aby dostarczać jak najlepszych wrażeń podczas ładowania został wyposażony we wskaźnik, który ułatwi kierowcom śledzenie postępów ładowania, nawet z dalszej odległości.

Czarna linia, biegnąca na całej szerokości górnej części gniazda ładowania podświetla się w chwili użytkowania, dzięki czemu aktualny stan naładowania jest widoczny już na pierwszy rzut oka. Podczas procesu zasilania, poziomy pasek pod linią maski delikatnie pulsuje zarówno z lewej, jak i z prawej strony, imitując cyfrowy puls, zaś po zakończeniu obszar pozostaje podświetlony, wskazując, że akumulator jest pełen. Dodatkowo wskaźnik sygnalizuje na czerwono wykrycie błędu ładowania, a po zakończeniu ładowania i odłączeniu przewodu, samochód „mruga” na pożegnanie.

  1. Wnętrze wyznacza nowe standardy jakości, przestrzeni i komfortu
  • Nowe wnętrze inspirowane naturą i zaprojektowane z myślą o dostarczeniu niespotykanego komfortu
  • Duży, centralny ekran dotykowy i zestaw wskaźników cyfrowych podkreślają współczesny styl, nadając desce rozdzielczej przejrzysty układ
  • Panoramiczny dach wypełnia wnętrze światłem, zwiększając poczucie przestronności

We wnętrzu e:Ny1 położono nacisk na wysokie standardy komfortu i jakości, przewyższające inne SUV-y z segmentu B. Kabina, czerpiąca inspirację z natury, zapewnia relaksującą atmosferę dzięki delikatnemu oświetleniu oraz fotelom o zmienionej konstrukcji z grubszą wyściółką i poprawionym podparciem, a ze względu na obniżoną deskę rozdzielczą, kierowca zyskuje znacznie zwiększony obszar pola widzenia.

Aby uzyskać poprawę wrażeń z jazdy – zarówno kierowcy, jak i pasażerów – jako priorytety przyjęto dobrą widoczność i funkcjonalność wnętrza, czego przykładem jest nowa konsola środkowa z prostym układem przycisków do zmiany biegów: Drive, Park i Neutral. Są one zgrabnie zintegrowane z przełącznikiem elektrycznego hamulca postojowego; wszystkie znajdują się w zasięgu ręki kierowcy, podobnie jak ładowarka indukcyjna do smartfona.

Na środku deski rozdzielczej dominuje duży, 15,1-calowy ekran dotykowy, który zapewnia dostęp do funkcji informacyjno-rozrywkowych za pośrednictwem nowego, podzielonego na „strefy” interfejsu, zaprojektowanego specjalnie dla nowego modelu. Wraz z 10,25-calowym zestawem wskaźników cyfrowych, ekran idealnie harmonizuje z klarownym i uporządkowanym wnętrzem pojazdu.

Przednie fotele, zaprojektowane z myślą o luksusowym stylu i wygodzie, zostały wypełnione grubą, uretanową wyściółką, która poprawia komfort jazdy i podpiera plecy podczas przyspieszania i pokonywania zakrętów. W zależności od lakieru nadwozia, dostępne są tapicerki z syntetycznej skóry w kolorze czarnym lub jasnoszarym, a wykończenie wnętrza stanowi dopełnienie sportowej estetyki.

Wnętrze w wersji Advance wyróżnia się eleganckimi przeszyciami o unikatowym wzorze. Kolor tapicerki jest czarny lub jasnoszary, w zależności od koloru nadwozia, natomiast fotele w wersji Elegance dostępne są wyłącznie w kolorze czarnym.

Komfort i przestronność drugiego rzędu foteli dorównują standardom modeli z wyższego segmentu ze względu na zmienioną konstrukcję poduszek siedzeń z grubszą wyściółką i obniżeniu pozycji punktu biodrowego.

Opracowany przez Hondę inteligentny system rozprowadzania powietrza, który po raz pierwszy zadebiutował w modelu HR-V, kieruje powietrze z dala od pasażerów, chroniąc ich przed gorącem i chłodem emitowanym przez szyby boczne, a jednocześnie działa odprężająco, niczym naturalna bryza. System kieruje strumień powietrza na szyby boczne i podsufitkę pojazdu, tworząc delikatny wir, który zapobiega wydmuchiwaniu powietrza bezpośrednio na pasażerów. Ponadto system ten może być zastosowany razem z funkcją nawiewu przez standardowe wyloty powietrza, lub bez nich.

W modelach w najwyższej wersji wyposażenia Advance panoramiczny dach wpuszcza do wnętrza światło i zwiększa poczucie przestronności, podobnie jak podczas jazdy kabrioletem. Dach dysponuje przednią osłoną przeciwsłoneczną i odłączaną, dwuczęściową osłoną tylną, co pozwala na pełną kontrolę stopnia doświetlenia wnętrza pojazdu. Dzięki manualnej obsłudze wyeliminowano potrzebę zastosowania podzespołów elektrycznych, co zwiększyło przestrzeń nad głową z tyłu, w tym powierzchnię przeszkloną.

W panoramicznym dachu wykorzystano, po raz pierwszy w Hondzie, szkło z filtrem – wysoce zaawansowany materiał pokryty mikroskopijną powłoką, poprawiającą efektywność termiczną, a także blokującą przenikanie promieniowania podczerwonego i ultrafioletowego, co dodatkowo zwiększa komfort podczas jazdy.

Walory praktyczne i rozplanowanie

Przemyślana konstrukcja i rozplanowanie elementów nowej Hondy e:Ny1 pozwoliły uzyskać doskonały dostęp, elastyczność i pojemność przestrzeni ładunkowej, nie ograniczając przy tym miejsca na nogi i nad głowami pasażerów. Akumulator został umieszczony pod podłogą, zwiększając tym samym przestrzeń w kabinie, z kolei tylne zawieszenie z belką skrętną, które zajmuje mniej miejsca niż sprężyny śrubowe, przyczynia się do wzrostu przestrzeni ładunkowej (+10% w porównaniu z HR-V).

Aby zapewnić wyjątkową wszechstronność, której właściciele oczekują od współczesnych modeli Hondy, w e:Ny1 zadbano o ułatwiony dostęp do ładunku, dzięki niskiemu progowi załadunkowemu i płaskiej podłodze bagażnika. Przy uniesionych, tylnych siedzeniach, e:Ny1 dysponuje pojemnością bagażnika wynoszącą 361 litrów; po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta ona do 801 litrów do linii okien, a przy załadowaniu po dach do 1176 litrów (dane dla wersji Elegance).

  1. Nowo opracowany interfejs HMI i inteligentne rozwiązania techniczne, zorientowane na użytkownika, łączą właścicieli z samochodem i światem zewnętrznym
  • Dostępny w standardzie duży, centralny ekran dotykowy i cyfrowy kokpit umożliwiają klientom Hondy korzystanie z najnowszych rozwiązań technologicznych
  • Łatwa integracja z aplikacjami innych firm umożliwia szybką i skuteczną łączność
  • Usługa Honda Connect zapewnia codzienne wsparcie w zakresie ładowania pojazdu, zarówno w samochodzie, jak i zdalnie

Model e:Ny1 prezentuje zupełnie nowe podejście do rozwiązań HMI Hondy z zaawansowanymi systemami skoncentrowanymi na użytkowniku, które oferują bardziej interaktywny interfejs. Centralnym elementem tego udoskonalenia jest nowy, 15,1-calowy ekran dotykowy, umieszczony na samym środku konsoli i 10,25-calowy ekran wskaźników cyfrowych. Rozwiązania te umożliwiają bezproblemowy dostęp do kompleksowego zestawu systemów wspomagających kierowcę oraz informacyjno-rozrywkowych, a także komunikują  właściciela z samochodem i światem zewnętrznym.

Centralny ekran dotykowy jest łatwy w obsłudze ze względu na menu, podzielone na trzy odrębne, poziome strefy, co zapewnia intuicyjne i szybkie korzystanie z urządzenia, przy minimalnym rozpraszaniu uwagi. Górna strefa „Connect” przeznaczona jest dla ekranów nawigacji, zegara i kamery, które znajdują się w najbardziej widocznym miejscu, tuż na linii wzroku kierowcy. Na środkowym poziomie znajduje się strefa „Informacje dla Kierowcy”, w której prezentowany jest aktualny status pojazdu oraz ustawienia systemu audio i komunikacji, w tym aplikacje i ustawienia pojazdu, a także menu związane z funkcjami pojazdu elektrycznego i sterowanie telefonem, natomiast dolna strefa „Klimatyzacji” wyświetla wszystkie przełączniki do obsługi klimatyzacji oraz wentylacji. Co istotne, najczęściej używane funkcje dla ułatwienia są wyświetlane w najbardziej widocznym miejscu i mogą być personalizowane, zgodnie z preferencjami użytkownika.

System umożliwia prostą integrację z aplikacjami innych firm, w tym bezprzewodowego Apple Car Play i przewodowego Android Auto, natomiast samochodowy punkt dostępu Wi-Fi pozwala wszystkim pasażerom na wygodne korzystanie z sieci i pozostanie w kontakcie podczas jazdy. Ponadto bezprzewodowe aktualizacje w nowym e:Ny1 gwarantują stały dostęp do najnowszego oprogramowania wszystkich funkcji i aplikacji.

Obsługa ładowania

Model e:Ny1 korzysta z Usług Łączności, co ułatwia zarządzanie ładowaniem w domu, na stacji, z wnętrza samochodu a także zdalnie, za pośrednictwem aplikacji na smartfony My Honda+. Aplikacja pozwala również na blokowanie, odblokowywanie i uruchamianie samochodu. Klimatyzacja może być ustawiona i aktywowana jeszcze przed wyruszeniem lub w zaplanowanym czasie. Aplikacja umożliwia użytkownikom monitorowanie podróży, wyświetlanie lokalizacji samochodu i wysyłanie celu wyprawy do znajomych i rodziny. Ponadto w aplikacji wyświetlane są inne, przydatne informacje, takie jak poziom naładowania, czy status i licznik ładowania.

Honda umożliwia użytkownikom precyzyjne zarządzanie parametrami ładowania akumulatora e:Ny1, jeśli tylko zachodzi taka potrzeba. Aby dostosować się do różnych warunków ładowania i uniknąć problemów spowodowanych zmiennymi parametrami dostarczanej energii lub skokami napięcia, Usługi Łączności umożliwiają użytkownikom ustawienie maksymalnego prądu ładowania, w zależności od infrastruktury, zarówno dla ustawień „Dom”, jak i „Poza domem”. Oferowane są trzy poziomy, począwszy od „LOW”, który ogranicza prąd do 6 amperów, do najwyższego – „HIGH”, który pozwala na wykorzystanie górnych parametrów prądu podłączonej ładowarki, do uzyskania maksymalnego ładowania dopuszczalnego dla akumulatora.

Ta funkcja pozwala użytkownikowi wybrać wartość maksymalnego prądu ładowania z sieci tak, aby zapobiec zadziałaniu bezpiecznika w miejscach, w których nie jest używany osobny bezpiecznik dla ładowarek prądu przemiennego.

Tagi: , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.