W pełni elektryczna Honda e:Ny1 – technologia

  • Wysoce efektywna platforma e:N Architecture F z silnikiem elektrycznym, napędzającym przednią oś
  • Akumulator o dużej pojemności umożliwia skuteczne, szybkie ładowanie
  • Nowy model został zaprojektowany tak, aby sprawdzał się we wszystkich europejskich warunkach i sytuacjach drogowych

Podwozie i układ napędowy e:Ny1 zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić przyjemne i wzbudzające zaufanie wrażenia z jazdy, które łączą w sobie jednocześnie ducha wysokich osiągów Hondy i walory napędu elektrycznego. Kluczem do tego rozwiązania jest pierwsze w Europie, zastosowanie wysokowydajnej platformy Hondy e:N Architecture F.

Architektura e:N, będąca częścią globalnej strategii elektryfikacji marki, jest efektem modułowego podejścia do konstrukcji pojazdów elektrycznych. Podstawową koncepcją, stojącą za tym rozwiązaniem, jest stosowanie wspólnych modułów opierających się na odpowiedniej ramie o wysokiej sztywności, zapewniającej bardzo dynamiczne osiągi. „F” oznacza architekturę e:Ny1 z silnikiem umiejscowionym z przodu i napędem na przednie koła, która będzie stanowić podstawę małych i średnich pojazdów elektrycznych Hondy w przyszłości.

Co więcej, inne platformy w globalnym portfolio marki będą także oferowane z opcjami napędu na wszystkie koła i na tylną oś. Wszystkie będą też oparte na tej samej koncepcji centralnego, wysokowydajnego akumulatora o dużej pojemności, zasilającego kompaktowy silnik napędowy o dużej mocy lub silniki w wypadku układu napędowego, dostarczającego moc na wszystkie koła.

Na platformie F ulokowano przemyślany układ napędowy typu „trzy w jednym”, na który składa się jednostka napędowa, silnik elektryczny i przekładnia, a jego łączna masa to zaledwie 77,4 kg (z olejem) nad przednią osią. Potężny silnik o mocy 204KM (150 kW) może pochwalić się wyjątkową sprawnością na poziomie 92%, co oznacza, że generuje 310 Nm momentu obrotowego (2 788 Nm na kołach), dzięki czemu samochód rozpędza się od zera do 100 km/h w 7,6 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 160 km/h. Zaawansowaną kontrolę temperatury realizuje układ chłodzenia cieczą, gwarantujący stabilne dostarczanie mocy, bez przegrzewania.

Ta dynamiczna konfiguracja stanowi podstawę lekkiej, ale sztywnej ramy nadwozia, która zbudowana jest z kombinacji stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, stanowiącej 47% masy nadwozia modelu. Strategiczne zastosowanie tych elementów w konstrukcji zewnętrznej zaowocowało wysoką sztywnością skrętną i niską masą, dzięki czemu model e:Ny1 jest o ponad 100 kg lżejszy od niektórych, europejskich konkurentów.

Honda e:Ny1 posiada dodatkowe struktury usztywniające o dużej wytrzymałości na rozciąganie w części podłogowej i dachowej, których nie miał HR-V, a także wokół przednich wnęk kół, co stanowi solidniejszą podstawę w przypadku konstrukcji dynamicznego pojazdu elektrycznego.

Łatwy w obsłudze akumulator o wysokiej wydajności z funkcją szybkiego ładowania

Kompaktowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 68,9 kWh, umieszczony pod podłogą e:Ny1, zapewnia zasięg do 412 km (WLTP). Pozwala on na szybkie ładowanie za pomocą ładowarki prądu stałego i złącza CCS od 10% do 80% pojemności w około 45 minut. Metoda ta pozwala również na doładowanie, zwiększające zasięg o 100 km w zaledwie 11 minut. Przy użyciu standardowej, domowej ładowarki prądu przemiennego, naładowanie od 10% do 80% całkowitej pojemności można osiągnąć w ciągu sześciu godzin.

Akumulator o wysokiej pojemności, ze zintegrowanym układem chłodzenia cieczą, składający się z ogniw o pojemności 195 Ah, umieszczony jest w centralnej części e:Ny1 pod podłogą. Taki rozkład sprawia, że środek ciężkości znajduje się nisko, a masa jest rozłożona centralnie, co poprawia trzymanie się drogi, a także wpływa korzystnie na parametry aerodynamiczne, bez konieczności stosowania dodatkowych elementów zewnętrznych.

Chociaż pojemność akumulatorów jest zbliżona do rozwiązań stosowanych przez liderów w tej klasie, najnowszy pojazd elektryczny Hondy wyróżnia się na ich tle wyższym wskaźnikiem stabilności ładowania, o ile bowiem niektórzy producenci zapewniają większą maksymalną szybkość ładowania, poziom ten jest rzadko osiągany ze względu na wahania szybkości procesu na różnych etapach cyklu ładowania akumulatora.

Model e:Ny1 dysponuje specjalnie opracowanym systemem ładowania, który pozwala na utrzymanie wyższego tempa ładowania, w porównaniu do konkurentów. Niektórym producentom zależy przede wszystkim na wskaźnikach szybkiego ładowania, natomiast Honda e:Ny1 jest w stanie utrzymać wyższą średnią prędkość przez większą część procesu ładowania. Liniowe, wyższe tempo ładowania utrzymuje się przez ponad połowę czasu ładowania, z bardzo niewielkim spadkiem, tuż przed osiągnięciem pełnej pojemności.

Takie założenie eksploatacyjne jest korzystne dla klientów, ponieważ zapobiega przedwczesnemu zużyciu akumulatora i pomaga utrzymać odpowiedni zasięg przez cały okres użytkowania pojazdu. Moc ładowania i strategia ładowania to dwa podstawowe elementy, które znacząco wpływają na żywotność baterii. Podejście Hondy do tych kwestii polegało zatem na uzyskaniu zdrowej równowagi pomiędzy wygodą użytkownika a trwałością akumulatora, dzięki zaawansowanym systemom zarządzania energią i kontroli temperatury.

Dynamika prowadzenia zgodna z duchem wysokich osiągów Hondy

Zespół projektowy e:Ny1 postawił sobie za cel opracowanie modelu oferującego poczucie wyrafinowania i płynności podczas jazdy, który zapewni wszystkim pasażerom maksymalny komfort i ciszę we wnętrzu, a jednocześnie satysfakcjonujące odczucia, jakie daje prowadzenie tak zwinnego pojazdu. Celem było stworzenie w pełni elektrycznego SUV-a, który prezentowałby walory dynamiczne, dostosowane do wszystkich europejskich warunków użytkowania i zróżnicowanych dróg, a jego prowadzenie i stabilność wzbudzałyby zaufanie klientów, przesiadających się z pojazdów z silnikami spalinowymi.

Dynamiczna kontrola stabilności Hondy dba o płynne i liniowe reakcje układu kierowniczego, dostarczając wystarczającą dawkę informacji zwrotnych, pozwalających kierowcy na wyczucie aktualnej przyczepności, celem odpowiedniego dostosowania swoich decyzji i zachowań. Układ kierowniczy pracuje lekko i gwarantuje doskonałą zwrotność przy niskich prędkościach, przekazując bieżące informacje zwrotne także podczas szybszej jazdy – taką charakterystykę opracowano specjalnie dla europejskiej wersji e:Ny1.

Najnowszy, elektryczny model Hondy został zaprojektowany tak, aby zapewnić płynne i komfortowe przyspieszanie oraz zwalnianie, co w efekcie ma korzystny wpływ na pasażerów i ogranicza czynniki powodujące chorobę lokomocyjną.

Podczas jazdy w kabinie panuje relaksująca atmosfera, co jest po części zasługą rozwiązań, mających na celu ograniczenie hałasu do poziomu osiąganego przez pojazdy klasy wyższej. Hałas drogowy w zakresie niskich i średnich częstotliwości został znacznie zredukowany, dzięki zastosowanemu przez Hondę specjalnemu rezonatorowi koła, w tym dynamicznemu, dodatkowemu elementowi tłumiącemu na belce H oraz niskiej masie ramy pomocniczej. Uzupełniają je materiały izolacyjne, strategicznie rozmieszczone w kabinie, które redukują hałas i wibracje o wysokiej częstotliwości.

Trzy wstępnie skonfigurowane tryby jazdy – Sport, Normal i Econ, umożliwiają kierowcy samodzielne dostosowanie ustawień pod kątem stylu jazdy i oszczędności energii. Tryb Econ ogranicza reakcję na pedał przyspieszenia, priorytetowo traktując oszczędzanie energii, dostosowując pod tym kątem zarówno działanie klimatyzacji, podgrzewania foteli, jak i kierownicy. Ponadto tryb ten stara się zapewnić komfortową temperaturę odczuwalną, utrzymując jak najbardziej ekonomiczną jazdę. Z kolei program Sport zapewnia bardziej emocjonujące wrażenia, dzięki bardzo czułym reakcjom na przyspieszenie, natomiast tryb Normal utrzymuje równowagę pomiędzy osiągami, a pełnym komfortem w kabinie.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego zapewniają wyjątkową ochronę i wsparcie kierowcy

  • Najnowszy pakiet Honda SENSING kompleksowo zwiększa bezpieczeństwo czynne
  • Zestaw kamer zewnętrznych dba o ochronę dookoła pojazdu
  • System automatycznego parkowania Honda Parking Pilot uwzględnia sześć wariantów parkowania i wyjazdu

Honda e:Ny1 jest najnowszym modelem, wyposażonym standardowo w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Honda SENSING, wykorzystujących najnowsze, stosowane przez markę kamery i czujniki ultradźwiękowe.

Przedni układ stanowi kamera z obiektywem szerokokątnym, o efektywnym kącie widzenia w poziomie wynoszącym 100 stopni, która w połączeniu z szybkim procesorem przetwarzania obrazu, znacząco zwiększa precyzję wykrywania obiektów na potrzeby systemu autonomicznego hamowania przy jednoczesnym wsparciu innych, aktywnych systemów bezpieczeństwa, minimalizując skutki kolizji. Kolejna kamera znajduje się z tyłu pojazdu, a także dodatkowo po obu stronach lusterek zewnętrznych, co zapewnia 360-stopniowy zakres widzenia dla modelu w wersji Advance.

Wsparciem dla systemu opartego na kamerach jest dwanaście czujników ultradźwiękowych, rozmieszczonych wokół samochodu – po cztery na każdym przednim i tylnym zderzaku, oraz po dwa na obu bokach. Mogą one z dużą dokładnością wykrywać otaczające obiekty – takie jak budynki, czy też inne pojazdy. Systemy kamer i czujników ultradźwiękowych współpracują, aby poprawić ogólne bezpieczeństwo, umożliwiając Hondzie e:Ny1 dokładną identyfikację znaków drogowych i poboczy bez oznakowań poziomych na jezdni, a także motocykli, rowerzystów i innych pojazdów.

Połączenie miękkich i sztywnych elementów konstrukcyjnych, w tym stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, jest podstawą mocnego nadwozia, które gwarantuje wyjątkową ochronę przed skutkami kolizji czołowych, bocznych i tylnych, rozpraszając energię uderzenia z dala od przedziału pasażerskiego. Co więcej, ta metoda ochrony zapewnia również maksymalne bezpieczeństwo podzespołów elektrycznych wysokiego napięcia, które są automatycznie odłączane w przypadku kolizji.

Systemy Honda SENSING

Technologia Honda SENSING należy do najbardziej kompleksowych pakietów systemów bezpieczeństwa w branży. System wykorzystuje połączone informacje z radarów, kamer oraz czujników ultradźwiękowych, by wspierać i ostrzegać kierowcę o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. Z kolei system zapobiegania zjeżdżania z pasa ruchu ostrzega kierowcę w przypadku wykrycia opuszczania pasa ruchu, bez włączonego kierunkowskazu. Dzięki mechanizmowi utrzymywania na pasie, pojazd aplikuje delikatny moment obrotowy w układzie kierowniczym i dokonuje drobnych korekt kierunku jazdy, aby utrzymać samochód we właściwej pozycji, a także uruchamia układ hamulcowy, aby spowolnić zjazd z pasa ruchu.

Pojazd jest również wyposażony w najnowszego Asystenta jazdy w korku. Pozwala on na zminimalizowanie wysiłku kierowcy podczas jazdy z niskimi prędkościami w korkach, pomagając utrzymać pojazd na swoim pasie ruchu, począwszy od prędkości 0 km/h. Z kolei przy szybszych prędkościach, od około 60 km/h, system płynnie przełącza się na Aktywną kontrolę pasa ruchu – jest to niższa prędkość, niż w przypadku systemów konwencjonalnych.

Ponadto system rozpoznawania znaków drogowych wykrywa i wyświetla znaki na cyfrowym ekranie wskaźników za kierownicą. Rozwiązanie technologiczne wyświetla również wstępne powiadomienia o zbliżających się znakach tak, aby ułatwić kierowcy przygotowanie się do wjazdu na skrzyżowanie, a także uwzględnienie ograniczeń prędkości na odcinkach, w które wjeżdża. System współpracuje z tempomatem adaptacyjnym, pozwalającym na zmianę za jednym dotknięciem ustawień ogranicznika prędkości.

System monitorowania uwagi kierowcy ostrzega prowadzącego o zmniejszeniu koncentracji za kierownicą. Wykorzystuje czujnik kąta do pomiaru stopnia korygowania pozycji kierownicy, dla utrzymania prawidłowego położenia samochodu na pasie ruchu. Jeśli system wykryje nietypowe i utrzymujące się działanie korekcyjne, powiadomi kierowcę o konieczności zrobienia przerwy.

Dane techniczne

ModelEleganceAdvance
PODSTAWOWE DANE SAMOCHODU
Rodzaj nadwozia5D5D
Typ układu napędowegoAkumulatorowy pojazd elektrycznyAkumulatorowy pojazd elektryczny
Rodzaj napęduNapęd na jedną ośNapęd na jedną oś
Typ skrzyni biegówAutomatyczna przekładnia o stałym przełożeniuAutomatyczna przekładnia o stałym przełożeniu
OSIĄGI
Moc maksymalna silnika elektrycznego (kW [KM])150 (204)150 (204)
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm)310310
0-100 km/h (s)7,67,6
Prędkość maksymalna (km/h)160160
Poziom hałasu: podczas jazdy, z zewnątrz (dB)6464
WYMIARY
Długość (mm)43874387
Szerokość (mm)17901790
Szerokość całkowita (mm) ze złożonymi lusterkami18661866
Szerokość z lusterkami (mm)20272027
Wysokość bez obciążenia (mm)15841584
Rozstaw osi (mm)26072607
Rozstaw kół przednich (mm)15391539
Rozstaw kół tylnych (mm)15401540
Prześwit (z kierowcą) (mm) 135135
Średnica zawracania – między ścianami (m)11,6 m11,6 m
Promień skrętu między krawężnikami (m)5,7 m5,7 m
Liczba obrotów kołem kierownicy (pomiędzy skrajnymi położeniami)2,592,59
POJEMNOŚCI
Liczba miejsc (osób)55
Pojemność bagażnika – podniesione tylne siedzenia (litry, VDA) 361344
Pojemność bagażnika – opuszczone tylne siedzenia, do dachu (litry, VDA) 11761136
Pojemność bagażnika – opuszczone tylne siedzenia, do linii okien (litry, VDA)   801784
MASY
Masa samochodu gotowego do jazdy (kg)16551677
Masa samochodu gotowego do jazdy (kg)20802080
Ładowność (kg)425403
BEZPIECZEŃSTWO
Układ ABS
Poduszki powietrzne – kierowca i pasażer z przodu
Poduszki powietrzne – Poduszka powietrzna pasażera SRS z wyłącznikiem
Poduszki powietrzne – boczne (przód)
Poduszki powietrzne – kurtyna boczna (przód i tył)
Wspomaganie awaryjne hamowania (BA)
Redukujący skutki kolizji system autonomicznego hamowania (CMBS)
Redukujący skutki kolizji system autonomicznego sterowania pedałem przyspieszenia
Monitorowanie ciśnienia w oponach (DWS)
Poduszka powietrzna kierowcy SRS (napełnianie jednostopniowe)
eCall (w Europie)
Elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD)
System ostrzegania o awaryjnym hamowaniu
System ostrzegania przed kolizją
Inteligentny ogranicznik prędkości
Punkty mocowania fotelików dziecięcych ISOFix / I-SIZE
System ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW)
Ostrzeżenie o niepożądanej zmianie pasa ruchu Lane Keeping Assist System
System monitorowania jazdy pojazdu poprzedzającego
Funkcja podążania przy niskiej prędkości
System zapobiegania zjeżdżania z pasa ruchu
Asystent jazdy w korku
System rozpoznawania znaków drogowych
System stabilizacji toru jazdy (VSA)
Aktywne zagłówki foteli z przodu
ZABEZPIECZENIA
Immobilizer
Centralny zamek z 2 zdalnymi kluczykami
System alarmowy
System dostępu bezkluczykowego i uruchamianie silnika przyciskiem
Roleta bagażnikaMiękkaMiękka
WNĘTRZE
Panele wewnętrzneCzarnyCzarny
Klamki wewnętrzneChromowaneChromowane
Kierownica obszyta skórąSkóra naturalnaSkóra naturalna
TapicerkaSkóra syntetycznaSkóra syntetyczna
Ekskluzywna stylizacja (zależne od rynku)Srebrne wykończenie z niebieskim oświetleniem (drzwi i deska rozdzielcza)Srebrne wykończenie z niebieskim oświetleniem (drzwi i deska rozdzielcza)
WSKAŹNIKI I OBSŁUGA
System stabilizacji toru jazdy (AHA)
Tryb jazdyEcon/Sport/NormalEcon/Sport/Normal
Elektryczny hamulec postojowy z automatycznym załączaniem
Układ automatycznego utrzymania hamulca
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS)
Asystent ruszania na wzniesieniu (HSA)
Wskaźnik mocy
Hamowanie regeneracyjne/System sterowania poziomem rekuperacji (manetki)
KOMFORT I UDOGODNIENIA
KlimatyzacjaDwustrefowa, automatycznaDwustrefowa, automatyczna
Klimatyzacja – tylne nawiewy
Automatycznie przyciemniające się lusterko wsteczne
Przednie wycieraczki z czujnikiem deszczu
Haki siatki bagażnika
Inteligentny Adaptacyjny tempomat
Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne
Podgrzewane lusterka zewnętrzne
Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
System kamer 360o
Podłokietnik fotela kierowcy i pasażera z przodu
Elektryczne sterowanie okien – przód i tył
Fotel przedni – Elektryczna regulacja fotela kierowcy (8-kierunkowa)
Kieszenie foteli przednich w drzwiach kierowcy
Podgrzewane przednie fotele
Podgrzewana kierownica
System automatycznego parkowania Honda Parking Pilot
Zdalne domykanie/otwieranie szyb i składanie lusterekLusterka i szybyLusterka i szyby
Czujniki parkowania (przód 4; tył 4)
Czujniki parkowania (przód 4; tył 4; boczne 4) 
Klapa bagażnika otwierana elektrycznie bez użycia rąk z funkcją Walk Away Close
Dzielenie kanapy60/4060/40
Kamera cofania
Inteligentny system rozprowadzania powietrza
Oświetlenie lusterka w osłonach przeciwsłonecznych
Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach
Schowek na kabel ładowania pod podłogą bagażnika
OŚWIETLENIE WEWNĘTRZNE
Oświetlenie wnętrza (sufitowe)
Lampki oświetlenia wewnętrznego
Lampki punktowe (z przodu)
Podświetlenie kokpitu
Oświetleni punktowe z tyłu
Oświetlenie bagażnika
SYSTEM AUDIO I SYSTEMY INFORMACYJNE
System głośnomówiący (HFT) BluetoothTM
Radio cyfrowe (DAB)
Honda CONNECT z nawigacją GARMIN
(15-calowy ekran dotykowy, AM/FM/DAB, Apple CarPlay i Android Auto, informacje drogowe w czasie rzeczywistym)
Głośniki66
Głośniki – System audio premium
Głośniki – wysokotonowe z przodu
Przyciski sterowania systemem audio na kierownicy
Liczba gniazd USB z przodu1xA / 1xC1xA / 1xC
Liczba gniazd USB z tyłu22
Bezprzewodowy Apple CarPlay
Ładowanie bezprzewodowe
NADWOZIE
AntenaW kształcie płetwy rekinaW kształcie płetwy rekina
Klamki zewnętrzneW kolorze nadwoziaW kolorze nadwozia
Obudowy lusterekCzarnyCzarny
Typ dachu szklanegoPanoramiczny
Przyciemniane szyby
Spojler
EmblematBiały emblemat Hondy
 Z tyłu „HONDA” w miejscu emblematu
Biały emblemat Hondy
 Z tyłu „HONDA” w miejscu emblematu
Dekoracyjne ramki okienWysoki połyskWysoki połysk
OŚWIETLENIE ZEWNĘTRZNE
System automatycznych świateł drogowych
Światła do jazdy dziennej LED
Przednie światła przeciwmgielne LED
Reflektory z funkcją powitania/pożegnania (funkcje Coming Home/Leaving Home)15 sek.15 sek.
Kolor obudowy reflektoraBiałeBiałe
Typ reflektorówLEDLED
System wspomagania świateł drogowych (HSS)
Światła tylnePrzyciemnione i przezroczyste kloszePrzyciemnione i przezroczyste klosze
Przedni kierunkowskazLEDLED
KOŁA I OPONY
Koło dojazdowe/Zestaw naprawczy przebitej oponyZestaw naprawczy do opon
Rozmiar opon Przód/Tył225/50 R18225/50 R18
Felgi aluminiowe
Rozmiar i wzór felg18-calowe Black cut
DANE TECHNICZNE UKŁADU NAPĘDOWEGO I BATERII
Pojemność akumulatora (kWh)68,968,9
Zasięg (cykl WLTP)412412
Zużycie energii – wartość uśredniona, cykl WLTP (kWh/100km)18,218,2
Typ silnika elektrycznegoPrąd stałyPrąd stały
Moc ładowarki pokładowej11 kW prąd zmienny11 kW prąd zmienny
Rodzaj akumulatoraAkumulator litowo-jonowyAkumulator litowo-jonowy
Akumulator – liczba ogniw9696
Akumulator – napięcie nominalne353,3353,3

Tagi: , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.