Test Skody ENYAQ – elektryk i zima

Przyznam, że samochody elektryczne uznawałem za fantastyczne modele, ale do miasta. W przeciwieństwie do dziennikarzy z Warszawy, którzy zachwycają się nad modelami elektrycznymi, ja mam jeszcze bagaż doświadczeń eksploatacji tych wersji na trasie. Zanim bowiem rozpocznę jazdą w mieście, muszę dotrzeć z Warszawy do Krakowa. Zatem rozpoczynam test Skody ENYAQ.

Wielokrotnie testowałem Nissana Leaf i Nissana Ariya,, Renault Megane electric. Peugeot 208 electric, czy VW ID. Zasięg wskazany przez katalogowe dane WLTP nie zawsze pokrywał się dokładnie ze stanem faktycznym.

W lecie 2023 miałem okazję testować Volkswagena ID4 77 kWh (bateria netto), który miał realny zasięg podczas testu 490 (wg WLTP zasięg 520 km).

Pod koniec listopada, gdy temperatura oscylowało koło zera, rozpocząłem test Škody ENYAQ iV z taką samą baterią jak ID4.

Zanim jednak opiszę wrażenia i wnioski z eksploatacji, tego siostrzanego modelu do Volkswagena ID4, warto przybliżyć ten model.

Stylistyka czyli Crossover, Kombi i Minivan w jednym

Już na pierwszy rzut oka sylwetka Škody ENYAQ iV wydaje się mocna i dynamiczna. Wszystko dzięki wyrazistym liniom i idealnym proporcjom, które przekładają się także na wyjątkową przestronność. Inne typowe dla Škody szczegóły to imponujący grill i liczne elementy utrzymane w kryształowej stylistyce.

Patrząc na sylwetkę, warto zauważyć przedni słupek, który zaczyna się daleko z przodu. Dodatkowo, szeroki i pełen przetłoczeń tył karoserii dodaje autu dynamiki. Na muskularnie wyprofilowanych bokach nadwozia przenikają się dodatkowo światło i cień. Dach tworzy zaś niski łuk, sprawiając, że samochód wydaje się dłuższy.

Dodatkowo charakterystyczny grill ŠKODA o pionowym żebrowaniu i mające potężny wygląd koła w rozmiarze 235/45R21 nadają modelowi ENYAQ iV wyjątkowego charakteru. Podkreślają też jego uterenowiony charakter.

Odważny, wyrzeźbiony przód, przetłoczenia na masce i reflektory Full LED Matrix zdradzają przynależność modelu do rodziny SUV-ów Škody. Ten całkowicie elektryczny SUV ma jednak swój własny charakter, o czym świadczy pionowy grill Škoda wysunięty bardziej do przodu i podświetlenie Crystal Face. 130 diod podświetla pionowe żebrowanie, a poziomy pasek podświetla grill Škoda.

Warto też podkreślić, że ENYAQ iV ma 4649 mm długości, 1879 mm szerokości i 1616 mm wysokości. Dodatkowo rozstaw osi wynosi aż 2765 mm, a brak tunelu środkowego zapewnia niezwykłą przestronność i dużo miejsca na nogi z tyłu. Bagażnik ma pojemność 585 litrów (po złożeniu tylnej ławki 1710).

Aerodynamiczna doskonałość

To, co jest szczególnie ważne w samochodzie elektrycznym, to wyeliminowanie wszelkich zawirowań powietrza, aby nie było dodatkowych oporów podczas jazdy.

Właściwości aerodynamiczne modelu Škoda ENYAQ iV wyróżniają model w swojej klasie, zapewniają lepszą wydajność, a tym samym, większy zasięg. Współczynnik oporu powietrza wynosi 0,257. Dodatkowo wydajność zwiększają również opony o szczególnie niskich oporach toczenia.

Decydującym czynnikiem okazał się tu opływowy kształt nadwozia z kabiną mocno przesuniętą do tyłu. Ważnym elementem jest też fakt, aby nie było zawirowań strumienia powietrza z tyłu, co wywołuje podciśnienie i zasysanie powietrza. Wpływ na poprawną sylwetkę ma tu kilka elementów: duży spojler na krawędzi dachu, kształt tylnych lamp oraz dyfuzor zamykający nadwozie u dołu.

Platforma MEB – elektryczna platforma grupy VW

Stworzenie tej efektownej karoserii, zapewnia skonstruowana przez Volkswagena modułowa platforma MEB. Jej koncepcja umożliwia zupełnie nowy podział przestrzeni przeznaczonej dla człowieka i na podzespoły techniczne, przy zachowaniu niewielkich rozmiarów karoserii.

Akumulator, który jest zbudowany w kształcie płaskiego bloku, znajduje się w platformie MEB pod kabiną pasażerską, przez co nie ogranicza przestrzeni pasażerskiej.

Silnik elektryczny jest razem z przekładnią, umieszczony przy tylnej osi, a obydwa układy nie zajmują wiele miejsca. Elektryczną jednostkę umieszczono przy tylnej osi niedaleko środka koła. Swój moment obrotowy przekazuje ona do jednobiegowej, dwustopniowej przekładni zintegrowanej z mechanizmem różnicowym.

Zastosowanie napędu na tylne koła zapewnia autu zwinność i doskonałą trakcję, a ponadto sprawia, że średnica zawracania ENYAQ jest bardzo mała – wynosi tylko 10,9 m.

Z przodu zaś, na niewielkiej przestrzeni między krawędzią maski a przednią osią znajdują się chłodnica klimatyzacji i pozostałe większe elementy tego układu.

Wnętrze – mów mi komfortowy

Jak wspomniano powyżej, platforma MEB umożliwiła fantastyczne zagospodarowanie wnętrza. Do samochodu wsiada się wygodnie, a widoczność z niego jest bardzo dobra, ponieważ fotele kierowcy i pasażerów są umieszczone wysoko.

Przednie fotele reprezentują najwyższe standardy bezpieczeństwa. W przypadku uderzenia w tył samochodu ich zagłówki zmniejszają ewentualne urazy szyi. Podczas uderzenia w bok auta z prawej krawędzi fotela kierowcy otwiera się centralna poduszka powietrzna, zapobiegając wzajemnemu uderzeniu kierowcy i pasażera. We wszystkich wersjach modelu ENYAQ jest również podgrzewanie foteli.

Osoby siedzące na tylnych fotelach mają w ENYAQ tyle miejsca na kolana, ile w Tiguanie Allspace, a nad głowami, jest nawet nieco więcej przestrzeni.

Bagażnik ma pojemność 585 litrów, a po złożeniu oparć tylnych foteli nawet 1.710 l (mierzone po sufit). Relingi dachowe należą do wyposażenia seryjnego; dopuszczalne obciążenie dachu wynosi 75 kg.

Na uwagę zasługuje też wykończenie wnętrza. W ramach Design Selections projektanci marki ŠKODA stworzyli bowiem skoordynowane opcje wystroju wnętrza. Różnią się one tapicerką, elementami ozdobnymi, deską rozdzielczą, użytymi materiałami oraz wyglądem dywaników, konsoli środkowej i oświetlenia wnętrza. Opcja Lounge, jaka była w modelu (opcja za 6900 zł) to jakość i ekskluzywność. Jej atuty to tapicerka z wykorzystaniem mikrofibry oraz elementów skórzanych, dzięki czemu wnętrze łączy estetykę z nowoczesnym wyglądem.

Mów mi bezpieczny

Bezpieczeństwo jest wszechobecne w tym modelu. ENYAQ iV jest wyposażony w standardzie w przednie i tylne światła LED. W wyposażeniu dodatkowym dostępne są przednie reflektory Full LED Matrix oraz światła tylne Full LED w kształcie litery C. Pojedynczy moduł matrycowych reflektorów ma 24 diody świetlne sterowane indywidualnie, dzięki temu światła drogowe mogą być włączone przez cały czas bez oślepiania innych użytkowników drogi. Kamera umieszczona na przedniej szybie wykrywa nadjeżdżające pojazdy oraz osoby i obiekty odbijające światło, a inteligentna technologia automatycznie wyłącza poszczególne segmenty wiązki światła.

Nowe, innowacyjne systemy wspomagające zwiększają bezpieczeństwo

  • W razie bezpośredniego zagrożenia kolizją z pieszym, rowerzystą lub innym pojazdem system antykolizyjny (Collision Avoidance Assist) wspiera kierowcę, aktywnie zwiększając moment skrętu, aby zapobiec wypadkowi poprzez manewr kontrolowanego omijania.
  • Przy skręcaniu w lewo na skrzyżowaniach asystent skrętu Turn Assist z wyprzedzeniem wykrywa nadjeżdżające z przeciwka pojazdy, ostrzega kierowcę i w razie potrzeby automatycznie wyhamowuje samochód.
  • Z kolei przy otwarciu drzwi system ostrzegania przy wysiadaniu (Exit Warning) informuje wysiadających o zbliżaniu się z tyłu innego pojazdu lub rowerzysty. Emituje sygnał dźwiękowy i wizualny za pomocą lampki po wewnętrznej stronie obudowy lusterka bocznego.
  • System asystenta podróży Travel Assist składa się z aktywnego tempomatu, adaptacyjnego asystenta pasa ruchu (Lane Assist) z rozpoznawaniem robót drogowych, asystenta jazdy w korku i asystenta awaryjnego Emergency Assist. Na wyższym poziomie konfiguracji Travel Assist może przejąć kierowanie boczne w wąskich przestrzeniach, wykorzystując informacje online oparte na aktualnych zbiorach danych – nawet w mieście.
  • Aktywny tempomat (Predictive Adaptive Cruise Control) wykorzystuje także dane z systemu nawigacji i znaków drogowych, będzie również reagować na przeszkody zgłaszane za pośrednictwem danych online o ruchu drogowym.

Dane eksploatacyjne Skody ENYAQ

Model wyposażono był w akumulator o pojemności energetycznej 77 kWh netto, dzięki któremu zasięg samochodu wynosi do 523 km (WLTP). Z silnikiem o mocy 204 KM ENYAQ uzyskiwał już na starcie moment obrotowy o wartości 310 Nm, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało tylko 8,7 sekundy (wg katalogu). Prędkość ograniczono elektronicznie do 160 km/h (sprawdzono – rzeczywiście). Według WLTP zużycie paliwa wynosi 17,2 do 17,7 kWh na 100 km.

Sprawdzam, czyli test Skody ENYAQ

Odebrałem samochód w Warszawie i spokojnie wyjechałem na trasę. Wskazania zasięgu 390 km gwarantowało bowiem, że bezproblemowo pokonam trasę do Krakowa.

Trzeba podkreślić, że system zarządzania odzyskiwaniem energii w ENYAQ został skonstruowany pod kątem maksymalnej efektywności i działa w dwóch trybach. W trybie D podczas toczenia się samochód przechodzi w tzw. żeglowanie, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu. Gdy kierujący wciśnie pedał hamulca, rozpoczyna się rekuperacja i elektryczny silnik przekazuje energię elektryczną z powrotem do akumulatora. Gdy opóźnienie wynosi do 0,25g auto hamuje silnikiem, a tak dzieje się w większości codziennych sytuacji. Dopiero powyżej tego opóźnienia, niemal niezauważalnie, aktywowane są hydrauliczne hamulce przy kołach.

Dodatkowo system Eco Assistent (seryjny system w każdym modelu), weryfikujący dane systemu nawigacyjnego oraz znaki drogowe, ułatwia kierowcy jazdę informując go przed znakiem ograniczenia prędkości, tablicą oznaczającą teren zabudowany albo przed skrzyżowaniem, że powinien zdjąć nogę z pedału przyspieszenia. Gdy kierowca to zrobi, system sam dobierze odpowiednią prędkość i optymalny moment do rozpoczęcia rekuperacji.

W trybie B (wybór D lub B to pociągnięcie dźwigienki do tyłu, wsteczny bieg R, to popchnięcie do przodu) kierowca może wybrać pełną rekuperację. Gdy wciśnie hamulec, wykorzysta pełną zdolność do rekuperacji.

Na trasie, test Skody ENYAQ pozwolił też zauważyć, że jest to wytrzymałe auto o sportowych cechach wyróżniające się łatwością prowadzenia. Akumulator umieszczono w nim bowiem pomiędzy osiami, co sprawia, że środek ciężkości samochodu znajduje się nisko. Rozłożenie masy jest bliskie idealnej wartości 50:50. Dodatkowo w przednim zawieszeniu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu natomiast konstrukcję z pięcioma wahaczami, a takie zawieszenie poprawia stateczność przy szybkiej jeździe.

Wszystko to sprawia, że wybierając systemem Mode opcję Sport, ENYAQ może bardzo szybko i stabilnie pokonywać zakręty. Odpowiada za to m.in. menedżer dynamiki jazdy ściśle współpracujący z układem kontroli stabilności ESC. Zarządza on pracą elektronicznej blokady napędu XDS i adaptacyjnych amortyzatorów w taki sposób, by w każdej sytuacji zapewnić maksymalne dynamikę i bezpieczeństwo jazdy.

Układ ESC ściśle współdziała ze sterownikami elektroniki i silnika elektrycznego. Ta współpraca sprawia, że napędzane tylne koła zawsze znajdują przyczepność – zarówno podczas szybkiej jazdy w zakrętach, jak i w czasie przyspieszania czy rekuperacji.

Tę stabilność jazdy miałem okazję sprawdzić na suchej nawierzchni, a także na drodze pokrytej warstwą śniegu. W tym drugim przypadku zwróciłem też uwagę na tylny napęd, który pozwalał spokojbie wyjeżdżać pod ośnieżone górski.

Jednakże o ile kilkukrotnie sprawdzałem system Sport, to podczas testu jechałem głównie w trybie Eco i nie przekraczałem 110 km/h. W efekcie dojechałem do Krakowa (dojazd do domu 316 km), a na wskaźniku nadal był zasięg 90 km. Oznacza to, że zasięg na przełomie listopada/grudnia faktycznie wynosił ponad 400 km. Podczas niedawnego testu VW ID4, który odbywał się w lipcu zasięg był ponad 500 km

Ładowanie baterii

Wg danych katalogowych, w przypadku ENYAQ 77kWh ładowanie w domu z sieci 230 V, trwa 39 godzin. Wykorzystując ładowarkę Wallbox ładowanie trwa 7 godzin 30 minut (koszt zakupu w salonie tej ładowarki – od 2 000 zł). Gdy zaś wykorzystujemy ładowarkę 125 kWh naładowanie baterii od 5 do 80% trwa tylko 38 minut.

Problem tylko w tym, że w Polsce ładowarek o mocy ponad 50kWh jest jak na lekarstwo.

Dodatkowo, wybierając się w trasę potrzebowałem baterii naładowanej na 100%. Ładowanie od 80 do 100 trwa zaś prawie tyle samo co od 5 do 80%.

Zużycie energii i koszty jazdy,

W czasie cieplejszych dni, podczas jazd siostrzanym modelem ID4. w długim zasięgu 3770 km, zużycie wyniosło 19,4 kWh/100 km. W mieście po przejeździe 69 km wskazanie średniego zużycia wynosiło nawet 14,4 kWh. Podczas obecnego testu, gdy temperatury oscylowały w okolicach zera, dystans 19 km w mieście był przejechany ze średnim zużyciem 19,5 kWh/100 km.

Oznacza to, że ładując samochód w domu (cena 1kWh = 0,85 zł) koszt eksploatacji w mieście wyniósł w lecie ok 12,2 8 zł, a w zimie nawet ok 18,3 zł.

Sprawdzałem także zużycie energii przy szybkiej jeździe na trasie. Test Skody ENYAQ z prędkością stałą 135-140 km/h wykazał zużycie 30 kWh/100 km (ta sama wartość w zimie i lecie)

Podczas przejazdu całej trasy z Warszawy do Krakowa (316 km) i dodatkowych 45 km w mieście, ze średnią prędkością 56 km/h, zużycie wyniosło 20.7 kWh/100 km.

Na zakończenie warto zwrócić uwagę na dłuższą eksploatację elektryka. Znajomy, który ma nowe BMW 3, kupił dla żony używane BMW i3. Gdy podjechał tym drugim do serwisu to stwierdził, że przegląd tego samochodu to żarcik. Wymienił tylko filtr kabinowy i płyn w układzie hamulcowym. Oleje, filtr oleju, filtr paliwa, filtr powietrza i klocki hamulcowe nie są już kosztami eksploatacji (klocki hamulcowe mniejsze zużycie wskutek częstego hamowania silnikiem). Zatem oszczędność to nie tylko koszt przejazdu 1 km.

Dla kogo?

Elektryczny ENYAQ jest fantastycznym rozwiązaniem, zarówno dla osób mających ładowarkę Wallbox (w domu lub pracy) i użytkujący samochód głównie w mieście, jak również dla lubiących jeździć na wycieczki, gdyż ma spory zasięg.

Niski kosz utrzymania i duży zasięg oraz przestronne wnętrze i swoboda ruchu w mieście sprawiają, że jest to model prawie idealny. Prawie dla każdego, gdyż najtańsza testowany model w wersji bazowej kosztuje 299 500 zł. Ponieważ miał on dodatkowo n.in. lakier za 5 150zł, koła 21 Cali za 6 700zł, wnętrze Lounge za 6 950zł, czy szklany dach za 4 700 zł, finalna cena to 319 000 zł.

Bogusław Korzeniowski

Tagi: , , , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.