Test PEUGEOT 3008 z napędem na cztery koła

Wśród tysięcy użytkowników samochodów są i zawsze będą pasjonaci świata motoryzacji. To esteci z silną osobowością, którzy poszukują auta wysokiej klasy. Samochodu wyróżniającego się w tłumie i podkreślającego status właściciela. Jeżeli dodatkowo osoby takie lubią samochody o mocy 300 KM i napędzie na cztery koła, to dla nich ideałem będzie prezentowany model. Zapraszam na test PEUGEOT 3008 GT z napędem na cztery koła.

Jeżdżąc pierwszą generacją PEUGEOT 3008, model wydał mi się całkowicie odmienny od konkurentów na motoryzacyjnym rynku. Stąd też test zakończyłem wówczas określeniem „Ni pies, ni wydra, ale… fajny”.

W przypadku obecnego modelu 3008, klasyfikacja samochodu jest bardziej precyzyjna. Już na pierwszy rzut oka jest jasne, że mamy do czynienia z SUV-em. Model posiada bowiem wszystkie charakterystyczne elementy tego typu aut:

  • pionowy przód,
  • długą, poziomą maskę,
  • wysoką linię szyb,
  • poszerzone nadwozie (dolne osłony zderzaków, nakładki ochronne na nadkola i progi),
  • duże koła,
  • zwiększony prześwit,
  • wyprofilowane relingi dachowe.

Jednakże w przypadku PEUGEOT 3008 wprowadzono zabieg stylistycznej interpretacji tych cech. Dzięki temu auto fascynuje swoją niepowtarzalną stylistyką, będącą owocem nieskrępowanej kreatywności projektantów.

Pionowy przód samochodu budzi wrażenie mocy, czy wręcz zwierzęcej agresywności. Wzrok przyciąga nam charakterystyczny grill, którego wzór doskonale podkreśla zdecydowanie wyższą klasę samochodu widoczną w stylistyce. Zmienione obecnie przednie reflektory zyskały na agresywności i zdecydowanie wyróżniają się na tle obecnych kanonów. Już w podstawowym poziomie wyposażenia posiadają one diody LED i są przedłużone „kłami” świateł dziennych z chromowaną końcówką. Ciekawy układ świateł doskonale wpisuje się aktualny w styl PEUGEOT. Sprawia to, że już na pierwszy rzut oka rozpoznajemy samochody tej marki, a subtelne reflektory dają efekt przenikliwego „kociego spojrzenia”.

Długa, pozioma, wyprofilowana maska podkreśla solidność całej konstrukcji. Dolna linia szyb jest poprowadzona dość wysoko. Górna linia maski przechodzi w wyprofilowanie boku nadwozia przebiegające przez klamki i wydłużające optycznie samochód. Podkreśla też jego finezję i styl. Dzięki proporcjom (dł/szer/wys – 4447/1841/1620) ten świetnie zaprojektowany samochód wygląda na mniej masywny i niższy niż większość modeli konkurencji.

Zaskoczeniem jest również linia tyłu, bardzo nowoczesna i wyrazista. Pod pochyłą tylną szybą widać poziomy pas w kolorze fortepianowej czerni z opalizującymi światłami LED. Nie mogło oczywiście zabraknąć w nich śladu pazurów, które z daleka, zarówno w dzień jak i w nocy, stanowią znak rozpoznawczy wszystkich modeli PEUGEOT.

To cechy każdego PEUGEOT 3008. My mamy jednak okazje zaprezentować test Peugeoy 3008 GT. Pracując nad wersją GT, styliści nie starali się „udziwniać modelu na siłę”. Wykorzystano za to naturalne atuty tego auta. Reflektory Full LED w wersji GT mają więc jeszcze bardziej technologiczny wygląd i przyciągają uwagę swoim kształtem i funkcją doświetlania zakrętów (EVS).

Światła przeciwmgłowe zostały zastąpione funkcją „Foggy Mode” wbudowaną w reflektory Full LED. W razie mgły po włączeniu tylnych świateł przeciwmgłowych zostają uruchomione światła mijania ze zmniejszonym natężeniem wiązki świetlnej

Dodatkowo model GT może być oferowany z oryginalnym dwukolorowym nadwoziem typu „Coupe Franche”. Właśnie takim modelem przeprowadzam test Peugeot 3008.

Wreszcie ostatni akcent świadczący o starannym dopracowaniu detali: powitalne oświetlenie Lion Spotlight z diodami LED wbudowane w obudowy lusterek odtwarza na ziemi logo Marki.

Każde wnętrze 3008 jest wyjątkowe, test Peugeot 3008 GT wykazał jednak ideał

Zajęcie miejsca w nowym PEUGEOT 3008 jest jak przeniesienie się do innego świata – zaskakującego, oryginalnego i robiącego wrażenie wysoką jakością. Nasz wzrok natychmiast przyciąga spektakularny kształt wręcz futurystycznej deski rozdzielczej. W proponowanym przez markę rozwiązaniu wszystko wydaje się być skupione na zapewnieniu kierowcy przyjemności i wysokiej koncentracji uwagi dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii.

Kompaktową kierownicę przeprojektowano i w modelu 3008 posiada dwa spłaszczenia zapewniające lepszy chwyt. Dzięki mniejszym wymiarom dodatkowo zwiększa się pole widzenia i ilość miejsca na nogi kierowcy. Staranny dobór materiałów i precyzyjnie dopracowane detale składają się na wrażenie najwyższej jakości i stanowią o atrakcyjności wnętrza. W modelu koło kierownicy pokryto bowiem skórą licową, a dodatkowo zastosowano chromowane wstawki i elementy o połysku fortepianowej czerni.

Na środku zamontowano ekran dotykowy wyglądający jak tablet umieszczony pośrodku deski rozdzielczej. Wyposażono go w technologię pojemnościową, zapewniającą większą czułość i bardziej praktyczną w obsłudze. Nie sposób pominąć sześciu eleganckich przełączników typu „toggle switch”, które zapewniają bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji związanych z komfortem: radia, klimatyzacji, nawigacji, ustawień pojazdu, telefonu i mobilnych aplikacji.

Tablica cyfrowych zegarów zwraca uwagę wysokiej rozdzielczości ekranem o przekątnej 12,3’’ i futurystycznym interfejsie. Kierowca może dowolnie zmieniać i personalizować jego ustawienia. Można na nim wyświetlić wszystkie informacje, jakie kierowca pragnie mieć bezpośrednio w swoim polu widzenia. Pięć trybów wyświetlania, które można zmienić za pomocą pokrętła w kierownicy, umożliwiają kierowcy dobranie odpowiadających mu ustawień. Może on skonfigurować optymalny dla siebie tryb wyświetlania informacji: z nawigacji, systemów wspomagania prowadzenia, parametrów silnika, danych dotyczących jazdy, itd.

Na tym nie koniec innowacji w nowej generacji PEUGEOT i-Cockpit®. Emocje stanowią jedną z kluczowych wartości i dlatego też nowy PEUGEOT i-Cockpit® oferuje jeszcze mocniejsze doznania. Nowy SUV PEUGEOT3008 dysponuje systemem zapewniającym wyjątkowe wrażenia z jazdy: i-Cockpit® Amplify. Oddziałuje on równocześnie na niemal wszystkie zmysły:

  • na wzrok poprzez sterowanie natężeniem oświetlenia i możliwość zmiany koloru ekranów,
  • na słuch poprzez odpowiedni dobór parametrów sygnałów dźwiękowych,
  • na dotyk poprzez wbudowaną w fotele funkcję masażu (do pięciu programów),
  • na węch poprzez rozpylanie zapachów.

We wnętrzu topowej wersji GT, którą przeprowadzam test Peugeot 3008, odnajdziemy typową dla wersji GT sportową elegancję. W górnej części deski rozdzielczej, płatach drzwi i środkowym podłokietniku pojawiają się delikatne miedziane przeszycia. Możemy je również zobaczyć na kubełkowych siedzeniach obitych wysokogatunkową skórą welurową. Po zajęciu miejsca uwagę kierowcy przyciągnie z pewnością piękna kompaktowa kierownica. Ma ona logo GT wykonane z chromowanej stali i umieszczono je na dolnym spłaszczeniu. Koło kierownicy pokryto skórą licową z subtelnymi miedzianymi przeszyciami.

To jeszcze nie koniec zmysłowych doznań. Na desce rozdzielczej i w płatach drzwi wzrok zatrzymuje się na niezwykle przyjemnej dla oka i w dotyku listwie „Grey Oak. Na ekskluzywny charakter GT wpływa również masa drobnych detali świadczących o know-how Marki w tworzeniu komfortowego i wysmakowanego wnętrza. Są to m.in: pedały i podpórka pod stopę wykonane ze stali nierdzewnej, nakładki na progi ze stali nierdzewnej, dywaniki z miedzianymi przeszyciami, czarna wykładzina dachowa, okładziny słupków, itd.

W modelu nie brakuje więc niczego: sportowe ustawienie (w pakiecie Sport, o czym poniżej), świetne oświetlenie, rozpylacz delikatnych zapachów, a także system wielopunktowego masażu w przednich fotelach!

W drogę…

Wersję którą przeprowadzałem test PEUGEOT 3008 wyposażono w układ hybrydowy 300 KM. Wydajny i mocny napęd HYBRID4 300 e-EAT8 to połączenie silnika PureTech o mocy 200 KM i dwóch silników elektrycznych: Na przedniej osi współpracującego ze skrzynią biegów e-EAT8 i rozwijającego moc 110 KM i drugiego silnika na tylnej osi o mocy 112 KM.

Napęd 4WD realizowany jest poprzez dołączenie silnika tylnej osi. Dostępny jest zatem również w trybie Electric i zawsze zapewnia lepsze właściwości trakcyjne w trudnym terenie lub ciężkich warunkach drogowych. W efekcie uzyskujemy doskonałą przyczepność – nawet na mokrej, błotnistej, zaśnieżonej czy krętej drodze moc jest rozkładana równomiernie na cztery koła.

Litowo-jonowy akumulator trakcyjny umiejscowiono pod drugim rzędem siedzeń. Ma on pojemność13,2 kWh, co umożliwia pokonanie dystansu – według WLTP – do 50 kilometrów. Fsktycznie podczas jazdy w lutym 2024, gdy temperatura wynosiła 6 stopni, zasięg był 40 km.

Podczas jazdy, tryb zeroemisyjny (ZEV) włączał się za każdym razem, gdy akumulator był odpowiednio naładowany. Jazda w trybie elektrycznym jest możliwa do prędkości 135 km/h, przy której następuje przełączenie na napęd spalinowy

Po zajęciu miejsca i ustawieniu fotela, lusterek oraz sparowaniu telefonu, joystikiem wyboru przełożenia włączam D i rozpoczynam jazdę z Warszawy do Krakowa. Pierwsze kilometry przez Warszawę jadę wyłącznie w trybie elektrycznym (ustawienie przełącznikiem na konsoli środkowej). Po przejechaniu 40 km włączył się silnik spalinowy.

Wtedy też model przekształcił się w prawdziwego GT. Naciśnięcie na gaz sprawiało przyrost prędkości bez względu na prędkość z jaką się poruszaliśmy, a przyspieszenie ze startu zatrzymanego wynoszące 6,1 sek. jest chyba satysfakcjonujące dla każdego.

Dodatkowo odczucia jazdy kierowcy można zwiększyć poprzez samodzielną zmianę przełożeń łopatkami przy kierownicy, ale też dzięki pakietowi Sport. Wciśnięcie przycisku znajdującego się na konsoli środkowej pozwala na zmianę następujących parametrów:

  • usztywnione i szybciej reagujące wspomaganie kierownicy,
  • szybsza reakcja pedału gazu,
  • szybsza reakcja silnika i skrzyni biegów,
  • głośniejszy i bardziej sportowy dźwięk pracy silnika (cyfrowy wzmacniacz poprawiający akustykę w kabinie),
  • kolorowa animacja na różnych ekranach (na tablicy rozdzielczej i ekranie dotykowym) wraz z wyświetlaniem parametrów związanych z dynamiczna jazdą: moc chwilowa, ciśnienie doładowania, przyspieszenie wzdłużne i boczne.

Dzięki temu nasz PEUGEOT 3008 z klasycznego SUVa staje się pojazdem który zwraca uwagę nie tylko charakterystycznym kształtem, ale także sportowym sznytem.

Jeżeli chodzi o zużycie paliwa to na trasie Warszawa-Kraków, testowy model zużył 7,4 l/100 km, przy czym 40 km jechał na siniku spalinowym. Podczas „normalnej” jazdy na trasie Kraków-Myślenice -Kraków, bez sprawdzania przyspieszeń i elastyczności, uzyskano zużycie paliwa 5,6 l/100 km (średnia prędkość przejazdu 63 km/h). W czasie przebiego 1850 km zanotowano zaś zużycie 8,2 l/100 km.

Jednakże jazda tym samochodem ma sens jedynie w przypadku doładowywania baterii i częstej jazdy jako elektryk.

Dostępne są dwa rodzaje ładowarek pokładowych, które spełniają wszystkie potrzeby i są dostosowane do różnych źródeł ładowania. W standardzie oferowana jest ładowarka prądu jednofazowego 3,7 kW, a w opcji prądu jednofazowego o mocy 7,4 kW.

Szacunkowy czas ładowania z różnych stacji wynosi:

  • ze stacji Wall Box 7,4 kW: pełne naładowanie akumulatora w ciągu 1 godziny 45 minut
  • ze wzmocnionego gniazda 16 A: pełne naładowanie akumulatora w ciągu 4 godzin
  • z gniazda standardowego 8 A: pełne naładowanie akumulatora w ciągu 7 godzin.

Dla kogo?

Test PEUGEOT 3008 wykazał, że jest model dla osób które szukają auta poręcznego, ładnego i będącego prawdziwym wyróżnikiem. Model 3008 GT Hybrid4 dodatkowo jest dla lubiących sportowy styl i trzysta koni pod maską. Pozostaje jeszcze tylko cena. Wersja którą przeprowadzałem test PEUGEOT 3008 Hybrid4 kosztuje 235 650 zł. Nie jest to wiec model dla „przeciętnego Kowalskiego”

Bogusław Korzeniowski

Tagi: , , , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.