Test BMW 318D Touring xDrive Modern Line

W październiku 2011 roku miała miejsce premiera szóstej już generacji modelu serii 3 marki BMW. Pojazd, który łączy w sobie elegancję i komfort ze sportowym zacięciem jest jednym z najpopularniejszych aut klasy premium.

 

BMW_ 318D_1 BMW_ 318D_2 BMW_ 318D_3
BMW_ 318D_4 BMW_ 318D_5 BMW_ 318D_6
BMW_ 318D_7 BMW_ 318D_8 BMW_ 318D_9

Ciekawostkę stanowi fakt, że auto zwiększyło swoje gabaryty, mimo że zbudowane zostało przy wykorzystaniu płyty podłogowej mniejszego BMW serii 1. Pojazd wobec poprzednika zwiększył swoje wymiary, otrzymał większy rozstaw osi i kół oraz dodatkowo upodobnił się stylistycznie do modelu serii 5. BMW serii 3 w wersji kombi o oznaczeniu F31 dostępny jest w trzech różnych liniach stylistycznych – „Sport”, „Luxury” oraz „Modern”. Daje to możliwość indywidualnego dopasowania wizerunku do upodobań użytkownika zaczynając od barwy nadwozia i elementów zewnętrznych, a kończąc na wykończeniu wnętrza. Dostępny za dodatkową opłatą w wysokości prawie 19 000 złotych Pakiet Sportowy M może dodatkowo podkreślić nasze zamiłowanie do sportu dodając mu atletycznego wyglądu. Bardzo bogato przedstawia się oferta jednostek napędowych. Znajdziemy w niej silniki benzynowe 1.6 136KM, 2.0 184KM i 245KM, 3.0 306KM oraz diesle 2.0 116KM, 143KM, 163KM, 184KM, 218KM i 3.0 258KM, 313KM. Obecnie marka oferuje swoim klientom zawarty w cenie podstawowej pakiet serwisowy BMW Service Inclusive, który obejmuje koszty serwisowania oraz przeglądów auta, wliczając w to części, olej oraz robociznę do 5 lat lub do osiągnięcia przez pojazd przebiegu 100 000 km.

BMW_ 318D_10 BMW_ 318D_11 BMW_ 318D_12
BMW_ 318D_13 BMW_ 318D_14 BMW_ 318D_15
BMW_ 318D_16 BMW_ 318D_17 BMW_ 318D_18

Wygląd zewnętrzny

Nowe kombi BMW serii 3 to pojazd charakteryzujący się dynamiczną i sportową linią nadwozia. Powiększenie rozstawu osi o blisko 50mm w porównaniu z poprzednikiem oraz zwiększone rozstawy kół osi przedniej i tylnej spowodowało poprawę stabilności nadwozia i jednocześnie nadało jeszcze bardziej sportowy wygląd. O proporcjach auta decydują głównie: długa pokrywa komory silnika, cofnięta ku tyłowi kabina, krótki zwis przedni oraz wynoszący 2810 mm rozstaw osi. Szeroka, płaska, i lekko pochylona atrapa chłodnicy tzw. „nerka” doskonale podkreśla wizerunek modelu. Reflektory z charakterystycznymi dla marki pierścieniami świetlnymi wykonanymi w technice LED, praktycznie stykają się z atrapą chłodnicy i stanowią główny element stylistyki przedniej części nadwozia. Wizualnie atrapa i reflektory tworzą jedną całość. Ponadczasowy klinowy profil sylwetki z dominującymi dużymi powierzchniami i przetłoczeniem tworzącym dwie wzdłużne linie, długa maska, dach wykończony spoilerem nadają autu jeszcze więcej dynamiki. Efekt ten pogłębiają dodatkowo 18-calowe aluminiowe tarcze kół. Tył to typowa dla nadwozi typu kombi pokrywa bagażnika z lampami zachodzącymi na błotniki o kształcie zbliżonym do litery L, które zwężają się ku jej środkowi. Poziome linie tyłu nadwozia, zaakcentowane w dolnej części zderzaka aluminiową listwą, powodują że design auta jest jeszcze bardziej charakterystyczny. Testowane kombi otrzymało wykończenie stylistyczne „Modern Line”. Słupek B oraz listwy okalające szyby boczne wykonane z czarnego tworzywa o wysokim połysku odpowiednio komponują się z innymi elementami wykończeniowymi.

BMW_ 318D_19 BMW_ 318D_20 BMW_ 318D_21
BMW_ 318D_22 BMW_ 318D_23 BMW_ 318D_24
BMW_ 318D_25 BMW_ 318D_26 BMW_ 318D_27
BMW_ 318D_28 BMW_ 318D_29 BMW_ 318D_30

Wnętrze samochodu

Wnętrze trójki początkowo może wydawać się surowe. Po pewnym czasie okazuje się, że kontynuuje sportowy design nadwozia i jest nad wyraz eleganckie Najwyższej jakości materiały jakie znajdziemy w kabinie modelu to elementy charakterystyczne dla klasy premium. Na dobrze wyprofilowanych fotelach przednich siedzi się bardzo wygodnie, aczkolwiek dosyć nisko. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem, jedynie zajmowanie miejsc może być nieco utrudnione. Budowa oparć powoduje, że nawet przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów plecy kierowcy i pasażera przylegają do oparcia. Regulacja kolumny kierowniczej oraz foteli w kilku płaszczyznach pozwala optymalnie dostosować pozycję do jazdy. Wzrost wymiarów zewnętrznych nowego BMW serii 3 spowodował, że wnętrze stało się obszerniejsze. Odczuwalne jest to głównie na siedzeniach tylnych. Mogą tam wygodnie podróżować dwie osoby dorosłe, trzecia jednak z uwagi na wystający tunel w części centralnej podłogi napotka ograniczoną ilość miejsca na nogi. Taka sytuacja ma miejsce prawie we wszystkich samochodach z napędem na tylną oś. Testowany pojazd wyposażony został w wielofunkcyjną kierownicę sportową, obszytą czarną skórą. Za nią znajduje się zestaw zegarów o tradycyjnym wyglądzie, z niewielkich rozmiarów wyświetlaczem komputera pokładowego. Lekkości wnętrzu nadaje płaska deska rozdzielcza. W centralnej jej części umiejscowiono wysokiej rozdzielczości, duży, kolorowy ekran „iDrive”. Wyświetla on informacje z systemów audio, nawigacji satelitarnej, telefonu oraz o wyborze aktualnego trybu jazdy samochodu. Poniżej znajduje się bardzo prosty w obsłudze panel sterowania systemem audio i układem dwustrefowej, automatycznej klimatyzacji o stylistyce znanej z innych modeli BMW. Przed podłokietnikiem na konsoli centralnej poza dźwignią zmiany biegów i przełącznikiem właściwości jezdnych pojazdu umiejscowiony jest kontroler systemu „iDrive”. We wnętrzu panuje ergonomia, która może być wzorem do naśladowania. Wszystkie elementy sterownia umiejscowione zostały intuicyjnie praktycznie pod ręką kierowcy, co powoduje, że może on bardziej skupić się na prowadzeniu auta. Ciemne wykończenie, czarna podsufitka, materiały wykończeniowe o najwyższej jakości uzupełnione wstawkami z aluminium powodują, że kabina jest bardzo elegancka i nie jest przy tym pozbawiona sportowego charakteru. W samochodach o nadwoziu typu kombi dostęp do przestrzeni bagażowej jest bardzo łatwy, dodatkowo testowany model wyposażony został w system automatycznego unoszenia pokrywy za pomocą gestów – poprzez odpowiedni ruch stopy pod zderzakiem. Trójka o nadwoziu typu kombi dysponuje bagażnikiem o standardowej pojemności 495 litrów, który możemy powiększyć składając dzielone w konfiguracji 40/20/40 oparcie siedzeń tylnych. Rozwiązaniem podnoszącym funkcjonalność auta jest wyposażenie pojazdu w siatkę oddzielającą przestrzeń bagażową od pozostałej części kabiny. Można ją zainstalować zarówno za oparciami siedzeń tylnych jak i foteli przednich. Takie rozwiązanie pozwala w pełni wykorzystać przestrzeń bagażową aż do sufitu. Jakość wykończenia oraz materiały z najwyższej półki, które dominują we wnętrzu przez cały czas przypominają, że jest to auto klasy premium.

BMW_ 318D_31 BMW_ 318D_32 BMW_ 318D_33
BMW_ 318D_34 BMW_ 318D_35 BMW_ 318D_36
BMW_ 318D_37 BMW_ 318D_38 BMW_ 318D_39

Silnik i właściwości jezdne

Jednostki napędowe, skrzynie biegów oraz właściwości jezdne to wizytówka niemieckiej marki BMW. W testowanym aucie zastosowano 4-cylindrowy dwulitrowy silnik wysokoprężny, który został wyposażony w system doładowania z technologią TwinPower Turbo. Swoją maksymalną moc 143 KM uzyskuje przy 4000 obr./min i charakteryzuje się maksymalnym momentem obrotowym 320Nm osiąganym w zakresie od 1750 do 2500 obr./min. Najnowszej generacji bezpośredni wtrysk paliwa Common Rail, konstrukcja turbosprężarki ze zmienną geometrią turbiny powodują, że na każde wciśnięcie pedału przyśpieszenia jednostka napędowa reaguje prawie natychmiast i zapewnia maksymalny przyrost mocy w całym zakresie jego prędkości obrotowej. Prędkość 100 km/h auto osiąga w czasie niespełna 9,6 sekundy. Równomierny rozkład masy na obie osie oraz napęd na dwie osie xDrive z adaptacyjnym rozkładem siły przysparzają kierowcy wiele radości z jazdy, pozwalają osiągać znakomitą dynamikę jazdy i maksymalnie wykorzystać moc silnika. Zastosowany w pojeździe inteligentny system napędu na cztery koła dopasowuje się do zróżnicowanych warunków pogodowych i zapewnia możliwie maksymalną stabilizację toru jazdy. Układ xDrive rozdziela siłę napędową na poszczególne osie gwarantując optymalną przyczepność kół do podłoża. W przenoszeniu momentu obrotowego na koła pośredniczy sześciobiegowa, manualna skrzynia z bardzo dobrze dobranymi przełożeniami. Mimo krótkiej dźwigni zmiany biegów przełączenie następuje bardzo precyzyjnie. Niewielkich rozmiarów przełącznikiem, który umiejscowiony jest na konsoli centralnej kierowca może dokonywać zmian we właściwościach jezdnych pojazdu. Do dyspozycji są trzy tryby pracy: ECO PRO, COMFORT lub SPORT. W trybie ECO PRO właściwości pojazdu skierowane są na optymalizację zużycia paliwa. Pozostałe tryby w zależności od wyboru zdeterminowane są na uzyskanie maksymalnego komfortu lub sportowych doznań. W trybie komfort zawieszenie prawie idealnie tłumi wszystkie nierówności drogi, natomiast w sportowym staje się sztywniejsze i pozwala na bardziej dynamiczną jazdę. Czuły układ kierowniczy ze wspomaganiem Servotronic, który charakteryzuje się siłą dostosowywaną do warunków i prędkości jazdy reaguje bardzo szybko i działa precyzyjnie na każdy ruch kierownicy. Podobnie działa układ hamulcowy, jest idealnie dostosowany do właściwości jezdnych trójki o nadwoziu typu kombi.

BMW_ 318D_40 BMW_ 318D_41 BMW_ 318D_42
BMW_ 318D_43 BMW_ 318D_44 BMW_ 318D_45

Podsumowanie

BMW Touring serii 3 to auto, w którym każdy może znaleźć coś dla siebie. Jest pojazdem uniwersalnym, dostosowanym do oczekiwań klientów. Z jednej strony może być pojazdem rodzinnym, z drugiej zwinnym i dynamicznym o charakterystyce sportowej. Jak przystało na przedstawiciela klasy Premium oferuje komfort podróżowania na najwyższym poziomie. Zakup nowej trójki w wersji kombi wiąże się z dużym wydatkiem, najtańsza wersja 316i to koszt 128 900 złotych. Prezentowane auto to model 318d xDrive w stylizacji „Modern Line”, którego cena z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego kształtuje się na poziomie 229 tyś. złotych. W zamian za poniesione koszty zakupu otrzymujemy samochód klasy premium o ponadczasowej, nienagannej stylistyce i właściwościach jezdnych zapewniających sportowe doznania przy jednoczesnym niewielkim zapotrzebowaniu na paliwo oraz komfort na możliwie najwyższym poziomie. Pojazd może pochwalić się funkcjonalnością wnętrza oraz doskonałymi osiągami, luksusowym designem, elegancją oraz wykończeniem dopracowanym w najdrobniejszych szczegółach.

BMW_ 318D_46 BMW_ 318D_47 BMW_ 318D_48
BMW_ 318D_49 BMW_ 318D_50 BMW_ 318D_51

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – Wysokoprężny TwinPower Turbo
• Pojemność skokowa – 1995 ccm
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 105 (143) przy 4000
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie prędkości obrotowej (obr./min) – 320 w zakresie prędkości obrotowej 1750-2500
• Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 206
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9,6

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 6,0
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,3
• Cykl mieszany (l/100 km) – 4,9
• Emisja CO2 (g/km) – 128

Pojemność zbiornika paliwa
• 57 litrów

Wymiary
• Długość (mm) – 4624
• Szerokość (mm) – 1811
• Wysokość (mm) – 1429
• Rozstaw osi (mm) – 2810
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1543
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1583
• Zwis przedni (mm) – 776
• Zwis tylny (mm) – 1038

Napęd
• Na dwie osie xDrive

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem Servotronic

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 205/60 R16
• Standardowe obręcze kół („) – 16

Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1635
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2075

Pojemność bagażnika
• Standardowa pojemność bagażnika standard VDA (litry) – 495

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja 318d. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
• Autoalarm
• Blokada mechanizmu różnicowego
• Czujnik kolizji
• Drzwi tyłu nadwozia sterowane elektrycznie
• Filtr cząsteczek stałych
• Immobilizer
• Kierownica pokryta skórą
• Kierownica wielofunkcyjna
• Klimatyzacja automatyczna
• Kolumna kierownicy regulowana
• Komputer pokładowy
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
• Oparcie siedzeń tylnych dzielone
• Opony z funkcją jazdy awaryjnej
• Podłokietnik centralny przedni
• Podłokietnik siedzeń tylnych
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Radioodtwarzacz BMW Professional CD
• Roleta do bagażnika
• Siatka oddzielająca przestrzeń bagażową
• System dynamicznej kontroli trakcji DTC
• System kontroli ciśnienia w oponach
• System stabilizacji toru jazdy DSC
• System Start/Stop
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• Szyby tylne regulowane elektrycznie
• Światła p/mgielne przednie
• Światła tylne LED
• Światła z regulacją kąta pochylenia elektryczną
• Tapicerka tekstylna „Move”
• Wskaźnik temperatury zewnętrznej
• Wspomaganie układu kierowniczego
• Wykończenie wnętrza listwy ozdobne satynowo – srebrne
• Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem od wewnątrz
• Zabezpieczenie kół przed kradzieżą
• Zagłówki foteli przednich aktywne
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zderzaki w kolorze nadwozia
• Złącze „AUX”

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji 318d posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Asystent świateł drogowych
• Asystent świateł drogowych
• Audio-system Hi-Fi
• Czujnik deszczu z automatyczną kontrolą
• Czujniki parkowania przód i tył
• Czujniki parkowania z tyłu i z przodu
• Dostęp komfortowy
• Elementy zewnętrzne wykończone satynowym aluminium
• Fotele przednie ogrzewane
• Fotele przednie sportowe
• Fotele przednie z regulacją odcinka lędźwiowego
• Głośniki – zestaw HiFi
• Gniazdo 12V dodatkowe
• Internet
• Kamera cofania
• Kierownica sportowa pokryta skórą w kolorze czarnym
• Lakier metalizowany
• Linia stylistyczna Modern Line
• Listwy ozdobne szlifowane aluminium
• Lusterka zewnętrzne przyciemniane automatycznie
• Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Ostrzeżenie o ograniczeniach prędkości Speed Limit Info
• Pakiet BMW ConnectedDrive Advanced Plus
• Pakiet Business
• Pakiet dodatkowego oświetlenia
• Pakiet dodatkowych schowków
• Pakiet Drive Comfort
• Podłokietnik przedni przesuwany
• Polski pakiet
• Reflektory adaptacyjne
• Reflektory biksenonowe
• Relingi dachowe aluminium satynowane
• Spryskiwacze reflektorów
• System nawigacji Professional
• Szyba tylna i tylne boczne przyciemniane
• Tempomat z funkcją hamowania
• Tracze kół aluminiowe 18” Star Spoke
• Układ kierowniczy ze wspomaganiem Servotronic
• Zestaw głośnomówiący ze złączem USB

VN:F [1.9.20_1166]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Tagi: , , , , , ,

Komentarze są wyłączone.