Stellantis Pro One rozszerza istniejącą ofertę napędów na wodorowe ogniwa paliwowe, uruchamając produkcję średnich i dużych samochodów dostawczych w Europie

Gama pojazdów użytkowych Stellantis Pro One rozszerza swoje możliwości produkcji pojazdów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, rozpoczynając własną produkcję zarówno średnich, jak i dużych samochodów dostawczych odpowiednio w Hordain (Francja) i Gliwicach (Polska), zwiększając tym samym wybór bezemisyjnych rozwiązań w zakresie mobilności. Rozszerzenie gamy i zwiększenie własnej produkcji samochodów dostawczych zasilanych ogniwami paliwowymi pomaga umocnić pozycję Stellantis, jako niekwestionowanego lidera w dziedzinie bezemisyjnego napędu w pojazdach użytkowych w Europie.

W październiku 2023 r. firma zaprezentowała plany odnowienia całej gamy samochodów dostawczych będące kluczowym elementem strategicznej ofensywy działalności Pro One Stellantis w zakresie pojazdów użytkowych. Stellantis i jej marki wykorzystują całą bogatą gamę zaawansowanych technologii w zakresie układu napędowego, bezpieczeństwa, systemów ADAS i łączności, aby zaoferować idealny ekosystem dla kierowców oraz być niezawodnym partnerem dla właścicieli pojazdów użytkowych.

Wiodąca pozycja Stellantis Pro One w Europie opiera się na bogatej infrastrukturze produkcyjnej, obejmującej zakłady w Mangualde (Portugalia), Vigo (Hiszpania) i Ellesmere Port (Wielka Brytania), produkujące kompaktowe samochody dostawcze K9, Hordain (Francja) i Luton (Wielka Brytania), produkujące średnie samochody dostawcze K0, oraz Atessa (Włochy) i Gliwice (Polska), w których odbywa się produkcja dużych vanów.

„Działania mające na celu uruchomienie produkcji w naszych zakładach najpierw średniej wielkości samochodów dostawczych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, a teraz również dużych samochodów dostawczych z wodorowymi ogniwami paliwowymi, to dowód naszego zaangażowania i wizji utrzymania wiodącej pozycji w branży w zakresie najnowocześniejszej technologii wodorowej i udostępnienie jej naszym najbardziej wymagającym klientom” – powiedział Jean-Michel Billig, dyrektor ds. technologii Stellantis, odpowiedzialny za rozwój pojazdów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. „Umiejętności i zaangażowanie naszych zespołów inżynieryjnych oraz skuteczność naszych procesów operacyjnych są niezbędne do realizacji celów planu strategicznego Dare Forward 2030 i utrzymania pozycji lidera w segmencie bezemisyjnych pojazdów użytkowych”.

Zaprojektowane z myślą o intensywnym użytkowaniu przez klientów, wersje samochodów dostawczych z napędem wodorowym wykorzystują technologię stosowaną w bezemisyjnych pojazdach BEV, oferując dodatkowe korzyści w postaci krótszego czasu tankowania i dużej ładowności. W przypadku średniej wielkości samochodów dostawczych, system ogniw paliwowych drugiej generacji zapewnia rekordowy w segmencie zasięg (do 400 km) i czas tankowania poniżej czterech minut. W przypadku dużych samochodów dostawczych zastosowanie technologii ogniw paliwowych pozwala uzyskać zasięg do 500 km i czas tankowania wynoszący zaledwie pięć minut.

W ofercie Stellantis znajdzie się osiem wersji średnich i dużych samochodów dostawczych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, produkowanych w jej fabrykach: Citroën ë-Jumpy i ë-Jumper, Fiat Professional E-Scudo i E-Ducato, Opel/Vauxhall Vivaro i Movano oraz Peugeot E-Expert i E-Boxer.

Technologia wodorowych ogniw paliwowych odgrywa w kluczową rolę w planie działania Stellantis na rzecz bezemisyjnej mobilności. Powstała w 2021 roku Grupa Stellantis to pierwszy producent na świecie, który wprowadza na rynek tego typu pojazdy. W 2023 r. spółka Stellantis nabyła jedną trzecią udziałów w Symbio, wiodącej firmie zajmującej się technologią wodorową, prowadzącej działalność w Europie i Stanach Zjednoczonych.

Tagi: , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.