Cztery koncepcyjne auta JEEPs

Marka Jeep wyrusza na 58. doroczne Easter Jeep Safari, które odbędzie się w dniach 23-31 marca 2024 r. w Moab w stanie Utah, prezentując cztery nowe, przyciągające wzrok i zdolne do wykonania terenowej misji samochody koncepcyjne.

„Easter Jeep Safari w Moab w stanie Utah to idealne miejsce, aby zaprezentować nowe modele koncepcyjne Jeepa. Co roku ponad 20 000 entuzjastów marki Jeep gromadzi się tutaj, aby uczcić najbardziej kultową markę 4×4 na świecie” – powiedział Bill Peffer, starszy wiceprezes i dyrektor marki Jeep w Ameryce Północnej. „Od napędu elektrycznego 4xe po niezrównaną moc 392, tegoroczne modele koncepcyjne Jeepa 4×4 pokazują, jak najpotężniejszy Wrangler w historii dociera do tak szerokiego grona odbiorców”.

Cztery niezwykłe modele koncepcyjne marki Jeep i Jeep Performance Parts (JPP) by Mopar są wyposażone w szereg sprawdzonych układów napędowych. Koncepcyjny Jeep Wrangler Low Down, będący ukłonem w stronę samochodu koncepcyjnego Lower 40 z 2009 roku, wyposażony jest w silnik 392 V-8. Samochód koncepcyjny Jeep Wrangler 4xe Willys Dispatcher łączy zaawansowany hybrydowy układ napędowy typu plug-in 4xe ze stylistyką nawiązującą do wczesnych powojennych cywilnych SUV-ów Jeepa. Dwa modele koncepcyjne przygotowane przez JPP to oparty na Jeepie Gladiatorze model High Top i bazujący na Jeepie Grand Wagoneerze model koncepcyjny Vacationeer. Oferują one moc sześciu cylindrów, będąc wyposażone odpowiednio w silniki 3,6-litrowy Pentastar V-6 i Hurricane Twin Turbo 510.

„Nasz doświadczony zespół Jeep Performance Parts należący do marki Mopar nie może się doczekać powrotu do Moab na 58. doroczne Easter Jeep Safari” – powiedział Mike Koval, starszy wiceprezes ds. obsługi serwisowej, części zamiennych i obsługi klienta Mopar na Amerykę Północną. „Z niecierpliwością czekamy na możliwość zaprezentowania nowej floty samochodów koncepcyjnych wyposażonych w nasze najnowsze spersonalizowane innowacyjne rozwiązania i testowane fabrycznie części zamienne oraz akcesoria specjalnie zaprojektowane i opracowane, aby stawić czoła najtrudniejszym trasom off-roadowym na świecie”.
Flota samochodów koncepcyjnych prezentowanych podczas Easter Jeep Safari 2024 obejmuje:

Samochód koncepcyjny Jeep® Low Down Concept

Piętnaście lat temu zespół projektantów marki Jeep zachwycił uczestników 43. dorocznego Easter Jeep Safari, przedstawiając radykalnie zmodyfikowanego Jeepa Wranglera Lower 40. Poruszającego się na standardowej wysokości dwudrzwiowego Jeepa Wranglera Lower 40 dla utrzymania środka ciężkości wyposażono w ogromne 40-calowe opony terenowe, a pod jego maską pulsował 5,7-litrowy silnik V-8 zapewniający niesamowitą moc. Lower 40 został okrzyknięty natychmiastowym klasykiem i nadal przyciąga tłumy półtorej dekady później, pozostając jednym z ulubionych przez fanów marki modelem koncepcyjnym Easter Jeep Safari.

Nowy samochód koncepcyjny Low Down to hołd dla Jeepa Lower 40. Dzięki kreatywnej pracy nad prześwitem nowy model koncepcyjny Jeepa Wranglera pomieścił masywne 42-calowe opony terenowe BFGoodrich Krawler 42×14.5R20 zamontowane na 20-calowych kołach beadlock pod customowymi poszerzeniami błotników z włókna węglowego z wysokim prześwitem. Standardowe zawieszenie Wranglera Rubicon 392 pozostało nienaruszone, ale osie Dana 60 z przełożeniem 5,38 zastąpiły standardowe osie Dana 44 z przełożeniem 4:10. Pomiędzy średnicą opon a skróceniem przedniego i tylnego zderzaka, środek ciężkości Low Down jest nisko umieszczony, natomiast prześwit, kąt rampowy oraz kąty natarcia i zejścia są znacznie większe.

Nadwozie, wyróżniające się lakierem w kolorze głębokiej czerwieni Poison Apple Red, zostało odświeżone poprzez usunięcie klamek tylnych drzwi i zastosowanie niestandardowej pokrywy silnika z włókna węglowego z wlotami powietrza Power Dome i specjalnej klapki wlewu paliwa, umieszczonej w tylnej części nadwozia po stronie kierowcy. Wnętrze oferuje customowe fotele obszyte czarną skórą z materiałowymi wstawkami, podłogę wyłożoną materiałem Rhino i customowy zestaw wskaźników z miejscem na radio. Specjalnie zaprojektowana plandeka przeciwsłoneczna „bikini top” w czerwonym kolorze rzuca ciepły, czerwony blask na kabinę.

Podobnie jak jego poprzednik Lower 40, Jeep Low Down jest wyposażony w silnik V-8, choć w nowoczesnej interpretacji jest to potężny silnik 392 V-8 o pojemności 6,4 litra i mocy 475 KM, zestawiony z ośmiobiegową, automatyczną skrzynią biegów.

Samochód koncepcyjny Jeep Willys Dispatcher

Połączenie przeszłości z przyszłością, Jeep Willys Dispatcher to samochód koncepcyjny bazujący na Wranglerze 4xe, który budzi nostalgię, nawiązując do jednego z pierwszych powojennych, cywilnych modeli Jeepa, z jego surowym, utylitarnym wyglądem, zestawionym ze zelektryfikowanymi możliwościami terenowymi nowoczesnego, zaawansowanego technologicznie układu napędowego 4xe.

Nadwozie modelu koncepcyjnego Willys Dispatcher przeszło gruntowną metamorfozę w stylu retro. 36-calowe opony Super Traxion doskonale prezentują się na kołach ze stopów lekkich w stylu vintage o stalowym wyglądzie i wymiarach 16 na 7 cali. W customowym, oldschoolowym przednim zderzaku umieszczono nową wyciągarkę Warn 8274 o klasycznym wyglądzie, wyposażoną w hak do liny z serii Warn Epic Series i pierścienie D. Podobnie jak w uwielbianych modelach Jeepa z dawnych lat z płaskimi poszerzeniami błotników, napis „WILLYS” jest wytłoczony po bokach maski. Wsporniki szyby przedniej pokryto błyszczącą czernią, natomiast nadwozie polakierowano w spersonalizowanym odcieniu zieleni Element 115 Green, pięknie podkreślonym kremowymi stalowymi kołami.

Wnętrze Dispatchera przyciąga wzrok customowym wykończeniem z skóry postarzanej połączonej ze wstawkami z tkaniny w pepitkę. Usunięto przednie i tylne zagłówki, aby podkreślić styl vintage foteli z niskim oparciem, który królował niegdyś na drogach. Plandeka przeciwsłoneczna „bikini top” z gamy JPP chroni pasażerów przed uciążliwą pogodą, niezależnie czy to deszcz, czy oślepiające słońce. Aby chronić przed wodą, błotem i innymi brudem, Dispatcher posiada wytrzymałą winylową wykładzinę podłogową Jeep Performance Parts (JPP), a samochodowy kompresor JPP przydaje się do uzupełniania ciśnienia w oponach podczas jazdy na szlaku.

Willys Dispatcher został wyposażony w wielokrotnie nagradzany układ hybrydowy typu plug-in 4xe z 2,0-litrowym silnikiem, który generuje 375 koni mechanicznych i 470 funtów momentu obrotowego za pośrednictwem ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Przednia i tylna oś Dana 50 Advantech z przełożeniem 4,70 bez trudu przenosi całą moc i moment obrotowy na opony Super Traxion.

Samochód koncepcyjny Jeep® Gladiator Rubicon High Top

Samochód koncepcyjny Jeep® Gladiator Rubicon High Top odzwierciedla dążenie zespołów projektowych i inżynieryjnych Jeep Performance Parts (JPP) by Mopar, aby przy okazji corocznej wyprawy do Moab, jeszcze dalej przesunąć granice osiągów tego najbardziej terenowego pickupa średniej wielkości.

Uwagę przyciąga jego odważne metaliczne nadwozie Ginger Snap z dwukolorową grafiką inspirowaną stylem retro. Samochód koncepcyjny Gladiator Rubicon High Top wyposażony jest w nowe, masywne opony 40×13,5 R18 BFGoodrich All-Terrain T/A KO3 zamontowane na satynowanych, czarnych felgach wyczynowych typu beadlock KMC Grenade Crawl o wymiarach 18 na 9,0 cali.

Zamontowane na wszystkich czterech kołach koncepcyjne płaskie poszerzenia błotników JPP zapewniają duży prześwit podczas jazdy w terenie. Niezrównane przednie i tylne osie Dana 60 z odpowiednim przełożeniem 5,38:1 oraz regulowane zawieszenie pneumatyczne AccuAir ułatwiają każdą trudną wyprawę w teren. Solidny silnik Pentastar V-6 o pojemności 3,6 litra, zestawiony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów TorqueFlite, zapewnia szeroki zakres momentu obrotowego z naciskiem na niski moment obrotowy, niezbędny do offroadowej jazdy.

Zmodyfikowany przedni zderzak American Expedition Vehicles posiada spersonalizowany pałąk ochronny umieszczony tuż nad wyciągarką Warn. Osłony progów Rock Slide Engineering chronią podwozie i ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z kabiny.

Samochodowy system przechowywania w skrzyni ładunkowej oferuje dodatkową zamykaną przestrzeń ładunkową składającą się z dwóch wysuwanych szuflad, jednocześnie umożliwiając przechowywanie materiałów na górze skrzyni ładunkowej.

Fotele we wnętrzu zostały pokryte pikowaną i perforowaną skórą Alea w brązowo- czarnym kolorze, a na zagłówkach umieszczono wytłoczone logo JPP. Nad głową znajduje się chroniąca przed słońcem osłona przeciwsłoneczna JPP, a dopełnienie wnętrza stanowi zestaw pedałów JPP, całoroczne dywaniki podłogowe oraz osłony progów.

Samochód koncepcyjny Jeep® Vacationeer

Samochód koncepcyjny Jeep Vacationeer to SUV klasy premium łączący komfort i przygodę z nowoczesnymi możliwościami, przy jednoczesnym pełnym poszanowaniu dla legendarnego dziedzictwa marki Jeep. Robiąc ukłon w stronę przeszłości, zespół projektantów JPP zaspokaja pragnienia wielu miłośników klasycznych Jeepów, pieczołowicie pokrywając nadwozie konceptu Vacationeer unikalną drewnopodobną grafiką nawiązująca do modeli Jeep Wagoneer i Grand Wagoneer, które poruszały się zarówno po miastach, jak i po terenach wiejskich od późnych lat 60. po wczesne lata 90.

Przygotowane na każdą wymagającą wyprawę, jaką do zaoferowania ma Moab, 35-calowe opony BFGoodrich typu Mud Terrain osadzone na wyścigowych kołach 701 Method o wymiarach 18 na 9 cali zapewniają naturalne podniesienie o 1,5 cala, zapewniając doskonałe osiągi w terenie. Większe otwory na koła i customowe boczne poszerzenia błotników dodają samochodowi agresywnego wyglądu.

Przednia i tylna płyta osłonowa podwozia zapewnia ochronę podwozia, a zamontowana z przodu wyciągarka Warn radzi sobie w trudnych sytuacjach offroadowych. Z przodu białego dachu pokrytego materiałem Rhino znajdują się trzy 11-calowe światła LED TYRI, które zapewniają wyjątkowe oświetlenie z przodu pojazdu.

Na dachu konceptu Vacationeer znajduje się niestandardowy, wykonany z włókna węglowego RedTail Overland Skyloft – klimatyzowana oaza z miejscem do spania dla dwóch osób i wystarczającą liczbą okien, aby podziwiać panoramiczne widoki.

Aby umożliwić zabudowę Skyloft, usunięto siedzenia w drugim i trzecim rzędzie. Niestandardowe, odporne na czynniki atmosferyczne przelotowe wejście zapewnia łatwy dostęp do Skyloft przez wewnętrzną podłogę. Prosty dostęp zapewniają przesuwne drzwi i niewielki stopień, który służy również jako stolik.

Tylna przestrzeń z kolei oferuje wyłożoną wykładziną podłogę bagażnika, która z łatwością poradzi sobie ze wszystkim, niezależnie od tego, czy chcemy uciec przed ulewą czy też zdjąć z siebie zabłocony sprzęt turystyczny.

Marka Jeep zwróciła się do znanego projektanta mody, miłośnika i jednocześnie właściciela Wagoneera, Kiela Jamesa Patricka, z prośbą o wykonanie przednich skórzanych foteli Tupelo. KJP, rodowity mieszkaniec Nowej Anglii, udowadnia swoje głębokie uznanie dla autentycznej „Americany” poprzez oryginalne wstawki z tkaniny przedstawiające klasyczne modele Jeepa w charakterystycznym i urzekającym wzorze inspirowanym Nową Anglią.

„Przez ponad trzy dekady Jeep Wagoneer był dla mnie czymś więcej niż tylko pojazdem; był dosłownie częścią mojego życia, wplecioną w moje najpiękniejsze podróże” – powiedział Patrick. „Dla mnie, projektanta i wieloletniego właściciela Jeepa 4×4, był to projekt marzeń. Nic nie mogłoby ucieszyć mnie bardziej niż możliwość uhonorowania dziedzictwa i historii marki Jeep”.

Samochód koncepcyjny Jeep Vacationeer napędzany jest 3,0-litrowym silnikiem Hurricane Twin Turbo 510 o mocy 510 KM i momencie obrotowym 500 lb.-ft.. Potężny silnik Hurricane zapewnia osiągi na najwyższym poziomie, a jednocześnie zapewnia większą oszczędność paliwa w porównaniu z wolnossącymi silnikami V-8 i sześciocylindrowymi silnikami konkurencji.

Tagi:

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.