BMW Group wyznacza kurs, którym będzie podążać w przyszłości

Poprzez nową strategiczną politykę rozwojową BMW Group wyznacza kurs, którym będzie podążać w przyszłości.

Konsekwentnie kierujemy BMW Group w kierunku zysków i długotrwałego wzrostu wartości”, powiedział Prezes Zarządu BMW AG, Norbert Reithofer w czwartek w Monachium podczas prezentacji nowej strategii przedsiębiorstwa. Jasno zdefiniowano strategiczny kierunek działania przedsiębiorstwa do roku 2020: BMW Group jest wiodącą światową firmą oferującą produkty i usługi najwyższej klasy dla programu indywidualnej mobilności.

Planowana marża operacyjna w branży samochodowej na poziomie 8% do 10%.
W centrum uwagi nowej strategii znajduje się długoterminowy sukces i zapewnienie niezależności przedsiębiorstwa. Na pierwsze pięć lat BMW Group wyznaczyła sobie ambitne cele etapowe: do 2012 powinien nastąpić wzrost sprzedaży do poziomu ponad 1,8 mln pojazdów. Przewidywana przez BMW Group na ten okres sprzedaż w sektorze motocykli ma wzrosnąć o 50% do 150 tys. jednostek rocznie.

Rentowność przedkłada się nad czystym wzrostem wolumenu. „W przyszłości jeszcze intensywniej będziemy sterować przedsiębiorstwem w kierunku uzyskania zwrotu z inwestycji”, wyjaśnił Reithofer. W sektorze samochodów przedsiębiorstwo chce osiągnąć do roku 2012 wskaźnik wzrostu zaangażowanego kapitału (RoCE) rzędu 26% oraz marżę operacyjną w przedziale od 8% do 10%.

Również do roku 2020 BMW Group wyznaczyła sobie ambitne cele strategiczne: sprzedaż w sektorze samochodów powinna wzrosnąć do znacznie ponad 2 mln pojazdów.

Program uzyskania potencjału efektywności rzędu 6 mld euro.
BMW Group rozpoczyna szeroko zakrojony program rentowności, obejmujący wszystkie obszary przedsiębiorstwa i odnoszący się zarówno do strony kosztów, jak i strony wyników. „Dzięki temu w następnych pięciu latach powinniśmy uzyskać potencjał efektywności rzędu 6 mld euro, który da nam większe możliwości działania”, podkreślił Reithofer. Program zakłada zastosowanie przez BMW Group zasady Efficient Dynamics, która pomyślnie realizowana jest również w samochodach produkowanych przez przedsiębiorstwo: większy zysk przy niższym wkładzie.

Dodatkowy potencjał efektywności przedsiębiorstwo uzyska między innymi dzięki dodatkowej działalności operacyjnej. Obok nowych produktów i rynków BMW Group dostrzega również potencjał wewnątrz branży w cyklu życia pojazdu i w łańcuchu wartości dodanej. Pozytywny wpływ na wynik finansowy BMW Group powinno mieć konsekwentne pozycjonowanie pojazdów w klasie premium.

BMW Group podjęła ponadto szereg kroków zmierzających do odniesienia wyraźnych postępów po stronie kosztów. Sprawdzone zostaną wszystkie struktury kosztów, w dalszym ciągu umacniana będzie standaryzacja procesów. Przedsiębiorstwo postawiło sobie za cel redukcję kosztów, inwestycji oraz wkładu kapitałowego, przypadających na jeden pojazd, w fazie rozwoju, produkcji, sprzedaży i zarządzania. Współpraca na tych płaszczyznach ma sprzyjać uzyskaniu efektów skali w produkcji komponentów, modułów i napędów. Ponadto przedsiębiorstwo nadal dąży do uzyskania wzrostu produktywności rzędu co najmniej 5% rocznie.

Dzięki zamierzonemu wzrostowi produktywności BMW Group zakłada, że planowany wzrost do 2012 r. będzie można osiągnąć przy obecnym stanie zatrudnionych.

Umacnianie natural hedging i zakupów w strefie dolara USA.
Aby uniezależnić się od wahań kursów walut, w przyszłości BMW Group chce jeszcze intensywniej wdrażać tak zwany natural hedging oraz zakupy w szczególności w strefie dolara USA. Do roku 2012 ma zatem zostać zwiększona produkcja w fabryce amerykańskiej w Spartanburgu z obecnie 140 tys. do 240 tys. pojazdów. Trwają już prace przygotowawcze.

Ponadto w fabryce MINI w Oksfordzie ma nastąpić bez dodatkowych inwestycji zwiększenie produkcji do 260 tys. jednostek. W Chinach przedsiębiorstwo planuje w pierwszej fazie zwiększyć produkcję z 30 tys. do 44 tys. jednostek.

Zwiększenie stopy dywidendy – przewidywany wyraźny wzrost dywidendy w roku 2007.
Zarząd jest przekonany o długotrwałym sukcesie nowej strategii. Zgodnie z tym przedsiębiorstwo chce, by w przyszłości akcjonariusze mieli większy niż do tej pory udział w wyniku finansowym przedsiębiorstwa. Konsekwencją tego ma być znaczne podwyższenie stopy dywidendy. W pierwszej kolejności Zarząd chce zaproponować przed Radą Nadzorczą i Walnym Zgromadzeniem znaczne podwyższenie dywidendy już za rok obrachunkowy 2007.

Ponadto BMW Group zastrzega sobie opcję odkupienia akcji. Jednakże w czasie kolejnych dwunastu miesięcy przedsiębiorstwo chce skoncentrować się najpierw na zwiększeniu stopy dywidendy.

BMW Group chce również w przyszłości uczynić więcej dla swoich pracowników. Celem zabezpieczenia emerytury przewiduje się w Niemczech przeprowadzenie w najbliższych latach w trzech fazach dekumulacji zobowiązań emerytalnych.

Planowane wprowadzenie do 2012 r. X1, Gran Turismo, MINI SAV i Rolls-Royce Coupé.
Również w przyszłości BMW Group będzie kontynuować ofensywę modelową. We wszystkich nowych modelach będzie wykorzystywany efekt synergii poprzez zastosowanie modułów. Popularna seria X powiększy się o model typu Sports Activity Vehicle X1. Na wystawie IAA we Frankfurcie zaprezentowany został już BMW Concept X6. Ponadto wyprodukowany zostanie czterodrzwiowy Gran Turismo, wzorowany na przedstawionej w Szanghaju koncepcji studyjnej CS. Kolejnym wynikiem nowej strategii ma być rezygnacja z koncepcji funkcjonalnej przestrzeni. Zamiast tego zmieniony zasadniczo charakter koncepcji pojazdu – który pod pojęciem Progressive Activity Sedan (PAS) interpretuje wygląd limuzyny z inteligentną funkcjonalnością – pozwoli na otwarcie zupełnie nowego segmentu.

Do marki MINI dołączy kolejny model – typ Sports Activity Vehicle. Przewidywana jest również rozbudowa palety modeli marki Rolls-Royce. Na rynku jako trzeci wariant modelu Phantom pojawi się coupé. Ponadto przewiduje się wprowadzenie kolejnego modelu Rolls-Royce, którego cena jak i rozmiary będą pozycjonowane poniżej Rolls-Royce Phantom. Również w sektorze motocykli w przyszłych latach rozbudowana zostanie oferta motocykli BMW i Husqvarna.

Reithofer: przejęcia nadal będą przedmiotem rozmów.
W ramach procesów strategicznych BMW Group sprawdziła wszystkie opcje rozwoju. Uwzględniono również zakup lub stworzenie czwartej marki. Warunkiem takiego kroku jednak byłoby dopasowanie nowej marki samochodu do przedsiębiorstwa i jego mocnych stron. Zwiększenie liczby egzemplarzy musiałby ponadto pociągać za sobą redukcję kosztów jednostkowych i powstanie efektów skali. W dalszej kolejności nowa marka musiałaby mieć taki sam pozytywny wpływ na wynik finansowy, jak obecny sektor samochodowy. Szczegółowa analiza jednakże wykazała, że żadna ze sprawdzonych marek nie spełnia w chwili obecnej powyższych wymagań.

Jednakże BMW Group nie wyklucza zasadniczo możliwości zakupu dodatkowej marki. W sektorze motocykli dzięki nabyciu marki Husqvarna – o bogatych tradycjach i sportowym profilu – udało się zdobyć nowe czy też młodsze grupy docelowe.

„Przejęcia są zasadniczo również w przyszłości tematem do dyskusji”, powiedział Reithofer. „W strategii zdefiniowaliśmy jasne kryteria dla możliwych przyszłych przejęć. Dzięki temu w razie potrzeby będziemy szybko działać”, dodał Prezes Zarządu BMW AG.

BMW Group w dalszym ciągu będzie koncentrować się na swoich mocnych stronach, a tym samych na rynku samochodów i usług klasy premium, który w przyszłości również będzie rósł szybciej niż segment masowy. Przedsiębiorstwo wychodzi z założenia, że w latach 2005 – 2019 segment premium odnotuje wzrost rzędu 40%, gdy tymczasem w segmencie masowym wzrost będzie wynosił ledwie 20%.

Przedsiębiorstwo zamierza nadal intensywnie inwestować w technologie przyszłości, co umożliwi rozwój zupełnie nowych rozwiązań w ramach indywidualnej mobilności i zapewni firmie pozycję lidera innowacji również w kolejnych latach. Przykładowo dzięki strategii rozwoju EfficientDynamics BMW Group zdobyła wyraźnie przodującą pozycję przed konkurencją w zakresie redukcji emisji CO2.

„Dzięki naszej nowej strategii jesteśmy dobrze przygotowani na wyzwania, które przyniesie nam przyszłość. Jestem przekonany, że strategia ta będzie prowadzić do dalszego sukcesu ekonomicznego”, powiedział Prezes Reithofer.

Źródło: BMW

Tagi: , ,

Autor: Mototarget.pl

Komentarze są wyłączone.