Test Peugeot 508 – obok tego modelu nie przejdziesz obojętnie

Wprawdzie samochody francuskie nie cieszą się w Polsce dużą popularnością, ale każdy kto przebywał dłużej w Hiszpanii, Portugalii i oczywiście we Francji musiał zaobserwować jakie modele są tam najpopularniejsze. Wśród tych marek także jest hierarchia ważności i prestiżu, a peugeot jest traktowany jako „Francuski Mercedes”. Zapraszam w świat Peugeot w który wjedziemy przeprowadzając test Peugeot 508

Peugeot jest utożsamiany z lwem, będącym znakiem firmowym marki, Stąd też logo stojącego lwa znajdziemy zarówno na samochodach, rowerach, a nawet na solniczkach, czyli na wszystkich produktach oferowanych przez firmę. Co więcej, od pewnego czasu styliści firmy Peugeot na światłach tylnych zaznaczają osobne czerwone punkty świetlne, które mają oznaczać ślady pazurów lwa. Kiedy jednak patrzymy na model Peugeot 508 z rpku 2019, mimo woli zamiast z lwem skojarzy się nam z tygrysem szablozębnym (tygrys Diego z filmu Epoka Lodowcowa). Wszystko za sprawą przednich świateł do jazdy dziennej w formie kłów. Wraz z liftingiem przeprowadzonym w toku 2023, model zyskał bardziej ostre, kocie spojrzenie i kły zniknęły. Pojawił się za ro motyw trzech pazurów w kolorze Kryptonite wyróżniający się na krawędzi maski.

Stylistyka przodu wywołująca dreszcz emocji

Jednakże zarówno przed, jak i po liftingu, już pierwsze spojrzenie na model daje piorunujące wrażenie. Nowe logo PEUGEOT w naturalny sposób znalazło miejsce pośrodku grilla, którego motyw rozchodzi się od niego promieniście na wszystkie strony.

Przód samochodu zyskuje dzięki temu na nowoczesności, a całość jest bardziej jednolita.

Logo lwa pośrodku grilla i znak „508” na przodzie maski pokazują, że nowy PEUGEOT 508 w pełni czerpie ze spuścizny znakomitych poprzedników: PEUGEOT 504 i 504 coupé.

Technologia Matrix LED, dostępna w standardzie w całej gamie, pozwoliła zoptymalizować rysunek reflektorów. Zyskuje on wyjątkowo smukły, ostry jak nigdy dotąd w modelach PEUGEOT, koci kształt. Te jednoczęściowe reflektory stanowią technologiczny majstersztyk – obejmują także nową sygnaturę świetlną DRL z motywem trzech pazurów i dodającym głębi efektem 3D.

Płaska i kompaktowa maska została maksymalnie obniżona w celu zwiększenia dynamiki samochodu. Zaprojektowano ją tak, aby wyeksponować czystą linię nadwozia widoczną z przodu i z profilu. Tak wyjątkowo staranny sposób wykonania maski jest zarezerwowany w przemyśle motoryzacyjnym wyłącznie dla modeli marek Premium.

Wszystkie te cechy nadają nowemu PEUGEOT 508 silną osobowość, a także wzmacniają postrzeganie wysokiej jakości.

Sportowy styl poprowadzony w całej bryle

Z profilu nowy PEUGEOT 508 imponuje idealną harmonią proporcji i zdecydowaną stylistyką. Samochód jest niski – ma zaledwie 1,40 m, a jego płynne i aerodynamiczne linie nadwozia przypominają nadwozie coupé. Linia dachu jest bowiem niska, ostra i płynna, zgodnie z kanonami designu marek Premium. Dodatkowo niska linia szyb wyostrza sylwetkę i podkreśla bezramkowe drzwi. Nic nie zaburza dynamicznej sylwetki: ani maska, ani słupki szyb, ani obramowania drzwi. Po prostu majstersztyk.

Poszczególne elementy nadwozia są też idealnie spasowane zgodnie z najlepszym know-how. Koła zostały idealnie wkomponowane w nadkola. Antena dachowa została usunięta i teraz jest wykonana w technologii nadruku na tylnej szybie. PEUGEOT w maksymalnym stopniu wykorzystał swoją specjalistyczną wiedzę z korzyścią dla estetyki i jakości samochodu.

Z tyłu odnajdujemy lśniącą, czarną, poziomą listwę biegnącą między tylnymi światłami, która jest charakterystyczna dla najnowszych modeli marki. Jednak w pierwszej kolejności uwagę zwracają tylne światła w technologii Full LED 3D. Przejęte zostały bezpośrednio z samochodów koncepcyjnych PEUGEOT, począwszy od modelu QUARTZ. Sygnatura świetlna włączona w dzień i w nocy automatycznie dostosowuje jasność oświetlenia.

Dzięki temu charakterystyczny ślad pazurów rym wspomniałem wcześniej-jest stale widoczny. Zmienia się w zależności od tego, czy patrzymy z boku czy z tyłu.

Tył samochodu ujawnia również kolejne oryginalne rozwiązanie zastosowane w nowym PEUGEOT 508: pomysłowo zamaskowaną klapę bagażnika, która łączy elegancję z funkcjonalnością oraz zapewnia optymalny dostęp do bagażnika o łącznej pojemności 487 litrów.

Warto też zwrócić uwagę na walory niewidoczne dla oczu patrzącego czyli innowacyjne technologie. Na przykład w zakresie montażu części metalowych karoserii wprowadzono technikę zgrzewania elementów wzmocnioną klejem strukturalnym. Taką technikę stosują niektórzy producenci w segmencie Premium. Metoda ta pozwala zwiększyć sztywność nadwozia i gwarantuje znacznie lepszą izolację akustyczną. Zredukowano też masę pojazdu o ok 70 kilogramów, w stosunku do dawnego model 508. Było to dużym wyzwaniem, ponieważ niektóre rozwiązania, takie jak automatycznie podnoszona tylna klapa lub drzwi bez ramek zwiększyły ciężar modelu. Jednakże zastosowanie rozwiązań takich jak tłoczenie na gorąco, zastosowanie maski i przednich błotników z aluminium, a klapy tylnej z tworzywa termoplastycznego, dało efekt obniżenia masy produktu.

Test Peugeot 508 i wnętrze z którego nie chce się wysiadać

O ile sylwetka nadwozia wzbudza ogromne emocje, to po otwarciu drzwi… „patrzącego zamuruje”. Wejście do kabiny nowego PEUGEOT 508 to bowiem jak wejście w inny świat – zaskakujący, oryginalny, zachwycający wysoką jakością. Oko od razu przyciąga spektakularna i ekskluzywna deska rozdzielcza. Nowy PEUGEOT 508 ma bowiem na swoim pokładzie najnowszą wersję PEUGEOT i-Cockpit®.

Od 2012 roku, w którym pojawił się w PEUGEOT 208, i-Cockpit® ewoluował wraz z nowymi modelami. Od PEUGEOT 2008 przez PEUGEOT 308 i do najnowszych modeli SUV-ów PEUGEOT 3008 i 5008, już trzy generacje PEUGEOT i-Cockpit® stały się ważnym atutem marki.

Obecna wersja ma wszystkie podstawowe elementy PEUGEOT i-Cockpit®:

  • kompaktową kierownicę,
  • duży 10-calowy pojemnościowy ekran dotykowy HD w formacie 8/3 (od poziomu Allure),
  • wysoko umieszczony zestaw cyfrowych zegarów z ekranem wysokiej rozdzielczości o przekątnej 12,3”.

Ten w pełni konfigurowalny ekran oferuje możliwość personalizacji (sześć różnych trybów wyświetlania) i jest umieszczony nad kierownicą. Wyświetla na wysokości oczu kierowcy wszystkie niezbędne informacje dotyczące jazdy i nie wymaga w związku ze swoim położeniem wykorzystywania dodatkowego wyświetlacza przeziernego Head-Up.

Centralny ekran dotykowy jest doskonale zintegrowany z deską rozdzielczą i umieszczono go prawie na tej samej wysokości co panel zegarów.

Pojemnościowy ekran dotykowy ma przekątną 10”. Towarzyszy mu siedem przełączników typu Toggle Switch, które są wyjątkowo dobrze zintegrowane z korpusem deski rozdzielczej umożliwiając bezpośredni i stały dostęp do głównych funkcji: radia, klimatyzacji, nawigacji, parametrów samochodu, telefonu, czy aplikacji mobilnych.

Wyróżniającym się elementem na konsoli środkowej jest też dźwignia elektrycznego, impulsowego układu sterowania ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów. Jej stylistyka jeszcze bardziej podkreśla nowoczesne miejsce kierowcy, a dzięki łopatkom pod kierownicą w pełni przyczynia się do przyjemności z jazdy.

Praktyczny test Peugeot 508, czyli w drogę

Test Peugeot 508 przeprowadzono w modelu z nowym silnikiem hybrydowym. Hybryda ta to połączenie silnika PureTech 150 KM z silnikiem elektrycznym 110 KM i 8-przełożeniową skrzynią biegów e-EAT8.

Trzeba przyznać, że jest to idealne połączenie ekonomiki i sportowego sznytu. Pojazd osiąga bowiem prędkość 230 km/h, a przyspieszenie ze startu do 100 km/h wynosi 8,2 sekundy.

Jeszcze bardziej efektowne są parametry jazdy na trasie. Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego wynosi 320 Nm i to już od 500 obr/min. Silnik spalinowy ma zaś maksymalny moment obrotowy 300 Bm od 3000 obr/,in. Tym samum zawsze naciśnięcie na gaz to wydobycie z modelu ukrytych mocy i płynnr przyspieszenie. Wg danych producenta na zwiększenie prędkości od 60 do 120 km/h potrzeba 4,8 sekundy,

Jeżeli jednak chcemy wykorzystać walory hybrydy i niskie zużycie paliwa, to czytając drogę i jadąc jak hybrydą, test Peugeot 508 wykazał zużycie 7,3 l/100 km. Oczywiście próbując jazdy ekonomicznej można uzyskać mniejsze spalanie. Przeprowadzając test Peugeot 508 180 KM udało mi się nawet uzyskać wmieście 6,5 l/100 km.

Plusem hybrydy plug in 180 KM jest też możliwość jazdy w trybie elektrycznym. Po pełnym naładowaniu baterii możemy pokonać bez emisji spalin do 68 km (wg WLTP). Podczas testu Peugeot 508 wartość ta wynosiła ok 55 km.

Szacunkowe czasy ładowania przedstawiają się następująco:

  • Z terminala ładowania typu Wall Box (32 A) pełne naładowanie następuje w ciągu 1 godziny
  • 40 min przy użyciu pokładowej ładowarki prądu jednofazowego o mocy 7,4 kW.
  • Ze wzmocnionego gniazda domowego (14 A) pełne naładowanie następuje w ciągu 3 godz. 25 min.
  • Ze standardowego gniazda domowego (8 A) pełne naładowanie trwa około 7 godz

Komfort podróży

Samochody SUV nie są moim ideałem. Wprawdzie wsiada się do nich wygodniej niż do wersji klasycznych, ale wnętrze to nie to. Cenię za to wersje coupé oraz sedan. Tym samum model Peugeot 508 był dla mnie ideałem. Testowany PEUGEOT 508 dysponował też bogatym wyposażeniem, które pozwala w pełni doświadczać przyjemności podróżowania i mobilności.

Wygodne przednie fotele, doskonale obejmujące ciało, uzyskały świadectwo AGR (Aktion Gesunder Rücken). Przypominam jest to świadectwo przyznawane przez niezależne niemieckie stowarzyszenie ekspertów w zakresie ergonomii i zdrowia pleców. Znak AGR został przyznany za wyjątkową ergonomię oraz duży zakres regulacji przednich foteli.

Fotele wyposażono w regulację ustawienia z pamięcią 2 ustawień fotela kierowcy, pneumatyczny system masażu z 8 różnymi programami masowania oraz w podgrzewane siedziska.

Design siedzeń został pomyślany tak, aby wyeksponować wysoką jakość użytych materiałów, w szczególności dwóch nowych dostępnych w standardzie rodzajów tapicerki dla poziomów wyposażenia ALLURE i GT – skóry ekologicznej łączonej z tkaniną w pierwszym poziomie wyposażenia i skóry ekologicznej łączonej z Alcantarą® dla poziomu wyposażenia GT.

W opcji dostępne są nadal dwa rodzaje tapicerki ze skóry Nappa (w kolorze Mistral lub Czerwonym), z nowym logo wytłoczonym na przednich zagłówkach.

Umieszczona pomiędzy przednimi fotelami środkowa konsola sięga aż do miejsca przeznaczonego na bezprzewodową ładowarkę do smartfonów. Pozostałą część konsoli w całości wykorzystano na schowki i praktyczne rozwiązania, w tym dwa uchwyty na kubki o dużej średnicy. Środkowy podłokietnik posiada dwa gniazda USB (ładowanie/przesyłanie danych) i schowki o łącznej pojemności 6,4 litra.

Na tylnej ściance środkowej konsoli znajdują się dwa dodatkowe gniazda USB typu A dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń, montowane we wszystkich wersjach.

Model wyposażono również w system i-Cockpit® Amplify. Dzięki dwóm całkowicie konfigurowalnym nastrojom wnętrza „Boost” i „Relax” pobudza zmysły:

  • wzroku poprzez regulację intensywności oświetlenia ambientowego i możliwość wyboru koloru ekranów,
  • słuchu poprzez możliwość dostosowania ustawień muzycznych,
  • dotyku poprzez funkcję wielopunktowych programów masażu wbudowanych w fotele.

System i-Cockpit® Amplify wpływa także na dynamikę samochodu za pomocą selektora trybu jazdy (ECO/Sport/Comfort/Normal).

Miejsce kierowcy jest zatem wyjątkowe, ekskluzywne i dostarcza na co dzień stymulujących wrażeń z jazdy. Jest przy tym niezwykle intuicyjne w obsłudze.

Dla kogo?

W świecie panującej mody na wersje SUV i znikania z portfolio firm modeli sedan, Peugeot jawi się jako jeden z ostatnich klasycznych modeli popularnych. Niestety nie jest to model najtańszy. Testowany Peugeot 508 180 KM Hybryda w wersji GT kosztuje 228 000 zł. Najtańszy model Peugeot 508 to 1,2 130 KM Allure kosztujący 185 300 zł.

Bogusław Korzeniowski

Tagi: , , , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.