Volvo EX30 – model promujący miejskie bezpieczeństwo

Volvo EX30 to najmniejszy samochód w gamie firmy. Wprawdzie jego premierę zaplanowano na 7 czerwca, ale już dziś mamy pewność w jednej kwestii. W dziale bezpieczeństwa tego auta firma nie poszła na żadne kompromisy. Volvo bowiem już od 96 lat jak żadna inna marka samochodowa stawia na bezpieczeństwo. Zatem także mały model Volvo EC30 musi być tego przykładem.

Miejski model Volvo EX30 i miejskie bezpieczeństwo

Systemy bezpieczeństwa Volvo EX30 chronią nie tylko pasażerów auta, ale także innych uczestników ruchu. Jest to szczególnie ważne w mieście, gdzie ruch jest bardzo intensywny. Samochody, piesi, rowerzyści mogą pojawić się z każdej strony. I tu mamy pierwszą nowość zaproponowaną w Volvo EX30.

To właśnie dla ich ochrony w Volvo EX30 zastosowano system zabezpieczający przed otwarciem drzwi, gdy blisko samochodu przejeżdża rowerzysta.

Okazuje się, że incydenty tego typu stanowią aż jedną piątą kolizji rowerzystów z samochodami. Według danych Cycling UK w Wielkiej Brytanii aż 60 rowerzystów rocznie ginie lub odnosi poważne obrażenia w wyniku uderzenia w drzwi samochodu.

W Volvo EX30 zastosowano alarm, który ostrzeże przed otwarciem drzwi, jeśli nadjeżdża rowerzysta lub inny pojazd. Ta funkcja należy do pakietu systemów bezpieczeństwa Safe Space, który trafił do EX30. Są one szczególnie przydatne w mieście, gdzie przecież auta typu EX30 pokonują znaczną część swojego przebiegu.

Najnowocześniejsze zabezpieczenia ochronne

Jest twierdzi jeden z projektantów, mały SUV jest tak bezpieczny, jak można oczekiwać od samochodu marki Volvo. Zaprojektowano go tak, aby pomóc chronić kierowcę i pasażerów w przypadku zderzenia. Samochód ma liczne wzmocnienia, które skutecznie ochronią pasażerów auta przed konsekwencjami wypadków. W strukturze karoserii zastosowano wzmocnienia, które przypominają zintegrowaną z nadwoziem klatkę bezpieczeństwa. Wzmocnione są wszystkie słupki – czyli A, B i C, a także dach. Ponieważ jest to elektryk, także akumulator trakcyjny otrzymał solidną, mechaniczną ochronę. Cała struktura nadwozia i podwozia wykorzystuje różne rodzaje stali o zróżnicowanych własnościach.

EX30 wyposażono także w poduszkę powietrzną znajdującą się po wewnętrznej stronie fotela kierowcy, która chroni głowę i klatkę piersiową przed obrażeniami w przypadku zderzenia bocznego. Jednak oprócz najwyższych standardów bezpieczeństwa biernego, Volvo EX30 oferuje również zaawansowany zestaw nowych funkcji bezpieczeństwa aktywnego, które pomagają chronić ludzi wewnątrz i na zewnątrz samochodu.

Volvo EX30 wspiera kierowc, gdy tylko tego potrzebuje

W kabinie Volvo EX30 nad bezpieczeństwem podróży czuwa specjalny system, który wykrywa zmęczenie kierowcy lub jego brak koncentracji. System sprawdza m.in. czy kierowca trzyma ręce na kierownicy. Śledzi on także twarz kierowcy i ruch gałek ocznych kierowcy. Dokonuje tego około 13 razy na sekundę, a specjalne algorytmy są w stanie wykryć zawczasu zmęczenie, senność czy rozproszenie.

Jeśli kierowca nie zareaguje w porę na sytuację drogową, elektroniczny pomocnik uruchomi też automatyczne hamowanie. Ta funkcja działa m.in. na skrzyżowaniach i zapobiega zderzeniom z innymi pojazdami.

Podczas oficjalnej premiery modelu, czyli już 7 czerwca, ujawnimy więcej szczegółów na temat wszystkich technologii bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy w EX30.

Bogusław Korzeniowski

Tagi: , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.