Toyota Prius Plug-in Hybrid – dwa w jednym

Na polskim rynku debiutuje najnowsza odmiana Toyoty Prius, model Plug-in, umożliwiający użytkownikowi ładowanie baterii pojazdu ze zwykłego gniazdka elektrycznego.

Toyota Prius Plug-in HybridPrius Plug-in jest rozwinięciem koncepcji samochodu hybrydowego, które Toyota produkuje od 1997 roku. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym, najnowsze dziecko koncernu łączy zalety samochodu elektrycznego (cisza, brak zużycia paliwa) z zaletami napędu hybrydowego (zasięg nieograniczony pojemnością akumulatorów, pełna funkcjonalność i komfort).

 

Wzbogacenie Priusa w możliwość ładowania baterii z gniazdka elektrycznego (Plug-in) nie wymagało tworzenia zupełnie nowej konstrukcji, ponieważ jednostkę Hybrid Synergy Drive zaprojektowano jako modułową. Dzięki temu może ona posłużyć do zbudowania nie tylko pojazdów hybrydowych i Plug-in, ale i czysto elektrycznych lub zasilanych np. wodorowymi ogniwami paliwowymi.

 

Zasadniczym elementem jednostki napędowej HSD jest przekładnia planetarna, zmontowana we wspólnej obudowie z silnikiem elektrycznym i generatorem. Jej zadaniem jest stosowne do potrzeb przekazywanie mocy i momentu obrotowego między poszczególnymi elementami układu – silnikiem spalinowym, generatorem, silnikiem elektrycznym i kołami samochodu. W ten sposób, dzięki inteligentnemu sterowaniu przez wyrafinowany układ mikroprocesorowy, zespół ten pełni rolę bezstopniowej, elektrycznej skrzyni biegów, która zapewnia optymalne warunki pracy silnikowi spalinowemu. Wykorzystując energię zmagazynowaną w akumulatorze, silnik elektryczny może wspomagać silnik spalinowy, gdy potrzebna jest większa prędkość lub moment obrotowy, zaś nadmiar mocy silnika spalinowego wykorzystywany jest do ładowania akumulatora. Silnik elektryczny pełni też rolę rozrusznika, umożliwia także jazdę w trybie elektrycznym, przy wyłączonym silniku spalinowym. Zasięg w tym trybie ograniczony jest tylko pojemnością akumulatora.

 

Dopasowany do potrzeb

 

Prace rozwojowe nad technologią Plug In obejmowały pięcioletnie testy eksploatacyjne z udziałem użytkowników z całego świata.

 

Pierwsza faza prób, w której uczestniczyło 20 pojazdów, rozpoczęła się w lipcu 2007 r., 10 lat po premierze pierwszej generacji Priusa. W grudniu 2009 ruszyła druga faza z udziałem ok. 600 prototypów, w tym 200 udostępnionych wybranym partnerom i klientom w 18 krajach. Wreszcie w kwietniu 2010 rozpoczął się trzyletni projekt, w ramach którego 100 prototypowych Priusów Plug-in trafiło do eksploatacji w firmach prywatnych i instytucjach publicznych we francuskim Strasburgu; kolejnych 20 w Wielkiej Brytanii, kilkanaście w Niemczech, a także w Kanadzie, Australii, Nowej Zelandii, Japonii i USA. Umieszczone na ich pokładach rejestratory zbierały dane o rzeczywistej eksploatacji pojazdów – pokonywanej odległości, stopniu rozładowania akumulatorów, pory i czasu ładowania, wykorzystaniu trybu elektrycznego.

 

W ramach testów każdy samochód objęty badaniem przejechał średnio 13 180 km rocznie. Okazało się, że ponad 70% podróży odbywało się na dystansie poniżej 25 km, który można pokonać w trybie elektrycznym bez jakichkolwiek emisji i zużycia paliwa. 42% użytkowników co najmniej raz w tygodniu odbywało podróż na trasie o długości powyżej 100 km. Testy wykazały, że Prius Plug-in zużywa o 36% mniej paliwa niż najbardziej oszczędny samochód z silnikiem Diesla i niemal o 50% mniej niż najoszczędniejszy samochód z silnikiem benzynowym. Użytkownicy korzystający z miejskiej infrastruktury ładowania osiągali zużycie paliwa poniżej 2 l na 100 km!

 

Prius Plug-in Hybrid – nowy okręt flagowy

 

W efekcie tych prac powstał nowy Prius Plug-in. Zewnętrznie pojazd jest bardzo podobny do Priusa trzeciej generacji – lekkie, wykonane z wysokowytrzymałej stali i stopów aluminium nadwozie o charakterystycznym, klinowatym kształcie ma współczynnik oporu aerodynamicznego Cd 0,25. Samochód ma masę 1425 kg, o 55 kg więcej od standardowego Priusa; zastosowany akumulator litowo-jonowy waży 80 kg, o połowę mniej niż w prototypach i o 38 kg więcej, niż standardowy akumulator niklowo wodorkowy.

 

Przód nadwozia utrzymany jest w stylistyce Under Priority z niewielkim, aerodynamicznym górnym wlotem powietrza i powiększonym dolnym grillem. Z tyłu wyróżniają się lampy zespolone LED przykryte przezroczystymi kloszami.

 

Od standardowego Priusa wersja Plug-in różni się przede wszystkim klapką złącza ładowania na tylnym błotniku po przeciwnej stronie pokrywy wlewu paliwa oraz oznaczeniami Plug-in Hybrid na przednich błotnikach i logotypie HSD.

 

Zwiększenie pojemności akumulatorów, zapewniające większy zasięg, nie zmniejszyło przestronności wnętrza ani pojemności bagażnika. Kabina zapewnia komfortową jazdę pięciu osobom, a bagażnik ma pojemność 443 l – tylko o 2 l mniej, niż w standardowym Priusie. Po złożeniu oparć tylnej kanapy otrzymujemy przestrzeń ładunkową o objętości 1120 litrów.

 

Zespół napędowy Hybrid Synergy Drive z akumulatorem litowo jonowym o zwiększonej pojemności zapewnia zasięg 25 km w trybie elektrycznym do codziennej jazdy po mieście z prędkością do 85 km/h, oraz ponad 1 200 km w trybie hybrydowym, który uruchamia się samoczynnie po wyczerpaniu akumulatora.

 

Całkowita moc zespołu napędowego to 136 KM, co zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,4 s i prędkość maksymalną 180 km/h.

 

Dzięki trybowi EV (electric vehicle) średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg norm europejskich to zaledwie 2,1 l / 100 km, co oznacza zużycie paliwa o 45% mniejsze od zwykłego Priusa. Emisja CO2 to tylko 49 g/km, zaś emisja tlenków azotu i cząstek stałych jest znacznie mniejsza od Diesla o porównywalnych osiągach. Naładowanie akumulatora ze zwykłego gniazda 230 V zajmuje tylko 1,5 godziny.

 

Kierowca ma do wyboru jeden z trzech trybów jazdy – EV (electric vehicle), HV (hybrid vehicle)  i EV-City. W pierwszym, preferowanym trybie źródłem energii jest akumulator, a silnik spalinowy uruchamiany jest w razie zwiększonego zapotrzebowania na moc. W trybie HV zespół napędowy funkcjonuje tak, jak w zwykłym Priusie, natomiast w trybie EV-City silnik spalinowy pozostaje wyłączony tak długo, jak to tylko możliwe. Dodatkowy tryb Eco umożliwia zwiększoną oszczędność energii. Odpowiednie wskaźniki informują kierowcę o trybie pracy zespoły napędowego, zużyciu paliwa lub energii i stanie akumulatora, podają też np. miesięczne zużycie paliwa.

 

Zaawansowane funkcje i parametry zespołu napędowego zapewniają użytkownikowi Priusa Plug-in korzystanie z ekologicznego trybu elektrycznego bez obaw związanych z ograniczoną pojemnością akumulatora.

 

Nowatorskie wyposażenie

 

Prius Plug-in wyposażony jest w szereg nowatorskich rozwiązań zwiększających komfort i przyjemność podróżowania.

 

Zdalnie sterowana, elektryczna klimatyzacja pozwala zapewnić optymalne warunki w kabinie bez uruchamiania silnika. Wyświetlacz refleksyjny HUD (Head-up Display) prezentuje dane o prędkości jazdy i pracy napędu u dołu przedniej szyby, a umieszczony na kierownicy przełącznik Touch Tracer pozwala sterować systemem audio czy klimatyzacją bez odrywania rąk od kierownicy.

 

Radarowy system zapobiegania kolizjom PCS (Pre-Crash Safety) ostrzega kierowcę przed niebezpiecznymi obiektami, a w razie konieczności wspomaga hamowanie i napina pasy. Współpracujący z nim aktywny tempomat potrafi utrzymywać bezpieczną odległość od znajdujących się z przodu pojazdów.

 

Rozrywkę podczas podróży zapewnia wyposażony w dotykowy wyświetlacz multimedialny system Toyota Touch; dla bardziej wymagających przeznaczony jest wyposażony m.in. w nawigację system Toyota Touch & Go Plus, a dla klientów o najwyższych wymaganiach – jeszcze bardziej rozbudowany Toyota Touch Pro. Bogatsze wersje wyposażone są w ośmiogłośnikowy zestaw JBL GreenEdge Premium.

 

Prius Plug In jest dostępny w Polsce od września 2012 roku. Cena startowa, za kompletnie wyposażony samochód, wynosi 155 000 zł.

 

Rodzina Priusa

 

Toyota Prius, pionier technologii napędu hybrydowego, od 15 lat jest rynkowym liderem – w chwili obecnej Priusy to 80% światowej sprzedaży pojazdów hybrydowych. Od rynkowej premiery do klientów trafiło już ponad 2,6 mln Priusów, a wszystkich hybrydowych samochodów marek Toyota i Lexus wyprodukowano ponad 4 mln. W ofercie Toyoty do Priusa dołączyły Auris Hybrid, Yaris Hybrid i Prius+, pierwszy w Europie siedmiomiejscowy samochód z napędem hybrydowym.

 

Od chwili wprowadzenia na rynek, technologia Toyota Hybrid Synergy Drive pozwoliła uniknąć emisji 26 mln ton dwutlenku węgla.

Tagi: , , , , , ,

Autor: Mototarget.pl

Komentarze są wyłączone.