Test Volkswagen Arteon R-Line 2.0 TSI 4Motion

Po zakończeniu produkcji Volkswagena CC w 2016 roku niemiecki koncern zdecydował się na stworzenie jego następcy, któremu jednak bliżej będzie do klasy premium. Arteon, bo o nim mowa pozycjonowany jest powyżej swojego poprzednika to znaczy w gamie aut klasy średniej-wyższej. Produkowany w Wolfsburgu model oficjalnie zaprezentowany został na początku marca 2017 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Nazwę przybrał od słów „art” (sztuka) oraz „eon”, która nawiązuje do nazwy luksusowej limuzyny Phideon oferowanej na rynku chińskim. Model łączy stylistycznie elementy auta sportowego z przestronnością, elegancją oraz wysoką funkcjonalnością. Konstrukcja oparta została na modułowej płycie podłogowej MQB wykorzystanej do budowy między innymi VW Passata B8, Audi A3, Seata Leona, VW Golfa, Skody Karoq czy też Skody Superb. Zakres zastosowanych systemów i rozwiązań technicznych wspomagających kierowcę oraz podnoszących poziom bezpieczeństwa pozwolił w połowie ubiegłego roku uzyskać przez prezentowane auto maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP (europejska niezależna organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów).

 

Testowany liftback napędzany może być jednym z 6 silników w skład, których wchodzą trzy jednostki benzynowe: 1.5 TSI 150KM, 2.0 TSI 190 i 280KM oraz trzy wysokoprężne: 2.0 TDI o mocach odpowiednio 150, 190 i 240KM. Ofertę poszerza możliwość wyposażenia samochodu w napęd na cztery koła oraz zamiany manualnej skrzyni biegów na zautomatyzowaną dwusprzęgłową DSG. Asortyment modelu rozszerzają dodatkowo trzy zakresy kompletacji wyposażenia, które otrzymały nowe nazwy, wyróżniające go z gamy innych modeli marki Volkswagen: Essence, Elegance, R-Line.

Wygląd zewnętrzny

Nadwozie typu liftback nowego Volkswagena mierzy 4862 mm długości przy szerokości 1871 mm i wysokości niespełna 1427 mm, co nadaje mu sportowego charakteru. Atrakcyjny design odmiany R-Line skutecznie przyciąga wzrok otoczenia. Dobrze dobrane proporcje, krótkie zwisy oraz rozstaw osi wynoszący 2841 mm spowodowały, że auto z wyglądu jest bardzo dynamiczne. Zaprojektowana od podstaw przednia część nadwozia wyróżnia się długą i szeroką pokrywą komory silnika zachodzącą na błotniki oraz dużych rozmiarów kratą wlotu powietrza wykończoną poziomymi chromowanymi listwami, które w subtelny sposób łączą się z reflektorami wykonanymi w technologii LED. Tył pojazdu też przedstawia się dość dynamicznie przez wyraźnie zakreślone nadkola, duży masywny zderzak, delikatny spoiler pokrywy bagażnika czy też trapezowe wykończone chromem końcówki układu wydechowego. Łagodnie opadająca ku tyłowi linia dachu sugeruje, że mamy do czynienia z 5 drzwiowym sportowym nadwoziem typu coupe. Dodatkowo zabieg konstrukcyjny pozbawienia tradycyjnych ramek szyb w drzwiach bocznych charakterystyczny dla samochodów sportowych zbliżył go stylistycznie do pojazdów tego typu. Liczne chromowe wstawki, listwy okalające szyby boczne, dolna listwa okalająca cały pojazd wraz z 20 calowymi aluminiowymi tarczami kół o ciekawym wzorze nadają autu eleganckiego wizerunku godnego reprezentacyjnej limuzyny. Do wyglądu Atreona trudno się przyczepić, smukła sylwetka jest płynna a zarazem niezwykle dynamiczna, co jest bez wątpienia jednym z głównych atutów pojazdu.

Wnętrze samochodu

Nowoczesne nadwozie skrywa obszerne wnętrze, które w znacznej części pokrywa się z tym znanym z flagowego modelu niemieckiej marki Passata. Zaprojektowane ze szczególną dbałością o każdy detal tak, aby zapewnić użytkownikom wystarczającą ilość przestrzeni, komfort, funkcjonalność z zachowaniem wysokiej estetyki. Kształt foteli przednich oraz ich sposób regulacji pozwalają na dopasowanie ich do każdej sylwetki. Zajmując miejsce w przedniej części kabiny czujemy się zintegrowani z pojazdem. Siedzenia zapewniają komfort podróżowania na bardzo wysokim poziomie zarówno w przedniej jak i tylnej części przedziału pasażerskiego. Opadający ku tyłowi dach pojazdu sugeruje, że na tylnej kanapie może być odczuwalny brak miejsca nad głową. Nic z tych rzeczy. Zabieg obniżenia tylnego siedziska spowodował, że nikt nie powinien odczuwać z tego powodu dyskomfortu. Do stonowanej stylistyki wnętrza powinniśmy się już przyzwyczaić jest typowa dla najnowszych modeli Volkswagena. Deska rozdzielcza wygląda tak jakby była bezpośrednio przeniesiona z Passata. Została podzielona na dwie części górną i dolną za pośrednictwem szerokiej aluminiowej listwy. Za spłaszczoną w dolnej części sportową kierownicą wielofunkcyjną umiejscowiony został ekran o przekątnej 12,3 cali imitujący panel zegarów obrotomierza i prędkościomierza, gdzie przestrzeń pomiędzy nimi wypełniona może być wyświetlaczem komputera pokładowego lub stać się monitorem nawigacji. W centralnym punkcie deski rozdzielczej dominuje nowy, 9,3 calowy wyświetlacz multimedialny systemu radiowo-nawigacyjnego Discover. Obsługuje on między innymi system nawigacji satelitarnej, Bluetooth, system audio, system obserwacji otoczenia przez 4 kamery 360 stopni wraz z kamerą cofania oraz może przedstawiać informacje dotyczące samego pojazdu. Testowany model wyposażony został w zestaw audio „DYNAUDIO Confidence” (opcja), który zapewnia bardzo wysoką jakość dźwięku wydobywającego się z jego głośników. Wstawki i detale wykonane z aluminium oraz błyszczącego, czarnego plastiku podkreślają zarówno sportowy jak i elegancki charakter modelu. Materiały, jakie zostały wykorzystane do wykończenia takie jak: tapicerka siedzeń, wykładziny czy też miękkie w dotyku plastiki charakteryzują się bardzo wysoką jakością tak jak przystało na auto aspirujące do grona pojazdów premium. Ergonomia to obszar, w którym Volkswagen przoduje na rynku, dlatego w prezentowanym aucie wszystkie pokrętła i przyciski znajdują się na wyciągnięcie ręki, a obsługa urządzeń jest prosta i intuicyjna. Arteon to nie tylko ładny z wyglądu i wygodny samochód, jest on również funkcjonalny. Dysponuje pokaźnym bagażnikiem o standardowej pojemności 563 litrów, który w razie potrzeby możemy powiększyć do objętości 1557 litrów po złożeniu kanapy tylnej. Przestrzeń ładunkowa jest bardzo foremna a dostęp do niej ułatwia pokrywa podnoszona wraz z dużych rozmiarów tylną szybą.

Silnik i właściwości jezdne

Pod względem napędu prezentowana jest topowa odmiana wyposażona w czterocylindrowy, 2 litrowy silnik o mocy 280KM i charakteryzujący się maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 350Nm dostępnym w bardzo szerokim zakresie prędkości obrotowej od 1700 do 5600 obr/min. Parametry te pozwalają rozpędzić auto do prędkości 100 km/h w czasie niespełna 5,6 sekundy i uzyskać prędkość maksymalną 250 km/h. W uzyskaniu tak dobrych wyników pomaga automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG o 7 przełożeniach oraz napęd na cztery koła 4Motion ze sprzęgłem Haldex V generacji. Rozwiązanie to pozwala na dynamicznie przekazywanie momentu na koła jezdne tam, gdzie jest najbardziej potrzebny. Testowana wersja otrzymała zawieszenie z adaptacyjną regulacją DCC z możliwością dopasowania niektórych parametrów samochodu do potrzeb i upodobań kierowcy za pomocą wybory profilu jazdy (Driving Mode Select). Kierowca ma do dyspozycji 5 trybów: Eco, Comfort, Normal, Sport oraz Individual gdzie może dostroić odpowiednie parametry do swoich upodobań. Zawieszenie zostało zestrojone tak żeby auto znakomicie trzymało się podłoża i jednocześnie tłumiło wszelkie nierówności drogi. Podczas przemieszczania się po ciasnych zakrętach nie są odczuwalne żadne przechyły bryły nadwozia. Model prowadzi się bardzo stabilnie z wrażeniem sporej dozy bezpieczeństwa dając przy tym dużą radość z jazdy.

Podsumowanie

Arteon w odmianie R-Line emanuje sportowym charakterem przez co nie sposób nie zwrócić na niego uwagi na drodze. Ciekawa stylistyka, funkcjonalność, dynamiczne jednostki napędowe oraz bardzo szeroki zakres standardowej kompletacji wyposażenia to bez wątpienia główne atuty testowanego modelu. Zastosowano w nim wiele systemów asystujących oraz zwiększających zarówno komfort jak i poziom bezpieczeństwa. Już w podstawowej wersji otrzymamy między innymi system Lane Assist – asystent utrzymywania pasa ruchu, system Light Assist – asystent świateł drogowych czy też system Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście. Natomiast za dopłatą w wysokości 2280 złotych możemy doposażyć auto w Pakiet Drogowy Plus, który obejmuje asystentów: zmiany pasa ruchu, wyjazdu z miejsca parkingowego, jazdy w korku oraz asystenta hamowania np. w przypadku zasłabnięcia kierowcy. Za wyborem Arteona przemawiać może również komfort podróżowania oraz obszerne i praktyczne wnętrze. Cena podstawowej wersji to 127 690 złotych (nie uwzględnia promocji). Kwota ta dotyczy wersji Essence wyposażonej w silnik 1.5 TSI 150 KM, napęd na jedną oś oraz manualną przekładnię biegów. Zakup natomiast prezentowanego pojazdu to już jednak wydatek przekraczający kwotę 225 tysięcy złotych. Arteon posiada wszystkie niezbędne cechy, które mogą pozwolić autu w dość krótkim czasie osiągnąć sukces rynkowy.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
• Pojemność skokowa (ccm) – 1984
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 206 (280) przy 5100
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 350 w zakresie 1750-5600
• Rodzaj zasilania – elektroniczny wtrysk bezpośredni

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 250
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 5,6

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 9,2
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6,1
• Cykl mieszany (l/100 km) – 7,3

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 66

Wymiary
• Długość (mm) – 4862
• Szerokość (mm) – 1871
• Wysokość (mm) – 1427
• Rozstaw osi (mm) – 2837
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1587
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1577
• Prześwit (mm) – 138

Napęd
• 4X4 – 4Motion

Skrzynia biegów
• automatyczna, dwusprzęgłowa, 7-biegowa DSG

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania (m) – 11,9

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 245/45 R18
• Standardowe obręcze kół („) – 18

Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1641
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2240
• Maksymalna masa ładunku na bagażniku dachowym (kg) – 100

Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 563
• Maksymalna (litry) – 1557

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia R-Line. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
• Asystent świateł drogowych Light Assist
• Asystent utrzymania pasa ruchu Lane Assist
• Audio system „Composition Media”
• Blokada mechanizmu różnicowego XDS
• Czujnik deszczu
• Dysze spryskiwaczy podgrzewane
• Fotele przednie podgrzewane
• Fotele sportowe Top Comfort z elektryczna regulacja odcinka lędźwiowego i kata nachylenia oparcia po stronie kierowcy
• Hamulec postojowy automatyczny
• Immobilizer
• Kierownica wielofunkcyjna pokryta skóra
• Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Klimatyzacja automatyczna Air Care Climatronic, trzystrefowa z filtrem antyalergicznym
• Komputer pokładowy Premium z kolorowym wyświetlaczem
• Końcówki układu wydechowego 2 szt. chromowane
• Kurtyny powietrzne boczne 45 System sygnalizacji spadku ciśnienia w oponach
• Listwy dekoracyjne na desce rozdzielczej i drzwiach Dark Diamond Flag
• Listwy progowe ze stali nierdzewnej z przodu i z tyłu, logo R-Line na przednich listwach
• Listwy wykończeniowe szyb bocznych chromowane
• Lusterka zewnętrzne regulowane i podgrzewane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Łopatki w kolumnie kierownicy do zmiany biegów
• Oparcie siedzeń tylnych składane w stosunku 60/40 z podłokietnikiem, miejscem na napoje, otworem do długich przedmiotów
• Oświetlenie przestrzeni wokół nóg z przodu
• Pedały z nakładkami ze stali szlachetnej
• Podłokietnik centralny przedni
• Podsufitka w kolorze czarnym
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Reflektory przednie LED
• Sygnalizacja zmęczenia kierowcy
• System „Park Pilot”
• System EDTC
• System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
• System Front Assist z funkcja awaryjnego hamowania City
• System ochrony pieszych aktywna pokrywa komory silnika
• System p/poślizgowy przy przyspieszaniu ASR
• System stabilizacji toru jazdy przyczepy
• System Start/Stop
• System wspomagania nagłego hamowania
• System wyboru profilu jazdy
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Światła mijania włączane automatycznie
• Światła tylne LED z dynamicznymi kierunkowskazami
• Tapicerka siedzeń z logo R-Line – środkowa cześć foteli pokryta Alcantara, boczne części siedzeń pokryte skóra Vienna
• Tarcze kół aluminiowe 18″ „Sebring”
• Tempomat adaptacyjny ACC
• Wspomaganie układu kierowniczego
• Zderzak przedni w stylistyce R-line z chromowanym wykończeniem

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji R-Line posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci między innymi:

• Area View Camera system kamer z widokiem 360 stopni
• Audio System Dynaudio Confidence
• Lakier żółty Kurkuma metalik
• System nawigacji satelitarnej „Discover Media”
• Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
• Tarcze kół aluminiowe 20″ „Rosario”
• Wyświetlacz Active Info Display
• Zawieszenie aktywne DCC

Tagi: , , , , , , , , , , ,

Komentarze są wyłączone.