Test Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Arctic

Land Cruiser jest sztandarowym produktem Toyoty i synonimem samochodu terenowego. Model zaprojektowany jako bezkompromisowy samochód terenowo – użytkowy przez ponad 6 dekad obecności na rynku znalazł ponad 6 milionów nabywców. Dzisiaj Land Cruiser to ekskluzywna, komfortowa limuzyna, która radzi sobie doskonale wszędzie tam gdzie kończą się możliwości wszystkich SUVów i crossoverów.

Toyota_Land_Cruiser_1 Toyota_Land_Cruiser_2 Toyota_Land_Cruiser_3
Toyota_Land_Cruiser_4 Toyota_Land_Cruiser_5 Toyota_Land_Cruiser_6
Toyota_Land_Cruiser_7 Toyota_Land_Cruiser_8 Toyota_Land_Cruiser_9

Wygląd zewnętrzny

Mariaż tego legendarnego modelu z firmą specjalizującą się w ekstremalnych modyfikacjach samochodów terenowych – Arctic Truck zaowocował najbardziej efektowną i imponującą wersją japońskiej terenówki – Land Cruiser Arctic. Już standardowy Land Cruiser swoim wyglądem i gabarytami budzi respekt na drodze. Wersja Arctic dzięki kilkunastu modyfikacjom wygląda jeszcze atrakcyjniej i skutecznie przyciąga uwagę innych użytkowników dróg. Arktyczną odmianę Toyoty zbudowano na bazie najnowszego Land Cruisera 150 debiutującego w 2014 roku. W porównaniu do poprzednika w nowym LC150 zmieniono reflektory przednie z diodami LED, wlot powietrza, przedni zderzak, klosze reflektorów przeciwmgielnych oraz świateł tylnych. W wariancie Arctic dodatkowo wytrymowano nadkola i zderzak przedni, poszerzono nadkola i podniesiono zawieszenie o 40 mm tak, aby zmieścić opony BFGoodrich All Terrain T/A KO o rozmiarze 315/70 R17. Uzupełnieniem modyfikacji zewnętrznych jest potężna osłona komory silnika z logo tunera oraz duże chlapacze Atrctic Trucks. Zmodyfikowana wersja Toyoty jest wyższa i szersza, a dzięki zmianom zewnętrznym i białemu perłowemu lakierowi wygląda nieszablonowo i oryginalnie.

Toyota_Land_Cruiser_10 Toyota_Land_Cruiser_11 Toyota_Land_Cruiser_12
Toyota_Land_Cruiser_13 Toyota_Land_Cruiser_14 Toyota_Land_Cruiser_15
Toyota_Land_Cruiser_16 Toyota_Land_Cruiser_17 Toyota_Land_Cruiser_18

Wnętrze pojazdu

Wnętrze potężnej Toyoty Arctic nie zostało dodatkowo zmodernizowane i jak w każdym innym LC150 jest połączeniem przepastnej kabiny z luksusowym wyposażeniem. Przestrzeń pasażerska niezależnie od wzrostu kierowcy i pasażerów zapewnia komfortowe warunki podróży dla pięciu osób. Kosztem pomniejszenia kubatury bagażnika (z 621 do 104 litrów) oraz dodatkowych 20 tys. zł możemy dokupić trzeci dwuosobowy rząd siedzeń. Wysokiej jakości skórzana tapicerka, podgrzewane i elektrycznie regulowane przednie fotele dodatkowo podnoszą komfort podróży. Pomiędzy siedziskami pod szerokim podłokietnikiem wygospodarowano miejsce na lodówkę, która bez problemu mieści 4 półlitrowe puszki z napojami. Na szczycie konsoli centralnej umieszczono 6.1-calowy ekran systemu Toyota Touch & Go. Na monitorze prezentowane są informacje z nawigacji, komputera pokładowego, systemu audio, podłączonego telefonu bądź kamery cofania. Przed czteroramienną, pokrytą skórą kierownicą znajdują się dwa analogowe zegary osadzone w głębokich tubach. Pomiędzy nimi umieszczono czytelny wyświetlacz wielofunkcyjny na którym możemy obserwować np. wskazania komputera pokładowego. Deskę rozdzielczą oraz konsolę centralną w japońskim modelu zaprojektowano z uwzględnieniem maksymalnej ergonomii, dzięki czemu jest ona przejrzysta, a wszystkie przyciski rozmieszczone zostały w zasięgu ręki kierowcy.

Lista wyposażenia standardowego pojazdu z Kraju Kwitnącej Wiśni jest bardzo bogata zarówno w zakresie komfortu jak i bezpieczeństwa i z pewnością spełni wysokie wymagania posiadaczy tego prestiżowego modelu.

Toyota_Land_Cruiser_19 Toyota_Land_Cruiser_20 Toyota_Land_Cruiser_21
Toyota_Land_Cruiser_22 Toyota_Land_Cruiser_23 Toyota_Land_Cruiser_24
Toyota_Land_Cruiser_25 Toyota_Land_Cruiser_26 Toyota_Land_Cruiser_27

Silnik i właściwości jezdne

Właściwości terenowe Land Cruisera są równie legendarne jak sam pojazd. Pomimo tego, że nowe modele używane są najczęściej jako prestiżowe limuzyny to warto też wspomnieć, że wielu przedstawicieli starszych generacji terenowej Toyoty do dzisiaj „pracuje” w najbardziej niedostępnych miejscach świata – od gorących pustynnych piasków po lodowe szlaki.

Dzięki ramowej konstrukcji nadwozia, wysokim kątom natarcia i zejścia czy licznym systemom elektronicznym wspomagającym jazdę w terenie, możliwości Land Cruisera w pokonywaniu bezdroży w praktyce ograniczane są tylko przez umiejętności kierowcy. Standardowy LC150 posiada kąt natarcia wynoszący 32°, 22-stopniowy kąt rampowy, 25-stopniowy kąt zejścia i możliwość brodzenia w wodzie o głębokości do 70 cm. Wersja Arctic dzięki zwiększonemu prześwitowi oraz kilkunastu modyfikacjom w zawieszeniu może pochwalić się jeszcze lepszymi właściwościami terenowymi. „Zimowy” wariant Toyoty tak jak pozostałe Land Cruisery wyposażony jest ponadto w Kinetic Dynamic Suspension System pozwalający na duży wykrzyż kół, aktywne zawieszenie z trzema trybami pracy: normalny, komfortowy i sportowy czy stały napęd na cztery koła z centralnym mechanizmem różnicowym LSD, który automatycznie rozdziela moment obrotowy na obie osie w proporcji od 50/50 do ok. 30/70. Uzupełnieniem tych układów jest system Multi Terrain Select pozwalający wybrać jeden z pięciu trybów jazdy w zależności od podłoża, system Crawl Control automatycznie utrzymujący prędkość podczas pokonywania wzniesień i zjazdów czy zestaw kamer zewnętrznych pozwalających na obserwowanie otoczenia wokół pojazdu.

Toyota_Land_Cruiser_28 Toyota_Land_Cruiser_29 Toyota_Land_Cruiser_30
Toyota_Land_Cruiser_31 Toyota_Land_Cruiser_32 Toyota_Land_Cruiser_33

W mieście nieocenione okażą się: system ochrony przedzderzeniowej Pre-Crash, aktywny tempomat, system monitorujący martwe pola w lusterkach wstecznych, system ostrzegania o niezamierzonej (niepoprzedzonej włączeniem kierunkowskazu) zmianie pasa ruchu lub system RCTA ostrzegający o zbliżających się pojazdach podczas wyjeżdżania z prostopadłego miejsca parkingowego.

Pod maską Toyoty pracuje trzylitrowy diesel o mocy 190 KM i momencie 420 NM. Jednostka wysokoprężna o tych parametrach w zupełności wystarcza, aby sprawnie i dynamicznie poruszać się w każdych warunkach.

W codziennej eksploatacji Land Cruiser prowadzi się bardzo dobrze zarówno na miejskich drogach jak i na leśnych duktach. Na asfalcie ponad dwutonowy model jeździ pewnie i przewidywalnie, doskonale wybierając wszelkie niedoskonałości nawierzchni. Wysoka pozycja za kierownicą, relatywnie nieduży promień zawracania i system kamer pozwalają kluczyć nawet w wąskich miejskich uliczkach. Po zjechaniu z utwardzonych szlaków Toyota pokazuje jaka przepaść dzieli samochód terenowy od modnych ostatnio modeli ze zwieszonym prześwitem.

Toyota_Land_Cruiser_34 Toyota_Land_Cruiser_35 Toyota_Land_Cruiser_36
Toyota_Land_Cruiser_37 Toyota_Land_Cruiser_38 Toyota_Land_Cruiser_39
Toyota_Land_Cruiser_40 Toyota_Land_Cruiser_41 Toyota_Land_Cruiser_42

Podsumowanie

Obecnie japoński producent oferuje Toyotę LC150 w wariancie 3 lub 5-drzwiowym w czterech wersjach wyposażenia: Prado, Premium, Invincible oraz Executive. Aby stać się jej właścicielem musimy liczyć się z wydatkiem od 199 000 do 309 000 zł. Za dodatkową dopłatą każdy z tych wariantów możemy zmienić w Arctic Truck. Porównując z konkurencją to dobrze skalkulowana cena za uniwersalny pojazd, który równie dobrze sprawdzi się, jako lśniąca limuzyna pod biurem jak i zabłocona terenówka podczas weekendowej wyprawy.

 

Tagi: , , , , , ,

Komentarze są wyłączone.