Test SsangYong Musso Grand 2.2 Quartz 4WD

Pomimo ponad piętnastoletniej obecności na polskim rynku SsangYong nie ma tak ugruntowanej pozycji jak jego południowokoreańscy konkurenci. Historia prezentowanego modelu przypomina nieco burzliwą przeszłość producenta. W 1993 roku Musso debiutował w mało popularnej wówczas w Europie, grupie pojazdów terenowo-rekreacyjnych. Po fuzji z Daewoo, od 1998 roku przez ponad dwa lata, model był również montowany w Polsce w zakładach w Lublinie. Następnie po zakończeniu recesji w Azji i powrocie marki na rynek, do 2005 roku oferowany był w sprzedaży w segmencie pickup pod nazwą Musso Sports. Od ubiegłego roku ponownie jako samochód użytkowy pojawił się w portfolio producenta będąc następcą modelu Actyon Sports. Obecny rok przynosi w Polsce nowe perspektywy dla samochodów spod znaku bliźniaczych smoków. Przejęcie przez British Automotive Holding, importera marek Jaguar oraz Land Rover, otwiera nowy rozdział w historii obecności marki nad Wisłą. Optymizmem może również napawać fakt, iż SsangYong oferuje pojazdy w grupie SUV oraz pick-up, odnotowujących w ostatnich latach historyczne wzrosty sprzedaży.

Wygląd zewnętrzny

Rosnący rynek oraz oczekiwania klientów już dawno przewartościowały założenia producentów do projektowania pickup-ów. Obok oczywistych cech użytkowych współcześnie zaskakują one komfortem, estetyką, a także wyposażeniem, którego dostępność m.in. w obszarze bezpieczeństwa, daleko wykraczają poza kojarzone z pojazdami dostawczymi standardy. Musso niewątpliwie wpisuje się w te trendy. Nadanie indywidualnych cech, które jest szczególnym wyzwaniem w pojazdach użytkowych, zwieńczone zostało sukcesem. Proporcjonalna, masywna ale nieprzytłaczająca sylwetka nie pozwala pozostać na drodze niezauważonym. Prezentowana wersja pomimo zwiększonego rozstawu osi i imponującej długości skrzyni ładunkowej wynoszącej aż 1 610 mm, zachowuje wywarzone proporcje. Czarne osłony nadkoli oraz drzwi wraz z utrzymanymi w tej samej kolorystyce dolną częścią przedniego i tylnym zderzakiem oprócz ochrony najbardziej narażonych na drobne uszkodzenia miejsc, zapewniają atrakcyjny wygląd. Potężny grill z umieszczonym centralnie logotypem marki, spaja się z przednimi ogromnymi wysoko umieszczonymi reflektorami. SsangYong Musso oferowany jest wyłącznie z podwójną czterodrzwiową kabiną, w dwóch wersjach długości nadwozia: podstawowej wynoszącej 5 095 mm oraz wydłużonej 5 405 mm występującej pod nazwą Musso Grand. Lista opcji związanych z wyglądem zewnętrznym obejmuje kolor nadwozia oraz wielkość obręczy kół. Poza standardowym kolorem Grand White, dostępnych jest również siedem kolorów metalizowanych. W zależności od opcji wyposażenia samochód osadzono na 17-calowych stalowych, 17-sto lub 18-calowych aluminiowych obręczach kół. Opcjonalnie w wersji Sapphire za 3500 zł można otrzymać 20-calowe felgi aluminiowe o wysokim połysku. Do budowy nadwozia użyto stali o wysokiej gęstości oraz dużej wytrzymałości na rozciąganie. W połączeniu z ramą nośną QUAD z wydzieloną, kontrolowaną strefą zgniotu zapewnia to optymalną sztywność konstrukcji oraz bezpieczeństwo podróżujących.

Wnętrze pojazdu

Wnętrze samochodu mile zaskakuje zarówno pod względem estetyki, jak i jakości materiałów. Przestronne, pozbawione surowości wpisuje się w oczekiwania europejskiego użytkownika. Poprawnie wyprofilowane fotele w pierwszym rzędzie gwarantują optymalne trzymanie boczne. Komfortowe warunki podróżowania dla pięciu osób zapewnia również duża przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń. Środkowe tylne oparcie spełnia dodatkowo funkcję podłokietnika z uchwytami na kubki. Pasażerowie w tylnym rzędzie mają możliwość mechanicznego sterowania intensywnością nawiewu dwustrefowej automatycznej klimatyzacji. Ergonomie pracy kierowcy gwarantują zmienna wysokość fotela oraz regulowana w dwóch płaszczyznach wielofunkcyjna i podgrzewana kierownica. Pomiędzy analogowymi zegarami obrotomierza i prędkościomierza umieszczono 3,5-calowy monochromatyczny wyświetlacz komputera pokładowego. W części środkowej dominuje 8-calowy ekran sterujący m.in. systemem audio, standardowym zestawem głośnomówiącym oraz współpracujący z kamerą cofania. Poniżej umieszczono intuicyjny w obsłudze panel sterujący systemem klimatyzacji i cyrkulacji powietrza. Pomiędzy fotelami kierowcy i pasażera, obok dźwigni zmiany biegów, umiejscowiono przełącznik rodzaju napędu i reduktora oraz dodatkowe uchwyty na kubki. Pod wygodnym podłokietnikiem znalazł się duży, praktyczny schowek. Stonowaną, praktyczną szarość wnętrza uzupełniają utrzymane w kolorystyce aluminium designerskie dodatki m.in. wokół wylotów powietrza, klamek, głośników a także czerń fortepianowa wokół głównego ekranu. Pozytywny odbiór wnętrza przekonuje, iż obok komfortowego użytkowania pickup-a jako pojazdu dostawczego jest on również dedykowany do wykorzystania jako auto rodzinne. W tym przekonaniu utwierdzać mogą również przełącznik dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera, uchwyty fotelików, elektrycznie sterowane szyby oraz regulowane i składane lusterka w standardzie.

Silnik i właściwości jezdne

Napęd koreańskiego pickupa stanowi czterocylindrowy, rzędowy silnik diesla o pojemności 2.2 litra i mocy 181KM. Jednostka wykazuje dużą elastyczność. W zakresie 1200÷2800 obr./min. kierowca ma do dyspozycji maksymalną wartość momentu obrotowego wynoszącą 420 Nm. Standardowo samochód wyposażono w manualną 6-biegową skrzynię. Taka konfiguracja eliminuje konieczność utrzymywania wysokich obrotów silnika podczas jazdy szosowej, poprawiając tym samym komfort i ekonomie jazdy. Automatyczna 6-stopniowa skrzynia biegów AISIN dostępna jest za dopłatą 10 000 zł. Napęd przenoszony jest na tylną oś z możliwością dołączenia osi przedniej. Jazdę w szczególnie ciężkich warunkach ułatwia reduktor. Jedynie w podstawowej wersji wyposażenia Crystal dostępna jest opcja napędu tylko na oś tylną. Niektóre dodatki z obszaru przeniesienia napędu oraz zawieszenia przypisane są do wybranych kompletacji. Blokada tylnego dyferencjału o ograniczonym poślizgu – LS występuje wspólnie z napędem 4WD, automatyczną skrzynią biegów, tylnym zawieszeniem wielowahaczowym oraz kołami o średnicy 18 cali. Z kolei w tylne zawieszenie piórowe testowanego egzemplarza, wyposażona może być wyłącznie wersja Musso Grand, o zwiększonym wynoszącym 3 210 mm rozstawie osi, z najmniejszymi spośród oferowanych felgami. Z nieobciążoną skrzynią ładunkową na suchej nawierzchni samochód zachowuje się w sposób przewidywalny i stabilny z wyczuwalną tendencją do nadsterowności. Podróżowanie na mokrej nawierzchni w ciasnych zakrętach wymaga zdecydowanie większej koncentracji. Jazda w tych warunkach z napędem tylko na tylną oś może dostarczyć przyjemnych emocji pod warunkiem, że odbywa się poza drogami publicznymi. W warunkach terenowych odkryć można drugie oblicze SsangYonga. Strome, piaszczyste zjazdy i podjazdy czy głębokie nierówności na nieutwardzonych drogach gruntowych nie stanowią żadnego problemu. System kontroli zjazdu ze wzniesienia oraz asystent ruszania pod górę dodatkowo uławiają pokonywanie odcinków dróg niedostępnych chociażby dla przednionapędowych samochodów terenowo-rekreacyjnych. Hydrauliczne, progresywne wspomaganie układu kierowniczego szczególnie mocno ułatwia, nienależące do najłatwiejszych, manewry parkingowe. Przewidując eksploatacje samochodu w warunkach miejskich warto zdecydować się na prezentowaną opcje wyposażenia Quartz oferującą w standardzie kamerę cofania oraz czujniki parkowania przód/tył.

Podsumowanie

Testowane auto w standardzie Quartz wycenione zostało na 140 900 zł. Za najtańszą wersję wyposażenia Crystal zapłacić trzeba 109 900 zł. Jest to najniższa na polskim rynku cena w segmencie dla pojazdów z podwójną 4-drzwiową i 5-osobową kabiną. Podgrzewane i wentylowane fotele w pierwszym rzędzie, bezkluczykowy system dostępu, nawigacja z 9,2-calowym wyświetlaczem, elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne to wybrane pozycje z długiej listy wyposażania topowej opcji Sapphire dostępnej od 155 900 zł. Przytoczone ceny dotyczą zarówno podstawowej jak i wydłużonej wersji Grand. Zwiększony rozstaw osi i długość całkowita pojazdu pozwalają zaoferować wzrost długość skrzyni ładunkowej, za co producent nie oczekuje dopłaty. Atrakcyjność oferty podnosi 5-letnia gwarancja ograniczona do 100 tys. km. SsangYong Musso jest przykładem ewolucyjnego rozwoju koncepcji wychodzącej naprzeciw rosnącym oczekiwaniom europejskiego klienta samochodu użytkowego. Zaskakująco dobre właściwości terenowe, komfort zbliżony do samochodu osobowego oraz możliwości transportowe auta dostawczego, to cechy które, łączy w sobie koreański pickup.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny
• Pojemność skokowa (ccm)– 2 157
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 133 (181) przy 4 000
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 420 w zakresie 1200-2800

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 178

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 9,8
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 7,2
• Cykl mieszany (l/100 km) – 8,1
• Emisja CO2 (g/km) – 214

Pojemność zbiornika paliwa – 75 litrów

Napęd – 4WD, z reduktorem

Układ kierowniczy
• Hydrauliczne, progresywne
• Minimalna średnica zawracania (m) – 12,18

Wymiary
• Długość (mm) – 5 405
• Wysokość (mm) – 1 855
• Szerokość (mm) –1 950
• Rozstaw osi (mm) – 3210
• Zwis przedni (mm) – 890
• Zwis tylny (mm) – 1 350
• Rozstaw kół przednich (mm) – 1 640
• Rozstaw kół tylnych (mm) – 1 640
• Prześwit (mm) – 220

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 235/70
• Obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masy
• Dopuszczalna masa całkowita (kg) – 3 220
• Ładowność (kg) – 1000
• Maksymalna masa przyczepy – z hamulcem (kg) – 2 600

Wymiary przestrzeni bagażowej
• Długość (mm) – 1 610
• Szerokość (mm) – 1 570
• Wysokość (mm) – 570

Wyposażenie

Testowany samochód to wersja Quartz, która na wyposażeniu posiada między innymi w:

• System elektronicznej kontroli toru jazdy – ESP
• System wspomagający hamowanie – BAS
• System kontroli trakcji – TCS
• Asystent ruszania na wzniesieniu – HSA
• Elektroniczny rozdział siły hamowania – EBD
• System kontroli zjazdu ze wzniesienia – HDC
• Aktywna kontrola przechyłów nadwozia – ARP
• System monitorowania ciśnienia w oponach – TPMS
• 6 poduszek powietrznych
• Wspomaganie kierownicy uzależnione od prędkości jazdy
• Pełnowymiarowe koło zapasowe
• Czujniki parkowania przód/tył
• Mocowanie do fotelików dziecięcych
• Wskaźnik skrętu kół (podczas parkowania)
• Automatyczne, LED-owe światła dzienne
• LED-owe kierunkowskazy w lusterkach
• Światła przeciwmgielne
• Immobilizer
• Tempomat
• Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja
• Nawiew klimatyzacji na 2 rząd siedzeń
• Skórzana, podgrzewana kierownica
• Kierownica regulowana w dwóch kierunkach
• Podłokietnik centralny z uchwytem na kubki
• 2-rząd siedzeń z podłokietnikiem i uchwytem na kubki
• Lusterka zewnętrzne regulowane i składane elektrycznie
• Odmrażacz wycieraczek szyby przedniej
• Elektrycznie sterowane szyby
• Uchwyty na słupku środkowym
• Regulowane zagłówki przednie
• 2 składane kluczyki z centralnym zamkiem
• 235/70R17″ – felgi aluminiowe
• 8″ wyświetlacz z kamerą cofania (HD)
• 6 głośników

Ponadto
• 5 lat gwarancji producenta (lub 100 tys. km)
• Ochrona przed korozją na okres sześciu lat
• Prawo do pomocy w ramach programu Assistance

Test przeprowadzono w dniach 11 ÷ 17 lipca 2019r.
Tekst i zdjęcia: Cezary Spychała Info-Ekspert.

VN:F [1.9.20_1166]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Tagi: , , , , , , ,

Komentarze są wyłączone.