Test Skoda Superb III 2.0 TSI DSG Style

Odświeżony flagowy model czeskiej marki Superb zaliczany jest do grona dużych i wygodnych samochodów z segmentu D (klasa średnia). Wyrazisty wygląd, zaostrzone krawędzie bryły nadwozia oraz bardzo dobre proporcje charakteryzują najnowszą trzecią generację modelu. Pierwsza generacja produkowana była od roku 2001 i swoją specyfiką oraz nazwą miała nawiązywać do luksusowej limuzyny o tej samej nazwie produkowanej w latach 1934-1949. Obecna odmiana zadebiutowała w marcu 2015 roku na salonie samochodowym w Genewie.

 

Skoda Superb_1 Skoda Superb_2 Skoda Superb_3
Skoda Superb_4 Skoda Superb_5 Skoda Superb_6
Skoda Superb_7 Skoda Superb_8 Skoda Superb_9

Nadwozie nowego modelu osadzone zostało na modułowej płycie podłogowej koncernu Volkswagen o nazwie MQB, którą znajdziemy między innymi w najnowszym Volkswagenie Passacie. Pojazd oferowany jest jako pięciodrzwiowy liftback jak i kombi. Atrakcyjny wygląd, komfort oraz funkcjonalność auto zawdzięcza swoim projektantom, którymi byli: Winfried Vahland i Jozef Kaban. Produkowany w czeskich Kvasinach, blisko polskiej granicy, Superb imponuje szerokim wachlarzem możliwości wyboru kompletacji wyposażenia. W ofercie znajdziemy cztery wersje: Active, Ambition, Style oraz Laurin & Klement. Model dostępny jest również w odmianie GreenLine i Sportline. Flagowa Skoda napędzana może być jednym z dziewięciu silników: pięciu benzynowych i czterech wysokoprężnych, Tak szeroka gama jednostek napędowych oraz wersji wyposażenia standardowego daje możliwość dopasowania konfiguracji auta do różnorodnych wymagań klientów. Superb na rynku posiada bardzo liczną konkurencję, którą reprezentują takie samochody jak: Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia, Mazda 6, Toyota Avensis czy też Peugeot 508.

Skoda Superb_10 Skoda Superb_11 Skoda Superb_12
Skoda Superb_13 Skoda Superb_14 Skoda Superb_15
Skoda Superb_16 Skoda Superb_17 Skoda Superb_18

Wygląd zewnętrzny

Luksusowa limuzyna czeskiej marki, mimo że nie jest typowym sedanem, nie traci nic na swoim wyglądzie, a zastosowane 5-cio drzwiowe nadwozie typu liftback podnosi jej walory funkcjonalne. Oblicze nowego Superba w dużej mierze nawiązuje do mniejszego modelu Octavii. Lepszą prezencję oraz proporcje auto zawdzięcza wykorzystaniu w konstrukcji płyty podłogowej MQB. Wynikiem tego zabiegu jest wzrost rozstawu osi o 80mm do 2841mm oraz rozstawu kół osi przedniej o 39mm i tylnej o 54mm w porównaniu z II generacją modelu. Skutkuje to poprawą stabilności jazdy. Od kilku lat można zauważyć tendencję wzrostu brył nadwozia wraz z wprowadzaniem nowych modeli na rynek. Podobnie jest z nowym produktem czeskiej marki, samochód stał się o 28 mm dłuższy, 47 mm szerszy i 6 mm wyższy od swojego poprzednika. Zwężające się ku tyłowi powierzchnie szyb bocznych, lekko opadająca linia dachu, która łagodnie łączy się z mocno pochyloną szybą drzwi tyłu oraz wyraźnie zaznaczone ostrymi krawędziami przetłoczenia poszycia nadają autu dynamiczny i zarazem elegancki wygląd. Efekt ten podkreślają okalające szyby boczne aluminiowe listwy oraz dużych rozmiarów aluminiowe tarcze kół o ciekawej stylistyce. W przedniej części auta dominują – dużych rozmiarów krata wlotu powietrza z pionowymi poprzeczkami, kanciasty zderzak oraz ksenonowe reflektory przednie, wyposażone w diodowe (LED) światła jazdy dziennej o efektownym kształcie. Szerokie lampy, mocno zaznaczone poziome linie oraz bardzo długie drzwi tyłu nadwozia to elementy charakteryzujące tył testowanego pojazdu. Usportowiona sylwetka nowego Superba wyróżnia się dyskretnym i jednocześnie oryginalnym designem, dzięki czemu auto emanuje prestiżem i elegancją.

Skoda Superb_19 Skoda Superb_20 Skoda Superb_21
Skoda Superb_22 Skoda Superb_23 Skoda Superb_24
Skoda Superb_25 Skoda Superb_26 Skoda Superb_27
Skoda Superb_28 Skoda Superb_29 Skoda Superb_30

Wnętrze samochodu

Poprzednia generacja modelu wiodła prym w swojej klasie pod względem objętości kabiny. Obecną cechuje jeszcze większa przestrzeń, jaką dysponujemy w jej wnętrzu, co pojazd zawdzięcza zastosowanym zmianom w konstrukcji nadwozia. Ilość miejsca w pierwszym jak i drugim rzędzie siedzeń zadowoli praktycznie każdego. Żadne konkurencyjne auto nie oferuje tyle miejsca na nogi, co testowany pojazd. Do tego znakomicie okalające sylwetkę oparcia foteli przednich zapewniają bardzo dobre trzymanie na boki podczas pokonywania zakrętów. Bez względu na to, które miejsce zajmiemy we wnętrzu komfort podróży będzie na najwyższym poziomie. Nie tylko wygoda, ale także ergonomia oraz nowoczesna stylistyka charakteryzują nowego Superba. W prezentowanym modelu siedzenia pokryte zostały tapicerką z Alcantary połączonej ze skórą. Tak jak w stylistyce zewnętrznej znajdziemy wiele ostrzej zaznaczonych linii tak we wnętrzu wzdłuż deski rozdzielczej dominują ostre krawędzie. Stonowany kolorystycznie kokpit został subtelnie podzielony na dwie części górną i dolną za pośrednictwem poziomej listwy w kolorze aluminium. Kierowca po zajęciu miejsca we wnętrzu ma przed sobą wielofunkcyjną kierownicę pokrytą skórą, za którą umiejscowiony jest zestaw tradycyjnych zegarów obrotomierza i prędkościomierza, pomiędzy którymi znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego. W wersji Style, w środkowej części deski rozdzielczej dominuje 8 calowy, kolorowy i dotykowy ekran systemu nawigacji satelitarnej Columbus, Bluetooth oraz audio. Spasowanie poszczególnych elementów jest na najwyższym poziomie a materiały, jakie wykorzystano do wykończenia z najwyższej półki tak jak przyzwyczaił nas w swoich modelach koncern Volkswagen, którego częścią jest też marka Skoda. Superba cechuje spokojny i nowoczesny design niepozbawiony elementów podkreślających dążenie modelu do aut klasy premium. Prezentowane auto to nie tylko reprezentacyjna limuzyna, ale też dzięki swoim rozwiązaniom funkcjonalne auto rodzinne. Szereg rozwiązań znanych pod nazwą „Simply Clever” podnosi jego walory praktyczne, które w znaczny sposób mogą ułatwić codzienne użytkowanie. Imponująco przedstawia się przestrzeń bagażowa, która standardowo wynosi aż 625 litrów, co jest rekordowym wynikiem w klasie. Po złożeniu oparć kanapy tylnej może ona wynieść maksymalnie 1760 litrów. Poza tym dostęp do przestrzeni ładunkowej ułatwia szeroki otwór uzyskiwany po otwarciu zespolonej z tylna szybą dużej pokrywy bagażnika oraz niski próg.

Skoda Superb_31 Skoda Superb_32 Skoda Superb_33
Skoda Superb_34 Skoda Superb_35 Skoda Superb_36
Skoda Superb_37 Skoda Superb_38 Skoda Superb_39

Silnik i właściwości jezdne

Pod przednią pokrywą nowy Superb skrywa turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności skokowej 1984 ccm, który przy prędkości 4500 obr./min. osiąga swoją maksymalną moc 162 kW (220 KM). Oprócz wspomnianej mocy jednostka napędowa generuje w zakresie od 1500 do 4400 obr./min. maksymalny moment 350 Nm. Parametry te pozwalają rozpędzić auto o dość sporych wymiarach do prędkości 100 km/h w czasie zaledwie 7 sekund, a prędkość maksymalna, jaką podaje producent to 245 km/h. Silnik pracuje bardzo równomiernie i cicho a przy dobrze wyciszonej kabinie jest prawie niesłyszalny. W testowanym pojeździe napęd na koła przednie przenoszony był za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów DSG, która powoduje bardzo szybką zmianę przełożeń prawie niezauważalną dla kierowcy. Zastosowany układ napędowy potrafi dać użytkownikowi wiele przyjemności z jazdy. Za pośrednictwem systemu Driving Mode możemy zmieniać charakter pracy wielu zespołów dostosowując je do preferencji kierowcy. Układ ten steruje między innymi pracą skrzyni biegów, zawieszenia adaptacyjnego (DCC) jak i czułości pedału przyśpieszenia. Do wyboru jest pięć trybów: Eco, Normal, Comfort, Sport oraz Individual, który pozwala na wprowadzenie własnych poszczególnych parametrów pracy układów jezdnych auta. Superb nie jest może autem wzbudzającym emocje, ale po drodze porusza się bardzo stabilnie, daje też bardzo duże poczucie bezpieczeństwa.

Skoda Superb_40 Skoda Superb_41 Skoda Superb_42
Skoda Superb_43 Skoda Superb_44 Skoda Superb_45

Podsumowanie

Design harmonijnie współgrający z olbrzymią przestrzenią kabiny, komfort oraz funkcjonalność to cechy przemawiające za nową Skodą Superb. Przyglądając się autu trudno stwierdzić z całą pewnością, dla jakiego grona klientów jest on zaprojektowany. Model może pełnić funkcje eleganckiej limuzyny, ale również auta rodzinnego. Swoją uniwersalność zawdzięcza sporym gabarytom, nowoczesnej stylistyce, bryle nadwozia, która zawiera cechy auta sportowego, bardzo dużej przestrzeni ładunkowej czy też sprawdzonym rozwiązaniom znanym pod nazwą Simply Clever. Atutami są też nowoczesne silniki, komfortowe zawieszenie oraz mnogość dostępnych konfiguracji kompletacji wyposażenia. Zróżnicowana oferta to też różne ceny nowego modelu. Najtańsza wersja Active napędzana silnikiem 1.4 TSI o mocy 125KM dostępna jest już od kwoty 87 610 złotych. Decydując się jednak na najbogatszą wersję Laurin & Klement wyposażoną w silnik 2.0 TSI o mocy 280KM z napędem 4×4 i skrzynią biegów DSG musimy liczyć się z wydatkiem przekraczającym kwotę 168 000 złotych. Podsumowując nowa Skoda Superb to rozsądna propozycja zarówno dla biznesmena jak i rodziny, znakomicie sprawdzi się podczas dłuższych podróży. Zarazem jest to auto bezpieczne, co potwierdza uzyskanie przez model pięciu gwiazdek w niezależnych testach bezpieczeństwa Euro NCAP przeprowadzonych pod koniec 2015 roku.

Skoda Superb_46 Skoda Superb_47 Skoda Superb_48
Skoda Superb_49 Skoda Superb_50 Skoda Superb_51

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy turbodoładowany TSI
• Pojemność skokowa (ccm) – 1984
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 162 (220) przy 4500
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie prędkości (obr./min) – 350 w zakresie prędkości 1500 – 4400
• Rodzaj zasilania – bezpośredni wtrysk paliwa

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 245
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 7

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 7,8
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,3
• Cykl mieszany (l/100 km) – 6,2
• Emisja CO2 (g/km) – 142

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 66

Wymiary
• Długość (mm) – 4861
• Szerokość (mm) – 1864
• Wysokość (mm) – 1468
• Rozstaw osi (mm) – 2841
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1584
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1572
• Zwis przedni (mm) – 897
• Zwis tylny (mm) – 1123

Napęd
• Przedni

Układ kierowniczy
• Ze wspomaganiem
• Średnica zawracania (m) – 11,1

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 215/55 R17
• Standardowe obręcze kół („) – 17

Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1430
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2050

Pojemność bagażnika
• Minimalna (litry) – 625
• Maksymalna (litry) – 1760

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Style. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
• Blokada mechanizmu różnicowego EDS
• Bluetooth
• Czujnik deszczu
• Czujniki parkowania – przód/tył
• Dysze spryskiwaczy podgrzewane
• Fotel kierowcy regulowany elektrycznie z pamięcią położenia
• Fotel pasażera regulowany elektrycznie
• Fotele przednie i tylne podgrzewane
• Fotele przednie i tylne z podparciem odcinka lędźwiowego
• Fotele przednie z regulacja wysokości
• Funkcja SMART LINK
• Głośniki 8 szt.
• Gniazdo 12V w bagażniku
• Hamulec antykolizyjny
• Hamulec ręczny elektromechaniczny
• Immobilizer
• Kierownica 3-ramienna pokryta skóra
• Kierownica multifunkcyjna
• Klimatyzacja automatyczna Climatronic 2 strefowa
• Komputer pokładowy
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne z pamięcią położenia ściemniane automatycznie
• Nakładki ozdobne progów
• Podłokietnik przedni
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
• Poduszki powietrzne boczne
• Pokrowiec do przewozu nart
• Pokrywa bagażnika sterowana elektrycznie
• Radioodtwarzacz Bolero CD + MP3
• Reflektory bi-ksenonowe AFS
• Rolety p/słoneczne szyby tylnej i tylnych bocznych
• Schowek na okulary
• Siatki mocujące bagaż
• Siedzenia tylne składane z bagażnika
• Spryskiwacze reflektorów
• Spryskiwacze szyby przedniej podgrzewane
• System bez kluczykowej obsługi samochodu -Kessy
• System DSR
• System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
• System kontroli ciśnienia w oponach
• System p/poślizgowy MSR
• System p/poślizgowy przy przyspieszaniu ASR
• System Start/Stop
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Światła do jazdy dziennej LED
• Światła drogowe/mijania automatycznie przełączane
• Światła p/mgielne przednie z doświetlaniem zakrętów
• Światła tylne LED
• Tarcze kół aluminiowe 17″
• Tempomat
• Układ wspomagania nagłego hamowania HBA
• Worek na narty
• Wyświetlacz Maxi-DOT z kolorowym wyświetlaczem
• Zagłówki foteli przednich WOKS
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zestaw głośnomówiący „Bluetooth”
• Zestaw naprawczy opon

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Style posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
• Kamera cofania
• Koło zapasowe + podnośnik
• Pakiet Simply Clever
• System nawigacji satelitarnej Columbus
• System wybór profilu jazdy
• Tapicerka łączona skóra/alcantara
• Tarcze kół aluminiowe 19″
• Tempomat aktywny
• Zawieszenie aktywne DCC

 

 

 

Tagi: , , , , , , , , , ,

Komentarze są wyłączone.