Test Seat Leon 1.8 TSI FR

Spośród dwunastu marek należących do koncernu Volkswagena, w Polsce największą popularnością cieszy się Skoda, Volkswagen, Audi i Seat. Każdy z tych producentów aby uniknąć wewnętrznej konkurencji ma sprecyzowaną grupę docelowych klientów.

Produkty z Mlada Boleslav przejęły funkcję budżetowych „samochodów dla ludu”, w Wolfsburgu powstają droższe i bardziej cenione Volkswageny, pojazdy ozdobione czterema pierścieniami skierowane są do bardziej wymagających i zamożnych klientów, a hiszpański temperament Seata ma zadowolić gusta miłośników sportowych emocji za kierownicą. Najnowszy model oznaczony monogramem „S” – trzecia generacja Leona ma wszelkie atuty aby ugruntować ten wizerunek marki.

Wygląd zewnętrzny

Design nadwozia to niewątpliwy atut nowego Leona. Na tle bliźniaczego Golfa VII lub Skody Octavii prezentuje się agresywnie, dynamicznie i nowocześnie. Wszechobecne trójkąty, ostre linie oraz wyraźne wypukłości nadają jego sylwetce sportowego wyglądu, który w testowej wersji FR podkreślony jest dodatkowo przez przyciemniane szyby tylne, podwójną końcówkę układu wydechowego, znak rozpoznawczy hiszpańskiego hatchbacka – w pełni LEDowe reflektory przednie i tylne oraz (wymagające dopłaty 3702 zł) 18-calowe aluminiowe felgi i lusterka w kolorze tytanowym. Przednie klosze kryją zespół diod, wśród których najbardziej efektownie wyglądają światła dzienne. Front pojazdu uzupełnia niewielki wlot powietrza w kształcie trapezu oznaczony niewielkim logo FR zdradzającym, że mamy do czynienia z wersją Formula Racing. W profilu Seata dostrzeżemy mocno pochyloną szybę czołową, efektowne lusterka zewnętrzne, krótkie zwisy przedni i tylny oraz mocno zaakcentowane przetłoczenia biegnące przez całą długość nadwozia. Projektanci zrezygnowali również ze schowanych w słupku C klamek i przenieśli je w standardowe miejsce na drzwiach. Z tyłu pomiędzy smukłymi, poziomymi kloszami świateł znajduje się duże logo producenta, które służy również jako klamka do otwierania pokrywy bagażnika.

Pięciodrzwiowy hatchback jest jedną z trzech wersji nadwozia dostępnych w ofercie, jednak pod względem proporcjonalności i efektowności zdecydowanie przewyższa odmianę trzydrzwiową – SC i praktyczne kombi – ST.

Wnętrze pojazdu

Projektanci przestrzeni pasażerskiej Seata wyszli prawdopodobnie z założenia, że przeciwieństwa się przyciągają. W pięknym i oryginalnym nadwoziu znalazło się bowiem nudne i szablonowe wnętrze. Kabina Leona jest kwintesencją niemieckiej ergonomii – wzorowa czytelność, idealne rozmieszczenie wszystkich elementów, niestety brak jakiegokolwiek designerskiego polotu. Co dla jednych jest wadą, dla innych może być zaletą – użytkownicy innych produktów z koncernu VAG poczują się jak w domu i od razu odnajdą się wewnątrz Seata, natomiast miłośnicy innowacyjnych projektów lubujący się w połyskujących powierzchniach, kolorowych elementach i nietuzinkowych detalach poczują się rozczarowani.

Wewnątrz dominuje czerń ozdobiona kilkoma szarymi elementami oraz kontrastową czerwoną nicią skórzanej tapicerki. Na konsoli centralnej najwyższe miejsce zajmuje wymagający dopłaty (3934 zł) 5.8-calowy ekran systemu multimedialnego zawierającego m.in.: nawigację, system audio czy zestaw głośnomówiący. Monitor posiadający czujniki zbliżeniowe wyświetla dodatkowe menu po przybliżeniu dłoni do ekranu. Za 1157 zł możemy doposażyć Leona w 10-głośnikowy system nagłośnienia Seat, który podczas codziennej eksploatacji zapewni doznania audio na znacznie wyższym poziomie niż podstawowy radioodtwarzacz z 6 głośnikami. Na dole konsoli centralnej obok panelu sterowania dwustrefową klimatyzacją czy podgrzewaniem foteli znajdziemy praktyczny, głęboki, zamykany schowek.

Fotele w wersji Formula Racing pokryte są skórą (dopłata 6895 zł) i zapewniają znacznie lepsze podparcie boczne niż w tańszych wariantach. Zarówno z przodu jak i z tyłu podróżujący nie będą odczuwali dyskomfortu spowodowanego brakiem miejsca na kolana lub nad głowami. W nadwoziu o długości – 4263 mm, szerokości -1785 mm i wysokości – 1459 mm w optymalnych warunkach będą podróżowały cztery osoby. W aucie kosztującym blisko 100 tys. zł dużą niedogodnością jest jedynie brak tylnego podłokietnika.

Do dyspozycji podróżujących oddano przestrzeń bagażową o pojemności 380 litrów, która po złożeniu oparcia tylnej kanapy powiększa się do 1210 litrów. Konkurenci (Opel Astra – 370 l, Peugeot 308 – 398 l, Toyota Auris 360 l) oferują podobną kubaturę zaspokajającą codzienne potrzeby transportowe.

Silnik i właściwości jezdne

Po maksymalnym wciśnięciu prawego pedału hiszpański hatchback już po 7.5 sekundach mknie z prędkością 100 km/h. Jeżeli utrzymamy nogę w tym położeniu, Leon przestanie przyspieszać dopiero po osiągnięciu 224 km/h. Przy wykorzystaniu pełnych możliwości jednostki napędowej w baku ubywa ok. 10 litrów paliwa na każde 100 km. Podczas codziennej spokojnej eksploatacji Seat potrzebuje ok. 9 litrów w mieście i ok. 7 litrów benzyny w trasie, aby pokonać ten sam dystans. Sercem Leona jest turbodoładowany, czterocylindrowy silnik o pojemności 1798 cm3. Jednostka generująca moc 180 KM i moment obrotowy 250 Nm gwarantuje wyśmienite przyśpieszenia i elastyczność na każdym z siedmiu przełożeń. Za zmianę biegów odpowiedzialna jest rewelacyjna dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG, która jest idealnym dopełnieniem dynamicznej jednostki napędowej. W trybie manualnego wyboru przełożeń, biegi możemy zmieniać za pomocą dźwigni zmiany biegów lub wygodnych łopatek osadzonych na kierownicy.

Zawieszenie przednie oparte na kolumnach McPhersona i tylne wielowahaczowe zestrojone zostało tak, aby zapewnić maksymalny kompromis pomiędzy bezpieczeństwem, przyjemnością z jazdy i optymalną przyczepnością.

Leon FR posiada system Seat Drive Profile umożliwiający modyfikację szybkości reakcji na położenie pedału przyśpieszenia, brzmienia silnika, wspomagania układu kierowniczego, a nawet oświetlenia wnętrza. W zależności od wyboru jednego z czterech trybów: Normal, Sport, Eco, Individual zachowanie Seata zmienia się diametralnie dostosowując się do aktualnych potrzeb użytkownika.

Usportowiony hatchback prowadzi się doskonale i daje wiele radości z jazdy. Niska pozycja za trójramienną kierownicą, optymalnie wyprofilowane fotele w połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym i odpowiednio zestrojonym zawieszeniem tworzą spójną całość, która przekłada się na zadowolenie kierowcy.

Podsumowanie

Ceny Leona zaczynają się od 54 800 zł. Wersja Formula Racing to wydatek o 40 tys. zł wyższy. Za niespełna 100 tys. zł otrzymujemy samochód z praktycznie kompletnym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa i komfortu, napędzany dynamicznym i relatywnie oszczędnym silnikiem. Na tle konkurencji jest to atrakcyjna oferta i ciekawa alternatywa dla tych klientów, którzy szukają kompromisu pomiędzy „zwykłymi” kompaktami i tymi z oznaczeniem Cupra, RS, ST czy OPC.

Dane techniczne

Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1798 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 132 (180) przy 5100 – 6200
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 250 przy 1250 – 5000

Pojemność zbiornika paliwa: 50l

Wymiary
– Długość (mm) – 4263
– Wysokość (mm) – 1459
– Szerokość bez lusterek (mm) – 1784

Napęd
– Przedni

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 225/45 R17
– Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1327
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1840

Pojemność bagażnika: 380 l

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia FR. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• 2-strefowa klimatyzacja Climatronic
• 3,5-calowy wyświetlacz komputera pokładowego
• 4 zaczepy iSOFIX do fotelików dziecięcych
• 7 poduszek powietrznych (2 przednie, 2 boczne i 2 kurtyny), poduszka kolanowa
• Aluminiowe progi FR w drzwiach przednich
• ASR + ABS
• Centralna konsola z wbudowanym schowkiem i uchwytem na napój oraz wylotem powietrza z tyłu
• Centralny zamek + osobny przycisk do otwierania klapy bagażnika
• Ekran Media System Touch
• Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne
• Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
• ESC i system kontroli ciśnienia powietrza w oponach z sygnałem ostrzegawczym
• Fotel kierowcy z regulacją wysokości
• Fotele kierowcy i pasażera z regulacją podparcia lędźwiowego
• Funkcja „Coming Home” aktywowana ręcznie
• Gniazdko 12 V z przodu
• Kierownica obszyta skórą w stylistyce FR
• Komputer pokładowy
• Lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów
• Media System Colour wyposażony w 5-calowy, kolorowy ekran dotykowy, odtwarzacz plików MP3/WMA, port USB, gniazdo karty SD, Bluetooth®(telefon + strumień danych audio), CD, AUX-in i 8 głośników
• Osłony przeciwsłoneczne dla kierowcy i pasażera z podświetlanym, zamykanym lusterkiem i kieszonką na kartę dla kierowcy
• Oświetlenie schowka w desce rozdzielczej oraz bagażnika
• Podłokietnik przy przednich fotelach
• Profil Jazdy SEAT-a z systemem reagowania układu kierowniczego, reagowania przepustnicy, trybem zmiany biegów (tylko ze skrzynią DSG), wielokolorowym nastrojowym oświetleniem (czerwone dla wersji Sport/białe dla wersji Comfort) w panelach drzwi oraz sportowym dźwiękiem silnika (tylko w modelach z silnikami 1.8 TSI 180 KM i 2.0 TDI 184 KM)
• Przednie lampki do czytania z nastrojowym podświetleniempunktowym/podświetleniem podłogi
• Przyciemnione szyby
• Reflektory przednie, lampy tylne i światła do jazdy dziennej wykonane całkowicie w technologii LED
• Regulowane fotele kierowcy i pasażera
• Schowek w oparciu fotela kierowcy i przedniego pasażera
• Siatka po lewej stronie bagażnika
• Składane i dzielone oparcie tylnej kanapy w układzie 1/3 2/3
• Składane lusterka boczne
• Sportowe fotele przednie z charakterystyczną dla modelu FR tapicerką
• Szuflada pod fotelem kierowcy i przedniego pasażera
• Tapicerka Interior Black w wersji FR
• Tempomat
• Uchwyt hamulca ręcznego obszyty skórą
• Uchwyt na napój z przodu
• Wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą oraz uchwyt dźwigni skrzyni biegów obszyty skórą
• Wskaźnik rekomendujący odpowiedni bieg
• Wyeksponowana podwójna chromowana końcówka rury wydechowej
• Zaczepy do mocowania ładunku w bagażniku
• Zawieszenie typu FR

Wyposażenie dodatkowe:

• Lakier metalizowany
• Titanium Color pack: 18 calowe felgi aluminiowe 30/2, poddane specjalnej obróbce + lusterka w kolorze tytanowym
• Pakiet zimowy: podgrzewane przednie fotele, spryskiwacze reflektorów, system podgrzewania wody w spryskiwaczach, podgrzewane lusterka
• Tapicerka foteli skórzana
• System nawigacji z kolorowym ekranem dotykowym o wielkości 5,8 cala, Funkcje zestawu: MP3 / WMA, Złącza: USB / 2 karty SD / złącze iPod®/ złącze Mitsumi / CD / AUX-in, Bluetooth® (strumieniowa transmisja audio i phone),8 głośników, system rozpoznawania mowy, system rozpoznawania mowy w nawigacji, 3,5 calowy kolorowy wyświetlacz komputera
• Łopatki do zmiany biegów przy kierownicy dla DSG
• Czujniki parkowania z tyłu
• Pakiet diodowego oświetlenia wnętrza: lampki do czytania, oświetlenie miejsca na nogi, oświetlenie przy osłonach przeciwsłonecznych wykonane w technologii LED
• Elektrycznie otwierany dach panoramiczny

Tagi: , , , , , , ,

Komentarze są wyłączone.