Test Renault Talisman Grandtour – atuty sedana połączone z praktycznością kombi

Limuzyną Renault Talisman miałem okazję jeździć już kilka razy i za każdym razem byłem zachwycony komfortem jazdy, jego poręcznością w mieście i na trasie, a także innowacjami infotainments. Zawsze też rozstawałem się z samochodem słowami… „Jakby to nie był Francuz” Obecnie mam okazję jeździć wersją kombi.

Samochody kombi straciły swój pierwotny styl osobowej wersji do przewozu towarów, jako idealne dla właścicieli małych butików i drobnych rzemieślników. Obecnie walory te spełniają modele kombivan jak Kangoo, Combo, czy Doblo. W związku z tym klasyczne kombi stały się wersjami spełniającymi takie same wymogi jak wersje sedan, ale dodatkowo oferującymi znacznie większą użyteczność. Talisman Grantour jest tego idealnym przykładem

Styl – mocne sportowe kombi

Renault TALISMAN Grandtour jest pod względem wymiarów zbliżone do sedana: ma 4,86 m długości, 1,89 m szerokości i tylko 1,46 m wysokości (sedan odpowiednio 4,85 m/1,89m/1,46 m). Wynoszący 2,81 m rozstaw osi zapewnia dużo miejsca dla pasażerów i ich bagaży, a wynoszący 1,61 m rozstaw kół przednich i tylnych nadaje temu modelowi stabilny wygląd.

Tak jak w przypadku sedana, kombi ma imponujący chromowany grill z umieszczonym centralnie logo marki, długą maskę z przetłoczeniami, które nadają muskularny wygląd przedniej części auta, sięgające aż do zderzaka światła do jazdy dziennej z diodami LED, tworzące charakterystyczny dla tego modelu układ w kształcie litery „C” i stosunek szyb do elementów stalowych w nadwoziu wynoszący 1/3-2/3.

To co go wyróżnia to oczywiście tylna partia nadwozia i fakt, że nie zbudowano jej jako „doklejenie szafki ładunkowej”, ale jako całkowicie indywidualny projekt stylizacyjny. W efekcie relingi dachowe z polerowanego aluminium podkreślają linię dachu, przedłużoną dodatkowo spojlerem, chromowana listwa ozdobna elegancko podkreśla kontur bocznych szyb, szeroki tył akcentują wyraźne nadkola, a

stale włączone tylne światła LED, tworzą (jak w całej aktualnej gamie) charakterystyczny układ z wizualnym efektem 3D.

Oczywiście to co wyróżnia kombi to przede wszystkim przestrzeń ładunkowa. Dostęp do bagażnika jest wyjątkowo łatwy dzięki progowi umieszczonemu na wysokości 571 mm i dużej szerokości otworu bagażnika. Tylna kanapa jest dzielona w układzie 1/3-2/3 i wyposażona w system Easy Break, umożliwiający jej łatwe złożenie dzięki dwóm umieszczonym od strony bagażnika dźwigniom.

TALISMAN Grandtour posiada minimalną pojemność załadunku 572 dm3, długość bagażnika za tylną kanapą wynosi 1 116 mm. Ale po złożeniu tylnej kanapy długość przestrzeni ładunkowej zwiększa się do 2 011 mm, a objętość bagażnika do niemal 1 700 dm3 VDA.

Wnętrze – Business Class

Renault TALISMAN Grandtour plasuje się w ścisłej czołówce w swojej klasie pod względem ilości miejsca we wnętrzu.

  • Odległość od siedzenia do dachu to: 902 mm z przodu i 886 mm z tyłu (+ 30 mm w porównaniu do wersji sedan).
  • Szerokość nad przednimi podłokietnikami 1 512 mm.
  • Wyjątkowo dużo miejsca z tyłu – promień na wysokości kolan: 262 mm.
  • Zamykany schowek w desce rozdzielczej o pojemności 8 litrów.
  • Schowki o objętości 4,6 litra w drzwiach przednich i o objętości 2 litrów w drzwiach tylnych.

Tylna trzymiejscowa kanapa posiada piankę wypełniającą o zmiennej gęstości i jest ona dzielona w układzie 1/3-2/3 oraz wyposażona w otwór do przewożenia nart. Obydwa boczne siedzenia posiadają składane zagłówki, które po złożeniu pozwalają znacząco zwiększyć widoczność do tyłu.

Otwieramy drzwi i… witaj kierowco

Renault TALISMAN Grandtour wita kierowcę i pasażerów już, gdy zbliżają się do samochodu – z chwilą wykrycia obecności karty Renault Hands Free zapalają się światła do jazdy dziennej i światła tylne, rozkładają się lusterka boczne, a kierunkowskazy sygnalizują zwolnienie blokady drzwi. Po otwarciu drzwi włącza się oświetlenie wnętrza, aktywuje się centralny wyświetlacz TFT z charakterystycznym symbolem przodu Talismana, oraz ekran systemu R-LINK 2.

Warto wspomnieć o systemie R-LINK 2, gdyż jest to prawdziwe centrum sterowania TALISMANA Grandtour

Intuicyjny tablet R-LINK 2, z możliwością personalizacji i zapewniający dostęp do mobilnych usług to pionowo ustawiony ekran o przekątnej 8,7 cala który działa tak samo jak domowy tablet i posiada te same funkcje dotykowe: m.in. powiększanie obrazu dwoma palcami, przewijanie stron, przeciąganie i upuszczanie. Niezwykle czytelna grafika została specjalnie zaprojektowana do użytku samochodowego. System nawigacji zapewnia realistyczną prezentację terenu (wizualizacja 3D budynków). System poleceń głosowych (nawigacja, telefon) i odciążająca kierowcę funkcja odczytu e-maili i sms-ów, a łączność telefoniczna i streaming plików audio odbywa się za pośrednictwem złącza Bluetooth®

R-LINK 2 umożliwia też obsługę technologii MULTI-SENSE oraz systemów wspomagających prowadzenie i bezpieczeństwo jazdy niezależnie od obsługi standardowych funkcji, takich jak nawigacja, system audio czy klimatyzacja. Uzupełnieniem ekranu dotykowego jest przycisk skrótu – pokrętło na środkowej konsoli między fotelami oraz dodatkowe przełączniki w kierownicy, umożliwiające w pełni bezpieczną obsługę całego systemu (MULTI-SENSE jest od drugiej wersji wyposażeniowej)

Atutem systemu jest też możliwość personalizowania ustawień ekranu głównego R-LINK 2, aby ulubione, najczęściej wykorzystywane funkcje były zawsze w zasięgu ręki. Możliwe jest zapamiętanie do sześciu indywidualnych ustawień, co znacząco zwiększa komfort użytkowania auta w przypadku jego współdzielenia z kilkoma kierowcami w rodzinie, czy w pracy.

W drogę…

Jak sprawdzaliśmy, Renault TALISMAN Grandtour wykazuje się precyzyjnym zachowaniem na drodze dzięki połączonemu działaniu układu jezdnego 4CONTROL (4 koła skrętne) i elektronicznie sterowanych amortyzatorów (4CONTROL jest w najbogatszych wersjach S-Edition i Initiale Paris, ale testowy model Intens miał pakiet 4CONTROL BIS kosztujący 6000 zł i oferujący 4 koła skrętne, układ Electronic Damper Control, szyby tylne przyciemniane).

Ponieważ system czterech kół skrętnych nie jest elementem powszechnie używanym przez producentów, warto przybliżyć jego działanie.

System 4CONTROL jest stale aktywny. Przy prędkościach poniżej 50 km/h w trybie Komfort (60 km/h w trybie Neutral i 80 km/h w trybie Sport), tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, z maksymalnym wychyleniem 3,5 stopnia. Pod względem doznań z jazdy kierowca odczuwa to tak jakby TALISMAN Grandtour skrócił swój rozstaw osi w celu maksymalnego zwiększenia zwrotności. Powyżej tej prędkości progowej koła tylne zaczynają skręcać w tym samym kierunku co koła przednie. Efekt jest wówczas porównywalny z wydłużeniem rozstawu osi – zwiększa się stabilność nadwozia i poczucie bezpieczeństwa.

Dodatkowo podczas gdy system 4CONTROL wpływa bezpośrednio na zachowanie się auta w zakresie ruchów poziomych, elektronicznie sterowane amortyzatory odpowiadają za kontrolę ruchów pionowych. Wpływają tym samym na wyczucie drogi i wrażenie twardszego lub bardziej miękkiego zawieszenia. Układ elektronicznie sterowanych amortyzatorów Electronic Damper Control w ciągły sposób dostosowuje reakcję amortyzatorów w zależności od stanu nawierzchni, parametrów dynamicznych auta oraz działań kierowcy, analizując warunki jazdy i dopasowując odpowiednio swoje reakcje nawet do stu razy na sekundę.

Pomysłowość układu sterowania amortyzatorami polega na jego zintegrowaniu z pokładową siecią multipleksową (CAN – Contoller Area Network). Informacje dotyczące parametrów jezdnych samochodu pochodzące z czujników, wykorzystywanych również przez system ESC, są w całości analizowane: prędkość obrotowa kół, kąt skrętu kierownicy, przyspieszenia wzdłużne i boczne, ciśnienie w układzie hamulcowym, moment obrotowy silnika, położenie nadwozia względem nawierzchni. Rozwiązanie to zostało opatentowane przez Renault.

Wszystko regulujemy układem MULTI-SENSE

Oczywiście zaawansowane rozwiązania elektroniczne sprawiają, że nie musimy liczyć jedynie na jednorodne sterowanie układów 4CONTROL i Electronic Damper Control.

Dzięki zastosowanemu systemowi Renault MULTI-SENSE, Renault TALISMAN Grandtour daje możliwość wyboru pożądanego rodzaju doznań z jazdy poprzez wybór pomiędzy 5 trybami jazdy: Eko, Komfort, Neutral i Sport oraz jeden w pełni zależny od indywidualnych ustawień tryb Perso.

Każdy tryb przekłada się na odmienny rodzaj doznań z jazdy dzięki odpowiedniemu doborowi
i koordynacji:

  • parametrów systemu 4CONTROL
  • ustawień elektronicznie sterowanych amortyzatorów
  • siły potrzebnej do obracania kierownicy.

Trybom tym towarzyszy zmiana klimatu wnętrza, obejmująca: kolory oświetlenia ambientowego (zielony, niebieski, sepia, czerwony, fioletowy), styl i rodzaj wyświetlanych informacji na ekranie TFT oraz kolor podświetlenia instrumentów pokładowych, brzmienie silnika, czy funkcję masażu w fotelu kierowcy, aktywowaną w trybie Komfort.

Biorąc pod uwagę elektroniczną pomoc w niwelowaniu nierówności powierzchni, oraz poprawę prowadzenia poprzez ingerencję w skręt kół pojazd jawi się jako „idealny elektroniczny gadżet”. Jednakże to tylko połowa prawdy. Duży rozstaw kół i opony o wymiarze 245/45R18 sprawiały, że jazda testowanym modelem była pewna i… na serpentynach można było jechać z dużo większą prędkością niż w przypadku modeli konkurencji.

W modelu zaoferowano zupełnie nowy silnik 1.7 dCi, który rozwija moc 150 KM i moment obrotowy 340 Nm.

W silniku tym zastosowano wiele technicznych innowacji zapewniających optymalne osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Są to między innymi:

  • Turbosprężarka o zmiennej geometrii i optymalnej wydajności w całym zakresie prędkości obrotowej
  • Pompa oleju o zmiennym wydatku, przyczyniająca się do obniżenia zużycia paliwa
  • Udoskonalony układ recyrkulacji spalin, ograniczający emisję tlenków azotu (NOx)
  • Chłodzenie powietrza doładowującego cieczą, zintegrowane z kolektorem dolotowym; takie rozwiązanie obniża temperaturę powietrza i ciśnienie w cylindrze, co przekłada się na poprawę wydajności procesu spalania
  • System selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) wykorzystujący czynnik AdBlue® do ograniczenia emisji Nox.

Wszystko to sprawiło, że silnik mimo pojemności zaledwie 1,7 litra i mocy 150 KM zachowywał się wzorcowo. Prędkość maksymalna to 203 km/h, a przyspieszenie wynosi 10, 5 sek (dane wg katalogu). Wprawdzie nie jest to wartość poniżej 8sekund, aby zaprezentować sportowy styl i odjazd ze świateł, ale… to było zbędne. Przecież idiotyczne ruszanie spod świateł trwa tylko… do następnych świateł, a tam dogoni nas jadący spokojnie. Na trasie zaś przyspieszenie ze startu nie jest najistotniejsze, ale elastyczność i przyrost prędkości od ok 80 m/h, czyli w czasie nagłego wyprzedzania. W tym zaś przypadku Talisman Grandtour 1,7 dCi 150 KM jest ideałem. Nie dość, że możemy jechać naprawdę szybko w terenie gdzie inni muszą zwalniać, ze względu na stateczność prowadzenia, to dodatkowo każde dodanie gazu jest związane z przyspieszeniem.

A zużycie paliwa?

Jak sprawdzaliśmy przejazd Warszawa-Kraków ze średnią prędkością 93 km/h zaowocował zużyciem 6,6 l/100 km. Przejeżdżając zaś trasę ok 150 km wokół Krakowa, spalanie wyniosło 5,1 l/100 km, ale też średnia prędkość wynosiła tylko 58 km/h. W mieście średnie zużycie wyniosło 7,4 l/100 km.

Dla kogo?

Renault Talisman jest samochodem segmentu D, a więc wersji plasowanej w klasie średniej wyższej. Teoretycznie w tej klasie najważniejsze są komfort i elegancja, czyli preferowana karoseria to sedan, ale… jak wspomniano powyżej wersje kombi bardzo się zmieniły. Stąd też zachowując komfort i elegancję, w wersji Grandtour zaadaptowano dodatkowo uniwersalność i przestronność wnętrza. W efekcie prezentowany model Talisman kombi nie tylko nie zawęził grupy potencjalnych odbiorców, ale nawet poszerzył ją o osoby aktywnie spędzające czas wolny.

Bogusław Korzeniowski

Poziomy wyposażenia (dane z roku 2019)

BUSINES – System wspomagania parkowania tyłem • Światła do jazdy dziennej LED • Czujnik światła i deszczu

LIMITED to BUSINES +: System MULTI-SENSE w wersji podstawowej • System wspomagania parkowania przodem i tyłem • Elektrycznie regulowane szyby tylne ze sterowaniem impulsowym • Tapicerka materiałowa z elementami skóry ekologicznej

INTENS to LIMITED +: Światła przednie Full LED Pure Vision • Funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania • System ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych • Kolorowy wyświetlacz 8,7“ • Felgi aluminiowe 18“

S-EDITION to INTENS +: 4CONTROL – system 4 kół skrętnych • Fotele przednie z regulacją elektryczną, z funkcją wentylacji i pamięcią ustawienia po stronie kierowcy • Podgrzewane fotele przednie • Tapicerka skórzana w kolorze czarnym z czerwonymi przeszyciami • Felgi aluminiowe 19“

INITIALE PARIS to S-EDITON +: Kamera cofania • System kontroli martwego pola • Wyświetlacz Head-Up • Nagłośnienie Bose® Surround System • Tapicerka skórzana Nappa grafitowa • Felgi aluminiowe 19“

Testowany model oferowany jest tylko w wyposażeniu LIMITED (118 400 zł) i INTENS (126 500 zł). Dodatkowo model testowy INTENS doposażono w PAKIET TECHNO: aktywny system ws pomagania nagłego hamowania, aktywny regulator prędkości, system kontroli bezpiecznej odległości, wyświetlacz Head-Up( dopłata 4500 zł) i PAKIET 4CONTROL BIS: 4 koła skrętne, układ Electronic Damper Control, szyby tylne przyciemniane (dopłata 6000 zł)

Tagi: , , , , , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.