Test Peugeot 508 – piękno mające 225 KM

Modele VW Passat CC i Mercedes CLS dodały do motoryzacyjnej rodziny nowy rodzaj nadwozia – czterodrzwiową limuzynę o aspiracjach sportowego coupé. Jednakże o ile obydwie firmy proponowały klasyczną limuzynę (VW Passat i Mercedes S) oraz ofertę dla miłośników sportowego stylu, Peugeot postawił wszystko na jedną kartę i każdy model 508 ma sportową sylwetkę.

Jak powiedział główny projektant samochodu „Złamaliśmy wszystkie dotychczasowe zasady budowy sedana z segmentu D. Chcąc uzyskać takie proporcje, przy zmniejszeniu długości o 8 cm w porównaniu z modelami poprzedniej generacji, przesunęliśmy do tyłu słupki przedniej szyby w celu wydłużenia maski. Technologia drzwi bez obramowania pozwoliła nam zmniejszyć wysokość samochodu w porównaniu z głównymi konkurentami w tym segmencie. Nowy PEUGEOT 508 jest o 6 cm niższy od poprzedniego modelu! To sprawia, że auto wydaje się szczególnie szerokie, mimo że mieści się raczej w średniej. Samochód miał mieć również dobre właściwości aerodynamiczne. Dlatego zaprojektowaliśmy go tak, żeby był węższy z tyłu niż z przodu, mimo że sprawia przeciwne wrażenie! Dzięki temu auto zyskało na stabilności podczas dynamicznej jazdy. Uzyskaliśmy to poprzez ekstremalne zwężenie kabiny, co również umożliwiło nam zaprojektowanie niezwykle szerokich tylnych błotników. To jedna z tajemnic kształtu nowego PEUGEOT 508”.

Tyle słowa fachowca, a jak tego Peugeot postrzega przeciętny użytkownik?

Nadwozie przypominające coupé.

Już pierwsze spojrzenie na model daje piorunujące wrażenie. Delikatny grill z szachownicą jest umieszczony pomiędzy reflektorami wykonanymi w technologii Full LED, bezpośrednio inspirowanymi samochodem koncepcyjnym marki PEUGEOT INSTINCT.

Logo lwa pośrodku grilla i znak „508” na przodzie maski pokazują, że nowy PEUGEOT 508 w pełni czerpie ze spuścizny znakomitych poprzedników: PEUGEOT 504 i 504 coupé.

Pionowe, opalizujące światła do jazdy dziennej LED tworzą nowy lecz niezwykle charakterystyczny dla marki układ i podkreślają silną i wyjątkową osobowość modelu. Ich smukłe i ostre linie obejmują jak nawiasy przód samochodu, biegnąc od reflektorów aż do wlotów powietrza w zderzaku.

Płaska i kompaktowa maska została maksymalnie obniżona w celu zwiększenia dynamiki samochodu. Została zaprojektowana tak, aby wyeksponować czystą linię nadwozia widoczną z przodu i z profilu. Tak wyjątkowo staranny sposób wykonania maski jest zarezerwowany w przemyśle motoryzacyjnym wyłącznie dla modeli marek Premium i jest najlepszym dowodem, że PEUGEOT tym modelem sięga do specjalnego klienta.

Z profilu nowy PEUGEOT 508 imponuje idealną harmonią proporcji i zdecydowaną stylistyką. Samochód jest niski – ma zaledwie 1,40 m-, a jego płynne i aerodynamiczne linie nadwozia przypominają nadwozie coupé. Linia dachu jest niska, ostra i płynna, zgodnie z kanonami designu marek Premium. Samochód wydaje się wręcz kompaktowy, jego długość została ograniczona do 4,75 m. Niska linia szyb dodatkowo wyostrza sylwetkę i podkreśla bezramkowe drzwi. Nic nie zaburza dynamicznej sylwetki: ani maska, ani słupki szyb, ani obramowania drzwi. Poszczególne elementy nadwozia są idealnie spasowane zgodnie z najlepszym know-how. Koła zostały idealnie wkomponowane w nadkola. Antena dachowa została całkowicie usunięta i teraz jest wykonana w technologii nadruku na tylnej szybie. PEUGEOT w maksymalnym stopniu wykorzystał swoją specjalistyczną wiedzę z korzyścią dla estetyki i jakości samochodu.

Z tyłu odnajdujemy lśniącą, czarną, poziomą listwę biegnącą między tylnymi światłami, która jest charakterystyczna dla najnowszych modeli marki. Jednak w pierwszej kolejności uwagę zwracają tylne światła w technologii Full LED 3D. Przejęte zostały bezpośrednio z najnowszych samochodów koncepcyjnych PEUGEOT, począwszy od modelu QUARTZ. Sygnatura świetlna włączona w dzień i w nocy automatycznie dostosowuje jasność oświetlenia. Dzięki temu charakterystyczny ślad pazurów jest stale widoczny. Zmienia się w zależności od tego, czy patrzymy z boku czy z tyłu.

Dodatkowo prezentowany model to wersja GT dzięki czemu mamy specjalne dodatki stylizacyjne:

  • Chromowane końcówki wydechu po obu stronach nadwozia
  • Czarne listwy wokół szyb bocznych
  • Wlot powietrza do chłodnicy z charakterystycznym motywem szachownicy
  • Lusterka zewnętrzne w kolorze Czarny Perla Nera z oświetleniem podłoża Lion Spotlight

Tył samochodu ujawnia również pomysłowo zamaskowaną klapę bagażnika, która łączy elegancję z funkcjonalnością oraz zapewnia optymalny dostęp do bagażnika o łącznej pojemności 487 litrów.

Warto też zwrócić uwagę na walory niewidoczne dla oczu patrzącego czyli innowacyjne technologie. Na przykład w zakresie montażu części metalowych karoserii wprowadzono technikę zgrzewania elementów wzmocnioną klejem strukturalnym. Taką technikę stosują niektórzy producenci w segmencie Premium. Metoda ta pozwala zwiększyć sztywność nadwozia i gwarantuje znacznie lepszą izolację akustyczną. Zredukowano też masę pojazdu o ok 70 kilogramów. Było to dużym wyzwaniem, ponieważ niektóre rozwiązania, takie jak automatycznie podnoszona tylna klapa lub drzwi bez ramek zwiększyły ciężar modelu. Jednakże zastosowanie rozwiązań takich jak tłoczenie na gorąco, zastosowanie maski i przednich błotników z aluminium, a klapy tylnej z tworzywa termoplastycznego, dało efekt obniżenia masy produktu.

Wnętrze – nie chce się wysiadać

O ile sylwetka nadwozia wzbudza ogromne emocje, o tyle po otwarciu drzwi… „patrzący stanie z otwartymi ustami”.

Wejście do kabiny nowego PEUGEOT 508 to bowiem jak wejście w inny świat – zaskakujący, oryginalny, zachwycający wysoką jakością. Oko od razu przyciąga spektakularna i ekskluzywna deska rozdzielcza. Nowy PEUGEOT 508 ma bowiem na swoim pokładzie najnowszą wersję PEUGEOT i-Cockpit®.

Od 2012 roku, w którym pojawił się w PEUGEOT 208, i-Cockpit® ewoluował wraz z nowymi modelami. Od PEUGEOT 2008 przez PEUGEOT 308 i do najnowszych modeli SUV-ów PEUGEOT 3008 i 5008, już trzy generacje PEUGEOT i-Cockpit® stały się ważnym atutem marki.

Nowa wersja ma wszystkie podstawowe elementy PEUGEOT i-Cockpit®:

  • kompaktową kierownicę,
  • duży 10-calowy pojemnościowy ekran dotykowy HD w formacie 8/3 (od drugiego poziomu wyposażenia Allure),
  • wysoko umieszczony zestaw cyfrowych zegarów z ekranem wysokiej rozdzielczości o przekątnej 12,3”.

Ten w pełni konfigurowalny ekran oferuje możliwość personalizacji (sześć różnych trybów wyświetlania) i jest umieszczony nad kierownicą. Wyświetla na wysokości oczu kierowcy wszystkie niezbędne informacje dotyczące jazdy i nie wymaga w związku ze swoim położeniem wykorzystywania dodatkowego wyświetlacza przeziernego Head-Up.

Centralny ekran dotykowy jest doskonale zintegrowany z deską rozdzielczą – jest umieszczony prawie na tej samej wysokości co panel zegarów. Pojemnościowy ekran dotykowy ma przekątną 8” w podstawowym poziomie wyposażenia Active (pierwszy poziom wyposażenia), a już od poziomu Allure (drugi poziom) jest oferowany w wersji High Definition o przekątnej 10”. Towarzyszy mu siedem przełączników typu Toggle Switch, które są wyjątkowo dobrze zintegrowane z korpusem deski rozdzielczej umożliwiając bezpośredni i stały dostęp do głównych funkcji: radia, klimatyzacji, nawigacji, parametrów samochodu, telefonu, czy aplikacji mobilnych. Jednakże nawet w najdroższej wersji GT, są też opcje, które można dokupić

W testowym modelu były to m.in.

  • Dopłata za tapicerkę skórzaną Sellier Rouge GT, fotele AGR, podgrzewanie, Pakiet Elektryczny i funkcję masażu (masaż uaktywniany przyciskiem obok siedziska fotela lub na) ekranie dotykowym
  • Za System Night Vision
  • Dopłata za Otwierany panoramiczny szklany dach z elektryczną roletą itd

W drogę..

Prezentowany samochód wyposażony był w silnik… 1,6 o mocy 225 KM oraz automatyczną skrzynię przekładniową. Nie jest to jednak zwykły „automat”. Wyróżniającym się elementem na konsoli środkowej jest dźwignia elektrycznego, impulsowego układu sterowania ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów. Jej stylistyka jeszcze bardziej podkreśla nowoczesne miejsce kierowcy, a dzięki łopatkom pod kierownicą w pełni przyczynia się do przyjemności z jazdy.

Zatem po naciśnięciu przycisku uruchomienia silnika, pociągam dźwignię do tylu i… mam załączony kierunek jazdy do przodu. Dodatkowo po naciśnięciu przycisku obok włącznika silnika możemy wybrać system „sport”, „neutrał” lub „eco” i odpowiednio dostroić reakcję silnika na naciskanie na pedał przyspieszenia.

Dodatkowo PEUGEOT 508 wyposażony jest również w system i-Cockpit® Amplify, który dzięki dwóm całkowicie konfigurowalnym nastrojom wnętrza „Boost” i „Relax” pobudza zmysły:

  • wzroku poprzez regulację intensywności oświetlenia ambientowego i możliwość wyboru koloru ekranów,
  • słuchu poprzez możliwość dostosowania ustawień muzycznych.

Ustawiam zatem sportowe uosobienia samochodu i ruszam z Warszawy do Krakowa.

Pierwsze co dostrzegam na trasie to… komfort akustyczny. W samochodzie bez względu na fakt jazdy z prędkością 80 km/h, 120 km/h, czy 150 km/h panuje idealnie taka sama cisza. Jest to tym bardziej znamienne, że drzwi nie mają przecież ramek okiennych. To efekt współpracy z najlepszymi dostawcami, którzy doskonale opanowali technologię łączenia szyb okiennych w samochodach sportowych z poszyciami karoseryjnymi. Na przykład z SaarGummi w przypadku uszczelek lub z firmą Inteva w zakresie podnośników szyb. Firmy te dysponują głęboką wiedzą specjalistyczną, uznaną przez niemieckich producentów samochodów klasy Premium. Dodatkowo dzięki wzmocnionej strukturze nadwozia osiągnięto jego większą sztywność, a zatem mniejsze siły działające na drzwi i na okna. Wreszcie zwiększono grubość szyb o 1 mm w stosunku do standardowego wymiaru. Wszystkie te elementy bez wyjątku odnajdujemy na przykład w modelu Audi A5 Sportback”.

A dynamika jazdy i zużycie paliwa?

Silnik 1600 ccm dzięki turbodoładowaniu osiąga 225 KM i 300 Nm. W połączeniu z ośmiobiegową skrzynią przekładniową zapewnia to ekscytujące doznania na trasie. Nie chodzi bynajmniej o przyspieszenie wciskające w fotel, gdyż wynosi ono „zaledwie” 8,2 sek, ale o elastyczność podczas jazdy. Wysoki moment obrotowy w dużym zakresie prędkości i osiem przełożeń skrzyni biegów sprawiają, że przyspieszenie jest płynne i linowe bez względu na prędkość z jaką jedziemy. Atutem modelu jest także możliwość wyboru opcji samochodu i z komfortowego modelu po naciśnięciu przycisku ma my prawdziwego sportowca. Warto też podkreślić, że mimo mocnego silnika pojazd nie miał nadmiernego apetytu na paliwo. Po przejeździe trasy Warszawa-Kraków ze średnią prędkością 89 km/h i następnie ok 150 km w mieście, zużycie paliwa wyniosło 8,4 l/100 km, a średnia prędkość spadła do 59 km/h (zresetowanie licznika nastąpiło w okolicach Tarczyna).

Ponieważ w samochodzie była opcja noktowizji, a nie jest to dodatek powszechnie stosowany w samochodach warto zwrócić uwagę na tę opcję.

Noktowizja, która jest automatycznie aktywowana w chwili gdy mamy gorszą widoczność, zapewniając kierowcy optymalną widoczność. System NIGHT VISION ułatwia ocenę sytuacji na drodze nocą, w półmroku, czy w czasie mgły. Umieszczona w osłonie chłodnicy kamera na podczerwień wykrywa obecność pieszych i zwierząt na drodze w odległości do 100 m przed samochodem. Działa ona wykrywając ciepłotę poszczególnych przedmiotów. Na cyfrowym zespole zegarów kierowca widzi otoczenie swojego auta (na przedłużeniu osi pola widzenia) wraz z obramowanymi na zielono, żółto i czerwono zagrożeniami (w zależności od stopnia zagrożenia). Dzięki takim ostrzeżeniom kierowca może w porę zareagować. Charakterystyczne też, że funkcję możemy wyświetlić na całym ekranie przed kierowcą, ale jest ona aktywna także w chwili ustawienia innego widoku ekranu. W tym drugim przypadku, gdy kamera wykryje osoby, z prawej strony ekranu pojawi się wyselekcjonowany obraz noktowizji z ramką otaczającą osobę i nastąpi ostrzeżenie dźwiękowe.

Do jakiej grupy klientów jest adresowany PEUGEOT 508?

Oto co powiedział nam szef marketingu firmy Peugeot: „W bardzo wąskim segmencie sedanów segmentu D głównym kanałem dystrybucji w Europie jest oferta dla klientów B2B. Są to klienci bardzo wymagający w kwestii kosztów utrzymania samochodu i jego wartości przy odsprzedaży. W przypadku tego drugiego kryterium coraz bogatsze wyposażenie gamy PEUGEOT pozwala nam rywalizować z najlepszymi na rynku, również z segmentu Premium. Jeśli chodzi o klientów indywidualnych, którzy powinni stanowić prawie 35% naszej sprzedaży, badania pokazują, że nasz pięciodrzwiowy sedan ma ogromny potencjał, by przyciągnąć ludzi w wieku od 40 do 45 lat”.

Na ile sprawdzi się to w Polsce?

Bogusław Korzeniowski

Tagi: , , , , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.