Test Mitsubishi L200 Storm

Pierwszy pick-up Mitsubishi zadebiutował ponad 35 lat temu i był efektem współpracy z amerykańskim koncernem Chrysler. Pod koniec 2005 roku, na salonie samochodowym w Bolonii, japoński producent przedstawił trzecią generację modelu L200.

 

Cztery lata później zmodernizował pojazd poddając go liftingowi. Zmiany dotyczyły głównie wyglądu zewnętrznego, komfortu, funkcjonalności oraz zastosowanych technologii. Produkowany przez Mitsubishi pick-up trwale zagościł w segmencie małych samochodów dostawczych. Kilka lat temu w Polsce pojazdy tego typu zyskały sporą popularność wśród przedsiębiorców, było to związane głównie z możliwością odliczenia stawki podatku VAT w chwili zakupu auta. Mitsubishi L200 to model, którego konstrukcja oparta jest na ramie, łączy w sobie funkcjonalność samochodu dostawczego i bardzo popularnego w ostatnich latach auta o nadwoziu typu SUV. Początkowo w sprzedaży znajdowały się cztery wersje wyposażenia plus jedna limitowana. Aktualna oferta handlowa jest dość skromna, gama silników obejmuje zaledwie jedną jednostkę napędową – 2,5 litrowy silnik wysokoprężny o mocy 136 KM lub 178KM, jeden zakres kompletacji wyposażenia uzależniony od wyboru jednej z trzech dostępnych kabin: Single Cab, Club Cab lub Double Cab.

Wygląd zewnętrzny

Odświeżenie nadwozia w 2009 roku spowodowało, że wielozadaniowy pojazd Mitsubishi charakteryzuje się teraz bardziej wyrazistym wyglądem. Główne zmiany dotyczyły przedniej części nadwozia. W wyniku modernizacji poszerzone zostały błotniki, a zderzak przedni stał się bardziej masywny. O wyglądzie przedniej części pojazdu decydują: wysmukłe reflektory projekcyjne, światła przeciwmgielne subtelnie umiejscowione po bokach dolnej kraty wlotu powietrza i chromowane wykończenie osłony chłodnicy. Elementami podkreślającymi charakter auta są: dolna osłona silnika wykonana w kolorze aluminium, boczne stopnie oraz nowe wzory aluminiowych tarcz kół. Wersja Storm charakteryzuje się zdecydowanym, sportowym wyglądem dzięki orurowaniu przedniego zderzaka oraz wyposażeniu skrzyni ładunkowej w częściowo oszkloną pokrywę, która w łagodny sposób łączy dach z tylną burtą. Mankamentem zabudowy jest niewielkich rozmiarów otwór ładunkowy; gdy zdecydujemy się przewieść przedmioty o sporych gabarytach niezbędny może okazać się demontaż plastikowej nadbudowy, który mimo wszystko następuje w bardzo łatwy i szybki sposób. Tył auta nie wyróżnia się niczym szczególnym, jest typowy dla pojazdów ze skrzynia ładunkową – ma uchylaną tylną burtę oraz wąskie pionowe światła tylne.

Wnętrze samochodu

Mitsubishi L200 w wersji Storm wyposażony został w najbardziej funkcjonalną pięcioosobową, przedłużoną kabinę Double Cab. Dużo skromniej w porównaniu z wyglądem zewnętrznym auta prezentuje się jego wnętrze. Stylistyka bardzo przypomina inny model japońskiej marki Pajero Sport. Przestrzeń, która odsłania się nam po otwarciu drzwi jest wystarczająca, aby przewieźć pięć dorosłych osób. Bardzo dobrze wyprofilowane przednie fotele, w których siedzi się dość wysoko zapewniają komfort na przyzwoitym poziomie. Sposób ich regulacji oraz regulacja kolumny kierownicy pozwalają kierowcy na zajęcie optymalnej pozycji. Trochę gorzej jest na tylnej kanapie. Konstrukcja nadwozia wymusiła usytuowanie oparcia siedzenia prawie pionowo. Pozycja, w jakiej przyjdzie podróżować pasażerom zajmującym tam miejsce po pewnym czasie może wywołać odczucie pewnego dyskomfortu i zmęczenia.

Duża szyba czołowa, sporych rozmiarów lusterka zewnętrzne zapewniają kierowcy dobre widzenie prawie we wszystkich kierunkach. W pierwszej kolejności po otwarciu drzwi elementem, który zwraca uwagę jest skórzana tapicerka z emblematem nazwy wersji – Storm, która powoduje, że wnętrze nawiązuje do reprezentacyjnego charakteru nadwozia. Tuż za obszytą skórą kierownicą znajduje się zestaw tradycyjnych zegarów prędkościomierza i obrotomierza, wykończonych aluminiowymi obwódkami. Deska rozdzielcza o stonowanej stylistyce nie zachwyca. Kolorystycznie została podzielona na ciemną górną oraz jasną dolną, co wraz ze wstawkami w kolorze aluminium pozwoliło na ożywienie wnętrza. W części centralnej dominuje dużych rozmiarów 6,1 calowy ekran systemu audio firmy Alpine wyposażony dodatkowo w gniazdo AUX-in. Poniżej, pod pokrętłami układu klimatyzacji, producent umiejscowił wyświetlacz komputera pokładowego z rozszerzonym zakresem jego funkcji. Ergonomia jest na przyzwoitym poziomie, kokpit przejrzysty a umiejscowienie przycisków i pokręteł powoduje łatwość obsługi. Ciekawostką jest możliwość otwierania elektrycznie szyby tylnej za pośrednictwem przycisku znajdującego się na konsoli centralnej. Wnętrze, z uwagi na przeznaczenie pojazdu, wykończone zostało twardymi materiałami o podwyższonej wytrzymałości na uszkodzenia mechaniczne. Spasowanie poszczególnych elementów nie budzi zastrzeżeń. Samochód pozbawiony został tradycyjnego bagażnika. Jego funkcje pełni skrzynia ładunkowa. W testowanym pojeździe została ona wyposażona w częściowo przeszkloną nadbudowę. Przestrzeń ładunkowa po jej demontażu charakteryzuje się wymiarami: długość 1325 mm, szerokość 1470 mm oraz wysokością burt 405 mm, które pozwalają przykładowo na załadowanie standardowej europalety. Trudno sobie jednak wyobrazić, że autem wybierzemy się na tradycyjne zakupy do supermarketu a zakupione towary zapakujemy do wnętrza skrzyni ładunkowej.

Silnik i właściwości jezdne

To, co wyróżnia na rynku model L200 to jednostka napędowa wraz z układem jezdnym. Pod maską testowanego pojazdu znalazł się 2,5 litrowy silnik wysokoprężny High-Power. Dostępny od 2009 roku motor charakteryzuje się zwiększoną mocą o blisko 29% w porównaniu z podstawową jednostką. Osiąga moc 178 KM przy prędkości 4000 obr./min., a jego maksymalny moment obrotowy, który wynosi 400 Nm dostępny jest już od 2000 obr./min.. Pracuje równomiernie, a dźwięk, jaki wydobywa się spod maski jest typowym dla jednostek diesla o nieco starszej konstrukcji. W przeniesieniu napędu na koła pośredniczy 5 biegowa przekładnia manualna, która działa stosunkowo poprawnie. Dobrze dobrana charakterystyka trakcyjna pojazdu powoduje, że sprawnie radzi on sobie zarówno w terenie, na drodze nieutwardzonej jak i asfalcie. Możliwość konfiguracji układu napędowego w zależności od panujących warunków czyni L200 w wersji Storm pojazdem uniwersalnym, który poradzi sobie w praktycznie w każdych warunkach. Tuż obok lewarka zmiany biegów znajduje się dźwignia, za pośrednictwem, której możemy wybrać odpowiedni tryb pracy.
Do wyboru mamy ich cztery:
• 2H – napęd klasyczny na tylną oś,
• 4H – napęd na cztery koła,
• 4HLc – napęd na cztery koła z blokadą centralnego dyferencjału,
• 4HLLc – napęd na cztery koła z blokadą centralnego dyferencjału i reduktorem.
Dodatkowo na desce rozdzielczej został umieszczony włącznik blokady tylnego mostu. Po pełnym załączeniu układu napędowego zostaje wyłączony system ABS, co w połączeniu z terenowymi oponami BF Goodrich All Terrain w jakie wyposażono testowane auto daje możliwość poruszania się w naprawdę trudnych warunkach. Niestraszne są dla pojazdu różnego rodzaju wertepy ani drogi polne. Jedynie wymiary auta, jego długość, prześwit oraz zwisy przedni i tylny mogą ograniczać właściwości terenowe. L200 na drodze utwardzonej nie sprawia nam większych trudności tutaj najlepiej sprawdza się ustawienie H2 z napędem na koła osi tylnej. Zawieszenie japońskiej półciężarówki: z przodu niezależne, zestrojone dość komfortowo, z tyłu sztywny most zawieszony na resorach piórowych. Wysoko umiejscowiony środek ciężkości oraz pokaźne gabaryty powodują, że podczas pokonywania zakrętów odczuwalne mogą być przechyły nadwozia. Znaczne przełożenie układu kierowniczego, długość auta przekraczająca 5 metrów utrudniają manewrowanie pojazdem w mieście a znalezienie miejsca parkingowego to nie lada wyczyn. Ograniczona widoczność do tyłu przez zastosowanie nadbudowy przestrzeni ładunkowej może przysporzyć trudności, dlatego zapewne producent zdecydował się wyposażyć auto w tylne czujniki parkowania oraz dał możliwość dokupienia kamery cofania, co w znaczny sposób wspomaga manewrowanie.

Podsumowanie

W ostatnim czasie maleje popyt na małe pojazdy dostawcze typu pickup mimo to Mitsubishi L200 dzięki możliwości odliczenia przy zakupie podatku VAT stanowi atrakcyjna ofertę dla właścicieli przedsiębiorstw. To praktyczne i zarazem uniwersalne auto, w którego wnętrzu pomieści się pięć osób daje możliwość przewiezienia ładunku o masie niemal jednej tony, a dodatkowo może on holować przyczepę z hamulcem o masie do 2,7 tony. Atutami testowanej wersji jest dynamiczna i w miarę oszczędna jednostka napędowa, zaawansowany układ napędowy, właściwości terenowe, funkcjonalna, dobrze wyposażona kabina oraz solidna konstrukcja. Duży wpływ na popularność auta ma jego cena zakupu. Najtańsza wersja Inform modelu L200 wyposażona w pojedynczą kabinę Single Cab oraz silnik diesla 2.5 DOHC o mocy 136 KM jest do nabycia za kwotę 96 500 zł.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel) High-Power
– Pojemność skokowa – 2477 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 131 (178) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 400 w zakresie 2000-2850
– Rodzaj zasilania – Common-rail

Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 179
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 12,1

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 9,7
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 7,2
– Cykl mieszany (l/100 km) – 8,1
– Emisja CO¬2¬ (g/km) – 214

Pojemność zbiornika paliwa
– 75 litrów

Wymiary
– Długość (mm) – 5005
– Szerokość (mm) – 1750
– Wysokość (mm) – 1780
– Rozstaw osi (mm) – 3000
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1520
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1515
– Zwis przedni (mm) – 795
– Zwis tylny (mm) – 1210
– Kąt natarcia (stopnie) – 33,4
– Kąt rampowy ze stopniami bocznymi (stopnie) – 23,8
– Kąt rampowy bez stopni bocznych (stopnie) – 26,7
– Kąt zejścia (stopnie) – 24,9
– Minimalny prześwit (mm) – 205

Napęd
– 4WD Super Select

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
– średnica zawracania (m) – 11,8

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 245/70 R16
– Standardowe obręcze kół („) – 16

Masy
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1890
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2850

Wymiary przestrzeni ładunkowej
– Długość przestrzeni ładunkowej (mm) – 1325
– Maksymalna szerokość przestrzeni ładunkowej (mm) – 1470

– Wysokość burt (mm) – 405 Kompletacja wyposażenia

Testowana wersja Storm wyposażona jest między innymi w:
– ABS + EBD – system dystrybucji siły hamowania
– Antena radiowa
– Blokada mechanizmu różnicowego
– Błotniki poszerzone
– Czujnik cofania
– Dźwignia przeniesienia napędu pokryta skóra
– Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
– Fotel kierowcy z regulacja wysokości
– Immobilizer
– Kierownica pokryta skóra
– Klamki zewnętrze chromowane
– Klimatyzacja automatyczna
– Kolumna kierownicy pochłaniająca energie uderzenia
– Kolumna kierownicy regulowana
– Komputer pokładowy
– Lakier Polar White
– Lusterka chromowane
– Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
– Napinacze przednich pasów bezpieczeństwa z kontrolą naciągu
– Opony BF Goodrich All Terrain
– Orurowanie przodu czarne
– Pasy bezpieczeństwa trzypunktowe bezwładnościowe z regulacją mocowania
– Podłokietnik centralny przedni ze schowkiem
– Podłokietnik siedzeń tylnych
– Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
– Przygotowanie do montażu radia, głośniki 6 szt.
– Radioodtwarzacz CD + MP3
– Stacja multimedialna Alpine IVE-W530BT kompatybilna z iPodem i iPhonem, z panoramicznym ekranem dotykowym o przekątnej 6,1 cala i systemem Bluetooth
– Stopnie boczne
– System kontroli trakcji automatyczny ASC+T
– Szyba tylna otwierana
– Szyby atermiczne
– Szyby regulowane elektrycznie
– Szyby tylne przyciemniane
– Światła p/mgielne przednie
– Światła z regulacja kata pochylenia
– Tapicerkę skórzaną z emblematem STORM
– Wspomaganie układu kierowniczego
– Wykończenie zewnętrzne elementami chromowanymi
– Wyświetlacz kolorowy
– Zabudowa przestrzeni ładunkowej
– Zamek centralny zdalnie sterowany

VN:F [1.9.20_1166]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Tagi: , , , , , , , , ,

Komentarze są wyłączone.