Test Mazda CX 5 – zachwyca nie tylko podczas jazdy

Mazda CX-5 w roku 2017 przeszła potężne zmiany, które…. są niewidoczne na pierwszy rzut oka. W przypadku stylizacji nadwozia, zmiany byłyby utrudnione, gdyż motywy charakterystyczne dla KODO trudno byłoby zmieniać. Przypomnijmy, że KODO, czyli „Dusza Ruchu”, jaką ma model to pełen charakteru przód, sylwetka wyrażająca pęd do przodu oraz zwarty i spójny profil kabiny. Razem składa się to na wygląd zewnętrzny dający silne poczucie witalności i dynamizmu.

Osoby zajmujące się stylizacją nadwozia zdecydowały się na niewielkie korekty. Modyfikacje, którym poddano całą strukturę nadwozia, objęły między innymi słupki A, cofnięte o ok. 35 mm, co skutkuje ich zoptymalizowanym położeniem wobec ustawienia osi przedniej. Pojedyncza, wyrazista boczna linia przewężenia biegnie wzdłuż całego nadwozia, od reflektorów po tylne błotniki, gdzie przybiera trapezoidalną formę, rozciągając się od elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika po tylne koła.

Przednia część nadwozia została gruntownie przeprojektowana. Węższe i niżej umieszczone klosze przednich reflektorów diodowych ze światłami do jazdy dziennej jeszcze dobitniej podkreślają masywny, szeroki zarys przodu .

Testowana Mazda CX-5 zapewniała po zmroku znakomite doświetlenie drogi przed pojazdem. System reflektorów adaptacyjnych (AFS) Mazdy reguluje rozkład wiązki światła w zależności od prędkości i kierunku jazdy, dzięki czemu reflektory zawsze świecą w stronę, w którą zamierzasz jechać.

Zintensyfikowano również trójwymiarowy wygląd logo marki i przedniego grilla o zmodyfikowanej strukturze poprzeczek wzoru plastra miodu, które skierowano bardziej ku środkowej części atrapy chłodnicy. Taki zabieg nie tylko uwypukla logo marki, ale także potęguje wrażenie głębi wlotu powietrza.

Prezentowana Mazda to CX-5 w wersji Newground. To pojazd dla nowoczesnych podróżników, którzy szukają inspiracji w pięknych plenerach. Jej nadwozie, oddające surowy charakter poszukiwacza przygód zostało połączone z pełnym energii stylem wnętrza, ze skórzanymi fotelami i ekskluzywnymi akcentami kolorystycznymi. Widzimy to m.in. na przednim grillu.

Wnętrze – bardziej eleganckie, efektowne i użyteczne

Projekt wnętrza Mazdy CX-5 jest typowy dla segmentu SUV, ale zwraca przy tym uwagę ukształtowaniem przestrzeni skupionej wokół kierowcy. Wnętrze zachowuje formy sprzyjające pewnej obsłudze elementów sterowania, które rozmieszczono tak, by kierowca nie tracił ani chwili na ich rozpoznanie. Na wzór wszystkich pozostałych nowych modeli Mazdy, projekt kabiny nowej Mazdy CX-5 powstał z myślą o nierozpraszającej kierowcę ergonomii. Wyróżnia się on przestronnością, drobiazgowym dopracowaniem detali oraz najwyższą jakością materiałów i perfekcyjnym dopasowaniem poszczególnych elementów.

Postawiono na prostotę i elegancję. Deska rozdzielcza jest całkowicie uproszczona i wyeliminowano w jej zabudowie przyciski sterujące systemem Infotainment. Mamy jedynie konsolę sterowania klimatyzacją, a wyżej przyciski ogrzewania foteli i podgrzewania wieńca kierownicy. Sterowaniem wszystkimi nastawami służy nowy interfejs Mazdy człowiek-maszyna (HMI). Przyznam, ze jest to najprostszy, najbardziej przyjazny w obsłudze i najdokładniejszy interfejs jaki miałem okazję poznać w testowanych samochodach. O ile ekrany dotykowe pozwalają na szybki wybór opcji sterowania i dokładne ustalenie wszystkich parametrów w podmenu, to mają też jedną wadę… ergonomię. Ekran dotykowy jest bowiem zawsze na środku deski rozdzielczej i wymaga uniesienia ręki, dotknięcia ikony na ekranie i wyboru nastaw. To zaś rozprasza uwagę i nie jest precyzyjne (drganie samochodu na drodze i dotknięcie ikony wykluczają idealną precyzję). W przypadku Mazdy jest inaczej. Dłoń trzymamy na podłokietniku na konsoli między fotelami i pokrętłem wybieramy opcję Menu (audio, telefon, nawigacja, ustawienie). Po wybraniu żądanej nastawy, klikając przyciskiem jak myszą komputerową, wybieramy dokładne ustawienia. Ponadto wokół pokrętła rozmieszczono przyciski pozwalające na bezpośredni wybór żądanych opcji: audio, nawigacja, czy ulubione stacje radiowe. Co jest niezmiernie ważne całe menu jest napisane w języku polskim, wiec nikt nie będzie musiał zastanawiać się nad wyborem.

Testowany model Newground wyróżnia się dodatkowo fotelami pokrytymi imitacją czarnej skóry, z czarnymi zamszowymi wstawkami i dyskretnymi zielonymi przeszyciami. Stylowe, pełne dynamizmu wnętrze jest również wystarczająco odporne, aby przetrwać próby, jakim zostanie poddane podczas plenerowych wyjazdów.

W drogę..

Uruchamiamy silnik i pierwsze co można zauważyć to nowy typ wyświetlacza Head-up, prezentujący dane bezpośrednio na szybie czołowej i na wysokości linii wzroku kierowcy. Sterowanie wysokością wskazań na szybie i ich jasnością regulujemy za pomocą interfejsu HMI, a przed oczyma mamy prędkość jazdy, obowiązujące znaki drogowe, czy ustawienia tempomatu.

Zaś jazda… to kwintesencja koncepcji jedności kierowcy z samochodem ( Jinba Ittai ).

Dzięki udoskonaleniom konstrukcji nadwozia (SKYACTIV-BODY), podwozia (SKYACTIV-CHASSIS) oraz technologii SKYACTIV VEHICLE DYNAMICS, w jeszcze większym stopniu poprawiono dynamikę i przewidywalność reakcji, tym samym gwarantując poczucie całkowitej kontroli nad samochodem, którego każda reakcja na ruch kierownicy czy naciśnięcie pedału przyspieszenia lub hamulca idealnie odpowiada intencjom kierowcy. Dokładnie realizacje udoskonaleń polegały:

Struktura nadwozia SKYACTIV-BODY w nowej Maździe CX-5 udanie łączy ze sobą trzy pozornie sprzeczne i wykluczające się zagadnienia: bezpieczeństwo, lekkość oraz sztywność konstrukcyjną . Aby wzmocnić połączenia między komponentami układu zawieszenia oraz klatką nadwozia, zastosowano wzmocnienia o przekroju 2 mm w punktach styku przedniego zawieszenia ze słupkami przednimi. Zastosowano wzmocnienia progów o przekroju zamkniętym, zwiększono wsporniki u podstawy słupków A, a poprzecznice łączące tylną cześć progów z bokami nadwozia wykonano z materiału o zwiększonej sztywności i odporności na odkształcanie.

W rezultacie, konstrukcja SKYACTIV-BODY w nowej Maździe CX-5 wyróżnia się jeszcze większą sztywnością i odpornością klatki nadwozia na skręcanie (+15% w porównaniu z poprzednią generacją modelu), co pozwala zredukować opóźnienie reakcji nadwozia na ruch koła kierownicy.

Modyfikacjom poddano także SKYACTIV-CHASSIS, w skład którego wchodzą układ kierowniczy, hamulcowy oraz zawieszenie kół. Aby w jeszcze większym stopniu poprawić jakość i precyzję reakcji elektrycznego układu wspomagania na komendy wydawane przez kierowcę, w nowej Maździe CX-5 zastosowano np. sztywniejsze łączniki, tym samym zapewniając bardziej bezpośrednie połączenie pomiędzy punktami mocowania układu kierowniczego, a poprzeczkami zawieszenia.

Najbardziej innowacyjnym rozwiązaniem jest jednak system GVC (G-Vectoring Control), dostępnym w ramach pakietu technologii SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS , który zapewnia zintegrowane sterowanie pracą silnika, przekładni i podwozia oraz optymalizuje nacisk na każde z kół, odpowiednio kontrolując moment obrotowy jednostki napędowej.

Kontrolując kąt skrętu koła kierownicy oraz stopień otwarcia przepustnicy w początkowej fazie pokonywania zakrętu, system GVC redukuje wartość momentu obrotowego silnika, generując siłę przeciążenia, która w normalnych warunkach występuje podczas hamowania i skutkuje dociążeniem kół osi przedniej. Rezultatem jest wzrost przyczepności tych kół i większa precyzja prowadzenia. Jeśli natomiast kierowca utrzymywać będzie stały kąt skrętu koła kierownicy, system GVC niezwłocznie zwiększy wartość momentu obrotowego, co przełoży się na dociążenie kół tylnej osi i poprawę stabilności toru jazdy. Dzięki takiemu rozłożeniu obciążenia zwiększa się przyczepność kół przedniej i tylnej osi, a samochód prowadzi się pewnie i precyzyjnie.

System GVC działa w tak niezauważalny sposób, że kierowca – pokonując zakręt – może podświadomie ograniczyć ilość korekt toru jazdy i położenia przepustnicy. Co więcej, system GVC sprawdzi się nawet na prostym odcinku drogi, bowiem zmniejszając liczbę drobnych korekt toru jazdy, ograniczy zmęczenie kierowcy oraz zwiększy komfort podróżowania pozostałych pasażerów. Tym samym system GVC sprawia, że prowadzenie samochodu jest przyjemniejsze i mniej obciążające dla kierowcy, a drobne korekty nie powodują częstych, niekontrolowanych ruchów ciała pozostałych osób, znajdujących się w kabinie.

To nie jedyny element poprawiający komfort jazdy. Szczególną uwagę, podczas projektowania modelu, poświęcono redukcji poziomu hałasu, drgań i wibracji (NVH) w kabinie. Znacząco obniżono poziom hałasu drogowego o niskiej częstotliwości oraz szumu wiatru i opon, dzięki czemu wnętrze nowej Mazdy CX-5 jest bardzo dobrze wyciszone i nawet podczas szybkiej jazdy umożliwia swobodne prowadzenie rozmowy.

Wróćmy jednak do prezentowanego pojazdu…

W testowym modelu zastosowano silnik 2500 ccm, osiągający moc maksymalną 194 KM przy prędkości obrotowej 6000 obr/min i moment obrotowy wynoszący 258 Nm przy 4000 obr/min. Także w tym wypadku inżynierowie Mazdy wykazali się kunsztem i silnik benzynowy SKYACTIV-G1+ 2.5-l otrzymał system dezaktywacji cylindrów , który wyłącza z pracy dwa z czterech cylindrów przy małych obciążeniach silnika, na przykład w czasie jazdy ze stałą, niezbyt dużą prędkością. Ponadto kształt kanałów dolotowych silnika został zmodyfikowany celem uzyskania silniejszego zawirowania powietrza podczas zasysania do komór spalania. Zmniejszenie wysokości tłoków i optymalizacja ich kształtu również poprawiła zawirowania podczas sprężania , łącznie zwiększając energię zawirowania w momencie zapłonu mieszanki. Czynniki te powodują szybsze rozprzestrzenianie się płomienia po przeskoku iskry na świecy zapłonowej i szybsze zakończenie spalania, co skutkuje wytworzeniem o 2% większego momentu obrotowego przy niskich i średnich obrotach silnika oraz pozwala na obniżenie zużycia paliwa o 3% przy wyższych obrotach.

Silnik ten współpracował z automatyczną skrzynią przekładniową SKYACTIV-DRIVE, która otrzymała nowe mapy zmiany przełożeń, pozwalające przewidywać zamiary kierowcy w oparciu o prędkość jazdy, pozycję pedału przyspieszenia, obroty silnika i kilka innych czynników, zamiast konwencjonalnego schematu zmiany przełożeń. Ponadto w tej wersji zastosowano przełącznik trybu jazdy (Drive Selection Mode ), którym łatwo można włączyć tryb jazdy Sport za pomocą przełącznika umieszczonego na konsoli między fotelami. Wybór trybu Sport powoduje zmianę charakterystyki silnika, użycie innych map zmiany przełożeń przekładni i szybkości zmiany biegów, co prowadzi do uzyskania solidnego, liniowo narastającego przyspieszenia, nawet przy delikatnym wciśnięciu pedału przyspieszenia.

Kolejna innowacja technologiczna to Inteligentny system napędu wszystkich kół . Mazda AWD używa 27 czujników do monitorowania warunków drogowych i odczytywania zamiarów kierowcy. Monitorowane są między innymi informacje o temperaturze zewnętrznej, załączeniu wycieraczek przedniej szyby, o nachyleniu drogi, o kącie obrotu kierownicy, czy o pozycji pedału przepustnicy. Na podstawie tych informacji, w czasie rzeczywistym obliczany jest podział mocy pomiędzy przednie i tylne koła. Sprzęgło aktywnej kontroli momentu wysyła odpowiednią porcję momentu napędowego na właściwą oś w dokładnie dobranym czasie, maksymalizując w ten sposób wykorzystanie dostępnej przyczepności kół z przodu i z tyłu. Precyzyjne obliczenia dotyczące przyczepności każdego z kół prowadzone są nieustannie, co pozwala błyskawicznie dostosowywać rozdział momentu do stale zmieniających się warunków drogowych. Podczas gdy inne, mniej zaawansowane systemy reagują dopiero na utratę przyczepności przez poszczególne koła i wtedy zaczynają zmieniać rozdział momentu napędowego, inteligentny system AWD firmy Mazda przewiduje rozwój sytuacji i natychmiast przekierowuje moment napędowy na tylne koła, zanim jeszcze przednie koła zaczną się ślizgać.

Ten intuicyjne działający system zapewnia również doskonałą optymalizację zużycia paliwa, dbając o to, by w nowej Maździe CX-5 moment napędowy nie był niepotrzebnie przekazywany na tylne koła, gdy warunki drogowe tego nie wymagają.

Nagromadzenie tylu nowatorskich rozwiązań w układzie napędowym pozwala (wg danych katalogowych) na zużycie paliwa 7,2 l/100 km w terenie pozamiejskim, 8,1 l/100 km na trasie szybkiego ruchu i 10,6 l/100 km w mieście.

Sprawdzam

Jak sprawdzaliśmy podczas testu, bardzo energiczna jazda na trasie Warszawa-Kielce-Kraków i dodatkowo 50 km w mieście zaowocowała zużyciem paliwa 8,7 l/100 km. Tyle tylko, że na trasie sprawdzaliśmy zarówno dynamiczne przyrosty prędkości (wg katalogu maks. prędkość to 195 km/h, przysp. 9,2 sek.), jak i dłuższe odcinki przejechane z większą prędkością (sprawdzanie komfortu akustycznego) .

Podczas spokojnej jazdy na trasie Kraków-Nowy Targ-Krynica-Mszana Dolna -Kraków, gdzie ani razu nie jechano z prędkością większą niż 110 km/h, zużycie paliwa wyniosło 7,7 l/100 km. W mieście testowana Mazda CX-5 zużywała 10,5 l/100 km.

W efekcie, po pokonaniu 4125 km średnie zużycie wyniosło 9,4l/100 km.

Dla kogo?

Mazda CX-5 jest średnim SUV-em o długości 4550 mm, szerokości – 1840 mm i rozstawie osi 2700 mm. Jej zagospodarowanie wnętrza, poziom wykończenia tapicerskiego, oraz dbałość o komfort pasażerów sprawiają, że model ten można śmiało porównać z wersjami Audi Q5, BMW X3, czy Mercedesem GLC. Niestety marka MAZDA nie jest zaliczana jako marka Premium, więc jej konkurentami są raczej Ford Kuga, czy VW Tiguan. Dbałość o detale sprawia jednak, że MAZDA wyrasta nieco ponad konkurencję.

Testowany model NEWGROUND kosztuje 193 400 zł. Jest to wartość większa o 2500 zł niż wersja Hikari. W odróżnieniu od niej posiada jednak charakterystyczny styl, którego nie znajdziemy w żadnym modelu Mazdy, ani modelach konkurencyjnych firm

Bogusław Korzeniowski

Tagi: , , , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.