Test Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 250KM CRD Overland Summit

Marka Jeep istnieje od 1963 roku i kojarzy się głównie z samochodami terenowymi.

 

Jest spadkobiercą marki Willys, która produkowała od 1941 roku lekkie pojazdy terenowe dla potrzeb amerykańskiej armii. Nazwa jej pochodzi od fonetycznie pisanego skrótu G. P. (general purpose), który oznacza ogólne wielozadaniowe przeznaczenie pojazdu. Model Grand Cherokee, który jest ikoną amerykańskiej motoryzacji produkowany jest nieprzerwanie od 1992 roku. Obecnie sprzedawana jest jego zmodernizowana, trzecia generacja. Pojazd łączy cechy samochodu typu SUV oraz luksusu spotykanego w pojazdach klasy premium. Zaprezentowany został w 2009 roku na salonie samochodowym w Nowym Yorku. Produkcja umiejscowiona została w Stanach Zjednoczonych w Detroit i Michigan oraz w Wenezueli w Walencji. Budowa pojazdu została oparta na nadwoziu typu Uni-Frame, które łączy ramę z typowym nadwoziem samonośnym. W połowie zeszłego roku amerykańska marka poddała model modernizacji. Lifting przeprowadzony z udziałem włoskich projektantów z grupy Fiata obejmował przednią część pojazdu, lampy tylne oraz stylistykę wnętrza. Gama silników, w jakie wyposażany jest nowy Grand Cherokee obejmuje trzy jednostki benzynowe: 3.0 286 KM, 5.7 HEMI 352 KM i 6.4 HEMI 468 KM oraz dwie wysokoprężne 3.0 o mocach 190 i 250 KM. W ofercie znajduje się aż pięć wersji kompletacji wyposażenia: Laredo, Limited, Overland, Overland Summit oraz STR8. Cena najtańszej wersji Laredo wyposażonej w silnik diesla 3.0 190 KM skalkulowana została przez producenta na kwotę 211 900 złotych. Pojazd jest zdobywcą wielu nagród. Pod koniec zeszłego roku został dodatkowo wyróżniony tytułem „Best Mid-Size SUV” (najlepszy samochód średniej wielkości typu SUV) podczas corocznej edycji Middle East Motor Awards (MEMA)

Wygląd zewnętrzny

Model Grand Cherokee amerykańskiej marki Jeep stał się protoplastą wszystkich obecnie produkowanych SUV-ów. Charakteryzuje się klasycznymi ponadczasowymi liniami nadwozia, jest połączeniem auta rodzinnego i luksusowego samochodu terenowego. Model zachwyca rozmiarami, jak przystało na auto produkowane głównie na rynek amerykański, jego długość wynosi 4828mm, szerokość 2153mm oraz wysokość 1781mm. Lifting, jaki pojazd przeszedł w połowie zeszłego roku spowodował, że zachował on masywny i potężny wygląd a jednocześnie stał się bardziej elegancki i nowoczesny. Widoczne zmiany stylistyki nadwozia wywołały optyczne wrażenie jakby auto było smuklejsze od swojego poprzednika. Model otrzymał nowe mniejsze, bardziej smukłe horyzontalne bi-ksenonowe reflektory przednie ze światłami LED do jazdy dziennej. Zmianie uległa również atrapa chłodnicy z siedmioma podłużnymi otworami wykończonymi chromowanymi obwódkami, nad którymi góruje centralnie umiejscowione logo marki Jeep. Atrakcyjnie prezentują się zderzaki przedni jak i tylny z subtelnie wkomponowanymi chromowanymi listwami. Nowy wygląd pokrywy komory bagażnika, większe światła tylne wykonane w technologii LED, większy aerodynamiczny spoiler i nieco obniżony tylny zderzak to elementy charakteryzujące tył nowego Grand Cherokee. Całość nadwozia uzupełniają efektowne, aluminiowe tarcze kół w rozmiarach od 18 do 20 cali, chromowane elementy wykończeniowe oraz bardzo dobrze kolorystycznie dobrana paleta lakierów, które podkreślają elegancki design auta. Grand Cherokee prezentuje się teraz zdecydowanie lepiej i dostojniej, trudno go pomylić na drodze z innym pojazdem typu SUV.

Wnętrze samochodu

Duże gabaryty modelu powodują, że wnętrze jest naprawdę pokaźnych rozmiarów. Miejsca nie brakuje zarówno na przednich fotelach jak i tylnej kanapie. Pewien lekki dyskomfort mogą odczuwać jedynie osoby o sporym wzroście zasiadające na siedzeniach drugiego rzędu. Jest to spowodowane niewielką odległością siedziska od podłogi przy zachowaniu wystarczającej przestrzeni nad głowami pasażerów. Rozwiązanie to jest wynikiem zastosowanej konstrukcji zawieszenia, która wymusiła na konstruktorach umieszczenie płyty podłogowej na pewnej, znacznej wysokości. Łatwy sposób zajmowania miejsc jest cechą charakterystyczną dla pojazdów typu SUV, nie inaczej jest w Grand Cherokee. Zaletą auta są bez wątpienia regulowane elektrycznie, dobrze wyprofilowane fotele przednie. Sposób ich regulacji oraz regulacja kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach, pozwala na optymalne zajęcie miejsca przez kierowcę. Siedzi się w nich bardzo wygodnie i nawet przy dłuższych trasach nie odczuwa się zbytniego zmęczenia. Stylistyka, wyposażenie oraz standard wykończenia nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia z samochodem klasy premium. Najwyższej jakości materiały użyte do wykończenia wnętrza, miękka w dotyku skórzana tapicerka siedzeń to cechy wyróżniające model z grona aut terenowych. Kierowca ma do dyspozycji ciekawie zaprojektowaną, wielofunkcyjną kierownicę pokrytą skórą. Za nią znajduje się siedmiocalowy wyświetlacz imitujący zestaw tradycyjnych zegarów prędkościomierza i obrotomierza w subtelny sposób połączony z ekranem komputera pokładowego. Imponująco wygląda pokryta skórą deska rozdzielcza w centrum której producent zamontował bardzo duży, bo aż 8,4 calowy, dotykowy wyświetlacz multimedialnego systemu uconnect – Smartouch 4, wyposażonego w system nawigacji satelitarnej oraz cyfrowy tuner radiowy DAB (Digital Audio Broadcasting). Patrząc od strony ergonomii użytkowania pojazdu nie znajdziemy w nim dużej ilości przełączników. A zastosowana ilość jest w pełni wystarczająca do w miarę intuicyjnej obsługi urządzeń, w jakie wyposażony jest Grand Cherokee. Poprzez odpowiednie i wywarzone zastosowanie we wnętrzu wstawek drewnianych oraz imitujących różnego rodzaju metale design jeszcze bardziej niż to miało miejsce w poprzedniku podkreśla przynależność modelu do segmentu premium. We wnętrzu zmieniono również dźwignie zmiany biegów, teraz ten element idealnie współgra z nową stylistyką auta. Oferowana duża gama materiałów wykończenia wnętrza oraz ich kolorystyka pozwala w pełni dostosować wygląd do upodobań. Miłym i ekskluzywnym elementem wyposażenia dostępnym w wersji Summit i STR, w szczególności dla audiofila, jest 19-głośnikowy, bardzo wysokiej klasy system nagłośnienia amerykańskiej firmy Harman Kardon. Luksusowe wnętrze uzupełnia funkcjonalny bagażnik. Podstawowa jego objętość to 457 litrów do wysokości rolety i aż 787 litrów do dachu. Zaletą przestrzeni ładunkowej jest powstająca po złożeniu siedzeń tylnych całkowicie płaska podłoga o naprawdę sporych rozmiarach, w tym przypadku objętość bagażnika wzrasta do 1554 litrów. Dysponując tak dużą przestrzenią można się dziwić, że amerykańska marka nie zdecydowała się wyposażyć auta w dwa dodatkowe składane fotele i skonstruować auto siedmioosobowe, co jest bardzo modne w ostatnim czasie. Jeep postawił na jakość, funkcjonalność oraz elegancję i prestiż, co w efekcie daje całkiem niezły efekt końcowy. Wnętrze robi bardzo dobre wrażenie już od samego początku a czym dłużej znajdujemy się w nim to odczucie jeszcze bardziej się pogłębia. Nowoczesny design, bogate wyposażenie oraz materiały z najwyższej półki to atuty nowego Jeepa Grand Cherokee.

Silnik i właściwości jezdne

Sercem testowanego modelu był trzylitrowy silnik wysokoprężny opracowany przez inżynierów z włoskiego VM Motori. Konstrukcja wyposażona została w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek znanej firmy Garret oraz w układ zasilania MultiJet II, którego autorem jest Fiat Powertrain. Jednostka o pojemności skokowej 2987 ccm dysponuje maksymalną mocą 250KM osiąganą przy prędkości obrotowej 4000 obr/min. Moment obrotowy silnika, który wynosi 570Nm pozwala, ważące 2430 kg auto wraz kierowcą, rozpędzić do prędkości 100km/h w czasie niespełna 8,2 sekundy. Pozytywnie zaskakuje średnie zużycie paliwa, Grand Cherokee potrafi zadowolić się ilością 7,5 litrów oleju napędowego na 100km (dane producenta) w trybie jazdy mieszanej. Zbiornik paliwa o pojemności 93,5 litra powoduje, że nie będziemy często gościć na stacji benzynowej. Pojazd znakomicie radzi sobie zarówno na asfalcie jak i drodze nieutwardzonej. Silnik jest bardzo dynamiczny, wykazuje bardzo dużą ochotę do jazdy oraz charakteryzuje się bardzo cichą i równomierną pracą. Napęd na koła jezdne przenoszony jest za pośrednictwem innowacyjnej 8 biegowej automatycznej skrzyni biegów. Bardzo szybko i płynnie zmienia ona przełożenia, dodatkowo wyposażona została w funkcję zmiany map przełożeń w biegu „shift-on-the-fly”, która ma na celu między innymi optymalizację zużycia paliwa. Istnieje również możliwość manualnej zmiany przełożeń za pośrednictwem łopatek umiejscowionych przy kierownicy. W wersji Oveland Summit zastosowano system napędu na cztery koła Quadra-Drive II, wykrywa on potencjalny poślizg koła i odpowiednio rozdziela moment na pozostałe koła. Kierowca w nowym Grand Cherokee ma dodatkowo możliwość za pośrednictwem systemu zarządzania trakcją Selec-Terrain wyboru jednego z pięciu trybów: Piasek, Błoto, Auto, Śnieg lub Skały. System odpowiednio dostosowuje właściwości pojazdu tak, aby uzyskać optymalną przyczepność. Zastosowany w testowanym modelu pneumatyczny układ zawieszenia Quadra-Lift pozwala kierowcy regulować wysokość zawieszenia w zależności od potrzeb. Pozycji jest pięć: wysokość standardowa, tryb Off -road 1, tryb Off -road 2, tryb parkingowy oraz tryb Aero. Maksymalny prześwit, jaki można uzyskać to aż 287 mm, co pozwala poruszać się w naprawdę trudnym terenie. Zawieszenie zostało zestrojone tak, że można się poczuć jak w luksusowej limuzynie, płynnie wybiera nierówności a do wnętrza nie dostają się prawie żadne odgłosy jego pracy, czasami jedynie mogą być odczuwalne przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów. Układ kierowniczy i hamulcowy działają poprawnie a nad naszym bezpieczeństwem czuwa wiele systemów stabilizujących pojazd podczas jazdy. Grand Cherokee prowadzi się stabilnie i pewnie dając kierowcy poczucie pełnego bezpieczeństwa.

Podsumowanie

Design nowego Grand Cherokee stworzony przy współpracy z włoskimi projektantami nadał modelowi europejskiego charakteru. Jest on nielicznym samochodem z obecnie produkowanych SUVów gdzie właściwości terenowe przeważają nad cechami luksusowej limuzyny i auta rodzinnego. Auto zostało doskonale wykończone i bardzo bogato wyposażone. Doskonałe silniki, sprawdzająca się w różnych warunkach nowa ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów, nowoczesna stylistyka, wnętrze niczym z limuzyny klasy premium oraz dużych rozmiarów bagażnik przemawiają za odświeżonym produktem amerykańskiej marki. Szczególną uwagę producent zwrócił na poziom bezpieczeństwa, w wyposażeniu auta znajdują się: system poduszek powietrznych, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, system monitorowania martwego pola widzenia i detektor ruchu przecinającego drogę cofania, system przeciwdziałający wywróceniu się pojazdu ERM, system stabilizacji toru jazdy przyczepy TSC oraz wiele innych wspomagających kierowcę podczas jazdy. Testowany Grand Cherokee w bardzo bogatej wersji kompletacji wyposażenia Overland Summit, napędzany silnikiem wysokoprężnym 3.0 V6 250KM CRD nie należy do najtańszych. Jego koszt zakupu sięga blisko 290 tyś. złotych. Podsumowując można stwierdzić, że poddany w zeszłym roku liftingowi Grand Cherokee to pojazd, który znakomicie sprawdzi się w roli zarówno auta terenowego, rodzinnego oraz reprezentacyjnego.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)
– Pojemność skokowa – 2987
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 184 (250) przy 6350
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 570 przy 4300
– Rodzaj zasilania – Multijet II Common-Rail

Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 202
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 8,2

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 9,3
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6,5
– Cykl mieszany (l/100 km) – 7,5

Pojemność zbiornika paliwa
– 93,5 litra

Wymiary
– Długość (mm) – 4828
– Szerokość (mm) – 1943
– Wysokość (mm) – 1792
– Rozstaw osi (mm) – 2915
– Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1628
– Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1634
– Kąt najazdu (stopnie) – 26,3-35,8
– Kąt zejścia (stopnie) – 26,5-29,5
– Kąt rampowy (stopnie) – 18,8-23,5
– Maksymalna głębokość brodzenia (mm) – 508

Napęd
– 4X4

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
– średnica zawracania pomiędzy krawężnikami (m) – 11,6

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 265/50 R20
– Standardowe obręcze kół („) – 20

Masa
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 2403-2522
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2949

Pojemność bagażnika
– Standardowa (litry) – 457
– Maksymalna (litry – 1554

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Overland Summit. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

– ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
– Audio System High Performance
– Autoalarm
– Czujnik parkowania – przód/tył
– Drzwi tylu nadwozia sterowane elektrycznie
– Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
– Filtr cząsteczek stałych
– Fotel kierowcy z pamięcią położenia
– Fotele przednie podgrzewane
– Fotele przednie regulowane elektrycznie
– Fotele przednie wentylowane
– Fotele przednie z regulacją elektryczną odcinka lędźwiowego
– Głośniki 19 szt.
– Immobilizer
– Kamera cofania
– Kierownica podgrzewana
– Kierownica pokryta drewnem i skórą
– Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
– Kolumna kierownicy regulowana elektrycznie z pamięcią położenia „Keyles s -Enter-N-G”
– Kurtyny powietrzne boczne
– Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne ściemniane automatycznie
– Lusterka zewnętrzne z pamięcią położenia
– Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
– Lusterko wewnętrzne z mikrofonem
– Napęd 4×4 Quadra-Track H
– Napęd Quadra Drive H
– Odtwarzacz płyt CD w podłokietniku
– Okno dachowe panoramiczne regulowane elektrycznie
– Oparcie siedzeń tylnych dzielone asymetrycznie
– Osłona części bagażowej
– Oświetlenie wnętrza LED
– Podłokietnik centralny przedni
– Podłokietnik siedzeń tylnych
– Poduszka powietrzna dolna kierowcy
– Poduszki powietrzne boczne przednie
– Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
– Reflektory adaptacyjne
– Reflektory bi-ksenonowe
– Relingi dachowe chromowane
– Siatka mocująca bagaż
– Siedzenia tylne podgrzewane
– Spryskiwacze reflektorów
– Sterowanie radiem w kierownicy
– Sterowanie skrzynią biegów przy kierownicy
– System centrum informacyjne pojazdu EVIC
– System eLSD
– System gotowości hamulców RAB
– System komunikacji bezprzewodowej uconnect
– System kontroli ciśnienia w oponach
– System ochrony przedzderzeniowej FCW
– System osuszania hamulców RBS
– System reakcji powypadkowej EARS
– System Selec-Terrain
– System Smart Beam
– System stabilizacji toru jazdy ESC
– System stabilizacji toru jazdy przyczepy
– System ułatwiający zjazd z dużych pochyłości HDC
– System uruchamiania pojazdu bez kluczyka
– System wspomagania nagłego hamowania
– System wspomagania ruszania pod górę
– System wykrywania ruchu przecinającego drogę
– Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
– Światła do jazdy dziennej LED
– Światła mijania włączane automatycznie
– Światła p/mgielne przednie
– Światła tylne LED
– Światła z automatyczną regulacją kąta pochylenia
– Tapicerka ze skóry „Natura Plus ”
– Tarcze kół aluminiowe 20″ polerowane
– Tempomat adaptacyjny
– Układ monitorowania martwych pól lusterek zewnętrznych
– Wspomaganie układu kierowniczego
– Wycieraczki z czujnikiem deszczu
– Wykończenie wnętrza elementami ze skóry
– Wzmacniacz audio 825W
– Zagłówki foteli przednich aktywne
– Zamek centralny zdalnie sterowany
– Zawieszenie pneumatyczne regulowane
– Złącze „USB”
– Złącze kart SD

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Overland Summit posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

– Lakier metalizowany
– Szyby tylne przyciemniane

Tagi: , , , , , , , ,

Komentarze są wyłączone.