Test Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line X

Nowy Ford Puma swoją nazwą nawiązuje do modelu produkowanego przez amerykański koncern blisko 20 lat temu. Tamten pojazd to jednak miejskie sportowe coupe, natomiast nowa Puma jest samochodem osobowym typu crossover klasy miejskiej. Zaprezentowany oficjalnie w czerwcu 2019 roku model, zbudowany został na platformie podłogowej Forda Fiesty. Początkowo miał zastąpić model EcoSport jednak producent postanowił wytwarzać oba pojazdy równolegle. Produkowana w Rumunii, w mieście Krajowa, Puma uzupełnia gamę SUVów marki.

Wyposażony jest w wydajny napęd hybrydowy, nowoczesne technologie wspomagające kierowcę oraz bezpieczeństwo jazdy jak i jeden z największych w klasie bagażników. W ofercie znalazły się cztery jednostki napędowe: 1.0 EcoBoost o mocach 95 i 125 KM oraz 1.0 EcoBoost Hybrid o mocach 125 i 155 KM. Ten niewielki SUV dostępny jest w czterech wersjach kompletacji standardowej wyposażenia: Trend, Titanium, ST-Line oraz ST-Line Vignale. W silnie rozwijającym się obecnie na rynku segmencie miejskich crossoverów, praktycznie każdy producent dąży do posiadania w swojej ofercie auta tego typu. Dlatego przed nową Pumą duże wyzwanie jednak dzięki swojej nietuzinkowej stylistyce nie stoi ona na straconej pozycji. Do głównych jej rywali należą takie pojazdy jak: Fiat 500X, Hyundai Kona, Mazda CX-3, Nissan Juke, Peugeot 2008 czy też Renault Captur.

Wygląd zewnętrzny

Puma to zgrabny nowocześnie zaprojektowany pojazd o długości 4186 mm, szerokości 1805 mm i wysokości 1537 mm. Wymiary te pozwalają zakwalifikować auto do grona miejskich crossoverów. Smukłe kształty, łagodne linie nadwozia uzupełnione masywnymi zderzakami nadają sylwetce dynamicznego i nowoczesnego charakteru. W testowanym aucie zastosowanie wielu czarnych ozdobników mocno kontrastujących z niebieskim lakierem o nazwie Desert Island Blue podkreśliło elegancki i muskularny wygląd modelu. Przednia część auta zwraca uwagę dużą czarną kratą wlotu powietrza oraz wysoko umieszczonymi reflektorami zachodzącymi na błotniki, w które subtelnie wkomponowano ledowe pasy świateł do jazdy dziennej. Czarne, błyszczące, dolne listwy drzwi bocznych, mocno przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia, chromowana końcówka układu wydechowego oraz 18 calowe aluminiowe tarcze kół o pięciu podwójnych ramionach znakomicie uzupełniają stylistykę prezentowanej Pumy, nadając jej rasowego wyglądu. Tył natomiast to lekko pochylona pokrywa bagażnika zwieńczona u góry dużym spoilerem, który jest przedłużeniem linii dachu oraz masywny zderzak z wbudowanym w jego dolnej części dyfuzorem i diodowe lampy mocno zachodzące na poszycie boczne. Proporcje nadwozia jak i odmienny design zasługują na pochwały, na pewno auto wyróżnia się swoim wyglądem wśród innych pojazdów o podobnej charakterystyce użytkowania.

Wnętrze samochodu

Masywna sylwetka kryje w sobie obszerne wnętrze pełne pomysłowych i innowacyjnych rozwiązań. Projektując kabinę Pumy jej konstruktorzy w znakomity sposób połączyli funkcjonalność z ciekawym designem. Kształt oraz wyprofilowanie przednich foteli nie tylko zapewniają, dzięki możliwości ich regulacji uzyskanie optymalnej pozycji, ale również bardzo dobre trzymanie na boki podczas dynamicznej jazdy na łuku drogi. Mimo niewielkich rozmiarów nadwozia miejsca jest tam pod dostatkiem zarówno na siedzeniach przednich jak i kanapie tylnej. Po zajęciu miejsca kierowca ma do dyspozycji spłaszczoną u dołu sportową kierownicę wielofunkcyjną, obszytą bardzo miłą w dotyku perforowaną skórą. Okalająca wnękę panelu zegarów plastikowa listwa imitująca karbon, czerwone akcenty oraz czerwone przeszycia kierownicy jak i częściowo skórzanej tapicerki siedzeń nawiązują do sportowego charakteru prezentowanej odmiany modelu. Tradycyjny zestaw zegarów prędkościomierza i obrotomierza zastąpił 12,3-calowy, kolorowy, konfigurowalny wyświetlacz. W centralnej części deski rozdzielczej dominuje duży 8-calowy ekran systemu multimedialnego SYNC 3 i DAB+ z nawigacją satelitarną. Obsługuje on też kamerę cofania oraz system Bluetooth. Estetycznie wyglądające wnętrze jest również ergonomiczne i bardzo funkcjonalne. Przemawiają za tym duże kieszenie w drzwiach, liczne schowki oraz bardzo obszerny bagażnik. Jego objętość plasuje go w ścisłej czołówce pojazdów tej klasy. Standardowa przestrzeń ładunkowa testowanego pojazdu to aż 406 litrów, którą możemy dowolnie konfigurować poprzez odpowiednie składanie oparć siedzeń tylnych. Maksymalna przestrzeń ładunkowa wynosi 1161 litrów. W bagażniku pod podłogą znalazł się też tzw. Megabox, który zapewnia dodatkowe 68 litrów objętości. Praktyczne walory modelu dodatkowo podnosi regulowana na wysokość podłoga bagażnika oraz szeroki otwór po podniesieniu pokrywy bagażnika. Ciekawym rozwiązaniem, spotykanym już w modelach klas wyższych jest to, że wraz z pokrywą bagażnika unoszona jest jednocześnie półka tylna, co w znaczny sposób ułatwia załadunek.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowanego pojazdu znajduje się turbodoładowana, trzycylindrowa jednostka benzynowa o pojemności skokowej 998 ccm wspomagana silnikiem elektrycznym, który łączy w sobie również funkcję rozrusznika i alternatora. Wariant tego napędu to tzw. miękka hybryda wykorzystująca 48 – woltowy układ elektryczny. Rozwiązanie to odzyskuje energię podczas hamowania i zwalniania i magazynuje ją w akumulatorze litowo-jonowym, która wykorzystywana jest podczas przyśpieszania lub przy normalnej jeździe. Układ ten wraz z systemem start&stop skutecznie obniża zapotrzebowanie auta na paliwo oraz emisję szkodliwych substancji. Cały układ charakteryzuje się maksymalną mocą 155 KM oraz maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 220 Nm. Parametry modelu pozwalają go rozpędzić do prędkości 100 km/h w czasie niespełna 9 sekund. Auto podczas jazdy jest bardzo dynamiczne, szybko reaguje na zmiany położenia pedału przyśpieszenia. Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem 6 biegowej przekładni manualnej. Puma została zaprojektowana tak, aby zagwarantować użytkownikowi doskonałe wrażenia z jazdy. Zawieszenie modelu zestrojone zostało, jako kompromis pomiędzy komfortem jazdy a znakomitymi właściwościami jezdnymi. Bardzo dobrze wybiera wszelkie nierówności drogi a podwyższony prześwit powodujący podniesienie środka masy pojazdu nie powoduje utraty stabilności jazdy, podczas pokonywania zakrętów praktycznie nie odczuwa się żadnych przechyłów nadwozia. Dobrze zestrojony układ kierowniczy wraz z zawieszeniem dają kierowcy poczucie pełnego panowania nad pojazdem. Nad bezpieczeństwem użytkowników czuwa w nowej Pumie masa systemów biernych jak i aktywnych. Już w standardzie znajdziemy: system ABS z elektronicznym układem podziału siły hamowania (EBD) oraz układem wspomagania awaryjnego hamowania (EBA), elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC), inteligentny system bezpieczeństwa (IPS) czy też układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniach (HSA).

Podsumowanie

Nowy Ford Puma to model, który powrócił na rynek po wielu latach, lecz w odmienionej formie: nie jako sportowe coupe, ale jako miejski crossover – obecnie bardzo popularny rodzaj samochodu. Cennik jego rozpoczyna się od kwoty 68 900 złotych. Cena ta dotyczy wersji Trend napędzanej tradycyjnym silnikiem spalinowym 1.0 Ecoboost – 95 KM. Gdy jednak zdecydowalibyśmy się na zakup prezentowanego pojazdu to musielibyśmy przygotować kwotę bliską 120 tysięcy złotych. Atutami auta są: bardzo pojemny bagażnik, bogate wyposażenie, technologie i systemy wspierające kierowcę oraz dbające o bezpieczeństwo użytkowników jak i wyjątkowo wydajny układ napędowy. Znaczącym walorem może być oferowana przez producenta aż 5-letnia gwarancja. W ostatnim czasie na rynek trafia wiele miejskich crossoverów, a producenci prześcigają się w swoich ofertach. Mimo wszystko mało jest pojazdów o charakterze sportowym takim, jakie daje nam odmiana ST-line Forda Pumy, co na pewno jest jego mocnym punktem.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik
– benzynowy
• Pojemność skokowa (ccm) – 998
• Maksymalna moc kW (KM) – 114 (155)
• Maksymalny moment obrotowy Nm – 220
– elektryczny
• Maksymalna moc kW (KM) – 12(16)

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 200
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9

Zużycie paliwa
• Średnie (norma WLTP) (l/100 km) – 5,6
• Średnia emisja CO2 (g/km) – 126-135

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 42

Wymiary
• Długość (mm) – 4207
• Szerokość (mm) – 1777
• Wysokość (mm) – 1534
• Rozstaw osi (mm) – 2588
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1567
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1526
• Prześwit minimalny (nie obciążony / obciążony do maksymalnej masy całkowitej) (mm) – 164/139

Napęd
• Przedni

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania między krawężnikami (m) – 10,4

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 215/55 R17
• Standardowe obręcze kół („) – 17

Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1280
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1760

Pojemność bagażnika
• Minimalna (litry) – 406
• Maksymalna (litry) – 1161

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia ST-Line X. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
• Czujnik zmierzchu
• Czujniki parkowania – tył
• Dach w kolorze nadwozia
• Dywaniki welurowe przód/tył o podwyższonej jakości z podwójnymi przeszyciami
• Dźwignia hamulca ręcznego pokryta skóra
• Elastyczna osłona bagażnika – otwierana z klapa bagażnika
• Emblemat EcoBoost Hybrid na klapie bagażnika
• Emblemat ST-Line na przednich błotnikach
• Ford MegaBox – dodatkowa przestrzeń ładunkowa pod podłoga bagażnika
• Fotel kierowcy z regulacja manualna
• Fotel kierowcy z regulacja odcinka lędźwiowego
• Fotel pasażera regulowany manualnie
• Fotel pasażera z regulacja odcinka lędźwiowego
• Kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skóra w stylizacji ST-Line
• Klimatyzacja automatyczna
• Konsola centralna z podłokietnikiem i schowkiem
• Kurtyny powietrzne w I i II rzędzie
• Lakier Blazer Blue
• Listwa wzdłuż dolnej linii szyb bocznych – w kolorze czarnym
• Listwy progowe w kolorze nadwozia z elementami czarnymi
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Ładowarka bezprzewodowa do smartfonów
• Mocowanie fotelika dziecięcego ISOFIX na tylnych siedzeniach skrajnych 2szt.
• Nakładki na pedały ze stali nierdzewnej
• Oparcie siedzeń tylnych składane w stosunku 60/40
• Pakiet Ambient Lighting – nastrojowe oświetlenie wnętrza diodami LED
• Podsufitka materiałowa ciemna
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Przycisk rozrusznika Ford Power
• Reflektory projekcyjne LED ze światłami do jady dziennej
• Spojler tylny w kolorze nadwozia
• System Driver Alert -monitorowania koncentracji kierowcy
• System dystrybucji siły hamowania elektroniczny EBD
• System Ford Easy Fuel
• System Inteligentny Bezpieczeństwa (IPS)
• System monitorowania ciśnienia powietrza w oponach
• System Pre-Collision Assist –wspomagania unikania kolizji
• System przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa na przednich i tylnych miejscach
• System rozpoznawania znaków drogowych Traffic Sign Assist
• System stabilizacji toru jazdy ESC
• System wspomagania awaryjnego hamowania EBA
• System wspomagania ruszania pod górę HSA
• System wyboru trybu jazdy
• Szyba przednia laminowana
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
• Szyby tylne regulowane elektrycznie
• Światła drogowe automatycznie włączane
• Światła hamowania awaryjnego
• Światła p/mgielne przednie z funkcja doświetlania zakrętów
• Światła tylne LED
• Tapicerka częściowo skórzana Salerno w ciemnej tonacji z czerwonymi przeszyciami, styl Sportowy
• Tarcze kół aluminiowe 18″ 10-ramienne wykończenie maszynowe/matowe czarne
• Tempomat
• Wspomaganie układu kierowniczego elektryczne EPAS
• Wycieraczka szyby tylnej ze spryskiwaczem
• Wycieraczki przednie z praca automatyczna (czujnikiem deszczu)
• Wykładzina bagażnika
• Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera
• Wyświetlacz na tablicy zegarów – kolorowy, cyfrowy, konfigurowalny 12,3″
• Zagłówki przednie regulowane w 2 kierunkach
• Zagłówki siedzeń tylnych 3 szt.
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zawieszenie sportowe
• Zderzak przedni w kolorze nadwozia w stylizacji ST-Line
• Zderzak tylny w kolorze nadwozia z dyfuzorem w stylizacji ST-Line
• Zestaw naprawczy opon

Pakiety wyposażenia standardowego:

• System FordPass Connect
– Hotspot Wi-Fi
– Aktualizacja map Europy przez WI-FI
– Informacja o ruchu drogowym
– Status systemów pokładowych
– Funkcja lokalizacji pojazdu
– Zdalne otwieranie/zamykanie drzwi
• System Lane Keeping Aid
– System wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu (LKA)
• System nawigacji satelitarnej z Ford SYNC 3 BAB+, B&O (ICFAM)
– Głośniki 8 szt.
– System nawigacji satelitarnej
– Sterowanie radiem w kierownicy
– Głośnik subwoofer
– Zestaw głośnomówiący „Bluetooth”
– Funkcja wzywania pomocy
– Złącze USB 2 szt.
– System sterowania głosem
– Wyświetlacz 8″ kolorowy, dotykowy
– Mapa Europy
– System Apple Carplay
– Radio cyfrowe DAB+
– System radiowej informacji o ruchu drogowym TMC
– AppLink
– Wzmacniacz audio 575W
– Funkcja Android Auto

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji ST-Line X posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Dach oraz obudowy lusterek bocznych lakierowane w kolorze Agate Black
• Lakier metalizowany Desert Island Blue
• Pakiet Driver Assistance
– Kamera cofania
– Czujniki parkowania – tył
– Tempomat adaptacyjny
– System ostrzegania Distance Alert
– System Blind Spot – ostrzeżenie przed pojazdami znajdującymi się w martwym polu
– System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu CTA
– System Advanced Emergency Braking
• Pakiet Winter
– Szyba przednia ogrzewana
– Dysze spryskiwaczy podgrzewane
– Kierownica podgrzewana
– Fotel kierowcy podgrzewany
– Fotel pasażera podgrzewany

Test przeprowadzony w dniach 26 październik – 2 listopad 2020r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Tagi: , , , , , , , , , ,

Komentarze są wyłączone.