Test Ford Edge 2.0 EcoBlue Twin Turbo Titanium

Ford Edge początkowo oferowany był jedynie na rynek amerykański. Jednak rosnący w Europie popyt na pojazdy typu SUV spowodował rozpoczęcie w 2016 roku jego sprzedaży na tym rynku. Pierwsza generacja produkowana była w latach 2006-2014. Model drugiej generacji zaprezentowany został po raz pierwszy podczas salonu samochodowego w Los Angeles w 2013 roku, a w Europie rok później, na salonie samochodowym w Paryżu.

Prezentowany pojazd to druga jego odsłona, która w 2018 roku przeszła lifting. Modernizacja polegała głównie na zmianie wyglądu przedniej części nadwozia oraz kloszy lamp tylnych; dodatkowo auto wzbogacone zostało o systemy wspomagające kierowcę. Auto produkowane w mieście Oakville (Ontario), w Kanadzie zbudowane zostało na płycie podłogowej Forda Mondeo IV generacji. W Polsce dostępny jest jedynie z dwulitrową wysokoprężną jednostką napędową EcoBlue o maksymalnej mocy 150KM, 190KM lub 238KM. Moment obrotowy może być przenoszony na jedną lub dwie osie za pomocą 6 biegowej, manualnej przekładni lub automatycznej o 8 przełożeniach. Oferta obejmuje trzy podstawowe wersje kompletacji wyposażenia: Trend, Titanium, ST-line oraz jedną specjalną, luksusową Vignale. Reprezentowany przez testowany model segment aut typu SUV stale się rozwija a producenci oferują do sprzedaży coraz więcej takich pojazdów. Z tego powodu Ford Edge staje w szranki z dość pokaźną konkurencją, którą reprezentują na rynku między innymi takie auta jak: Volkswagen Tiguan Allspace, Nissan X-Trail, Volvo XC60, Hyundai Santa Fe, Jeep Grand Cherokee czy też Kia Sorento.

 

Wygląd zewnętrzny

Zwarta budowa bryły nadwozia skutecznie ukrywa rzeczywistą wielkość auta. Wymiary: długość – 4808 mm, szerokość – 1908 oraz wysokość 1692 mm wskazują, że jest to auto o dużych rozmiarach. Edge oferuje prześwit wynoszący 193 mm, który wraz z liniami bryły, wyraźnymi przetłoczeniami wraz z dużą powierzchnią szyb bocznych nadają autu sportowego charakteru. Masywna sylwetka daje poczucie bezpieczeństwa. Duże aluminiowe tarcze kół, chromowe listwy okalające szyby boczne oraz mocno przyciemniane szyby powodują, że profil auta wygląda elegancko. Duża krata wlotu powietrza, którą okala szeroka chromowana obwódka, wykonane w technologii Ford Dynamic LED wąskie reflektory przednie oraz subtelnie wkomponowane w dolnej części zderzaka światła przeciwmgielne LED to elementy charakteryzujące przód nowego Edge’a. Dwie okrągłe, chromowane końcówki układu wydechowego, masywny zderzak tylny oraz duży spoiler dachowy z wkomponowanym światłem stop nadają autu dynamicznego charakteru. W wyniku modernizacji zmianie uległ kształt lamp tylnych, wykonanych w technice LED, które są teraz węższe w porównaniu z poprzednikiem, a dodatkowo łączy je teraz szeroka, przebiegająca przez całą pokrywę bagażnika czarna listwa, co powoduje wrażenie, że stanowią jedna całość. W stylistyce zewnętrznej nie zabrakło akcentów, które podkreślają właściwości terenowe prezentowanego pojazdu. Należą do nich: masywne zderzaki, czarne, szerokie osłony progów, tylna oraz przednia osłona podwozia w kolorze aluminium oraz duże obręcze kół. Agresywny, nowatorski i jednocześnie elegancki design nadwozia sprawia, że odświeżony Ford Edge wyróżnia się spośród innych aut tego typu.

Wnętrze samochodu

Ford Edge kryje w sobie bardzo obszerne wnętrze. Miejsca jest pod dostatkiem. Przestrzeni nie zabraknie zarówno w przedniej części jak i na kanapie tylnej. Symboliczny jest wręcz wystający w środkowej części podłogi tunel osłaniający wał napędowy, inaczej niż ma to miejsce w innych pojazdach z napędem 4X4, co powoduje, że nie przeszkadza on osobom zajmującym miejsca w drugim rzędzie siedzeń. Wrażenie obszerności kabiny w testowanym modelu potęguje szklany dach panoramiczny regulowany elektrycznie. Powoduje on bardzo dobre doświetlenie wnętrza. Design przedziału pasażerskiego bardzo przypomina ten znany z innych modeli marki. Charakteryzuje się nowatorskim wzornictwem, najwyższą jakością wykonania oraz precyzyjnym dopracowaniem detali. W prezentowanym pojeździe poszycie siedzeń wykonane zostało z brązowej skóry. Wstawki wykończeniowe z tej skóry znajdziemy również na boczkach drzwi, co spowodowało subtelne połączenie tapicerki siedzeń z resztą pojazdu. Wstawki w kolorze aluminium nadały nie tylko elegancji, ale też nieco sportowego charakteru wnętrza. Zmaksymalizowana została przestrzeń konsoli centralnej poprzez zastosowanie przycisku hamulca postojowego zamiast tradycyjnego drążka oraz zastąpienie dźwigni skrzyni biegów eleganckim, pokrętłem w kolorze aluminium. Materiały zastosowane do wykończenia wnętrza są nie tylko miłe w dotyku, miękkie, ale również najwyższej jakości, a poszczególne elementy są idealnie spasowane. Bardzo wygodne i komfortowe fotele przednie zostały wyposażone w elektryczną regulację, co pozwala na optymalne ich ustawienie do jazdy. Oparcia siedzeń przednich charakteryzują się doskonałym trzymaniem na boki podczas jazdy w ciasnych zakrętach. Podobny komfort znajdziemy na kanapie tylnej. Po zajęciu miejsca kierowca ma przed sobą wykończoną delikatna skórą kierownicę wielofunkcyjną, z pozycji, której możemy sekwencyjnie sterować skrzynią biegów za pośrednictwem umieszczonych przy niej łopatek. Tuż za nią umiejscowiony został otoczony aluminiową obwódką panel zegarów obrotomierza i prędkościomierza. Jego środkowa część – przestrzeń pomiędzy zegarami została wykorzystana na rozbudowany, kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego. W centralnej części deski rozdzielczej dominuje kolorowy, dotykowy wyświetlacz o przekątnej 8 cali. Obsługuje on system multimedialny, nawigację satelitarną, Bluetooth oraz kamerę cofania. Poniżej umiejscowiony został niezmieniony panel klimatyzacji automatycznej oraz ogrzewania i przewietrzania wnętrza. Zastosowanie wyświetlacza dotykowego pozwoliło na znaczne zminimalizowanie ilości przełączników na konsoli, co skutkuje tym, że sterowanie poszczególnymi urządzeniami stało się łatwiejsze i bardziej intuicyjne a konsola centralna bardziej przejrzysta i czytelna. Potężny schowek ukryty w podłokietniku przednim, kolejny w górnej części deski rozdzielczej i za konsolą centralną oraz wszelkiego rodzaju uchwyty to detale podkreślające funkcjonalność odświeżonego Edge’a. Cecha ta dotyczy również objętości przestrzeni ładunkowej. Model został wyposażony w bagażnik o standardowej pojemności 602 litrów, który w razie potrzeby możemy powiększyć do 1688 litrów. Asymetryczne składane siedzenia kanapy tylnej pozwalają tą przestrzeń dowolnie konfigurować w zależności od potrzeby danej chwili. Walorami bagażnika są duży otwór, niski próg załadunkowy jak i możliwość uzyskania niemalże płaskiej podłogi po złożeniu siedzeń drugiego rzędu. Reasumując można użyć stwierdzenia, iż przedział pasażerski Edge’a charakteryzuje się dobrą jakością wykończenia, harmonią, elegancką stylistyką oraz funkcjonalnością.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowanego pojazdu znajduje się wariant silnika 2.0 TDCI Twin-Turbo o maksymalnej mocy 238 KM i momencie obrotowym 450 Nm. Napęd przekazywany jest na obie osie za pośrednictwem 8 stopniowej automatycznej skrzyni biegów, którą można sterować za pomocą pokrętła na konsoli centralnej lub sekwencyjnie za pośrednictwem łopatek umiejscowionych przy kierownicy. Przełożenia są tak dobrane, że podczas jazdy prawie niezauważalne są zmiany poszczególnych biegów. Właściwości układu napędowego pozwalają na rozpędzenie ważącego blisko 2 tony auta do prędkości 100 km/h w czasie 9,6 sekundy oraz pozwalają na uzyskanie maksymalnej prędkości 216 km/h. Model został wyposażony w inteligentny system przeniesienia napędu (Intelligent AllWheel Drive). Korzysta on z 25 różnych czujników, przez co bardzo szybko reaguje na zmieniające się warunki drogowe i w odpowiedni sposób rozdziela moment na koła osi przedniej i tylnej tak, aby uzyskać jak najlepszą przyczepność kół. Zawieszenie zostało zestrojone stosunkowo miękko, tak, aby zapewnić możliwie najlepszy komfort podróżowania. Nie przeszkodziło to jednak konstruktorom na zbudowanie auta, które bardzo dobrze trzyma się drogi, jest stabilne i daje poczucie pewności prowadzenia. Wrażenie to podnoszą bardzo skutecznie działające układy hamulcowy i kierowniczy. Podczas testu Edge wykazał się stosunkowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo, w cyklu mieszanym zadowalał się ilością poniżej 9 litrów oleju napędowego na 100 km. Rezultat ten jest bardzo zadowalający mając na uwadze zarówno gabaryty jak i masę samochodu.

Podsumowanie

Ford Edge to pojazd, który dobrze się prezentuje i sprawnie porusza po drodze. Ze względu na funkcjonalność może być samochodem rodzinnym, a biorąc pod uwagę jakość wykończenia i zakres kompletacji wyposażenia również reprezentacyjnym. Jest to auto przeznaczone głównie do poruszania się po drogach utwardzonych jednak poradzi sobie również w trudniejszych warunkach. Prezentowany model można określić mianem auta bezpiecznego, które oferuje dużo przestrzeni, posiada bardzo bogate wyposażenie, jeździ dynamicznie oraz zapewnia komfort na najwyższym możliwym poziomie dla aut tego typu. Obecnie za najtańszą odmianę modelu możemy kupić za kwotę 168 000 złotych i jest to wersja Trend z silnikiem o mocy 150KM z napędem na jedną oś. Prezentowany Ford Edge Titanium to już jednak zdecydowanie większy wydatek przekraczający kwotę 225 000 złotych.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel) EcoBlue Twin-Turbo
• Pojemność skokowa (ccm) – 1997
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 175 (238) przy 3750
• Maksymalny moment obrotowy (Nm) – 450
• Rodzaj zasilania – Common-Rail

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 216
• Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 9,6

Zużycie paliwa (norma NEDC)
• Cykl miejski (l/100 km) – 8,5
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,8
• Cykl mieszany (l/100 km) – 6,8
• Emisja CO2 według NEDC (g/km) – 169

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 68

Wymiary
• Długość (mm) – 4834
• Szerokość (mm) – 1938
• Wysokość (mm) – 1742
• Rozstaw osi (mm) – 2849
• Prześwit (mm) – 193

Napęd
• AWD (4X4)

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania pomiędzy krawężnikami (m) – 12

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych – 235/55 R19
• Standardowe obręcze kół („) – 19

Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 2160
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2655

Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 602
• Maksymalna (litry) – 1688

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Titanium. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• ABS + EBD – system dystrybucji siły hamowania
• Czujniki parkowania – przód/tył
• Dywaniki welurowe przednie podwyższona jakość
• Dywaniki welurowe tylne podwyższona jakość
• Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
• Fotel kierowcy regulowany manualnie w 4 kierunkach
• Fotel kierowcy z regulacja odcinka lędźwiowego
• Fotel pasażera regulowany manualnie w 4 kierunkach
• Fotele przednie podgrzewane
• Fotele przednie sportowe
• Funkcja programowania – Ford My Key
• Gniazdo 230V w środkowej konsoli
• Hamulec postojowy elektryczny
• Kamera cofania
• Kierownica podgrzewana
• Kierownica pokryta skóra 58 System nawigacji satelitarnej CD/MP3 z SYNC3 i DAB+ (ICFBQ)
• Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
• Kolumna kierownicy regulowana w 2 płaszczyznach
• Koło zapasowe dojazdowe
• Konsola sufitowa ze schowkiem na okulary
• Końcówki układu wydechowego 2 szt.
• Krata wlotu powietrza dolna w kolorze tworzywa, nielakierowana
• Krata wlotu powietrza górna w kolorze tworzywa, nielakierowana z chromowanymi listwami i chromowanym obramowaniem
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lakier Oxford White
• Listwy progowe w kolorze tworzywa, nielakierowane
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami
• Lusterka zewnętrzne z oświetleniem podłoża
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Nagrzewnica elektryczna PTC
• Nakładki na progi drzwi przednich z tworzywa, ze wstawka w kolorze aluminium, z napisem Edge podświetlanym
• Obramowania bocznych szyb w kolorze chromu
• Oświetlenie do czytania LED (2 rząd foteli)
• Oświetlenie wnętrza LED z możliwością zmiany koloru
• Pakiet dla palących
• Pakiet Lane Keeping Alert
• Podłokietnik centralny przedni ze schowkiem
• Poduszka powietrzna kierowcy 83 Zderzak tylny w kolorze tworzywa, nielakierowany (dolny pas)
• Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Reflektory automatyczne z systemem automatycznego sterowania światłami drogowymi i funkcja zapobiegająca oślepianiu
• Reflektory w technologii „Ford Dynamic LED”
• Relingi dachowe aluminiowe
• Roleta do bagażnika
• Siatka mocująca bagaż
• Siedzenia tylne dzielone i składane 60/40
• Spoiler tylny w kolorze nadwozia
• System aktywnej redukcji hałasu
• System Auto Start/Stop
• System bezpieczeństwa inteligentny IPS
• System Ford Key Free
• System kontroli trakcji TA
• System monitorowania ciśnienia powietrza w oponach TPMS
• System Pre-Collision Assist
• System rozpoznawania znaków drogowych
• System stabilizacji toru jazdy ESC
• System ułatwiający ruszanie na wzniesieniu HSA
• System wspomagania nagłego hamowania EBA
• System zapobiegający przewracaniu się samochodu RSC
• Szyba przednia podgrzewana (Quickclear), podgrzewane dysze spryskiwaczy
• Szyba przednia z dodatkowa izolacja akustyczna
• Szyby boczne przednie z izolacja akustyczna
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
• Światła p/mgielne przednie LED z doświetlaniem łuków
• Światła tylne LED
• Tapicerka tekstylna Reno
• Tarcze kół aluminiowe 19″ 5 podwójnych ramion
• Tempomat z ogranicznikiem prędkości inteligentnym
• Wspomaganie układu kierowniczego elektryczne EPAS
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Wyświetlacz 10,1″ tablicy zegarów kolorowy
• Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem od wewnątrz elektryczne
• Zaczepy w bagażniku
• Zagłówki foteli przednich pasywne z 4-kierunkowa regulacja położenia
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zderzak przedni w kolorze tworzywa, nielakierowany (dolny pas)

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Titanium posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
• Dach panoramiczny regulowany elektrycznie z roletą przeciwsłoneczną
• Fotel kierowcy regulowany elektrycznie w 10 kierunkach
• Fotel kierowcy z pamięcią położenia
• Fotel pasażera regulowany elektrycznie w 10 kierunkach
• Lakier metalizowany specjalny Rapid Red
• Lusterka zewnętrzne z pamięcią położenia
• Spryskiwacze reflektorów
• System BLIS z Cross Traffic Alert
• Tapicerka ze skóry Salerno
• Tarcze kół aluminiowe 20″ 5 podwójnych ramion (D2FAW)

Test przeprowadzony w dniach 14-23 sierpnia 2019r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Tagi: , , , , , , , , ,

Komentarze są wyłączone.