Test Fiat 500X Sport, czyli „pięćsetka” na sterydach

Fiat 500X to interpretacja modelu SUV przez stylistów Fiata. Wprawdzie nie jest to najmłodszy model na rynku, gdyż jego premiera była w roku 2014, niemniej pandemia spowolniła życie technologiczne wszystkich modeli. Zatem…

Od czasu premiery, w roku 2014, model przeszedł potężny lifting w roku 2018. Zmieniła się stylizacja nadwozia, wyposażenie wnętrza, oraz rozwiązania techniczne. Ponieważ zaś pandemia „wykasowała” nam pewien okres w życiorysie, dzisiejszy Fiat 500X jest jakby o dwa lata młodszy. Czy zatem nadal jest to atrakcyjny model?

Nadwozie – „męska interpretacja 500 –ki”

Styl nadwozia crossovera Fiata przejmuje wszystkie wyróżniające elementy charakteryzujące rodzinę 500-tek, „pobrane” od kultowej 500-ki z lat 50. Najwyraźniejsze nawiązanie do pierwowzoru to stylizacja górnych reflektorów, które mają jednak bardziej dynamiczne kontury, nadające autu „zawadiackiego” wyglądu.

Po liftingu, model wyróżniają nowe światła do jazdy dziennej LED oraz światła mijania i drogowe także wykonane w technologii LED.

Sprawią one, że stworzony jest stylowy „podpis” „Full LED Technology”, otaczający moduł oświetlenia. Jest on połączeniem wyszukanego stylu i technologii, stając się znakiem rozpoznawczym przodu nowego 500X.

Technologię LED zastosowano również w światłach tylnych, dzięki czemu również tył ma bardziej indywidualny i rozpoznawalny charakter, a jednocześnie zapewnia większą widoczność, a tym samym lepsze bezpieczeństwo na drodze.

Jednakże nie jest to tylko „sympatyczna i cukierkowata” linia nadwozia 500-tki.

Solidny i mocny wygląd samochodu znajduje swoją doskonałą równowagę stylistyczną w harmonijnej linii, która zawiera się w niewielkich rozmiarach. Długość modelu to bowiem 4264 mm, szerokość 1796 mm, a wysokość 1580 mm.

Stylistyczny majstersztyk

Patrząc na samochód z boku, widzimy jak linia delikatnie opada ku przodowi, podkreślając masywność oraz „dynamizm” projektu. Część boczna nawiązuje do wyglądu legendarnej 500-ki w aktualnej odsłonie, ale powierzchnie są czystsze i nowocześniejsze, przerywane wydatnym kształtem łuków nadkoli oraz masywnymi drzwiami. Dodatkowym atutem jest prześwit, wynoszący 157mm.

Tylną część Fiata 500X charakteryzuje występowanie profilowanej poziomej linii, w której ukryto klamkę otwierania klapy. Światła tylne, które obecnie mają „lakierowane w kolorze nadwozia wnętrze” także są w technologii LED. Jak wspomniano powyżej, sposób w jaki świecą, czyni je rozpoznawalnymi w nocy, dzięki płynnemu kształtowi światła pozycyjnego i stopu.

Jednakże wersja Sport sprawia, że wysmakowana, włoska stylistyka jest jeszcze bardziej akcentowana. Sprawiają to:

  • Tytanowe detale wykończeniowe jak klamki, lusterka, czy tylna listwa
  • Charakterystyczne felgi kół o wymiarze 225/45 R18
  • Nadkola i listwy boczne w kolorze nadwozia
  • Przyciemniane szyby z tyłu
  • Dyfuzor tylny i podwójna końcówka ruchy wydechowej

Co ważne w przypadku segmentu Sport, widoczny na zdjęciu atrakcyjny metalizowany niebieski kolor Italia jest bez dopłaty.

Wnętrze wysublimowany, włoski smak


Mocną stroną samochodu z charakterem, jakim jest Fiat 500X, jest miejsce kierowcy. Po jego zajęciu nie sposób nie zauważyć doskonałego rozłożenia przyrządów, łatwości obsługi, wygody przycisków sterujących, ukierunkowanych na kierowcę i pogrupowanych wg przeznaczenia. Doznania za kierownicą uatrakcyjnia również możliwość jej dwupłaszczyznowego sterowania, oraz otulający fotel i duża przestrzeń na nogi.

Kojarzona ze strukturą „kokpitu”, strona przeznaczona dla kierowcy posiada zestaw wskaźników podzielony na trzy okrągłe elementy (wyraźne nawiązanie do legendarnego Fiata 500). Jest to połączenie pomiędzy estetyką retro i nowoczesną technologią. O ile po bokach znajdują się dwa analogowe kwadranty z prędkościomierzem i obrotomierzem, na środku błyszczy 3.5-calowy wyświetlacz TFT, który w sposób prosty i bezpośredni przekazuje kierowcy informacje, jak również oferuje liczne możliwości dostosowania do jego potrzeb.

Profilowana, sportowa kierownica umożliwia lepsze ułożenie rąk oraz doskonały chwyt. Na jej ramionach zainstalowano przyciski sterowania radio, telefonem i tempomatem, które zapewniają precyzyjną i bezstresową jazdę w każdych warunkach.

Całości dopełnia doskonałe umiejscowienie dźwigni zmiany biegów na tunelu centralnym oraz wygodny podłokietnik przedni. Poza tym, w środkowej części deski rozdzielczej znajdują się trzy najczęściej wykorzystywane przyciski, które przypominają te ze starej 500-ki, natomiast zaraz powyżej umieszczony jest 7 calowy wyświetlacz systemu Uconnect z wbudowaną nawigacją.

W dolnej części swoje miejsce odnajdują wloty powietrza oraz przyciski sterowania klimatyzacją.

Funkcjonalny jak Fiat

Fiat 500X Sport zapewnia również maksymalną funkcjonalność, o czym świadczy niezliczona ilość różnych rozmiarów schowków, rozmieszczonych w całym samochodzie. Na pierwszy plan wysuwają się cztery pojemne kieszenie drzwi. Przed pasażerem jest zamykany schowek w dolnej części deski rozdzielczej oraz drugi, również z pokrywą, umieszczony na kolorowym pasie przed pasażerem. Dobrze zaprojektowano też dwa uchwyty na kubki w tunelu centralnym, które bezpiecznie pozwalają ustawić w nich różnych rozmiarów pojemniki na napoje.

Przydatne miejsce znajduje się również przed dźwignią skrzyni biegów, gdzie tunel centralny pozwala postawić niewielkich rozmiarów przedmioty, a przede wszystkim, odgrywa rolę prawdziwej stacji dokującej dla urządzeń (takich jak smartphone, odtwarzacze MP3, itd.), które, dzięki wejściu USB i Aux-In, mogą być tam ładowane lub podłączone do systemu Uconnect.

Taką samą uniwersalność zapewnia fotel tylny ze składanym oparciem 60/40 oraz pojemny bagażnik (pojemność to 350 litrów, a przy całkowicie złożonych fotelach tylnych, nawet 1.000).

Tak jak w przypadku nadwozia, także tutaj zaakcentowano wysublimowany włoski styl w dodatkach podkreślających styl SPORT.

Są to m.in.:

Deska rozdzielcza i konsola między fotelami z wykończeniem w kolorze tytanu

Sportowe fotele ze sportową skórzaną tapicerką

Sportowa kierownica

Silnik turbo 150 KM, skrzynia dwusprzęgłowa i napęd na przednią oś

W prezentowanym modelu zastosowano jednostkę napędową 1.3T4 dostarczającą maksymalną moc 150 KM przy 5500 obrotów/min i maksymalny moment obrotowy równy 270 Nm od 1850 obrotów/min. Wartości te oznaczają elastyczność i doskonałe osiągi, o czym świadczy maksymalna prędkość 200 km/h oraz przyspieszenie od 0 do 100 w 9,1 sekundy.

Napęd na koła przednie (brak zainteresowania klientów wersami 4×4 spowodował wycofanie tych modeli z oferty) przekazywany jest za pośrednictwem dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej.

Podstawę konstrukcji tej skrzyni stanowi przekładnia manualna z trzema wałkami. Zastosowanie podwójnego sprzęgła wielopłytkowego z regulacją elektrohydrauliczną pozwala na załączenie dwóch biegów równocześnie. Podczas dynamicznej jazdy załączony jest jeden bieg (sterowany przez jedno sprzęgło), jednak wyższy bieg wyczekuje cały czas w położeniu gotowości do błyskawicznego uaktywnienia (steruje nim drugie sprzęgło). Po osiągnięciu momentu idealnego do zmiany biegu, otwiera się sprzęgło biegu niższego, podczas gdy drugie sprzęgło zamyka się w celu uaktywnienia biegu wyższego. Dochodzi przy tym do „nałożenia” otwierania i zamykania obu sprzęgieł – w efekcie do szybkiego, komfortowego przełączania. Cała reakcja odbywa się w czasie krótszym niż 0,2 sekundy. Dodatkowo, obroty spadają wówczas tylko nieznacznie, a czas zaniku siły napędowej, który towarzyszy konwencjonalnemu przełączaniu biegów, jest zredukowany do minimum. Jazda staje się płynniejsza i bardziej dynamiczna.

Za kierownicą, czyli w drogę… SPRAWDZAM

Zajmując miejsce za kierownicą od razu poczujemy charakterystyczny włoski styl, który zapewnia dobre samopoczucie, typowe dla samochodów z wyższych segmentów. Wszystko to dzięki szerokiemu zastosowaniu materiałów dźwiękochłonnych (m.in. deska rozdzielcza pokryta jest miękkimi w dotyku materiałami) i kilku rozwiązaniom technicznym, takim jak na przykład, warstwa wygłuszająca wewnątrz szyby przedniej, która poprawia wskaźnik izolacyjności akustycznej oraz owiewki przeciw zawirowaniom powietrza, które wykonane są w całości z pianek chłonnych.

Ponadto do doskonałego komfortu przyczyniają się fotele o ergonomicznym kształcie, które w dużej mierze wykorzystują pianki o zmiennej gęstości w bocznym pasie, siedzeniu i oparciu. Fotel kierowcy oferuje szereg regulacji wysokości, regulacji wzdłużnej i pochylenia oparcia.

Również kanapa tylna- dzielona, typu 60/40 -oferuje doskonały komfort dla trzech osób, a we wszystkich wersjach, zadbano w szczególny sposób o siedzenia przednie.

Włączam zatem bieg D i delikatnie wytaczam się na drogę. Specjalnie piszę delikatnie, gdyż silnik 150 KM pozwala na energiczną jazdę (przypominam prędkość maks. to 200 km/h, a przyspieszenie 9,1 sek), ale zanim oswoję się z modelem chciałem poznać jego reakcje na ruchy kierowcy. Te zaś są zadowalające. Siedzimy wysoko, mamy dobrą widoczność, a pojazd jest dość zwrotny. Wszystko to sprawia, że szybko przyzwyczajam się do modelu.

Dodatkową atrakcją w mieście jest długość 4264 mm, rozstaw osi wynoszący 2570 mm i prześwit 157 mm. W połączeniu z czujnikami parkowania i kamerą cofania daje to pewność manewrów.

Wyjeżdżam zatem na trasę i… można rozkoszować się jazdą. We wnętrzu nawet powyżej 130 m/h panuje cisza i nie ma szumów, czy wibracji karoserii. Tempomat adaptacyjny (dopłata 1000 zł), pozwalający na utrzymywanie prędkości jazdy i odległości od samochodu poprzedzającego zapewnia swobodną jazdę na trasie, a radio Uconnect NAV z 7″ dotykowym ekranem i sześcioma głośnikami zapewnia dobre nagłośnienie.

Jak sprawdzałem na trasie, samochód jest bardzo dynamiczny i każde naciśnięcie na pedał gazu spowoduje skok do przodu. Pomimo wielkości powierzchni czołowej karoserii, szerokich opon i automatycznej skrzyni biegów nie jest to model paliwożerny. Na trasie Warszawa-Kraków zużycie paliwa wyniosło 7,9 l/100 km. Warto przy tym zauważyć, że podczas testu samochodem jechały cztery dorosłe osoby z bagażami.

W mieście jazda automatem jest oczywiście jeszcze bardziej przyjemna, ze względu na brak konieczności częstego naciskania sprzęgła i toczenia się na „półsprzęgle”. W tym wypadku zużycie paliwa wyniosło 8.6 – 8.9 l/100 km.

Dla kogo?

Tak więc wersja Fiat 500x Sport jest idealna do miasta i doskonała w każdym terenie w cieplejsze dni (jeden z wcześniejszych testów samochodem 500X odbywałem późną jesienią i byłem zadowolony z użytkowania).

Gorzej będzie w zimie, w terenach gdzie jest konieczność ruszania pod wniesienie. Nie liczmy bowiem, że model będzie czymś więcej niż osobówką o charakterystycznej karoserii.

Tak jak inne wersje crossover to idealny „miejski wojownik”, ale do wersji 4×4, jeżdżących po śniegu i błocie, jest mu daleko.

Bogusław Korzeniowski

Tagi: , , , , , , , , , , , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.