Test CUPRA Ateca – SEAT Ateca z domieszką Wasabi

Wasabi jest kilka razy pikantniejszy od domowego chrzanu znanego w kuchni polskiej. Nie jest to przyprawa o najwyższych wartościach ostrości, ale potrafi pokazać „diabelskie oblicze”. Podobnie jest z Cuprą Ateca…

Nazwa CUPRA jest już na rynku od dwóch dekad, gdyż to latem 1999 firma SEAT zaproponowała najmocniejszy model Leon o sportowych osiągach, który otrzymał taką nazwę. 31 stycznia 2018 SEAT ogłosił, że linia sportowych modeli CUPRA zostanie wydzielona jako odrębny producent samochodów sportowych. Zaprezentowano wówczas unikalne logo producenta, a także plany związane z rozwojem oferty modelowej. Pierwszym seryjnym samochodem producenta okazał się kompaktowy crossover Ateca oparty na bazie modelu SEATa o takiej samej nazwie. Właśnie ten pojazd mamy okazję zaprezentować….

Styl łączący użyteczność ze sportowym DNA

Już SEAT Ateca, pierwszy SUV marki SEAT, wzbudza sporo emocji. Wyrazista przednia partia modelu, lusterka zewnętrzne osadzone na panelach drzwi (detal zazwyczaj spotykany wyłącznie w samochodach sportowych), czy przetłoczenia na masce sprawiają, że „muskularna” sylwetka SEAT-a Ateca wzbudza poczucie trwałości i niezawodności. Typowy dla SEAT-a jest także mocno rzeźbiony tył, z nisko osadzonym wgłębieniem na tablicę rejestracyjną, oraz profil boczny gdzie lekko prostokątne nadkola kryją koła o wymiarze 19 cali. Dzięki temu nadwozie robi wrażenie nie tylko ze względu na dużą wszechstronność, ale także na zadziorny, bojowy styl. Długość modelu to 4376 mm, szerokość 1841mm, wysokość 1601 mm, rozstaw osi to 2631 mm, a pojemność bagażnika wynosi 485 litrów.

W przypadku prezentowanego modelu CUPRA Ateca, zastosowano dodatkowo połączenie stylu muskulatury SUV-a ze sportowym charakterem hot-hatcha. Na maskownicy o wyglądzie nawiązującym do struktury plastra miodu, pojawiło się centralnie umieszczone logo nowej marki, a w dolnej części osłony – matowy, aluminiowy napis CUPRA. Niżej ulokowano specjalnie zaprojektowany zderzak. Mocno wyrzeźbiony przód CUPRY Ateca wyposażono w charakterystyczne, pełne reflektory LED, które nie tylko oferują doskonałe oświetlenie, ale także podkreślają masywną sylwetkę samochodu. Ekspresyjną osobowość auta wzmacniają światła powitalne, które wyświetlają na ziemi nazwę i logo marki CUPRA.

Detale CUPRY Ateca wykończone są w błyszczącej czerni: relingi dachowe, lusterka boczne, ramy okienne, listwy boczne, koła, przednia maskownica, przednie i tylne dyfuzory, a także spoilery, które otaczają tylne okno. Czarne zaciski hamulcowe, sportowy tylny zderzak, miedziane logo CUPRA na bagażniku, cztery rury wydechowe na krawędzi tylnego dyfuzora i ekskluzywne 19-calowe obręcze kół wykonane techniką cięcia diamentowego z logo CUPRA podkreślają sportowy charakter i elegancję tego wyjątkowego i dynamicznego SUV-a.

Wszystko to sprawia, że CUPRA Ateca jest wyrazista i silna, a jednocześnie użyteczna i praktyczna.

Wnętrze podporządkowane kierowcy

Wnętrze doskonale uzupełnia zewnętrzny design pojazdu. Kokpit ma poziomą linię z wyraźnym akcentem na kierowcę. Elementy sterowania są zgrupowane blisko siebie, a komponenty informacyjne, takie jak wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego, pozostają wygodnie rozmieszczone blisko kierowcy. Zresztą we wnętrzu CUPRY Ateca wyraźnie widać koncentrację na jej kierowcy i komforcie, co doskonale odzwierciedla połączenie możliwości pojazdu pod względem jego osiągów z jednoczesnym zapewnieniem pełnego komfortu wszystkich pasażerów.

Bardzo wyraźnie zaakcentowano także, że nie jest to „zwykły SEAT”. Logo CUPRA pojawiło się tu na kierownicy, dywanikach podłogowych, kluczyku i dotykowym ekranie powitalnym systemu multimedialnego. Także progi drzwi ozdobiono podświetlanym napisem z nazwą marki. W aucie tym w standardzie są sportowe fotele tapicerowane Alcantarą® w kolorze czarnym z miedzianymi szwami, z efektem nawiązującym do włókna węglowego, a takie same szwy można także znaleźć na sportowej skórzanej kierownicy i gałce dźwigni zmiany biegów (w testowym modelu była opcjonalna skórzana tapicerka sportowych foteli i charakterystyczne szwy były tylko na kierownicy i dźwigni zmiany biegów). Pedały gazu i hamulca wykończone są aluminium.

Jednakże wnętrze to również komfort i nowoczesność.

Standardowe wyposażenie modelu opiera się na trzech podstawowych wartościach: technologii, designie i bezpieczeństwie. Właśnie dlatego systemy takie jak otwieranie i uruchamianie pojazdu bez użycia kluczyka, bezprzewodowa ładowarka, wzmacniacz sygnału GSM, zestaw kamer z widokiem 360º, 8-calowy ekran dotykowy systemu nawigacji, cyfrowy kokpit i asystent parkowania są dostępne w standardzie.

To cyfrowe oprzyrządowanie kokpitu o wysokiej rozdzielczości oferuje nie tylko wyższy poziom funkcjonalności, ale i ułatwia kierowcy zobaczenie wszystkich istotnych informacji. Dostępne są więc dane wyświetlane w różny sposób – zarówno klasyczne zegary analogowe (prędkościomierz i obrotomierz), zegary cyfrowe oraz mapa nawigacji i informacje o trasie przejazdu.

Przejście między dostępnymi informacjami na wyświetlaczu TFT o rozdzielczości 1280×480 pikseli jest płynne, w czym zasługa częstotliwości odświeżania 75 Hz. Ekskluzywny, sportowy wyświetlacz cyfrowego kokpitu został specjalnie opracowany dla CUPRY Ateca, aby zapewnić większą przejrzystość. Cyfrowy kokpit uzupełnia 8-calowy ekran dotykowy.

Jednakże CUPRA to przede wszystkim moc, technika i osiągi…

Aby sprostać wymaganiom stawianym modelom CUPRA, nie ma możliwości na kompromis i wszystko musi być na najwyższym poziomie. Stąd też zastosowano jednostkę napędową o pojemności 1984 ccm z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem, wytwarzającą moc 300 KM w zakresie 5300-6500 obr./min. Dodatkowo wysoki moment obrotowy na poziomie 400 Nm, dostępny jest w szerokim zakresie 2000-5200 obr./min. Wszystko to sprawia, że CUPRA Ateca z łatwością osiąga maksymalną prędkość 247 km/h, a połączenie niskiej masy (zaledwie 1540 kg bez kierowcy) i wysokiej mocy silnika to gwarancja wspaniałych osiągów – CUPRA Ateca do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 5,2 sekundy.

Przyspieszenie auta wspiera nowa siedmiobiegowa przekładnia DSG, zaprojektowana, aby wzmacniać sportowe wrażenia dzięki szybszej, płynniejszej i bardziej precyzyjnej zmianie biegów. CUPRA Ateca została również zaopatrzona w funkcję launch control, która już przy ruszaniu z miejsca pozwala wydobyć cały potencjał z silnika i napędu 4×4. Dzięki licznym czujnikom w czasie rzeczywistym analizuje on warunki drogowe, w tym prędkość samochodu, prędkość obrotową każdego koła, położenie kierownicy, sposób jazdy, a nawet aktualne ustawienie samochodu, aby w optymalny sposób dostarczyć moment obrotowy do każdego z kół. Zastosowany w modelu nowatorski układ 4Drive został zaprojektowany tak, aby poprawić właściwości jezdne CUPRY Ateca bez względu na warunki na drodze. Zoptymalizowano go też w celu wspierania wszystkich dostępnych trybów jazdy − Comfort, Sport, Individual, Snow, Off-Road i oczywiście CUPRA.

W drogę, czyli rajdowiec w cywilu

Odbieram kluczyki od testowego modelu i… pierwszy niesmak. Kluczyk nie jest bowiem „efektownym pudełeczkiem” bez elementu metalowego (faktycznie metalowy trzpień jest zawsze w takim kluczyku, aby otworzyć drzwi na wypadek zaniku napięcia w centralnym zamku), ale klasycznym kluczykiem grupy VW z metalowym sztyftem otwieranym po naciśnięciu kluczyka. Na szczęście zamki otwierają się po dotknięciu klamki, a silnik uruchamiamy po dotknięciu przycisku.

Zasiadam zatem we wnętrzu i… drugi niesmak. Ekran na centralnej części deski rozdzielczej to element z czasów kluczyka ze sztyftem. Nie jest to efektowny wyświetlacz jak w przypadku nowy Volkswagenów.

Paruję zatem telefon, ustawiam fotel, kierownicę i lusterka (wszystko banalne i ergonomiczne jak w modelach VW), dodaję gaz i ruszam z Warszawy do Krakowa.

Wprawdzie mam świadomość, że silnik ma 300 KM, ale… jedzie jako normalny samochód. Nie ma problemów ze zrywaniem przyczepności, gwałtownym wciskaniem w fotel itp. itd. To ja byłem osobą, która dyktowała jak samochód będzie jechał. W efekcie przejazd odcinka 500 km (trasa Warszawa-Kraków i ruch uliczny) zaowocowała zużyciem paliwa ok 9 l/100 km.

CUPRĘ Ateca wyposażono bowiem w technologie mające na celu poprawę wydajności podczas codziennego użytkowania. Siedmiobiegowa skrzynia przekładnia została zaprojektowana tak, aby łączyć doskonałe osiągi z niskim zapotrzebowaniem na paliwo,a silnik TSI o pojemności 2-litrów współpracuje z nowo zaprojektowanym filtrem cząstek stałych, który pozwala spełnić wymagania najnowszych przepisów w zakresie emisji spalin. Zmiany te oznaczają, że pod względem emisji dwutlenku węgla CUPRA Ateca mieści się poniżej 200 g/km (ważne w krajach cywilizowanych), przy zużyciu paliwa w zakresie 7,4-8,9 l/100 km w cyklu WLTP (ważne w Polsce).

CUPRA Ateca korzysta z niezależnego, przedniego zawieszenia typu McPherson i tylnego wielowahaczowego. Do tego jest wyposażona w adaptacyjny układ amortyzatorów, które umożliwiają dostosowanie konfiguracji do potrzeb kierowcy, jednocześnie wspierając wysoką wydajność CUPRY Ateca na drodze.Gdy wybierzemy, pokrętłem na konsoli środkowej, Comfort wtedy amortyzatory pozwolą na lepszą amortyzację,układ kierowniczy działa miękko i komfortowo. Ale po wybraniu ustawienia pokrętłem ustawienia CUPRA…

  • kierowcy usłyszą natychmiastową reakcję silnika w postaci wyrafinowanego, naturalnego dźwięku wydobywającego się z rur wydechowych pojazdu.
  • Drugą zauważalną od razu zmianą jest zwiększenie sztywności zawieszenia. Auto zawdzięcza to adaptacyjnej regulacji DCC (wybór każdego z pozostałych trybów jazdy również powoduje dostrzegalną dla użytkownika zmianę charakteru CUPRA Ateca).
  • Trzecią różnicą są zaś osiągi. W tym zestawieniu to już nie jest delikatny SUV, ale zadziorny sportowy samochód. Znakomite osiągi i zwinność, model zawdzięcza adaptacyjnemu zawieszeniu DCC, wspaniałemu silnikowi o mocy 300 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm, połączonemu z 7-biegową skrzynią biegów DSG i napędem 4Drive.

Takie połączenie daje nieprawdopodobne efekty, a niskie położenie środka ciężkości pozwala na przyczepność na zakrętach znacznie lepszą niż ta jaką oferuje klasyczny SEAT Ateca (w testowym modelu były koła 245/40R19).

Dodatkowo na centralnym monitorze możemy ustawić nie tylko najważniejsze dla kierowcy rajdowego dane jak temperatura chłodzenia i oleju oraz przeciążenia, ale także stoper badający nasze osiągnięcia.

Oczywiście o ile rozpędzenie samochodu do 100 km/h w czasie 5,2 sek jest możliwe, to zatrzymanie także musi być pewniejsze niż w klasycznym Suv-ie. Stąd też zastosowano sportowe tarcze hamulcowe Brembo, które są w stanie tak wyhamować pojazd, że…. jadący za nami z pewnością wejdzie nam w tył. W efekcie ekstremalne przyspieszenie i hamowania są możliwe jedynie przy uwzględnieniu innych uczestników ruchu.

Dla kogo?

Podobny dylemat miałem podczas testu JEEPa Grand Cherokee SRT (test CZYTAJ). Z pewnością nie jest to model dla mnie, gdyż w samochodach SUV cenią komfort i użyteczność, a nie sportowe osiągi. Jeżeli jednak ktoś chce połączyć te cechy to model jest fajną ofertą. Aha. Musi jeszcze posiadać ponad 230 000 zł

Bogusław Korzeniowski

Tagi: , , , , , , , , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.