Test Citroen C3 1.2 PureTech Feel

Citroen C3 debiutował na rynku 15 lat temu. Dwie pierwsze generacje modelu znalazły ponad 3,5 miliona nabywców na całym świecie. W ubiegłym roku do salonów trafiła trzecia odsłona francuskiego modelu, która w ciągu pierwszych sześciu miesięcy przekonała do siebie ponad 100 000 klientów. C3 to bardzo ważny model dla marki sygnowanej szewronem, stanowi on prawie 20% całkowitej sprzedaży Citroena w Europie, a w Polsce jest obecnie najpopularniejszym modelem w gamie producenta.

1_Citroen_C3 2_Citroen_C3 3_Citroen_C3
4_Citroen_C3 5_Citroen_C3 6_Citroen_C3
7_Citroen_C3 8_Citroen_C3 9_Citroen_C3

Wygląd zewnętrzny

Design zewnętrzny miejskiego Citroena zdecydowanie wyróżnia się na tle konkurentów w segmencie. Odważny i niebanalny wygląd jest kontynuacją trendu stylistycznego zapoczątkowanego przez modele C4 Picasso i C4 Cactus. Znajdziemy więc tutaj nietypowy układ świateł przednich oraz designerskie, osłony drzwi – Airbump. Najwyżej na styku maski i zderzaka osadzone zostały wąskie LED-owe światła dzienne, poniżej znalazły się światła mijania i drogowe, a na samym dole reflektory przeciwmgielne. Niebanalny pomysł, który wygląda dobrze zarówno w rodzinnym minivanie – C4 Picasso, kompaktowym Cactusie i miejskim C3. Z kolei opcjonalne (1240 zł) Airbumpy nie tylko wyglądają rewelacyjnie, ale również chronią drzwi przed uszkodzeniami o które nie trudno podczas miejskiej eksploatacji. W profilu zwracają uwagę czarne osłony nadkoli, listwy chroniące progi oraz dolne nakładki zderzaków, które mogą kojarzyć się z segmentem crossoverów. Tył zwieńczony został niewielkim spoilerem oraz owalnymi reflektorami. Dodatkowym atutem Citroena jest możliwość personalizacji wyglądu zewnętrznego. Do wyboru mamy dziewięć kolorów lakieru, które możemy połączyć z jednym z trzech kolorów dachu. Barwa dachu definiuje kolor obramowań świateł przeciwmgielnych, obudowy lusterek i elementu graficznego na Airbumpach.

10_Citroen_C3 11_Citroen_C3 12_Citroen_C3
13_Citroen_C3 14_Citroen_C3 15_Citroen_C3
16_Citroen_C3 17_Citroen_C3 18_Citroen_C3
19_Citroen_C3 20_Citroen_C3 21_Citroen_C3

Wnętrze pojazdu

W kabinie dominuje stylowy minimalizm. W dużej mierze to zasługa trzech dostępnych opcjonalnie pakietów wykończenia wnętrza: Metropolitan Grey (1500 zł), Urban Red (1500 zł) i Hype Colorado (2300 zł), które określają wygląd deski rozdzielczej, kierownicy, rodzaj tapicerki czy wykończenie boczków drzwi. Trafnie dobrana kolorystyka wnętrza i ciekawe detale takie jak uchwyty na drzwiach inspirowane torbami podróżnymi, niebanalne kratki nawiewu powietrza czy przetłoczenia na drzwiach sprawiają, że całość prezentuje się bardzo dobrze i tworzy spójne, ciekawe wnętrze.

Główne miejsce na konsoli centralnej zajmuje 7-calowy ekran na którym wyświetlane są informacje m.in. z systemu audio, sparowanego telefonu, nawigacji, komputera pokładowego oraz klimatyzacji. Sterowanie klimatyzacją byłoby prostsze i bardziej intuicyjne gdyby zastosowano tradycyjne pokrętła. Z drugiej jednak strony takie rozwiązanie pozwoliło ograniczyć do minimum ilość przycisków na konsoli centralnej. Pod ekranem znalazło się tylko pokrętło regulacji głośności, przyciski ogrzewania szyby przedniej i tylnej, świateł awaryjnych oraz centralnego zamka. W C3 inaczej niż w C4 Picasso i Cactusie zrezygnowano z cyfrowych zegarów i powrócono do analogowych wskaźników prędkości, obrotów, poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Ta zmiana wpłynęła korzystnie, na czytelność tych informacji i wygląd samej deski rozdzielczej.

Ciekawym rozwiązaniem o którym warto wspomnieć jest również sygnowana przez Citroena kamera ConnectedCAM. Wideorejestrator kosztujący 2500 zł posiada kąt widzenia 120 stopni i pamięć wewnętrzną 16 GB. W dobie rosnącej popularności kamer samochodowych może być to opcja, która spotka się z zainteresowaniem klientów. Jej dodatkowym atutem jest również to, że jest estetycznie wbudowana w obudowę lusterka, nie ogranicza widoczności kierowcy i nie wymaga podłączenia dodatkowego kabla zasilania.

W kabinie C3 mogą wygodnie podróżować 4 dorosłe osoby. Fotele są obszerne, ale zdecydowanie brakuje im wyprofilowania. Sprawdzają się podczas spokojnej, miejskiej eksploatacji ale już np. na szybciej pokonywanych zakrętach daje o sobie znać brak jakiegokolwiek podparcia bocznego.

Za asymetrycznie dzielonym oparciem tylnej kanapy wygospodarowano bagażnik o pojemności 300 litrów. Po złożeniu oparć kubatura przestrzeni bagażowej wzrasta ponad trzykrotnie do 922 litrów. Transport mniejszych rzeczy ułatwią nam obszerne schowki w drzwiach, na konsoli centralnej lub przepastny schowek przed fotelem pasażera.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską miejskiego hatchbacka pracuje trzycylindrowy silnik o mocy 110 KM i momencie obrotowym 205 Nm. Wartości te pozwalają na rozpędzenie ważącego 1125 kg pojazdu do 100km/h w czasie 10,4 sekundy i osiągniecie prędkości maksymalnej 188km/h. Osiągi te są wystarczające do sprawnego poruszania się, jednak dźwięk silnika nie jest zbyt przyjemny, a podczas jazdy na autostradzie brakuje 6 biegu, który ograniczyłby hałas w kabinie i zmniejszył zużycie paliwa. Minusem jest również bardzo duży skok dźwigni zmiany biegów. W codziennej eksploatacji Citroen potrzebuje ok. 7 litrów paliwa na każde 100 km w mieście i ok. 5,5 litra w trasie. Zawieszenie zostało zestrojone z naciskiem na maksymalny komfort i dobrze wybiera wszelkie niedoskonałości nawierzchni.

22_Citroen_C3 23_Citroen_C3 24_Citroen_C3
25_Citroen_C3 26_Citroen_C3 27_Citroen_C3
28_Citroen_C3 29_Citroen_C3 30_Citroen_C3

Podsumowanie

Ceny Citroena zaczynają się już od 39 900 zł. W ofercie znajdziemy trzy silniki benzynowe o mocach 68 KM, 82 KM i 110 KM oraz dwa diesle generujące 75 lub 100 KM. Standardowo jednostki napędowe współpracują z 5-stopniową manualną skrzynią biegów, którą w najmocniejszej wersji silnika benzynowego za dopłatą 5600 zł możemy zamienić na 6-stopniowy automat. Do wyboru są trzy warianty wyposażenia: Live, Feel i Shine. W podstawowej wersji na liście wyposażenia standardowego znajdziemy m.in.: szyby przednie regulowane elektrycznie, 6 poduszek powietrznych, fotel kierowcy z regulacją wysokości, czy tempomat. Optymalnym wyborem wydaje się więc kolejny poziom wyposażenia Feel w którym dodatkowo znajdziemy spodziewane w tym segmencie pojazdów: klimatyzację, radio z bluetooth, sterowane elektrycznie lusterka czy światła dzienne LED.

Dane techniczne:

Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1199 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 81 (110) przy 5500
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 205 przy 1500

Pojemność zbiornika paliwa: 45 litrów

Wymiary
– Długość (mm) – 3996
– Wysokość (mm) – 1474
– Szerokość (mm) –1749
– Szerokość lusterkami (mm) – 2007
– Rozstaw osi (mm) – 2540

Napęd
– na koła przednie

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 195/65
– Standardowe obręcze kół – 15” (stalowe)

Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1125
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1600

Pojemność bagażnika: 300 l

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja wyposażenia Feel. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS REF AFU
• AFIL sygnał dźwiękowy + alert na desce rozdzielczej / Rozpoznawanie znaków prędkości + zatwierdzanie w tempomacie
• Airbag czołowy kierowcy
• Airbag czołowy pasażera odłączany
• Airbagi boczne z przodu + Airbagi kurtynowe z przodu i z tyłu
• Alarm niezamierzonego przekroczenia linii
• Asystent ruszania na wzniesieniach
• Automatycznie włączanie świateł awaryjnych przy nagłym hamowaniu
• Coffee brake Alert
• Dźwignia hamulca postojowego pokryta tworzywem z chromowanym przyciskiem
• Dźwignia zmiany biegów z tworzywa, mieszek ze skaju
• ESP bez możliwości odłączania
• Fotel kierowcy regulowany na wysokość
• Gniazdo 12V
• Kanapa tylna dzielona 2/3 – 1/3
• Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach
• Kierownica z dekorami Chrome satin i sterowaniem radia
• Klamki drzwi lakierowane w kolorze nadwozia
• Klimatyzacja manualna
• Koła stalowe 15” + kołpaki ARROW – 195/65 R15 T
• Komputer pokładowy
• Kontrola ciśnienia w ogumieniu
• Kontrolka zapięcia pasów
• Lampy tylne 3D
• Listwy chromowane z przodu, kontur świateł dziennych
• Lokalizacja samochodu – włączanie świateł mijania (trzeci przycisk na pilocie)
• Lusterka boczne sterowane elektrycznie
• Mocowania ISOFIX z przodu
• Obicia drzwi przednich z tworzywa
• Oświetlenie wnętrza z przodu LED, progresywne
• Schowek pod ekranem 7”
• Szyby barwione
• Szyby przednie sterowane elektrycznie
• Światła dzienne DRL LED
• Tempomat z ogranicznikiem prędkości
• Wskaźnik temperatury zewnętrzne
• Wspomaganie kierownicy
• Zabezpieczenie mechaniczne przed otwarciem drzwi tylnych przez dzieci
• Zderzaki w kolorze nadwozia
• Zestaw naprawczy

Wyposażenie dodatkowe:

• Citroën Connect NAVi 3D na ekranie dotykowym 7’’ z funkcją Mirror Screen, nawigacja typu NAC z 6 głośnikami, Mirror Screen, bluetooth, USb i mini-Jack
• ConnectedCAM Citroën™
• Czujniki parkowania z tyłu
• Lakier Almond Green
• Pakiet Widoczność (Automatyczne włączanie wycieraczek, Automatyczne włączanie świateł mijania (czujnik zmierzchowy), Oświetlenie towarzyszące „follow home”, Reflektory przeciwmgłowe, Lusterka zewnętrzne ogrzewane, Lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne
• Reflektory przeciwmgielne
• Siedzenia przednie podgrzewane
• Szyby rz.II i tylna dodatkowo przyciemniane
• Tapicerka Metropolitan Grey (Pokrycia foteli materiałowe „collection” z kieszeniami w oparciach, Panele drzwi z pokryciem tekstylnym z uchwytami typu „walizkowego”, Dekory chromowane: deska rozdzielcza, nawiewy, dźwignia zmiany biegów, Kierownica, pokryta skórą dekory Noir brillant i chrome satin, Dekory nawiewów powietrza, Szyby tylne sterowane elektrycznie

 

 

VN:F [1.9.20_1166]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Tagi: , , , , , ,

Komentarze są wyłączone.