Test Chevrolet Cruze Kombi 1.7 TD LT+

Założona przez szwajcara Luisa Chevroleta i amerykańskiego przedsiębiorcę Billy’ego Duranta jest jedną z najbardziej znanych na świecie. Producent amerykańskich samochodów może poszczycić się wieloma osiągnięciami nie tylko handlowymi czy z dziedziny wdrażania nowych technologii, ale również znaczącymi sukcesami w sportach motorowych. W kategorii kierowców i konstruktorów, w latach 2010, 2011 i 2012 w zawodach WTCC (World Touring Car Championships) model Cruze poszczycić się może zdobytymi tytułami mistrza świata.
Model Cruz to na dzień dzisiejszy najlepiej sprzedający się pojazd ze stajni amerykańskiej marki. Produkowany od 2008 roku początkowo w odmianie sedan i hatchback. W marcu zeszłego roku na targach motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowana została odmiana w wersji kombi (SW). Jednocześnie wszystkie warianty pojazdu zostały nieco zmodernizowane. Facelifting objął między innymi zderzak przedni oraz kratę wlotu powietrza. Wszystkie odmiany modelu produkowanego przez koncern General Motors zbudowane zostały w oparciu o wspólną płytę podłogową o nazwie Delta II. Produkowany w południowo-koreańskiej fabryce w Bupyong, Cruze zaliczany jest do grona aut kompaktowych klasy niższej średniej (segment C). Napędzany może być jedną z trzech benzynowych jednostek napędowych (1.4, 1.6, 1.8) lub jednym z dwóch silników diesla (1.7, 2.0). Obecnie w sprzedaży znajduje się aż pięć wersji wyposażeniowych: LS, LS+, LT, LT+ oraz LTZ. Ilość wersji kompletacji wyposażenia oraz bogata gama silników powoduje, że oferta sprzedaży nowego Cruze’a jest bardzo zróżnicowana. Najtańsza odmiana o nadwoziu typu kombi skalkulowana została na kwotę 52 990 złotych. Jest to pojazd w wersji LS napędzany silnikiem benzynowym 1.6 o mocy 124KM.

Wygląd zewnętrzny

Nikogo nie dziwi fakt, że sylwetka Chevroleta Cruze przypomina nieco Opla Astrę, w końcu są to pojazdy produkowane w tym samym koncernie GM. Stylizacja nawiązuje do nowego nurtu designerskiego marki. Sportowa linia nadwozia, pochylona pod dużym kątem szyba czołowa to cechy podkreślające charakter auta. Wraz z wprowadzeniem wersji kombi uległ zmianie wygląd przedniej części samochodu. Ostre krawędzie pokrywy silnika, reflektory przednie o agresywnych kształtach oraz zmieniona, podzielona na dwie części krata wlotu powietrza dodają nadwoziu temperamentu. Wersja kombi za sprawą zwężających się przy słupkach tylnych okien bocznych oraz mocno pochylonej szybie pokrywy komory bagażnika zachowała, podobne do sedana, dynamiczne proporcje. Sportowy tylny spoiler z wbudowanym światłem stop, relingi dachowe wykończone chromem, lusterka zewnętrzne w obudowie chromowej, aluminiowe tarcze kół oraz ostro zarysowane linie bryły sprawiają, że sylwetka Cruze’a jest efektowna i intrygująca. Dynamiczny i zarazem elegancki design bryły nadwozia podkreślają różnego rodzaju wstawki pokryte chromem a duże, mocno zaakcentowane logo amerykańskiego producenta pozwala nawet z dużej odległości zidentyfikować auto. Cruze to auto z bardzo zgrabną sylwetką, która niekiedy może przypominać pojazdy typu coupe, mimo że jest to typowe rodzinne kombi.

Wnętrze samochodu

W środku znajdziemy przestronne wnętrze dobrze znane z sedana i wersji hatchback. Przednia część kabiny imponuje ilością miejsca zarówno nad głowami jak i na nogi. Przednie fotele niczym specjalnym się nie wyróżniają, ale są szerokie, miękkie i stosunkowo wygodne a sposób ich regulacji pozwala na idealne wręcz dopasowanie do sylwetki osoby, która na nim zasiada. Tylna kanapa wbrew obawom daje możliwość podróżowania trzem osobom. Kompaktowe kombi Chevroleta oferuje na niej więcej przestrzeni jak inne auta tej klasy. Kokpit Cruze’a inspirowany modelem Corvette sprawia wrażenie, że auto może dać nam znacznie więcej niż typowe pojazdy rodzinne. Wielofunkcyjna pokryta skórą kierownica została wzbogacona o wykończenie w postaci sporych rozmiarów elementu w kolorze aluminium, który współgra z konsolą centralną, w której większość elementów wykonana została w tym kolorze. Takie wykończenie znacznie ożywia ciemne wnętrze. W środkowej części deski rozdzielczej góruje sporych rozmiarów kolorowy i dotykowy wyświetlacz systemu MyLink, który jest nowością w ofercie Chevroleta. Ten nowy element wyposażenia przekazuje na ekran obraz z kamery cofania, ale przede wszystkim obsługuje system audio i bluetooth, pozwala słuchać ulubionej muzyki, przeglądać zdjęcia a nawet oglądać filmy video. Kabinę zaprojektowano przywiązując znaczna wagę do ergonomii. Ilość przycisków i pokręteł sterujących urządzeniami została bardzo mocno ograniczona, co sprzyja łatwości obsługi. Wykończenie deski rozdzielczej wstawkami z materiału tapicerki oraz elementami chromowanymi takimi chociażby jak obwódki nawiewów klimatyzacji dodają wnętrzu elegancji. Niestety znajdziemy tam wiele detali wykonanych z twardego tworzywa sztucznego, co nie przysparza autu splendoru. Cruze to oferta raczej skierowana do mniej wymagających i bardziej konserwatywnych klientów, którzy nie przywiązują znacznej uwagi do zbytniego rozmachu. Amerykańskie kombi śmiało można nazwać rodzinnym i praktycznym autem. Funkcjonalność potwierdza znaczna ilość różnego rodzaju praktycznych schowków tak niezbędnych podczas rodzinnych wyjazdów za miasto. Niski próg załadunkowy, szeroki otwór oraz prawie płaska podłoga, jaką uzyskamy po złożeniu oparć siedzeń tylnych to zalety przestrzeni bagażowej testowanego samochodu. Jest ona jednak nieco ograniczona nadkolami wnikającymi do środka. Jak na auto kompaktowe objętość bagażnika może imponować. 500 litrów jego pojemności, jaką dysponujemy do linii okien to całkiem niezły wynik w tej klasie pojazdów; pozwoli bez problemu zapakować bagaże na wakacyjny wyjazd. Jednak to nie wszystko co oferuje przestrzeń ładunkowa. Dodatkowo dzięki asymetrycznie składanym siedzeniom tylnym możemy ją dostosować do potrzeb chwili. Maksymalna objętość bagażnika jaką oferuje Cruze to aż 1478 litrów. Ciekawie opracowane, uporządkowane a zarazem wyrafinowane wnętrze to atuty, ktore przemawiają za rodzinnym kombi marki Chevrolet.

Silnik i właściwości jezdne

Wraz z wprowadzeniem na rynek wersji kombi gama jednostek napędowych wzbogaciła się o dwa nowe silniki znane z modeli marki Opel: benzynowy 1.4 EcoTec 140Km oraz diesel 1.7 TD 130KM. Pod maską testowanego auta była turbodoładowana jednostka wysokoprężna o pojemności skokowej 1686 ccm, która charakteryzuje się maksymalnym momentem obrotowym 300 Nm osiąganym już przy 2000 obr/min. Silnik nie zachwyca sportowym przyśpieszeniem, pozwala jednak auto ważące prawie 1500 kg rozpędzić do 100km/h w czasie 10,2 sekundy. Parametry jednostki dają możliwość poruszania się wystarczająco dynamicznie i zarazem oszczędnie. Do kabiny niekiedy przedostają się odgłosy jego pracy w postaci charakterystycznego dla silników diesla pomruku. Model standardowo wyposażony został w system Start/Stop, który ma za zadanie obniżyć poziom emisji szkodliwych substancji do otoczenia oraz ograniczyć zużycie paliwa. Zaletą silnika jest bez wątpienia jego zapotrzebowanie na olej napędowy, podczas ekonomicznej jazdy w warunkach miejskich potrafi spalić poniżej 6 litrów na 100km. Napęd przekazywany jest na koła przednie za pośrednictwem stosunkowo elastycznej i precyzyjnie działającej 6 biegowej przekładni manualnej. Zawieszenie kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z wahaczami wleczonymi z tyłu zostało przez producenta zestrojone nieco sztywniej niż w wersjach sedan i hatchback, lecz nadal jest dość miękkie. W pojeździe zastosowano bardzo precyzyjny elektrycznie sterowany układ kierowniczy oraz Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), które wraz ze wspomnianym zawieszeniem powodują, że auto prowadzi się bardzo pewnie.

Podsumowanie

Komfort, dobre wyposażenie i obszerne wnętrze to atuty kompaktowego kombi Chevroleta. Cruz na pewno sprawdzi się w roli samochodu rodzinnego. Prowadząc go mamy wrażenie poruszania się autem bezpiecznym, które na drodze zachowuje się precyzyjnie i bardzo stabilnie. Za modelem przemawiają również bardzo oszczędne i w miarę dynamiczne silniki. Trzeba zwrócić uwagę, że nowy Cruze w walce z dużą konkurencją nie stoi na straconej pozycji. Należy pamiętać, że bazuje na sprawdzonych rozwiązaniach i technologiach znanych z cenionego na rynku Opla Astry czwartej generacji. Bardzo atrakcyjnie przedstawia się oferta Chevroleta, jego ceny mogą być niekiedy niższe nawet o kilka, jak nie o kilkanaście tysięcy złotych w porównaniu z niemiecką czy japońską konkurencją. Za zakupem nowego Cruze’a kombi przemawiają nie tylko korzystne ceny, ale również dobre warunki gwarancyjne oraz odpowiedni i satysfakcjonujący zakres kompletacji wyposażenia.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)
– Pojemność skokowa – 1686 ccm
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 96 (130) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 300 w zakresie 2000 – 2500
– Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
– Prędkość maksymalna (km/h) – 200
– Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 10,2

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 5,5
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,9
– Cykl mieszany (l/100 km) – 4,5
– Emisja CO2 (g/km) – 117

Pojemność zbiornika paliwa
– 60 litrów

Wymiary
– Długość (mm) – 4514
– Szerokość (mm) – 1797
– Wysokość (mm) – 1477
– Rozstaw osi (mm) – 2685
– Prześwit (mm) – 145

Napęd
– Przedni

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
– średnica zawracania (m) – 10,9

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 205/55 R16
– Standardowe obręcze kół („) – 16

Masa
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1429
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1941
– Uciąg holowniczy (kg) – 1200

Pojemność bagażnika
– Standardowa (litry) – 500
– Maksymalna (litry) – 1478

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia LT+. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

– ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
– Autoalarm
– Czujnik jakości powietrza
– Czujnik parkowania – tył
– Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
– Fotel kierowcy regulowany w 6 kierunkach
– Fotel pasażera regulowany w 6 kierunkach
– Głośniki 6 szt.
– Gniazdo 12V w bagażniku
– Immobilizer
– Kamera cofania
– Kierownica pokryta skórą
– Klimatyzacja automatyczna
– Kolumna kierownicy regulowana
– Komputer pokładowy
– Kurtyny powietrzne boczne
– Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
– Lusterka zewnętrzne składane
– Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
– Mocowanie fotelik dziecięcego ISOFIX
– Pakiet dla palących
– Pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości mocowania
– Podłokietnik centralny przedni
– Poduszka powietrzna kierowcy
– Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
– Poduszki powietrzne boczne
– Siatka mocująca bagaż
– Siedzenia tylne dzielone asymetrycznie
– Sterowanie radiem w kierownicy
– System Bluetooth
– System kontroli trakcji TCS
– System MyLink
– System odłączania pedałów podczas kolizji
– System stabilizacji toru jazdy ESC
– System Start/Stop
– System wspomagania nagłego hamowania BAS
– Szyby przednie regulowane elektrycznie
– Szyby tylne regulowane elektrycznie
– Światła p/mgielne przednie
– Tarcze kół aluminiowe 16″
– Tempomat
– Wycieraczka i spryskiwacz tylnej szyby
– Zabezpieczenie drzwi przed otwarciem od wewnątrz
– Zamek centralny zdalnie sterowany
– Zestaw naprawy opon
– Złącze „AUX”
– Złącze „USB”

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji LT+ posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci lakieru metalizowanego.

Test przeprowadzony w dniach 16 – 23 kwietnia 2013r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Tagi: , , , , , ,

Autor: Mototarget.pl

Komentarze są wyłączone.