Test 2019 ŠKODA Karoq 4×4 – nawet dla mnie jest OK

Podczas testów samochodów SUV zawsze mam ten sam problem… czy jest napęd na obie osie. Wprawdzie dla wielu osób jest to element zbędny, gdyż nigdy nie wykorzystają napędu 4×4, ale ja -jako mieszkaniec terenów podgórskich- doceniam to rozwiązanie. Tak więc podczas dotychczasowyuch testów Skody Karoq, zawsze narzekałem na ten brak. Dziaj prezentuję ideał…

Na początek muszę wytłumaczyć się dlaczego napęd 4×4 jest dla mnie taki ważny. Otóż wyjazd spod domu na drogę asfaltową mam “dojazdówką” o długości 50 metrów, nachyloną ok 10 procent. Aby dostać się na ten stromy odcinek zmuszony jestem wjechać spod domu pod kątem 90 stopni, a to zawsze uruchomi działanie mechanizmu równicowego. W efekcie zawsze nastąpi uślizg koła i tylko warunki pogodowe (śnieg lub sucho) oraz rodzaj samochodu gwarantują swobodny wyjazd. Co dziwne, w przypadku złych warunków to nie powyższone SUV-y i Crossovery z napędem na przednią oś wyjeżdżają spokojnie, ale modele segmentu B jak Polo, Clio, Swift, czy Corsa. Oczywiście gdy model ma napęd na cztery koła problem znika. Zapewne problem ten nie jest odczuwalny dla większosci użytkowników, ale… w pewnych rejonach naszego kraju napęd na obie osie ma swoje niepodważalne atuty.

ŠKODA Karoq byla już prezentwoana na naszych łamach w maju i w okresie wakacyjnym. Za każdym razem podkreślaliśmy jej uniwersalizm, poręczność i wygodę użytkowania. Aby nie powtarzać się, a jedyne skupić na ważnych kwestiach przypomnę tylko po krótce:

Stylistyka ŠKODY ideał dla SUVa

Aktualna stylistyka ŠKODY , bazująca na ostrych liniach i kubistycznych formach, doskonale wpisuje się w model SUV.

Imponujący trójwymiarowy przód pojazdu symbolizuje w zarysie ochronę i siłę. Przód pojazdu wyróżnia się w szczególności geometrycznie zaprojektowanymi reflektorami o precyzyjnych konturach. Wąska listwa oświetleniowa, która przebiega wzdłuż dolnej krawędzi głównych reflektorów, zapewnia jednolite oświetlenie; zintegrowane są w niej również światła dzienne. Światła przeciwmgielne, które są wyposażone w technologię Full LED oraz funkcję doświetlania zakrętów, znajdują się pod głównymi reflektorami. Atrapa chłodnicy, obramowana chromowaną listwą, ma kształt trapezu, który jest charakterystyczny dla marki ŠKODA. Duże logo ŠKODA jest dumnie wyeksponowane na końcu charakterystycznej maski.

Długi rozstaw osi jest łatwo widoczny z boku i wskazuje na przestronność wnętrza. Widok boczny wyróżnia się krótkimi zwisami z przodu i z tyłu, skośną linią dachu, która jest wizualnie rozszerzona poprzez kontur w filarze D, oraz stożkowy tył.

Niezwykle precyzyjna linia biegnie od reflektorów do tyłu pojazdu; nadaje opływowy kształt bryle pojazdu oraz tworzy jego strukturę. Lekko kanciaste nadkola są obramowane szerokimi listwami – jest to typowy element stylistyki w SUV-ach marki ŠKODA – oraz sprawiają, że ŠKODA KAROQ wywiera jeszcze silniejsze wrażenie.

Poziome linie podkreślają szerokość bryły pojazdu w jego tylnej części. Płaskie, pochylone światła tylne są podzielone na dwie sekcje: sekcja zewnętrzna znajduje się w obramowaniu panelu bocznego, natomiast sekcja wewnętrzna jest zintegrowana w tylnej klapie. Reflektory są umieszczone poniżej tylnych czujników na zewnętrznych krawędziach tylnego zderzaka. Światła znajdujące się z tyłu pojazdu obejmują światła tylne, światła stop oraz podświetlenie tablicy rejestracyjnej w technologii LED. Światła tylne układają się w typowy dla marki ŠKODA kształt litery C.

Wnętrze – cyfrowa tablica przyrządów

To tyle przypomnienia o sylwetce modelu. To co w tesowym modelu było odmienne od wcześniejszych wersji, króre miliśmy okazję prezentować, to cyfrowa tablica przyrządów, po raz pierwszy dostępna w samochodach ŠKODA.

Można zaprogramować cztery układy wyświetlacza.

  1. Układ klasyczny przedstawia zarówno obrotomierz, jak i prędkościomierz jako okrągłe przyrządy z prawej i lewej strony wyświetlacza. Obszar znajdujący się między tymi przyrządami można konfigurować indywidualnie – na przykład można wyświetlić obecnie nadawany program rozrywkowy albo mapę z funkcją powiększania.
  2. Układ rozszerzony przedstawia główny wyświetlacz, który pokrywa całą szerokość tablicy – na przykład można wyświetlić obecnie nadawany program rozrywkowy albo mapę. Na górze i na dole nadal można umieścić niewielkie wskaźniki cyfrowe, takie jak: aktualna prędkość, zalecany bieg, system rozpoznawania znaków drogowych, odległość pozostała do pokonania, odległość do następnego skrzyżowania na zaplanowanej trasie lub już przebyty dystans.
  3. Układ nowoczesny przedstawia duży wyświetlacz na środku, gdzie można umieścić na przykład mapę. Z lewej i prawej strony mapy oraz nad mapą można ustawić wyświetlanie dodatkowych informacji. Mogą one obejmować aktualną prędkość, ekran nawigacyjny z piktogramami, wskazanie biegu, system rozpoznawania znaków drogowych (np. ograniczeń prędkości, zakazów wyprzedzania) lub czas podróży.
  4. Podstawowy układ przedstawia dwa duże wyświetlacze pokazujące wybrane informacje. Mogą to być na przykład aktualna prędkość i pozostały zasięg. Dodatkowo wybrane informacje podstawowe (czas itp.) pokazują się na górze i na dole wyświetlacza. Przy włączonym systemie nawigacyjnym strzałka nawigacji wyświetla się na środku.

Te cztery układy przedstawiają jedynie strukturę tablicy. Kierowca może użyć przycisku przewijania na interaktywnym wyświetlaczu modułowej matrycy multimedialnej (MID), aby ustalić, które wskaźniki mają się wyświetlać w konkretnych obszarach tablicy, oraz określić ich wielkość. Informacje dotyczące systemu audio, telefonu, systemów wspomagania (Lane Assist, Front Assist itd.) lub stanu pojazdu można ustawić w taki sposób, aby wyświetlały się z prawej lub lewej strony albo na środku.

Jednakże to co w modelu jest najważniejsze to… napęd na cztery koła.

Model Karoq z napędem na cztery koła oferowany jest jedynie w wersji z silnikiem 150 KM (diesel lub benzyna) i 190 KM (benzyna). Wersja testowa wyposażona była w silnik benzynowy 150 KM. Wprawdzie uważam, że model o tak dużej powierzchni czołowej powinien mieć silnik diesla, ale trzeba przyznać, że ten nowoczesny silnik benznowy nie daje powodu do narzekań.

Cechą wyróżniającą silnik 1.5 TSI 150 KM jest system odłączania cylindrów Active Cylinder Technology (ACT). Działa on poprzez wyłączenie z pracy na krótki czas drugiego i trzeciego cylindra, kiedy ich moc nie jest potrzebna (zatem tylko na trasie podczas spokojnej jazdy). Silnik pracuje zatem bardziej wydajnie i, w zależności od stylu jazdy, oszczędza nawet do 0,5 l na 100 km. ACT działa w zakresie prędkości obrotowej od 1400 do 4000 obr./min do prędkości jazdy 130 km/h. Z silnikiem 1.5 TSI ŠKODA KAROQ 4×4 przyspiesza do 100 km/h w 9,1 sekundy ze startu, osiąga prędkość maksymalną 196 km/h i spala średnio 8,1 l/100 km (model z napędem na oś przednią a odpowiednio dane: 9,0 sek, 206 km/h, 7,1 l/100 km).

Warto przy tym zauważyć, że zużycie paliwa podawane w katalogach jest obecnie mierzone wg testu WLTP, którego dane są bliższe rzeczywstosci (dokladnie różnica między pomiarami wcześniejszymi NEDC i obecnymi WLTP opisaliśmy dokładnie TUTAJ). W rzeczywistości wartość średniego zużycia wynosząca 8,1 l/100 km jest bardzo prawdopodobna, gdyż podcza eksploatacji modelu tylko w mieście zużycie wynioslo ponad 9, 7 l/100 km. Zatem gdyby była możliwość ddoatkowo spokojnej jazdy na trasie osiągnięcie wartości ok 8 l/100 km jest jak najbardziej możliwe.

A jak działa napęd 4×4? Jak w każdym modelu grupy VW niedostrzegalnie, ale zapewnia optymalne zachowanie na śliskiej powierzchni.

Używa on elektronicznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego. Różne czujniki (obrotu na kołach, kąta skrętu, przyspieszenia podłużnego i poprzecznego, pozycji przepustnicy, obr./min silnia, momentu obrotowego itp.) ciągle oceniają sytuację jezdną i przekazują pomiary do układu elektronicznego napędu na cztery koła, który następnie oblicza i dystrybuuje optymalną moc.

W przypadku modelu 4×4, DRIVING MODE SELECT, czyli wybór profilu jazdy (opcja za 800 zł), obejmuje nie tylko tryby: normalny, sportowy, ekologiczny i indywidualny, ale także tryb jazdy terenowej.

Tryb jazdy terenowej dostarcza jeszcze lepszych charakterystyk jezdnych na trudniejszej nawierzchni. Dla zwiększenia przyczepności w trybie jazdy terenowej układ kontroli trakcji (TCS) pozwala na lepszy poślizg, a elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDL) reaguje ostrzej i szybciej. W razie potrzeby aktywowane są także Asystent podjazdu i Asystent zjazdu – ten drugi utrzymuje stałą prędkość podczas zjazdu. System ABS ma zróżnicowaną intensywność, tak aby przed kołami mógł się uformować klin z ziemi, dający efekt hamowania.

W trybie Snow (jazda po śniegu) ustawienia elektronicznego wspomagania są dostosowane do podłoża o niskiej przyczepności. Działanie systemu ABS podobne jest do tego w trybie jazdy terenowej (wykorzystuje śnieg zgromadzony przed kołami w poślizgu).

Hasło „Simply Clever” stało się synonimem marki ŠKODA.

Samochód ŠKODA KAROQ jest wyposażony w wiele praktycznych funkcji, które zwiększają komfort podróżujących, ale dla mnie osobiście najwspanialsze były trzy:

  1. Parasol pod przednim siedzeniem pasażera
  2. Lampka oświetlenia LED bagażnika, którą można stosować jako latarkę przenośną
  3. Elektrycznie wysuwany hak holowniczy

O ile parasol jest już wizytówką wszystkich samochodów Skoda i faktycznie to tani, ale fanastyczny gadżet do każdego samochodu, o tyle dwa kolejne gadżety są idealne w SUVie. Pierwszy z nich – lampka oświetlenia bagażnika- jest umieszczony na lewej ściance bocznej i doskonale oświetla całą przestrzeń bagażową. Jednkże gdy potrzebujemy czegoś poszukać poza samochodem, a ciemno utrudnia nam dostrzeganie innych przedmiotów, wystarczy… wyciągnąć tę lampkę. W ten sposób staje się ona dodatkowym przedmiotem idealnym np na kampingu (lampka jest także w innych modelach Skody, ale w żadnym nie będzie tak wykorzystyuwana jak w samochodzie podróżnika, jaki jest karoq). Ładowanie lampki następuje po umieszczeniu jej w punkcie mocowania w bagażniku.

Drugi gadżet także jest ideałem dla samochodu o takim charakterem. Wysuwany hak -bo o nim mowa-ułatwia ciągnięcie przyczep, czy zamontowanie bagażnika na rowery, ale na codzień jest całkowicie niewidoczny. Aby schowany hak „wyjechał poza obrys samochodu” należy pociągnąć przycisk na prawej ściance bagażnika. Zwolniony wówczas zaczep odczyla hak, energicznym pociągnięciem ustawiamy go pionono i automatycznie zostaje zablokowany. Tym samym przyciskiem odblokowujemy go i możemy schować pod zderzak. Ta opcja kosztuje 3600 zł.

Dla kogo jest ŠKODA Karoq 4×4?

Jak w wspominałem w poprzednich testach ŠKODA KAROQ to klasyczny SUV z wygodną przestrzenią pasażerską i zwiększonym prześwitem. To co wyróżnia go w porównaniu z poprzednim SUVem Skody (Yeti) to lepsze materiały tapicerskie, nowocześniejszy układ Infotainment i większy komfort podróży. Jest to zatem idealny model dla większości użytkowników. Problemem była tylko ta niewielka część kierowców którzy potrzebowali samochodu 4×4. Obecnie problem ten zniwelowano i mamy możliwość zakupu -za 8 500 zł więcej- wersji z napędem na cztery kola. Jako ciekawostkę warto też podać, że w wersji Karoq 4×4 jest oferowany tylko z automatem DSG w wersji benzynowej i ze skrzynią manualną i DSG w wersji Diesel.

Test przeprowadzono w roku 2019.

Bogusław Korzeniowski

Tagi: , , , , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.