Takiego SUVa szukają klienci? Testujemy Opla Grandland Hybrid

Piętnaście lat temu, jeden z szefów marketingu koncernu samochodowego powiedział: „Aby liczyć się na rynku, musimy oferować crossovery i SUVy”. Faktycznie, Europa oszalała na ich punkcie i obecnie ponad 25% sprzedawanych modeli należy do tych klas. Opel Grandland Hybrid to aktualna odpowiedź na wymagania klientów.

W koncernie Opla mamy obecnie aż trzy modele spełniające wymagania klas SUV/Crossover. Są to Mokka, Crossland i Grandland.

Najmniejszy model w rodzinie – Crossland – jest skierowany do klientów poszukujących uniwersalnego samochodu, który łączy odważne wzornictwo z atrybutami SUV-a. Nieco większa Mokka również oferuje nietuzinkową stylistykę, utrzymaną w klimacie przygody. A Grandland, jak go scharakteryzować?

Stylizacja karoserii Opla Grandland – więcej niż SUV

Wszystkie samochody klasy SUV mają dość podobną stylizację: proste linie i masywny styl macho. Wyłamała się z tego jedynie Alfa Romeo, która fantastycznie zaokrągliła wszystkie krawędzie, przez co Stelvio zyskało dodatkowo sportową elegancję.

Projektując model Grandland, styliści firmy Opel działali w myśl zasady łączenia rzeźbiarskiego artyzmu z niemiecką precyzją. W efekcie,dzięki wyjątkowej estetyce, Grandland także wyróżnia się na tle konkurencji.

Wymiary Opla Grandland – 4477 milimetrów długości, 1856 milimetrów szerokości i1609 milimetrów wysokości – sprawiają, że jest on atrakcyjnym, solidnie prezentującym się SUV-em o sportowej sylwetce. Widok z boku ukazuje perfekcyjnie wyważoną, dynamiczną i funkcjonalną sylwetkę. Cechy szczególne Opla Grandlanda to dach wyraźnie obniżający się w tylnej części nadwozia. Jest on „podtrzymywany” przez charakterystycznie przełamany i dynamicznie pochylony słupek C. Mocno zaakcentowane są też wklęsłe przetłoczenia w dolnej części przednich i tylnych drzwi. Ta interpretacja typowego motywu stylistycznego Opla podkreśla sportowy profil sylwetki, optycznie podnosząc górną część nadwozia. Dodatkowo dzięki dwukolorowym felgom oraz srebrnym relingom dachowym, SUV jeszcze skuteczniej zwraca na siebie uwagę.

Obecnie oferowany Opel Grandland otrzymał dodatkowe atuty. Zgodnie z aktualną formą stylistyczną, bryła nadwozia została zdominowana przez typowe dla marki wyraźnie nakreślone linie.

Opel Vizor rozciąga się przez cały przód, a jego styl dodaje lekkość konstrukcji i efekt „zadziornego spojrzenia”. Pośrodku tylnej klapy umieszczono teraz nazwę Grandland oraz logo z błyskawicą, co doskonale wpływa na rozpoznawalność modelu. Kolejnym akcentami są zderzaki oraz boczne panele. W zależności od wersji są one czarne i błyszczące lub lakierowane w kolorze nadwozia, jak w testowanym modelu.

Wnętrze Opla Grandlanda X – wyjątkowo funkcjonalne i przejrzyste

Kierowca Grandlanda X oraz pasażer podróżujący z przodu zasiadają w ekskluzywnych, ergonomicznych fotelach z atestem AGR. Warto rozszyfrować ten skrót. Niemiecki atest AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. – Akcja na rzecz zdrowych pleców) jest przyznawamy wszystkim producentom oferującym produkty do pracy. Mają go wiec producenci biurek, stołków, foteli, czy urządzeń technicznych pod warunkiem, że spełniają wymagania ustalone przez niemieckie normy. Ponieważ fotele użyte w Grandlandzie umożliwiają regulację w 8 kierunkach (wzdłużną, wysokości, pochylenia oparcia, pochylenia siedziska), a także zmianę podparcia kręgów lędźwiowych, uznano je za godne certyfikatu AGR.

Bogate wyposażenie w standardzie

Już w podstawowej wersji Business Edition użytkownicy mogą cieszyć się wnętrzem wyposażonym w pełni cyfrowy kokpit Pure Panel, czy Bluetooth z projekcją telefonu. W standardzie są też podgrzewane przednie fotele, podgrzewana kierownica oraz podgrzewana szyba przednia, a także przyciemniane szyby. Ponadto już podstawowa wersja wyposażenia Business Edition zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Oferuje ona m.in. system ostrzegania przed najechaniem na pojazd poprzedzający z funkcjami hamowania awaryjnego i wykrywania pieszych, czy asystenta utrzymania w pasie ruchu. Oczywiście w modelu jest też tempomat z ogranicznikiem prędkości. Bezpieczeństwo użytkowania podnoszą również przednie i tylne czujniki parkowania, asystent parkowania automatycznego, kamera cofania oraz system monitorowania martwego pola.

Warto wytłumaczyć wspomniane powyżej hasło Pure Panel Opla. Tworzą go Dwa panoramiczne ekrany, usytuowane w jednym module. W pełni cyfrowy kokpit jest intuicyjny w obsłudze, z powodzeniem zastępując liczne przyciski. Dostarcza on najważniejszych informacji, wykorzystując najnowsze cyfrowe technologie. Uzupełnieniem centrum informacyjnego przed kierowcą, o przekątnej 12 cali, jest środkowy ekran dotykowy. Ten mający 10 cali ekran jest ustawiony pod takim kątem, żeby kierowca mógł skoncentrować się na prowadzeniu pojazdu bez odrywania wzroku od drogi.

Komfort to jego drugie imię

Dzięki długiemu rozstawowi osi -wynoszącemu 2675 milimetrów- nawet pięć osób podróżujących tym kompaktowym SUV-em nie może narzekać na brak przestrzeni. Nie brakuje także miejsca na bagaż i sprzęt sportowy. Pod względem pojemności bagażnika (390 litrów z możliwością powiększenia do 1528 litrów) ten SUV Opla dorównuje kompaktowym kombi. Dodatkowo, dostęp do przedziału bagażowego umożliwia elektrycznie sterowana klapa tylna, która otwiera się i zamyka po naciśnięciu przycisku lub w reakcji na ruch stopy pod zderzakiem.

Rozwiązaniem bardzo rzadko spotykanym w samochodach tej klasy jest noktowizor. Tymczasem testowany Opel Grandland posiadał taki system, zwany w Oplu – Night Vision. Na podstawie obrazu z kamery termowizyjnej system wykrywa ludzi I zwierzęta z odległości do 100 metrów jako obiekty cieplejsze od ich otoczenia I ostrzega kierowcę. Ostrzeżenie to jest zarówno dźwiękowe, jak i wizualne. Gdy system wykryje zagrożenie, na tablicy rodzielczj, z lewej strony wyświetla się obraz przed samochodem i w czerwonej ramce jest widoczna osoba.

W drogę

W testowym modelu zastosowany był układ hybrydowy o mocy 300 KM. Ponieważ, według danych katalogowych średnie zużycie paliwa wynosi tylko 1,2 l/100 km, sprawdzaliśmy jak to wygląda naprawdę.

Technologia tego układu hybrydowego została opracowana we Francji, a Opel jako firma należąca do koncernu PSA wykorzystuje tę technologię. Układ zastosowany w Oplu Grandland łączy silnik 1,6 PureTech o mocy 200 KM, który wspomagają dwa silniki elektryczne o mocy odpowiednio 110 KM (na przedniej osi) i 113 KM (na tylnej osi). Współpracują one z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów, która przenosi łączną moc 300 KM oraz moment obrotowy 520 Nm na cztery koła.

Przedni silnik elektryczny o mocy 110 KM przekazuje moc na przednie koła za pośrednictwem sterowanej elektrycznie ośmiobiegowej przekładni automatycznej. Drugi silnik o mocy113 KM, wraz z mechanizmem różnicowym, jest zintegrowany z tylną osią. Tylny silnik elektryczny zapewnia Grandlandowi Hybrid4 stały napęd na wszystkie koła, gwarantujący optymalną przyczepność. Ponadto wysoki moment obrotowy silników elektrycznych jest dostępny od pierwszego muśnięcia pedału przyspieszenia i zapewnia optymalną przyczepność na luźnej nawierzchni. Nowy model oferuje osiągi na poziomie porównywalnym z samochodami sportowymi: przyspieszenie 0–100 km/h w 6,1 sekundy i prędkość maksymalną 235 km/h.

Kierowca ma do wyboru kilka trybów jazdy, a przełączenie trybu następuje przyciskiem na konsoli środkowej. Dzięki temu można w pełni wykorzystać dostępny moment obrotowy lub prowadzić samochód w trybie „zerowej emisji”. Tryb elektryczny pozwala pokonać do 58 kilometrów (według WLTP) bez emisji spalin dzięki akumulatorowi o pojemności 13,2 kWh. W trybie 100% elektrycznym Opel Grandland osiąga prędkość do 135 km/h. Pozostałe dostępne tryby to: „Hybrid”, „Sport” oraz „4WD”.

Przepływ energii możemy obserwować na centralnym wyświetlaczu, gdzie graficznie zobrazowano wykorzystanie energii elektrycznej i silnika spalinowego, oraz doładowywanie baterii.

Eksploatacja, czyli ile trwa ładowanie i jakie zużycie paliwa

Prezentowany SUV Opla to model z napędem hybrydowym typu plug-in (PHEV), który umożliwia naładowanie akumulatora od 0 do 100% za pomocą 3-fazowego terminala Wallbox w ciągu dwóch godzin lub z domowego gniazdka przez 8 godzin.

Akumulator ładuje się również w czasie jazdy. Zaawansowano bowiem system odzyskiwania energii wzorowanemu na rozwiązaniu zastosowanym w bolidzie Formuły E, w których marka DS (należąca do PSA) święciła swoje największe triumfy.

Jeżeli zaś chodzi o zużycie paliwa to mamy w tym wypadku typowe wskazania przy teście modelu PHEV. Jeżeli mamy naładowaną baterię i jedziemy z wykorzystaniem silnika elektrycznego, zużycie benzyny jest zerowe. Dopiero po rozładowaniu baterii, gdy samochód zaczyna działać jak klasyczna hybryda, mamy zużycie paliwa. W efekcie dane katalogowe są zawsze nieprawdziwe.

Dlatego też, nie sugerując się danymi wg WLTP (przypominam 1,2 l/100 km), dokładnie sprawdzałem wskazania podczas testu. Oto wyniki:

  • jazda na trasie Warszawa – Kraków bez naładowanej baterii, a więc jedynie jako hybryda – spalanie 7,3 l/100 km
  • jazda w mieście (korki i ruch w godzinach szczytu) bez naładowanej baterii, a więc jedynie jako hybryda – spalanie 9,5 l/100 km
  • jazda w mieście po naładowaniu baterii – przez ok 40 km bez zużycia paliwa.

Ponieważ mieszkam ok 15 km od centrum, naładowanie baterii pozwala na użytkowanie samochodu wyłącznie jako wersji elektrycznej. Koszt takiej eksploatacji to naładowanie 13 kWh z domowego gniazdka, czyli ok 8 zł. Tym samym dzienna eksploatacja Opla Grandlanda Hybrid wyniosła w moim wypadku tyle co dwa bilety komunikacji miejskiej.

Dla kogo Grandland będzie odpowiedni?

Opel Grandland to praktyczny SUV, wygodny towarzysz podróży i estetyczny przedstawiciel swojej kategorii. Ta wersja dla poszukiwaczy przygód, doskonale pasuje do współczesnego aktywnego stylu życia. Oferując przy tym takie zalety jak nieodparty urok terenowej sylwetki, wysoka pozycja za kierownicą, oraz dużo wygodnego miejsca dla pięciu pasażerów i ich bagażu.

Grandland Hybrid 300 KM ma jednak dodatkowe atuty. Z jednej strony jest to wersja która może przez ok 40 km poruszać się bez emisji spalin. Z drugiej to duży SUV o doskonałych osiągach. Z trzeciej zaś to pojazd, który w każdej chwili można wykorzystać jako wersję 4×4. Słowem jest to ideał, który spełni wymagania wielu klientów.

Bogusław Korzeniowski

Tagi: , , , , , ,

Autor: Bogusław Korzeniowski

Komentarze są wyłączone.