Polska premiera Dodge Journey

Dodge Journey łączy uniwersalną funkcjonalność ze sportowym charakterem i stylowym wyglądem w sposób dotąd niespotykany. Mogliśmy się o tym przekonać podczas polskiej premiery nowego amerykańskiego crossovera. Poniżej informacja prasowa, oraz fotogaleria z prezentacji auta w podwarszawskim Villa Park.

Jest tak praktyczny i użyteczny jak van, a pod względem wygody podróżowania oraz osiągów nie rożni się od samochodu osobowego.

„Nowy Dodge Journey to kombinacja najlepszych rozwiązań z innych segmentów rynkowych.” – mówi Mike Manley, wiceprezes ds. sprzedaży światowej, marketingu i rozwoju biznesowego Chrysler LLC – „Jego wartością dla klienta, obok ducha tej niezwykłej marki, jest uniwersalna funkcjonalność, bezpieczeństwo, jakość wykonania i niezawodność w eksploatacji. Samochód Journey powstał z myślą o klienteli globalnej, a jego unikalny charakter będzie doskonałą promocją Dodge na rynkach świata.”

Gama jednostek napędowych Dodge Journey obejmuje silnik Diesla o pojemności 2 litrów, współpracujący z sześciostopniową skrzynią manualną lub – nowej konstrukcji sześciostopniową automatyczną skrzynią dwusprzęgłową Getrag. Do wyboru są ponadto dwa ekonomiczne silniki benzynowe – czterocylindrowy rzędowy o pojemności 2,4 litra oraz 2,7-litrowy V-6 typu „flex-fuel”, przystosowany do paliwa o nawet 85-procentowej zawartości etanolu.

Dla wszystkich odmian modelowych przewidziano dwie wersje konfiguracji wnętrza: pięć miejsc siedzących w kabinie pasażerskiej plus obszerna przestrzeń bagażowa lub dostępny opcjonalnie układ miejsc 5+2, przydatny do przewożenia dodatkowych osób. Dzięki obszernym schowkom – w podłodze i pod siedzeniem pasażera – oraz oferowanej gamie ekonomicznych zespołów napędowych Dodge Journey jest samochodem wygodnym i funkcjonalnym „na co dzień i od święta”.

„Funkcjonalność, stylizacja i unikalne wyposażenie Dodge Journey będą na pewno interesujące dla wielu nabywców klasycznego minivana, przekonają tych wszystkich, którzy za minivanami nie przepadają i przyciągną klientów, dla których pojazdy segmentu station wagon wydają się nie dość obszerne i funkcjonalne.” – powiedział Thomas Hausch, wiceprezes ds. sprzedaży światowej Chrysler LLC – „Dodge Journey będzie zakupem naprawdę korzystnym. W Europie Zachodniej na przykład – jego ceny będą wyraźnie niższe w porównaniu z modelami konkurencyjnymi o podobnym wyposażeniu.”

Na rynki międzynarodowe, tj. poza Ameryką Północną nowy Dodge Journey wejdzie od połowy 2008 roku.

Przemyślane rozwiązania
Innowacyjne i przemyślane wyposażenie nowego Dodge Journey jest łatwe w obsłudze i atrakcyjne pod względem wartości dla użytkownika, który od swego pojazdu oczekuje nie tylko funkcjonalności, ale też coraz szerszych możliwości.

„Dodge Journey adresowany jest do szerokiej grupy klientów, od singli aż do licznych rodzin.” mówi Judy Wheeler, dyrektor ds. światowego marketingu – „Są to nabywcy, którzy szukają pojazdu wygodnego i pojemnego, a przy tym zwracającego uwagę i dającego w równym stopniu przyjemność z jazdy.”

Obszerna lista wyposażenia Dodge Journey obejmuje:
System nawigacji GPS z kolorowym ekranem o przekątnej 7 cali (178 mm) umożliwiający wyświetlanie kierunków i tras jazdy (opcja wyposażenia).

Chill Zone ™ − chłodzący przez system klimatyzacji lub nadmuch powietrza pojemnik na dwie 330-mililtrowe puszki napojów w skrytce deski rozdzielczej.

YES Essentials® − antystatyczna, odporna na zabrudzenie i nieprzyjemne zapachy tkaninowa tapicerka klasy Premium, zapewniająca łatwość czyszczenia i długotrwały wygląd nowości (opcja wyposażenia).

Kamera podglądu drogi cofania ParkView™ – pozwalający obserwować obszar za pojazdem podczas cofania i parkowania na ekranie wyświetlacza MyGIG™ (opcja wyposażenia).

Punktowe lampki LED do czytania – rzucające skoncentrowane światło bez zakłócania uwagi kierowcy (opcja wyposażenia).

Wyjmowana latarka akumulatorowa LED – działająca jako oświetlenie bagażnika lub wygodna latarka (opcja wyposażenia).

Łatwo dostrzegalne w ciemnościach uchwyty na kubki/puszki z niebiesko-zielonym podświetleniem.

System DVD Video dla pasażerów tylnych siedzeń – odchylany z sufitu ekran LCD o przekątnej 8 cali (203 mm) do wyświetlania filmów z odtwarzacza DVD w desce rozdzielczej (opcja wyposażenia).

System komunikacji UConnect™ – umożliwiający bezpieczną i wygodną obsługę telefonu komórkowego z wykorzystaniem bezprzewodowej technologii Bluetooth™ (opcja wyposażenia).

Cztery gniazdka prądowe 12V – dwa w przedniej części kabiny, jedno w środkowej oraz jedno w bagażniku

Siedzenia i schowki
W wersji standardowej Dodge Journey ma pięciomiejscowy układ siedzeń, a konfiguracja siedmiomiejscowa 5+2 stanowi opcję wyposażenia. Inne rozwiązania zastosowane we wnętrzu pojazdu są następujące:

Trzeci rząd siedzeń dzielony/składany w proporcji 50/50 z odchylanymi oparciami – daje możliwość przewozu większego bagażu po złożeniu oparć (opcja wyposażenia).

Drzwi tylne otwierane pod kątem prostym – ułatwiają wsiadanie, instalację fotelików dziecięcych i dostęp do trzeciego rzędu siedzeń w opcjonalnym układzie 5+2.

Przedni fotel pasażera ze składanym na płasko oparciem i odchylanym siedziskiem Flip ‘N Stow – tworzy poręczny stolik dla kierowcy oraz pojemnik o wymiarach 273 x 222 mm na drobne przedmioty, które warto ukryć przed widokiem z zewnątrz.

Siedzisko można pozostawić w pozycji otwartej, aby uchronić przedmioty przez zsunięciem się na podłogę (opcja wyposażenia).

Dwa kryte schowki podłogowe przed drugim rzędem siedzeń – każdy na tuzin 330-ml puszek z napojami i lód albo inne drobiazgi; wyjmowane, zmywalne wkładki pozwalające na utrzymanie czystości.

Środkowe siedzenia Tip ‘N Slide – ułatwiają dostęp do trzeciego rzędu siedzeń (opcja wyposażenia) za jednym obrotem dźwigni mechanizmu odchylania/przesuwania.

Trzyczęściowy panel podłogowy bagażnika wraz ze skrytką na drobne przedmioty za drugim rzędem siedzeń w wersjach pięciomiejscowych – jest odwracalny i pokryty wykładziną dywanową po jednej stronie oraz warstwą zmywalnego tworzywa po drugiej.

Skrytka w schowku podłogowym za ostatnim rzędem siedzeń w wersjach 5+2 miejscowych.

Przesuwny fotel drugiego rzędu typu Child Presentation – stwarza możliwość wygodniejszego zajęcia się małym dzieckiem podczas nawet krótkiego postoju.

Siedziska podwyższające dla dzieci – przeznaczone są dla dziecka o wzroście do 1,45 m i wadze pomiędzy 22 a 39 kg (opcja wyposażenia).

Składane oparcie drugiego rzędu siedzeń – mieści dwa kubki lub puszki z napojami oraz pojemnik na drobne przedmioty, MP3, ołówki, chipsy itp.

Uchwyt na okulary słoneczne wyposażony w szerokokątne lusterko – umożliwia kontakt wzrokowy z pasażerami drugiego i/lub trzeciego rzędu siedzeń.

Ruchomy podłokietnik przedni przesuwany o 76 mm w przód i tył – by zapewnić komfort dla kierowców o różnym wzroście.

Podgrzewane fotele z pokryciem skórzanym lub tkaninowym – podwyższają komfort jazdy dla kierowcy i przedniego pasażera (opcja wyposażenia).

Integralne kieszenie drzwiowe – umożliwiają pomieszczenie drobnych przedmiotów i butelek z napojami.

Bezpieczeństwo
Ogromne znaczenie przywiązano do bezpieczeństwa jazdy, dlatego też Dodge Journey wyposażony jest seryjnie w system stabilizacji toru jazdy ESP oraz system zapobiegający wywróceniu się pojazdu ERM, poduszki kurtynowe dla trzech rzędów siedzeń, boczne poduszki fotelowe, wielostopniowe czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz hamulce tarczowe na wszystkich kołach z układem przeciwblokującym ABS.

Seryjne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa Dodge Journey obejmuje:
Zaawansowane, wielostopniowe poduszki powietrzne
Ulepszona poduszka powietrzna pasażera (Low Risk Deployment Air Bag)
Boczne fotelowe poduszki powietrzne
Boczne kurtynowe poduszki powietrzne (dla trzech rzędów siedzeń)
Strukturalne profile kolanowe kierowcy i pasażera
Zaawansowany system przeciwblokujący kół ABS
System stabilizacji toru jazdy ESP
Wspomaganie hamowania awaryjnego BAS
System kontroli trakcji dla całego zakresu prędkości ASTC
System zapobiegania wywróceniu się pojazdu ERM
System stabilizacji toru jazdy przyczepy TSC
System kontroli ciśnienia w ogumieniu TPM
Blokada automatycznej skrzyni przekładniowej
Belki wzmacniające w przednich i tylnych drzwiach bocznych pojazdu.

Ekonomiczne jednostki napędowe
Z myślą o wymagających klientach gama silników Dodge Journey obejmuje trzy jednostki napędowe: oszczędny lecz mocny turbo diesel o pojemności 2,0 litrów oraz dwie ekonomiczne jednostki benzynowe: World Engine o pojemności 2,4 litra, oraz silnik 2,7-litrowy V-6 typu „flex-fuel” wraz z sześciostopniową skrzynią automatyczną.

We wszystkich odmianach modelowych dostępny jest turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 2,0 litrów, który pod względem mocy i momentu obrotowego, prędkości maksymalnej, przyspieszenia oraz zużycia paliwa plasuje Dodge Journey pośród najlepszych w tej klasie pojazdów. Jednostka ta rozwija moc 103 kW (140 KM DIN) i maksymalny moment obrotowy 310 Nm. Średnie zużycie paliwa w zestawieniu z sześciostopniową skrzynią manualną wynosi 6,5 l/100 km oraz 7,0 l/100 km – wraz z nową sześciostopniową, automatyczną skrzynią dwusprzęgłową.

W wersjach SE i SXT dostępny jest Silnik Światowy o pojemności 2,4 litra, wyposażony w zdwojony układ zmiennych faz rozrządu VVT, zawory przepływowe kolektora dolotowego, dźwiękochłonną pokrywę głowicy cylindrów i miskę olejową oraz dwa przeciwbieżne wałki wyrównoważające. Jednostka ta wytwarza moc 125 kW (170 KM DIN) i moment obrotowy 220 Nm. Średnie zużycie paliwa w komplecie z pięciostopniową skrzynią manualną wynosi 8,8 l/100 km oraz 9,6 l/100 km – wraz z automatyczną skrzynią czterostopniową.

Dla wersji R/T oraz SXT oferowany jest silnik V-6 o pojemności 2,7 litra. Napędzany tą jednostką Dodge Journey jest pierwszym na rynkach światowych pojazdem produkcji Chrysler LLC typu „flex-fuel” – zdolnym do pracy na paliwie E85 (15% benzyny i 85% etanolu) lub innej mieszance benzyny z etanolem (do 85%). Etanol jest produktem odnawialnym, przy spalaniu którego powstaje mniej CO2 niż w przypadku samej benzyny. Silnik 2,7 współpracuje ze sześciostopniową skrzynią automatyczną i rozwija moc 136 kW (185 KM DIN) oraz moment obrotowy 256 Nm. Zapewnia dynamiczne przyspieszenie i ograniczone zużycie paliwa, nie przekraczające średnio 10,3 l/100 km.

Sześciostopniowa automatyczna skrzynia dwusprzęgłowa
Wyposażeniem opcjonalnym Dodge Journey jest sześciostopniowa, automatyczna skrzynia dwusprzęgłowa Getrag, dostępna wraz z 2,0-litrowym silnikiem wysokoprężnym. W porównaniu z konwencjonalnym automatem czterostopniowym oszczędność w zużyciu paliwa sięga nawet sześciu procent.

Nowa skrzynia biegów wykorzystuje elementy konstrukcji skrzyni manualnej i posiada dwa wałki pośrednie z oddzielnymi sprzęgłami. Podczas zmiany przełożeń następuje preselekcja kolejnego biegu, otwarcie jednego ze sprzęgieł i zamkniecie drugiego – co pozwala wykonać tę operację bez przerywania dopływu mocy. Efektem działania systemu dwusprzęgłowego są lepsze przyspieszenia, zwiększona płynność pracy przekładni oraz ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2 do atmosfery.

Wytrzymałość strukturalna
Zbudowane w jednej trzeciej ze stali o podwyższonej wytrzymałości lub ze stali nadwytrzymałej nadwozie samochodu Dodge Journey zapewnia znakomitą odporność zderzeniową, wysoki komfort jazdy oraz pewność prowadzenia i zachowania się pojazdu na drodze.

Aby maksymalnie ograniczyć hałasy jezdne, aerodynamiczne i mechaniczne, w konstrukcji Dodge Journey zastosowano najwyższej klasy materiały uszczelniające i wygłuszające. Celem optymalizacji ciężaru i wytrzymałości strukturalnej – 36 procent szkieletu nadwozia stanowią elementy ze stali tłoczonej na gorąco i stali o podwyższonej wytrzymałości. Szerokie zastosowanie stali dwufazowej
w podłużnicach przednich i tylnych, wzmocnieniach tunelu środkowego oraz progów drzwiowych pozwala zwiększyć ich odporność na obciążenie – przy relatywnie łatwych procesach tłoczenia i kontroli wymiarowej. Wykonane ze stali tłoczonej na gorąco słupki A i B powodują zmniejszenie masy górnej konstrukcji samochodu o 13,6 kg w porównaniu z identycznymi elementami ze stali konwencjonalnej. O 20 procent lżejsza niż tłoczona ze stali jest kompozytowa tylna klapa nadwozia. Ułatwia to jej zamykanie i zmniejsza ogólną masę pojazdu.

Struktura nadwozia jest pochodną stylistyki dwubryłowej oraz licznych wymogów funkcjonalnych, dotyczących komfortu pasażerów, pojemności ładunkowej i bezpieczeństwa. Odpowiednio zaprojektowane spawy i spoiny podnoszą stopień zespolenia i sztywność strukturalną karoserii, ograniczając przenikanie NHV (hałasów i drgań) do przedziału pasażerskiego. Celem wzmocnienia spoin zastosowano elastyczne kleje nowej generacji.

Zdecydowane proporcje nadwozia
Budząca respekt, muskularna stylizacja nadwozia wskazuje nieomylnie, że Journey jest prawdziwym reprezentantem marki Dodge.

„Journey to połączenie niepokornego charakteru Dodge z ogromną funkcjonalnością wnętrza, mogącego spełniać wciąż zmienne wymagania klientów” – mówi Trevor Creed, wiceprezes ds. projektowania – „Ten samochód to idealna oferta dla ludzi poszukujących atrakcji jazdy SUVem w połączeniu z walorami użytkowymi minivana.”

O tym, że Journey jest niepokorny, pełen mocy i zdolny do wszystkiego przekonuje chromowana, krzyżowa krata chłodnicy oraz umieszczony pośrodku rogaty emblemat muflona Dodge Ram Head. Doskonałe oświetlenie drogi zapewniają poczwórne halogenowe światła główne, a poprawie widoczności w złych warunkach pogodowych służą opcjonalne lampy przeciwmgielne w pasie przednim, który jednolicie podpiera markowy grill chłodnicy otoczony prostokątnymi reflektorami po bokach.

Dodge Journey spoczywa na wielkich, 19-calowych oponach i kołach (opcja wyposażenia), które wyróżniają go od konkurencji. Pozioma linia aluminiowej maski silnika, wydłużone okna oraz czarne, matowe aplikacje na słupkach B i C optycznie powiększają wielkość kabiny pojazdu. Atletykę sylwetki podkreślają wydatne, niczym rzeźbione nadkola. Całości wyglądu dopełnia kontrastowo czarny bagażnik dachowy (opcja wyposażenia), osadzony na niskich relingach z polerowanej stali nierdzewnej.

Niemniej interesujący jest widok z tyłu. Lekka, jednoczęściowa klapa tylna zwieńczona jest poprawiającym aerodynamikę pojazdu spojlerem nadokiennym. Prominentnym akcentem „rufowej” sekcji karoserii są spinające tylną klapę z błotnikami, czteroczęściowe lampy tylne, których charakterystyczny kształt nadaje pojazdowi sportowej elegancji. Dla polepszenia widoczności ten kształt odwzorowany został w zarysie dolnej krawędzi szyby tylnej.

Dodge Journey oferowany będzie w ośmiu kolorach nadwozia: odcieniu czerwonym Inferno Red Crystal Pearl, piaskowym Light Sandstone Metallic, srebrnym Bright Silver Metallic, czarnym Brillant Black Crystal Pearl, białym Stone White Clear, niebieskim Deep Water Blue Pearl, stalowym Silver Steel Metallic Clear, błękitnym Surf Blue Pearl oraz zielonym Melbourne Green Pearl.

Przestrzeń i wygoda
Jednym z kluczowych zadań dla zespołu konstruktorów samochodu Dodge Journey było stworzenie możliwie praktycznego i funkcjonalnego wnętrza o innowacyjnym układzie siedzeń i schowków.

Dwubryłowa karoseria tworzy w porównaniu ze stylistyką typu ‘tre-volumi’ wnętrze obszerniejsze zarówno dla pasażerów jak i przewożonych bagaży. Zależnie od potrzeb nabywcy, Dodge Journey dostępny jest w dwóch wersjach konfiguracji przestrzeni pasażerskiej i bagażowej: standardowej o pięciu miejscach siedzących oraz opcjonalnej – z siedmioma miejscami w układzie 5+2, dostępnej we wszystkich odmianach modelowych.

Opcja Flip ‘N Stow nadaje prostemu wkładaniu różnych rzeczy „pod przednie siedzenie” zupełnie nowego znaczenia. Siedzisko fotela przedniego pasażera odchyla się do przodu, otwierając duży (273 x 222 mm) pojemnik, którego wielkość pozwala bezpiecznie schować (pod opuszczonym siedziskiem) podręczne przedmioty w rodzaju damskiej torebki, parasolki, grubego notesu lub słuchawek audio.

Aby ułatwić zajmowanie siedzeń drugiego rzędu tylne drzwi otwierają się pod kątem 900, co umożliwia także dostęp do siedzeń rzędu trzeciego (są one opcją wyposażenia).

Siedzenia Dodge’a Journey mają układ teatralny, umożliwiający lepszy widok na otoczenie osobom siedzącym w drugim i trzecim rzędzie – co jest szczególnie istotne podczas dalszych podróży w towarzystwie najmłodszych pasażerów. Drugi rząd podwyższony jest o 40 mm w stosunku do rzędu pierwszego, a trzeci (opcjonalny) rząd siedzeń – o kolejne 17 mm – a więc o 57 mm ponad poziom przednich foteli kierowcy i pasażera.

W obu schowkach podłogowych pomiędzy pierwszym i drugim rzędem siedzeń mieszczą się dwa tuziny 330-mililitrowych puszek z napojami chłodzącymi albo inne przedmioty, które warto ukryć przed ciekawym okiem z zewnątrz. Oba schowki posiadają zamykane pokrywy oraz wyjmowane, zmywalne wykładziny, ułatwiające utrzymanie czystości.

Szczególnie przydatnym rozwiązaniem na czas podróży jest przesuwny fotel drugiego rzędu „Child Presenter Seat” montowany we wszystkich wersjach pojazdu. Większą spośród obu części dzielonego/składanego 60/40 siedzenia można przesuwać do przodu o 60 mm – ułatwiając kierowcy zajęcie się małym dzieckiem podczas nawet krótkiego postoju. Cały drugi rząd siedzeń przesuwa się także do tyłu o 60 mm (łączny zakres regulacji wynosi więc 120 mm) tak, by zwiększyć przestrzeń na nogi dla osób o wyższym wzroście.

Dodge Journey jest pierwszym pojazdem w swym segmencie z możliwością wyposażenia w zintegrowane podwyższające siedziska dla dzieci „Child Booster Seats”. Pozwalają one podwyższyć wysokość siedzenia dziecka o 102 mm tak, by normalnie zapiąć pas bezpieczeństwa, a ponadto polepszają widoczność na zewnątrz. Zintegrowane siedzisko podwyższające przeznaczone jest dla dzieci o wzroście nie większym niż 1,45 m i wadze pomiędzy 22 a 39 kg.

Wsiadanie na siedzenia trzeciego rzędu i ich obsługa jest bardzo łatwa dzięki systemowi Tip ‘N Slide siedzeń drugiego rzędu. Wystarczy obrócić boczną dźwignię, aby je unieść i przesunąć do przodu. Oferowane jako opcja – dzielone i składane w proporcji 50/50 siedzenia trzeciego rzędu służą do „podwożenia” dwóch osób w razie potrzeby, przy czym oparcia można wygodnie odchylać o sześć stopni. Wersje 5+2-miejscowe wyposażone są seryjnie w skrytkę podłogową za ostatnim rzędem siedzeń. Nabywca Dodge Journey ma do wyboru trzy rodzaje pokryć siedzeń. Tapicerka tkaninowa występuje seryjnie w modelu SE; antystatyczna, odporna na zabrudzenie i obce zapachy tapicerka YES Essentials® stanowi opcję dla wersji SE i standard dla SXT; w modelu R/T wyposażeniem seryjnym jest tapicerka skórzana.

Marka Dodge
Dla marki Dodge pierwszym pełnym ‘rokiem próby’ na rynkach światowych był rok 2007. Trzy dostępne bez większych ograniczeń samochody – Dodge Avenger, Caliber i Nitro oraz markowa ikona Dodge Viper – wypracowały aż 25 procent sprzedaży dla firmy Chrysler LLC poza Ameryką Północną. Modelem, który w tym okresie znalazł więcej nabywców niż inne pojazdy koncernu był Dodge Caliber – budując solidny fundament dla rozwoju sprzedaży tej marki. W roku 2008 oferta Dodge na rynkach międzynarodowych obejmuje samochody Avenger, Caliber, Caliber SRT4, Journey, Nitro oraz Viper SRT 10.

DANE TECHNICZNE

Dodge Journey
Poniższe dane są aktualne w momencie publikacji (5 czerwca 2008) i mogą ulec zmianie bez uprzedzenia. Podane informacje dotyczą wersji przeznaczonych na rynki Europy Zachodniej i mogą być różne na innych rynkach sprzedaży. .

Informacje ogólne

Nadwozie zamknięte, 5-drzwiowe

Zakład produkcyjny Toluca Assembly Plant, Meksyk

Silniki:

Wysokoprężny – Turbo Diesel o pojemności 2,0 litrów

Dostępność dostępny dla wszystkich odmian modelowych Journey

Opis rzędowy 4-cylindrowy z turbodoładowaniem, wysokociśnieniowy wtrysk bezpośredni

Pojemność skokowa 1968 cm3 (2,0 litry)

Średnica cylindra x skok tłoka 81,0 x 95,5 mm

Rozrząd 16-zaworowy DOHC, napęd paskiem zębatym

Układ wtryskowy bezpośredni wysokociśnieniowy wtrysk elektroniczny, Bosch U1-P2

Konstrukcja kadłub żeliwny, głowica aluminiowa, wał korbowy stalowy, odkuwany

Stopień sprężania 18,0 : 1

Moc maksymalna 103 kW (140 KM DIN) przy 4000 obr/min

Moment obrotowy 310 Nm przy 1750 – 2500 obr/min

Maksymalna prędkość obrotowa 5000 obr/min (ograniczona elektronicznie)

Zalecane paliwo ON o liczbie cetanowej 49 wg DIN EN 590

Kontrola emisji spalin katalizator utleniający, standardowy filtr cząstek stałych DPF, chłodzony układ recyrkulacji spalin EGR

Norma emisji spalin Euro IV

Benzynowy Silnik Światowy (World Engine) pojemności 2,4 litra

Dostępność dostępny dla wersji Journey SE i SXT

Opis rzędowy 4-cylindrowy, dynamiczny kolektor dolotowy, elektronicznie sterowane zawory przepływowe Active Charge Motion Control; dwa przeciwbieżne wałki wyrównoważające

Pojemność skokowa 2360 cm3 (2,4 litra)

Średnica cylindra x skok tłoka 88,0 x 97,0 mm

Rozrząd 16-zaworowy DOHC, napęd łańcuchowy, zdwojony elektrohydrauliczny układ zmiennych faz rozrządu, popychacze mechaniczne bezobsługowe

Układ wtryskowy wielopunktowy, sekwencyjny, bezpowrotowy

Konstrukcja kadłub z ciśnieniowego odlewu aluminiowego, tuleje cylindrowe żeliwne suche, głowica cylindrów aluminiowa, wał korbowy stalowy, odkuwany

Stopień sprężania 10,5 : 1

Moc maksymalna 125 kW (170 KM DIN) przy 6000 obr/min

Moment obrotowy 220 Nm przy 4500 obr/min

Maksymalna prędkość obrotowa 6400 obr/min (ograniczona elektronicznie)

Zalecane paliwo benzyna bezołowiowa min. LO 87 (R+M)/2

Kontrola emisji spalin dwa zamknięte trójdrożne katalizatory spalin, cztery sondy lambda, wewnętrzne własności silnika

Norma emisji spalin Euro IV

Benzynowy o pojemności 2,7 litra

Dostępność dostępny dla wersji Journey SXT i R/T

Opis V-6, 600 chłodzony cieczą, dynamiczne kolektory dolotowe

Pojemność skokowa 2736 cm3 (2,7 litra)

Średnica cylindra x skok tłoka 86,0 x 78,5 mm

Rozrząd 24-zaworowy DOHC, napęd łańcuchowy, popychacze hydrauliczne

Stopień sprężania 9,9 : 1

Moc maksymalna 136 kW (185 KM DIN) przy 5500 obr/min

Moment obrotowy (SAE) 256 Nm przy 4000 obr/min

Maksymalna prędkość obrotowa 6500 obr/min (ograniczona elektronicznie)

Zalecane paliwo benzyna bezołowiowa min. LO 87 (R+M)/2 lub paliwo E-85

Kontrola emisji spalin dwa zamknięte trójdrożne katalizatory spalin, cztery sondy lambda, wewnętrzne własności silnika

Norma emisji spalin Euro IV

Skrzynie biegów

Automatyczna czterostopniowa

Dostępność dostępna wraz z silnikiem benzynowym 2,4 l

Opis typ 41TES; czterostopniowa automatyczna przekładnia adaptacyjna ze sterowaniem elektronicznym, elektroniczna modulacja przekładni hydrokinetycznej

Przełożenia

Bieg 1 2,84

Bieg 2 1,57

Bieg 3 1,0

Bieg 4 0,69

Bieg wsteczny 2,21

Przekładnia główna 4,28

Przełożenie całkowite 2,95 na biegu najwyższym

Manualna pięciostopniowa

Dostępność dostępna wraz z silnikiem benzynowym 2,4 l

Opis typ MP T355; pięciostopniowa z nadbiegiem

Przełożenia

Bieg 1 3,77

Bieg 2 2,16

Bieg 3 1,41

Bieg 4 1,03

Bieg 5 0,81

Bieg wsteczny 3,42

Przekładnia główna 4,12

Przełożenie całkowite 3,34 (na biegu najwyższym)

Manualna sześciostopniowa

Dostępność dostępna wraz z silnikiem wysokoprężnym 2,0 l CRD

Opis typ Aisin BG6; sześciostopniowa nadbiegiem

Przełożenia

Bieg 1 3,59

Bieg 2 2,05

Bieg 3 1,37

Bieg 4 0,97

Bieg 5 0,90

Bieg 6 0,79

Bieg wsteczny 3,83

Przekładnia główna 4,06 (biegi 1-4) oraz 3,45 (biegi 5-6 i wsteczny)

Przełożenie całkowite 2,73 (na biegu najwyższym)

Automatyczna sześciostopniowa

Dostępność dostępna wraz silnikiem benzynowym 2,7 l

Opis typ 62TE; sześciostopniowa automatyczna przekładnia adaptacyjna ze sterowaniem elektronicznym, elektroniczna modulacja przekładni hydrokinetycznej, system manualnej zmiany biegów AutoStick®
Przełożenia

Bieg 1 4,13

Bieg 2 2,84

Bieg 3 2,28

Bieg 4 1,45 oraz 1,57 przy redukcji

Bieg 5 1,00

Bieg 6 0,69

Bieg wsteczny 3,21

Przekładnia główna 3,43

Przełożenie całkowite 2,24 (na biegu najwyższym)

Automatyczna sześciostopniowa, system dwusprzęgłowy

Dostępność dostępna wraz z silnikiem wysokoprężnym 2,0 l CRD

Opis typ Getrag MPS6; sześciostopniowa z nadbiegiem, zautomatyzowany system dwusprzęgłowy wałków pośrednich, system manualnej zmiany biegów AutoStick®

Przełożenia

Bieg 1 3,58

Bieg 2 2,05

Bieg 3 1,32

Bieg 4 1,10

Bieg 5 0,97

Bieg 6 0,91

Bieg wsteczny 4,84

Przekładnia główna 4,53 (biegi 1-4) oraz 3,24 (biegi 5-6 i wsteczny)

Przełożenie całkowite 2,95 (na biegu najwyższym)

Układ napędowy

Napęd na koła przednie

Zawieszenie

Przednie niezależne mocowane do ramy pomocniczej, kolumny McPherson, sprężyny śrubowe, amortyzatory gazowe, stabilizator poprzeczny

Tylne niezależne mocowane do ramy pomocniczej, wielowahaczowe; sprężyny śrubowe, stabilizator przechyłów, amortyzatory gazowe

Układ kierowniczy

Rodzaj przekładnia zębatkowa, wspomaganie hydrauliczne

Przełożenie przekładni kierowniczej 16,5 : 1

Średnica zawracania 11,73 m – koła/ogumienie 16 lub 17-calowe
11,89 m – koła/ogumienie 19-calowe (pomiędzy krawężnikami)

Ilość obrotów kierownicy 2,92 (między położeniami skrajnymi)

Koła i ogumienie (standardowe)

Koła i ogumienie wersja SE: 16 x 6,5 cala; 225/65R16
wersja SXT 2,4 l: 16 x 6,5 cala; 225/65R16,
wersja SXT 2,7 i 2.0 CRD: 17 x 6,5 cala; 225/65R17,
wersja R/T: 19 x 7,0 cali; 225/55R19,
Koło zapasowe zestaw naprawczy (opcja: kompaktowe koło dojazdowe).

Układ hamulcowy

Hamulce przednie

Rodzaj tarcze wentylowane 302,0 x 28,0 mm

Zaciski pływające, jednotłoczkowe Ø66,0 mm

Powierzchnia czynna 1495 cm2

Hamulce tylne

Rodzaj tarcze lite 305,0 x 12,0 mm

Zaciski pływające, jednotłoczkowe Ø43,0 mm

Powierzchnia czynna 1395 cm2

Systemy wspomagające

Wspomaganie przekładni podciśnieniowe, siłownik dwumembranowy

Przeciwblokujący ABS standard

Kontroli trakcji TCS standard (dla całego zakresu prędkości)

Elektroniczny rozdział siły
hamowania EBD standard

System stabilizacji toru jazdy ESP standard

Zapobiegania wywróceniu ERM standard

Stabilizacji toru jazdy przyczepy TSC standard

Ruszania pod górę HSA standard (z przekładnią manualną
i dwusprzęgłową)

Wymiary i pojemności

Wymiary podane są w milimetrach, o ile nie zaznaczono inaczej.

Długość całkowita 4888 mm

Szerokość nadwozia 1834 mm (bez lusterek zewn.)

Wysokość 1672 mm

Rozstaw osi 2890 mm

Rozstaw kół przednich 1571 mm

Rozstaw kół tylnych 1582 mm

Powierzchnia czołowa 2,72 m2

Współczynnik oporu powietrza 0,368


Wnętrze

Ilość miejsc dwa z przodu, trzy w drugim rzędzie, dwa w opcjonalnym rzędzie trzecim
Z przodu
Przestrzeń na głowę 1041,3 bez okna dachowego, 999,4
z oknem dachowym
Przestrzeń na nogi 1073,2
Szerokość na poziomie ramion 1460,5
Szerokość na poziomie bioder 1365,5
Regulacja wzdłużna foteli 260

Drugi rząd siedzeń
Przestrzeń na głowę 1013 bez okna dachowego,
994.8 z oknem dachowym
Przestrzeń na nogi 867 (po odsunięciu siedzeń do tyłu)
Szerokość na poziomie ramion 1444,4
Szerokość na poziomie bioder 1381,9

Regulacja wzdłużna 120

Trzeci rząd siedzeń
Przestrzeń na głowę 957,6
Przestrzeń na nogi 595,5 (po odsunięciu drugiego rzędu siedzeń do tyłu)
Szerokość na poziomie ramion 1298,5
Szerokość na poziomie bioder 1016,3

Przedział bagażowy (ISO)
Pojemność bagażnika 1610 l za pierwszym rzędem siedzeń; drugi rząd złożony, wersja 5-osobowa
783 l za drugim rzędem siedzeń; wersja 5-osobowa
155 l za trzecim rzędem siedzeń; wersja 5+2-osobowa
Pojemnik fotela Flip ’N Stow™ 5,2 l
Pojemniki podłogowe, II rząd 12,4 l
Pojemnik Chill Zone™ 2,9 l
Pojemnik bagażnikowy 111,1 l (wersja 5-osobowa)
Pojemnik bagażnikowy 33 l (wersja 5+2-osobowa)
Pojemność bagażowa za pierwszym rzędem siedzeń obejmuje pojemność pojemników podłogowych drugiego rzędu oraz pojemnik bagażnikowy w wersji
5-osobowej pojazdu.

Masy i pojemności
Podano w kilogramach i litrach, jeśli nie zaznaczono inaczej.

Masa własna 1685 kg
Masa całkowita 2380 kg
Masa przyczepy 1600
Nacisk dyszla 80 kg (maksymalny)
Bagażnik dachowy 68 kg (obciążenie maksymalne)
Pojemność zbiornika paliwa 88,8 l
silnik 2,0 l 2,4 l 2,7 l
Pojemność układu olejenia 4,2 l 4,7 l 5,7 l
(wraz z nowym filtrem oleju)
Pojemność układu chłodzenia 7,5 l 7,5 l 9,3 l
Masa własna nie obejmuje masy kierowcy i bagażu równej 75 kg. Dane dotyczą wersji 5-osobowej pojazdu.

Zużycie paliwa (l/100km, wg norm EU)
2,0 l 2,4 l 2,7 l
Manualna/Auto. Manualna/Auto. Automatyczna
Cykl miejski 8,4/9,1 11,9/13,0 15,0
Cykl pozamiejski 5,4/5,9 7,0/7,6 7,6
Zużycie paliwa średnie 6,5/7,0 8,8/9,6 10,3
CO2 w spalinach (g/km) 170/186 209/228 246

Źródło: Chrysler LLC, foto:Piotr Migas

Tagi:

Autor: Mototarget.pl

Komentarze są wyłączone.