Początek ery mobilności elektrycznej – oficjalna prezentacja i-MIEV w Polsce

Pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód elektryczny – Mitsubishi i-MiEV został oficjalnie zaprezentowany polskim mediom, przedstawicielom rządu i władz miasta Warszawa oraz potencjalnym klientom.

Mitsubishi i-Miev - początek ery mobilności elektrycznej

Mitsubishi i-Miev - początek ery mobilności elektrycznej

Jednocześnie firma e+ przedstawiła kompleksową ofertę związaną z zakupem, wynajmem i eksploatacją Mitsubishi i-MiEV. Spółka e+ uruchomiła też w największych galeriach handlowych Warszawy punkty ładowania samochodów elektrycznych.

Początek ery elektrycznej mobilności został także zaakcentowany za sprawą ogłoszonej dziś atrakcyjnej oferty leasingu, opracowanej przy współpracy z Santander Bankiem. W ramach tej propozycji miesięczna rata leasingowa za Mitsubishi i-MiEV wynosi jedynie 2192 zł.

Mitsubishi i-MiEV zadebiutował w Polsce zimą bieżącego roku. Do dziś zebrano już 40 zamówień na te samochody.  20 z nich trafi do firmy e+ Sp. z o.o, 4 zostały zakupione przez fińską firmę energetyczną Fortum, 2 należą do BOŚ Banku, 3 – do przedsiębiorstwa z branży telekomunikacyjnej, po jednym do siostrzanej spółki Mitsubishi Corporation, Biura Rozwoju Krakowa, firmy ABB a pozostałe 4 pojazdy zamówiły przedsiębiorstwa z branży energetycznej.

Dzięki pionierom, którzy kupili elektryczne auta Mitsubishi, są już dostępne pierwsze opinie użytkowników z rodzimego rynku, które stanowią bezcenne źródło informacji dla wszystkich przyszłych klientów.  To ważne dane, gdyż według szacunków ekspertów samochody elektryczne już w nieodległej perspektywie zdominują rynek motoryzacyjny.

„Cieszymy się, że wspólnie  z naszymi partnerami z firmy e+ będziemy rozwijać rynek aut elektrycznych. Dzięki nim, szybko powstanie  tak istotna dla użytkowników i-MiEV infrastruktura sieci doładowywania.” – powiedział Arkadiusz Tomala dyrektor zarządzający polskiego oddziału Mitsubishi Motors. Spółka e+ odebrała właśnie pierwszych 5 seryjnie produkowanych pojazdów Mitsubishi iMiEV.

Działalność e+ doskonale odzwierciedla nasze hasło, które brzmi „Let’s make revolution“. Naszym celem jest zainicjowanie w Polsce rozwoju rynku aut elektrycznych oraz upowszechnienie idei społecznej odpowiedzialności biznesu poprzez bardziej ekologiczne i ekonomiczne wykorzystanie pojazdów firmowych. Jako eksperci mobilności elektrycznej chcemy wspólnie z naszymi partnerami i klientami nie tylko kształtować rynek, ale również aktywnie wspierać wszelkie inicjatywy społeczne i prywatne związane z popularyzacją mobilności elektrycznej“ – mówi Przemysław Łaszczewski, prezes e+ Sp. z o.o. – Mamy nadzieję, że udostępniona właśnie przez nas najliczniejsza w kraju sieć punktów doładowań e+ oraz pełen pakiet usług dla użytkowników pojazdów elektrycznych przyczynią się do tego.”

„Mamy również drugi powód do radości  – dzięki rozsądnej ofercie leasingowej Santader Banku i-MiEV stanie się atrakcyjną propozycją także dla przedstawicieli małych przedsiębiorstw. To kolejny ważny krok na drodze do popularyzacji elektrycznej mobilności.”dodał ArkadiuszTomala.

Badania pokazują, że rynek samochodów elektrycznych na świecie dynamicznie rośnie. Firma konsultingowa BCG w oficjalnych prognozach szacuje udział samochodów hybrydowych i elektrycznych w sprzedaży nowych aut od 11 do nawet 52 proc. w 2020 roku. Z analiz Frost & Sullivan wynika, że w najbliższych latach po drogach na całym świecie będzie się poruszało niemal 6,5 mln pojazdów o napędzie hybrydowym i elektrycznym. Dlatego Mitsubishi Motors i firma e+ podpisały porozumienie, na mocy którego zobowiązują się upowszechniać w Polsce ideę mobilnej elektryczności, jako rozwiązania innowacyjnego, bardziej uzasadnionego ekonomicznie i przyjaznego środowisku naturalnemu.

Pakiet usług e+

Zaprezentowana podczas wydarzenia oferta firmy e+ pozwala kierowcom pojazdów elektrycznych w pełni korzystać z możliwości tych samochodów. Poruszając się po mieście kierowca może wybrać jeden z 12 obecnie uruchomionych łatwo dostępnych punktów doładowania e+ zlokalizowanych w czterech największych centrach handlowych w Warszawie: w Galerii Mokotów, Arkadii, CH Warszawa Wileńska i Blue City. Oprócz dostępu do najliczniejszych w kraju punktów doładowania spółka zapewnia pakiet w postaci usługi wynajmu, serwisu, ubezpieczenia i assistance pojazdu, instalację indywidualnych punktów doładowania w miejscach wskazanych przez klientów i partnerów. W pakiecie zawarte są również koszty zużycia energii niezbędnej do ładowania pojazdu. Dostępne są również inne możliwości finansowania, np. leasing samochodu. Firma e+ przygotowała ponadto nowoczesne narzędzia ułatwiające użytkownikom korzystanie z aut: monitorowanie zużycia prądu czy identyfikowanie dostępnych punktów doładowania na mapie, również za pomocą nawigacji GPS zainstalowanej w samochodach e+. W drugiej połowie roku spółka e+ planuje powiększenie sieci punktów doładowań o kolejne lokalizacje uruchamiane m.in. w centrach handlowych, biurowcach, na parkingach czy w siedzibach klientów i partnerów. Do końca 2013 r. Firma planuje uruchomić sieć 300 punktów ładowania w 14 największych aglomeracjach Polski. Każdy klient może również poprzez stronę www.electricmobility.pl zaproponować lokalizację punktów e+.

Atrakcyjny leasing Mitsubishi i-MiEV

Aby zachęcić także mniejszych przedsiębiorców do zakupu Mitsubishi i-MiEV w salonach spod znaku Trzech Diamentów będzie także dostępna specjalna oferta leasingowa, opracowana dla Mitsubishi Motors przez Santander Bank. Auto będzie mogło być leasingowane na 3 lata a wpłata wstępna wyniesie 20% wartości pojazdu. Miesięczna opłata leasingowa wyniesie 2192 złote brutto.

Jak wygląda w Polsce użytkowanie i-MiEV – wypowiedzi obecnych klientów

Straż Miejska Wrocław

Mitsubishi i-MiEV służy nam do realizacji zadań sekcji ekologicznej Straży Miejskiej. W ramach tych zadań kontrolujemy i tropimy nielegalne wysypiska śmieci i miejsca, gdzie nielegalnie wylewane są szkodliwe substancje oraz przeprowadzamy kontrole umów, dotyczących wywozu nieczystości. Cichy, elektryczny samochód niesłychanie ułatwia nam złapanie i ukaranie osób i instytucji, które łamią prawo wyrzucając ogromne ilości śmieci i zanieczyszczając środowisko. Jeśli trzeba, dostosowujemy nasze plany do zasięgu tego auta – „pracuje” on na 2 zmiany a w przerwie doładowujemy go ze zwykłego gniazdka. Zazwyczaj jednak nie mamy potrzeby jeździć nim więcej niż 80 km dziennie. Na ogół nasz patrol jest dwuosobowy, ale czasem podróżujemy w 4 osoby, zabierając kolejnych dwóch funkcjonariuszy.” – podsumowuje Agnieszka Sikora – funkcjonariuszka Straży Miejskiej we Wrocławiu, która korzysta z Mitsubishi i-MiEV od lutego bieżącego roku.

BOŚ Bank

„Elektryczne auta BOŚ Banku przejeżdżają średnio po ok. 110 km dziennie. Korzystają z nich zarówno nasi eksperci dojedżający do klientów, jak i pracownicy administracji banku przemieszczający się pomiędzy placówkami BOŚ – mówi Piotr Lemberg, rzecznik prasowy banku. „Z aut – w celach służbowych – może korzystać każdy pracownik BOŚ Banku” – dodaje.

„Klienci i partnerzy Banku zwracają uwagę na samochody elektryczne, pytają dlaczego się na nie zdecydowaliśmy. Dla BOŚ Banku jest to kolejny krok w pokazaniu, że w różny sposób staramy się chronić środowisko. Przede wszystkim poprzez dobrą ofertę kredytową na inwestycje proekologiczne, ale także poprzez takie działania jak auta elektryczne, które pozwalają na uniknięcie lokalnego zanieczyszczenia powietrza i istotne ograniczenie emisji hałasu. To spójne działania pokazujące, że codziennie realizujemy misję Banku – „Rzetelny bank – w trosce o Ciebie i Nasze środowisko”.– mówi Anna Żyła, Główny Ekolog Banku, Boś Bank.

ABB Sp. z o.o.

„Wykorzystujemy Mitsubishi i-MiEV w Centrum Badawczym ABB w Krakowie do codziennej jazdy po mieście przejeżdżając średnio 60 km. Zasięg tego auta jest dla nas wystarczający, choć trzeba się przyzwyczaić, że jest mniejszy, niż auta z konwencjonalnym napędem. Ładujemy go codziennie ze zwykłego gniazdka z uziemieniem – to bardzo proste i funkcjonalne rozwiązanie.  Odczucia z jazdy mam zdecydowanie pozytywne – samochód jest bardzo cichy i wyjątkowo zrywny szczególnie przy prędkości od 0-50 km a przekładnia daje komfort i wygodę. Trzeba tylko uważać na pieszych, którzy mogą nie usłyszeć, gdy nadjeżdżamy. Przyznaję też, że wolałbym w takim aucie widzieć lepsze materiały. Jak na taki mały samochód oferuje dużo miejsca – w środku bez problemu mieszczą się 3-4 osoby i mały bagaż. Pojemność bagażnika jest wystarczająca przy miejskim trybie użytkowania – wejdą do niego zakupy, walizka i rzeczy codziennego użytku. Wygodną sprawą są rozkładane fotele, które umożliwiają przewiezienie większych bagaży.– mówi Robert Płatek z firmy ABB Sp. z o.o., która w marcu 2011 roku odebrała Mitsubishi i-MiEV z salonu.

Mitsubishi i-MiEV

Firma Mitsubishi Motors jako pierwszy koncern motoryzacyjny na świecie opracowała i wprowadziła do sprzedaży elektrycznie napędzany model Mitsubishi i MIEV. Ten pojazd jest ukoronowaniem 40-to letniego okresu prac nad rozwojem pojazdów elektrycznych przez Mitsubishi Motors i pionierem, który otwiera nowy rozdział  w historii branży samochodowej, wyznaczając trendy na następne 100 lat.

Nadwozie

i MiEV pod względem konstrukcyjnym bazuje naMitsubishi „i” – małolitrażowym mini aucie. Silnik elektryczny, przetwornica, akumulatory oraz reszta osprzętu zostały umieszczone z tyłu i między osiami.

System MiEV OS

Zaawansowany system zarządzania stale monitoruje status baterii, poziom odzyskanej energii i jednocześnie dostosowuje moc, w celu zapewnienia płynnego i szybkiego przyspieszania do momentu całkowitego zatrzymania.

Zasięg

Przy jednorazowym naładowaniu i-MiEV zapewnia zasięg 150 km. To zupełnie wystarcza, gdyżbadania w Japonii i Europie oraz dane, uzyskane od pierwszych polskich klientów, wykazały, że średnio 90% kierowców przejeżdża nie więcej, niż 40 km dziennie.

Ładowanie

Mitsubishi i-MiEV jest zasilany wysokoenergetycznymi akumulatorami litowo-jonowymi. Bateria o dużej pojemności zbudowana z 88 litowo-jonowych ogniw połączonych szeregowo jest zamontowana pod podłogą.

Konstrukcja i-MiEV umożliwia trzy sposoby ładowania akumulatorów, które pozwalają na ładowanie w domu i poza nim. Normalnie w warunkach domowych korzystając z gniazdka 100V lub z gniazdka 200V za pomocą dostarczonych wraz z pojazdem przewodów. Akumulatory samochodu i-MiEV mogą być również ładowane na stacjach szybkiego ładowania, których sieć jest aktualnie tworzona w Japonii i wielu krajach na całym świecie. Czas ładowania z gniazdka 200V to 6 godzin, szybkie ładowanie trwa 30 minut.

Silnik

i-MiEV wykorzystuje wysokowydajny, kompaktowy i lekki synchroniczny silnik elektryczny ze stałym magnesem o mocy 66,6 KM. Generuje on maksymalny moment od najniższych obrotów, zapewniając szybką reakcję na dodanie gazu oraz komfortowe warunki jazdy. W czasie hamowania system odzyskiwania energii sprawia, że silnik zaczyna pracować jako prądnica, uzyskana energia jest magazynowana w akumulatorach pojazdu.

Przekładnia

W Mitsubishi i-MiEV zamontowano kompaktową i lekką jednostopniową przekładnię redukcyjną przenoszącą moment obrotowy z silnika. Taka jednostka napędowa wytwarza maksymalny moment obrotowy już od bardzo niskich prędkości obrotowych (180 Nm – 0 do 2,000 obr/min), co zapewnia świetne osiągi szczególnie przy prędkości od 0 do 50 km/h.

Dźwignia zmiany trybu jazdy oferuje 6 położeń: znane z typowej przekładni automatycznej „zwykłego samochodu”: P (Parking), R (Reverse – bieg wsteczny), N (Neutral – bieg jałowy) oraz D (Drive – jazda do przodu) oraz dwa specyficzne tryby jazdy:B (Brake- hamowanie), który zwiększa odzyskiwanie energii (przeznaczony do jazdy z góry) I C (Comfort), który redukuje odzyskiwanie energii (służy do jazdy w gęstym ruchu miejskim). Umożliwiają one kierowcy wybór pomiędzy maksymalną przyjemnością z jazdy lub maksymalną ekonomiką jazdy, a maksymalnym odzyskiwaniem energii.

Komfort i funkcjonalność

Przeznaczony do jeżdżenia i używania w ten sam sposób, co “normalny” samochód z silnikiem spalinowym, i-MiEV jest zwykłym, kompaktowym samochodem mieszczącym 4 dorosłe osoby w stosunkowo niedługim, mierzącym 3,475 m nadwoziu. Samochód ma czworo szeroko otwieranych drzwi, prawdziwy bagażnik (227 l pojemności, powiększany po złożeniu tylnych siedzeń do 860 l – (VDA), a promień skrętu wynoszący zaledwie 4,5 metra czyni go wyjątkowo zwrotnym i poręcznym.

Wielofunkcyjny wyświetlacz składa się ze wskaźników poziomu energii, zużycia energii, wskaźnika ładowania, wskaźnika zasięgu. i-MiEV jest wyposażony w klimatyzację. System jest skonstruowany tak, aby uniknąć jednoczesnej pracy systemu chłodzenia i grzania, w celu zapewnienia minimalnego zużycia energii. Jazda i-MiEV jest cicha i komfortowa, co charakterystyczne dla pojazdów elektrycznych.

Koszty eksploatacji i gwarancja

Eksploatacja samochodu elektrycznego różni się wyraźnie od eksploatacji samochodu spalinowego również w zakresie ponoszonych kosztów, szczególnie w przypadku kosztów „tankowania” różnica ta jest dramatyczna. Koszt naładowania akumulatorów w Polsce do poziomu umożliwiającego przejechanie 100 km to około 6 złotych. Koszty serwisowania samochodu i-MIEV będą również znacznie niższe, dzięki zlikwidowaniu potrzeby obsług i wymian elementów eksploatacyjnych silnika spalinowego, a także skrzyni biegów.

Serwisowanie jest przewidziane co 20 000 km. Jedyne trzy elementy, które wymagają okresowej wymiany to: filtr przeciwpyłowy wymieniany co 20 000 km, płyn hamulcowy – co 40 000 km i olej w przekładni – co 100 000 km.

Na samochód i-MiEV MMC udziela dostosowanej do specyfiki samochodu elektrycznego 5-letniej gwarancji z ograniczeniem przebiegu do 100.000 km, obejmującej wszystkie elementy elektrycznego układu napędowego.

Bezpieczeństwo

Mitsubishi i MIEV spełnia wszelkie wymogi bezpieczeństwa- bezpieczeństwa – zespół wysokonapięciowy oraz zestaw akumulatorowy został umieszczony wewnątrz struktury nadwozia i dodatkowo zabezpieczony mocną ramą zapewniającą odporność na uszkodzenia spowodowane jakimkolwiek bezpośrednim uderzeniem. Testy zderzeniowe elektrycznego Mitsubishi i-MIEV przeprowadzone przez inżynierów z niemieckiego automobilklubu ADAC pokazały, że ten nowoczesny elektryczny samochód zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa i nie ustępuje pod tym względem autom wyposażonym w silnik spalinowy.

Tagi: , , , , ,

Autor: Mototarget.pl

Komentarze są wyłączone.