Peugeot 3008 – pierwsze jazdy

Peugeot 3008 zadebiutował na rynku w 2009 roku. Pierwsze generacje modelu trudno było jednoznacznie zaklasyfikować i zdecydować czy należą do segmentu minivanów czy crossoverów. W nowym Peugeocie 3008 na nowo zdefiniowany design i zmienione proporcje nadwozia, prawie 22-centymetrowy prześwit, praktyczne, plastikowe osłony zderzaków, progów i nadkoli upewniają nas w przekonaniu, że tym razem mamy do czynienia z typowym SUV’em.

 

Peugeot_3008_1 Peugeot_3008_2 Peugeot_3008_3
Peugeot_3008_4 Peugeot_3008_5 Peugeot_3008_6
Peugeot_3008_7 Peugeot_3008_8 Peugeot_3008_9

Z przodu zwracają uwagę oryginalne reflektory z charakterystycznym wcięciem oraz ciekawie zaprojektowany masywny grill z centralnie umieszczonym logo lwa. W profilu dostrzeżemy mocno zarysowane nadkola, wspomniane już masywne plastikowe osłony oraz czarne słupki B i C, które idealnie komponują się z przyciemnianymi szybami i czarną listwą łączącą tylne światła. Czarna listwa stanowi również idealny kontrast dla jaskrawoczerwonych tylnych, trzyczęściowych świateł LED.

W ofercie znajdziemy również wersję GT, która oprócz najmocniejszego 180-konnego silnika charakteryzuje się dodatkowo poszerzonymi nadkolami, dwukolorowymi 19- calowymi felgami, dostępnym opcjonalnie dwukolorowym lakierem Coupe Franche oraz kilkoma innymi detalami wyróżniającymi ją na tle podstawowych wersji wyposażenia: Access, Active i Allure.

Po zajęciu miejsca na fotelu kierowcy zauważymy brak jakichkolwiek analogowych zegarów, miniaturową kierownicę, duży 8–calowy ekran osadzony centralnie na szczycie deski rozdzielczej oraz charakterystyczne chromowane przyciski tuż pod nim. Wszystkie te elementy wchodzą w skład intuicyjnego i ergonomicznego projektu wnętrza i-Cockpit. Tradycyjne zegary zostały zastąpione ekranem o przekątnej 12.3 cala na którym oprócz standardowych informacji o prędkości, wskazaniach obrotomierza, poziomie paliwa czy temperaturze płynu chłodzącego możemy obserwować komunikaty z nawigacji, systemu audio lub sparowanego telefonu. Większość tych danych powielona została na ekranie centralnym, który może być obsługiwany dotykowo lub za pomocą oryginalnie wyglądających przycisków „toggle switch”. Zwieńczeniem koncepcji i-Cockpit jest mała kierownica, spłaszczona zarówno od dołu jak i na górze, która nie tylko doskonale leży w dłoniach, ale również ułatwia śledzenie informacji prezentowanych na wyświetlaczu wirtualnych zegarów.

Przestrzeń pasażerska nowego Peugeota zapewnia komfortowe warunki podróżowania dla czterech dorosłych osób. Przednie fotele zostały optymalnie wyprofilowane, a dodatkowo tył ich oparć został tak ukształtowany, aby wygospodarować dodatkowe miejsce dla kolan pasażerów drugiego rzędu. Pomiędzy przednimi siedziskami poprowadzono wysoką konsolę centralną. Rozwiązanie to pasuje do koncepcji nowoczesnego SUV’a i dobrze komponuje się z całym wnętrzem, ale w praktyce (wysoka konsola, długa dźwignia zmiany biegów o długich skokach)czasami utrudnia zmianę biegów.

W nowym modelu zauważalna jest zdecydowana poprawa wyciszenia przestrzeni pasażerskiej, jakości wykończenia wnętrza i spasowania elementów. Nawet podczas dynamicznych testów wewnątrz było relatywnie cicho, a elementy wykończenia nie generowały dodatkowych, niepożądanych, nieprzyjemnych dźwięków.

Z długiej listy wyposażenia dodatkowego warto wymienić opcjonalny 8-punktowy masaż foteli przednich, panoramiczny otwierany dach wyposażony w praktyczną roletę zapobiegającą nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza w słoneczne dni, wysokiej jakości system audio sygnowany przez firmę FOCAL czy dyfuzor zapachów z trzema dedykowanymi zapachami: Cosmic Leather, Aerodrive oraz Harmony Wood.

Uzupełnieniem przestronnej kabiny Peugeota jest bagażnik o pojemności 520 litrów. Dzięki funkcji „Magic Flat” po złożeniu oparć tylnych siedzeń (również od strony bagażnika) otrzymamy przestrzeń ładunkową o płaskiej podłodze i kubaturze 1482 litrów. Aranżację bagażnika ułatwia dwupoziomowa podłoga oraz siatka zapobiegająca przesuwaniu się bagaży, a w codziennej eksploatacji przydatny okaże się bezdotykowy system otwierania pokrywy bagażnika.

Peugeot_3008_10 Peugeot_3008_11 Peugeot_3008_12
Peugeot_3008_13 Peugeot_3008_14 Peugeot_3008_15
Peugeot_3008_16 Peugeot_3008_17 Peugeot_3008_18
Peugeot_3008_19 Peugeot_3008_20 Peugeot_3008_21

Pod maską francuskiego SUV’a mogą pracować silniki benzynowe o pojemności 1.2l (130KM) i 1.6l (165KM) lub jednostki wysokoprężne o pojemności 1.6l (120KM) i 2.0l (150 lub 180 KM). W ofercie oprócz standardowej manualnej skrzyni biegów znajdziemy również sześciostopniowy automat. Tak jak w poprzednich generacjach modelu również w najnowszym 3008 niedostępny jest napęd 4×4. Brak napędu na obie osie może być mankamentem dla niektórych klientów. Z drugiej jednak strony większość crossoverów i SUV’ów i tak sprzedawana jest z napędem na jedną oś, a dodatkowo z badań wynika, że ponad 90% użytkowników takich pojazdów i tak nie wykorzystuje ich możliwości w terenie. Brak napędu na cztery koła Peugeot rekompensuje systemem Advanced Grip Control, który dzięki pięciu dedykowanym trybom jazdy: Śnieg, Off-Road, Piasek, ESP off, ESP standard ułatwia poruszanie się po nawierzchniach o mniejszej przyczepności. Jego integralną częścią jest również system Hill Assist Descent Control, który automatycznie utrzymuje stałą prędkość (3km/h) podczas zjeżdżania ze wzniesień.

Podczas pierwszych jazd mieliśmy okazję przetestować Peugeota na zróżnicowanych nawierzchniach na dystansie ponad 150 km. Pierwsze testy pokazały, że zarówno na drogach szybkiego ruchu, szutrze czy leśnych duktach o różnych stopniach trudności gdzie czasami nieoceniony okazywał się 22-centymetrowy prześwit, Peugeot radzi sobie świetnie. Na asfalcie prowadził się pewnie i przewidywalnie, na gorszych drogach zawieszenie doskonale wybierało wszelkie nierówności, a na luźnej nawierzchni pomocny okazywał się system Grip Control.

Peugeot 3008 to atrakcyjna i konkurencyjna propozycja w segmencie SUV’ów i zdecydowanie najciekawszy projekt francuskiego producenta w ostatnim okresie. Ceny 3008 zaczynają się od 89 900 zł za wariant z silnikiem benzynowym i 110 600 zł za wersję napędzaną dieslem.

VN:F [1.9.20_1166]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Tagi: , , , , , , ,

Komentarze są wyłączone.