Mokka to pierwszy kompaktowy SUV w historii Opla.
Koncern z Rüsselsheim wyjątkowo długo zwlekał z wprowadzeniem do oferty tego niewielkiego modelu łączącego w sobie zalety pojazdów osobowych i terenowych. Kiedy inni producenci już od kilku lat prężnie sprzedawali swoje samochody w tej klasie, Opel nie miał dla swoich klientów żadnej alternatywy. Sytuacja ta uległa zmianie dopiero w 2012 roku wraz z debiutem Mokki. Zainteresowanie klientów po pierwszych kilkunastu miesiącach sprzedaży pokazało, że niemiecki producent zaoferował pojazd, który nie tylko nie podzieli losów niepopularnej Antary, ale bez problemu zdobędzie swój udział w tym dynamicznie rozwijającym się segmencie.
Wygląd zewnętrzny
Uterenowiony Opel cechuje się atletyczną i nowoczesną sylwetką. Podwyższone nadwozie osadzone na dużych 18-calowych felgach wygląda efektownie, a zwiększony prześwit, masywne listwy boczne oraz plastikowe osłony nadkoli i zderzaków wyróżniają je na tle typowo osobowych modeli. Front Mokki tworzą szerokie reflektory, chromowana osłona wlotu powietrza oraz maska z centralnym przetłoczeniem. Z tyłu nad wysoko osadzonymi światłami, masywnym zderzakiem i niewielką szybą dominuje spoiler z wbudowanym trzecim światłem stop. Profil niemieckiego SUV’a to wyraźne przetłoczenia na drzwiach oraz wznosząca się linia okien ozdobiona chromowanymi listwami. Nadwozie jest zwarte i proporcjonalne, a wszystkie jego detale tworzą spójną całość. Wymiary: długość 4278 mm, szerokość 1777 mm i wysokość 1658 sprawiają, że Opel jest większy od Nissana Juke czy Renault Captura i mniejszy od Dacii Duster lub Skody Yeti.
Wnętrze pojazdu
Idealnym uzupełnieniem nadwozia w kolorze Deep Espresso jest brązowo-czarne wykończenie wnętrza. Tapicerka Sandcastle – Saddle Up i elementy deski rozdzielczej w kolorze mlecznej czekolady nadają wnętrzu elegancji i oryginalności. Kabina uniwersalnego Opla oferuje komfortowe warunki podróży dla czterech dorosłych osób. Za dopłatą 1600 zł możemy doposażyć Mokkę w fotel kierowcy posiadający certyfikat niemieckiej organizacji na rzecz zdrowych pleców AGR. Optymalne wyprofilowanie fotela z szerokim zakresem regulacji w połączeniu z regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicą zapewnia wygodną pozycję niezależnie od wzrostu i postury kierowcy. Przed trójramienną, multifunkcyjną kierownicą pokrytą skórą umieszczono cztery zegary. Osadzone w tubach wskaźniki o wzorowej czytelności okalają wyświetlacz komputera pokładowego. Archaiczny ekran prezentuje m.in informacje o zużyciu paliwa, temperaturze zewnętrznej lub działaniu systemów bezpieczeństwa.
Na szczycie konsoli centralnej znajduje się wymagający dopłaty 3750 zł siedmiocalowy, kolorowy wyświetlacz systemu audio i nawigacji. Idealna wysokość umocowania i praktyczny daszek gwarantują wzorową czytelność wyświetlanych informacji nawet w słoneczny dzień. Poniżej znajdziemy standardowy panel kilkudziesięciu przycisków w którym użytkownicy innych modeli Opla odnajdą się bez problemu, natomiast nowi posiadacze produktów z Rüsselsheim będą potrzebowali kilku dni, aby bez problemu sterować radiem, klimatyzacją lub nawigacją. Pomiędzy przednimi fotelami znajdują się dwa miejsca na napoje oraz praktyczny schowek z roletą.
W kompaktowym nadwoziu wygospodarowano 356 litrów przestrzeni bagażowej, której pojemność po złożeniu tylnych oparć wzrasta do 785 litrów. W wykorzystaniu bagażnika pomagają jego regularne kształty, asymetrycznie dzielone oparcia tylnej kanapy oraz płaska podłoga po złożeniu tylnych siedzeń. Dodatkowo do dyspozycji podróżujących w kabinie dostępnych jest 19 różnorodnych schowków. Świetnym rozwiązaniem i poszerzeniem możliwości transportowych Opla jest wysuwany z tylnego zderzaka bagażnik rowerowy powalający na transport do trzech rowerów jednocześnie.
Niemiecki SUV oferowany jest w trzech kompletacjach wyposażenia: Essentia, Enjoy i Cosmo. Już w podstawowej wersji na liście wyposażenia standardowego znajdziemy m.in.: 6 poduszek powietrznych, systemy bezpieczeństwa czynnego, radioodtwarzacz, multifunkcyjną kierownicę, komputer pokładowy, tempomat, zamek centralny, elektrycznie sterowane szyby przednie i lusterka, autoalarm, fotel kierowcy z regulacją wysokości lub światła do jazdy dziennej. Testowa, topowa wersja Cosmo zawierała ponadto automatyczną, dwustrefową klimatyzację, lepszy system audio, reflektory przeciwmgielne, 18-calowe tarcze kół, czujniki parkowania, automatyczne sterowanie światłami i wycieraczkami oraz przyciemniane szyby tylne.
Silnik i właściwości jezdne
Jednostka napędowa Mokki dostarcza mieszanych odczuć: pozytywnych ze względu na małe zapotrzebowanie na paliwo oraz dynamikę i negatywnych z powodu nadmiernej głośności. Przy wykorzystaniu jej pełnych możliwości po 9.4 sekundy prędkościomierz wskaże 100 km/h, a jego wskazówka zatrzyma się na 185 km/h. Codzienna eksploatacja 130 konnego silnika dysponującego momentem 300 Nm wiąże się ze średnim zużyciem oleju napędowego na poziomie 5.5 – 6 litrów/ 100 km. Niestety dynamiczna jazda obarczona jest nieprzyjemnym, zdecydowanie zbyt dużym hałasem w kabinie. Diesel współpracuje z manualną 6-stopniową skrzynią biegów. Wszystkie przełożenia wchodzą gładko i precyzyjnie, a skoki dźwigni zmiany biegów są optymalne.
Zawieszenie Mokki to kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu. Duet ten zapewnia kompromis pomiędzy komfortem i optymalną kontrolą nad pojazdem. Pomimo wyższego niż w przypadku typowych samochodów osobowych nadwozia Mokka nie przejawia skłonności do nadmiernych przechyłów nadwozia.
Opel posiada szereg systemów podnoszących bezpieczeństwo codziennej eksploatacji. Od standardowych i dzisiaj oczekiwanych w tej klasie pojazdu systemów ABS, ESP czy układów kontroli podjazdu i zjazdu ze wzniesień, ciekawym rozwiązaniem charakterystycznym dla nowoczesnych produktów Opla jest Opel Eye – kamera stanowiąca rdzeń takich systemów jak TSR – rozpoznawanie znaków drogowych, LDV – ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, FCA – ostrzeżenie o groźbie najechania na poprzedzający pojazd. Użytkowanie niemieckiego SUV’a w mieście ułatwi asystent parkowania oraz kamera cofania, a podczas nocnych podróży nieocenione będą opcjonalne bi-ksenonowe reflektory adaptacyjne AFL+ posiadające 11 inteligentnych funkcji m.in.: światła dla strefy ruchu pieszych, miejskie, szosowe, autostradowe, na złą pogodę, asystent świateł drogowych czy dynamiczne i statyczne doświetlanie zakrętów.
Założeniem modeli SUV z napędem 4×4 jest możliwość bezpiecznego zjechania z utwardzonych szlaków. Podczas jazdy po nawierzchniach o dobrej przyczepności 100% momentu obrotowego przekazywane jest na oś przednią. W momencie utraty trakcji do 50% momentu może być przekazane na oś tylną. Napęd 4×4 będzie nieocenionym atutem na ośnieżonych drogach, bądź leśnych duktach, jednak prześwit wynoszący niespełna 16 cm, nakładka pod przednim zderzakiem oraz 18-calowe aluminiowe tarcze kół wymuszają na kierowcy zdroworozsądkowe podejście do jazdy w terenie.
Podsumowanie
SUV’’y to obecnie trzeci po samochodach klasy B i C najpopularniejszy segment na polskim rynku motoryzacyjnym. Od kilku lat coraz liczniejsza grupa klientów przekonuje się do zalet tych uniwersalnych pojazdów. Opel Mokka wypełnił lukę w gamie producenta i dołączył do walki o względy klientów w tym atrakcyjnym segmencie. Miłośnicy niemieckiej marki mają do wyboru trzy silniki – dwa benzynowe i jeden wysokoprężny, trzy warianty wyposażenia oraz wersję z napędem na jedną lub obie osie. Najtańsza wersja Essentia z 115-konnym silnikiem benzynowym kosztuje 57 900 zł. Wariant Cosmo z jednostką wysokoprężną i napędem 4×4 to wydatek 89 000 zł.
Dane techniczne
Silnik – diesel
– Pojemność skokowa – 1686 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 96 (130) przy 4000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 300 w zakresie 2000- 2500
Pojemność zbiornika paliwa: 54l
Wymiary
– Długość (mm) – 4278
– Wysokość (mm) – 1658
– Szerokość bez lusterek (mm) –1777
Napęd
– 4×4
Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem
Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 215/55 R18
– Standardowe obręcze kół – 18” (aluminiowe)
Masa(kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1490
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1885
Pojemność bagażnika: 356 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Cosmo. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• Alarm
• Automatyczne sterowanie światłami z czujnikiem oświetlenia (tunelowym)
• Czujnik deszczu
• Czujnik parkowania przód/tył
• Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
• Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrze w kolorze nadwozia
• Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
• Klimatyzacja dwustrefowa sterowana elektronicznie
• Kolumna kierownicy regulowana w pionie i poziomie
• Koło kierownicy pokryte skórą
• Komputer pokładowy
• Mocowanie fotelika ISOFIX na tylnej kanapie
• Obręcze kół ze stopów lekkich 18”
• Przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz kurtynowe poduszki powietrzne
• Przednie reflektory przeciwmgielne
• Przyciemniane szyby tylne
• Przyciski sterowania na kierownicy
• Radioodtwarzacz CD/MP3 400 ze złączem USB i Bluetooth®
• Regulacja wysokości fotela kierowcy
• Światła do jazdy dziennej
• Światłoczułe lusterko wewnętrzne (automatycznie przyciemniane)
• Tempomat
• Tylna kanapa dzielona w proporcji 60/40
• Układ ABS
• Układ kontroli zjazdu ze wzniesień HDC
• Układ stabilizacji toru jazdy ESP
• Układ wspomagania ruszania na pochyłościach HSA
• Zdalnie sterowany zamek centralny
Wyposażenie dodatkowe:
• Bagażnik rowerowy zintegrowany w tylnym zderzaku FlexFix®
• Fotel kierowcy AGR
• Kamera cofania
• Kamera Opel Eye (systemy rozpoznawania znaków drogowych, ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, ostrzegania przed kolizją z pojazdem poprzedzającym). Wyświetlacz graficzny pomiędzy zegarami
• Lakier metaliczny
• Podłokietnik fotela kierowcy
• Radioodtwarzacz CD/MP3 950 z nawigacją, wyświetlaczem graficznym pomiędzy wskaźnikami, kolorowym wyświetlaczem 7”, portalem telefonu komórkowego Bluetooth®, złączem USB
• Reflektory bi-ksenonowe AFL ze światłami LED do jazdy dziennej
• System monitorujący ciśnienie w oponach
• Tapicerka skórzana z elementami sztucznej skóry
Tagi: 1.7 cdti cosmo 4x4, ciekawostki, mokka 1.7 cdti cosmo 4x4, nowości opla, nowy opel, Opel, opel mokka, opel mokka 1.7 cdti cosmo 4x4, test opel mokka, testy info ekspert, testy opel mokka 1.7 CDTI Cosmo 4x4