Mitsubishi eK Wagon i eK Custom w sprzedaży w Japonii

Firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) wprowadziła do sprzedaży na terenie Japonii całkowicie nowe modele niewielkich, wysokich samochodów eK Wagon oraz eK Custom. 

Mitsubishi eK Wagon i eK CustomNowe samochody eK Wagon oraz eK Custom są pierwszymi minisamochodami opracowanymi od etapu założeń koncepcyjnych przez firmę NMKV Co., Ltd., która jest spółką joint-venture założoną przez firmy MMC oraz Nissan. Łącząc ponad pięćdziesięcioletnie doświadczenie MMC w produkcji minisamochodów z nowatorskim podejściem firmy NMKV, nowa seria eK została opracowana pod hasłem „doskonały K-car”. Dzięki temu nowe modele oferują rozwiązania najwyżej cenione przez klientów kupujących takie pojazdy. Nowe samochody wnoszą niezrównany poziom jakości do klasy minisamochodów, nie rezygnując z ich uniwersalnych zalet, jak niskie zużycie paliwa i łatwość manewrowania. Wyróżniają się wyrafinowanym wyglądem, który znacznie przekracza standardy tej w klasie, a także wygodnym wnętrzem, łatwością prowadzenia i znakomitą ekonomią zużycia paliwa.

 

EK Wagon pierwszej generacji zadebiutował w październiku 2001 roku jako „podwyższone kombi” ze stylizacją, która umieściła go między sedanem i wysokim nadwoziem kombi. Z wersjami eK Sport, eK Classy, eK Active, seria eK stała się wiodącą serią wśród minisamochodów. Druga generacja eK Wagon oraz eK Sport pojawiła się we wrześniu 2006 roku, a do końca roku finansowego 2012, łączna sprzedaż samochodów serii eK osiągnęła 750 tysięcy sztuk. Zupełnie nowe, właśnie zaprezentowane publicznie modele eK Wagon i eK Custom rozpoczynają trzecią generację serii i będą rywalizować o klientów w segmencie wysokich minisamochodów kombi, które obecnie stanowią ponad 40 procent rynku minisamochodów w Japonii. Wykorzystanie systemu Auto Stop & Go i innych najnowszych technologii obniżania zużycia paliwa, pozwoliło nowym modelom osiągnąć najniższe w swojej klasie *1 zużycie paliwa wynoszące 3,4 l/100km*2. W roku finansowym 2013 planuje sie sprzedaż na poziomie 5000 samochodów miesięcznie.

 

*1 W klasie samochodów kombi o wysokości 1500mm lub więcej (na dzień 6 czerwca 2013 roku według danych w posiadaniu firmy Mitsubishi)

*2 W cyklu pomiaru zużycia paliwa JC08 ustalonym przez japońskie Ministerstwo Infrastruktury, Transportu i Turystyki

 

I Najważniejsze cechy samochodów.

 

1. Dopracowany wygląd wykraczający poza standardy obowiązujące w klasie minisamochodów.

 

1) Projekt zewnętrzny nadwozia.

Projekt zewnętrzny całkowicie nowej serii eK proponuje żywy i dynamiczny wygląd wyróżniający się trzema parami stożkowo zbiegających się linii, współgrających z liniami dachu. Linie te zaczynają swój bieg na symbolu firmy – 3 diamentach umieszczonych w centralnej części wlotu powietrza, przechodzą dalej przez reflektory, skąd trafiają na błotniki samochodu. Linie te, nazwane przez projektantów „Triple Arrows Line” sprawiają, że nowe modele serii eK są optycznie szersze. Linia biegnąca od przedniego zderzaka do lampy tylnej ma charakterystyczny kształ przypominający literę „L”, natomiast dolna linia akcentuje stabilność samochodu. Linie charakterystyczne wkomponowano w bryłę o wyraźnie trójwymiarowych kształtach paneli nadwoziowych, nadających samochodowi rzadkiego w tej klasie, eleganckiego wyglądu. Same reflektory zaprojektowano tak, by wyglądały jak iskrzące się źrenice wyrazistych oczu, co nadaje charakterystycznego i przyjaznego wyrazu całemu samochodowi. Model eK Custom również został zaprojektowany z bardzo starannie wystylizowanymi reflektorami, które wkomponowano w pas przedni łącząc imponujący chromowany wlot powietrza z błotnikami samochodu i nadając zdecydowanego wyglądu przedniej części samochodu. Zastosowanie zderzaków większych, niż zwykle stosowane w tej klasie samochodów, użycie aerodynamicznych owiewek na progach drzwi oraz dodanie tylnego spoilera dodaje charakteru sylwetce samochodu.

 

2) Projekt wnętrza.

Nowa seria eK otrzymała przestronne wnętrze, które dzięki dużej powierzchni okien sprawia wrażenie otwartego na to, co na zewnątrz, a jednocześnie dzięki miękkim kształtom pozwala czuć się, jak w bezpiecznym kokonie. Na desce rozdzielczej pojawił się centralny panel wykończony w znanej z samochodów klasy premium czerni fortepianowej, Umieszczono na nim zaawansowane i łatwe w obsłudze dotykowe sterowanie automatyczną klimatyzacją (rozwiązanie zastosowane po raz pierwszy w japońskim segmencie mini samochodów). Przednie fotele zapewniają optymalną wygodę, zmniejszając zmęczenie podczas dłuższych podróży, a tylne siedzenia oferują komfort kanapy, zapewniając jednocześnie solidne podparcie dla ud pasażerów. Wnętrze oferuje pojemne i wygodne schowki na mniejsze przedmioty, w tym szufladę pod siedzeniem kierowcy, dwupoziomowy schowek pod deską rozdzielczą po stronie pasażera, otwierany do góry schowek w desce rozdzielczej oraz szufladę pod siedzeniem pasażera. Wnętrze eK Wagon oferuje do wyboru dwie eleganckie i wyrafinowane kolorystyki: czarną i beżową. Fotele są obite miękką tkaniną z akcentami w kolorze przewodnim wnętrza, dodającymi ciepłego wyrazu całości projektu. Czarna kolorystyka wnętrza eK Custom akcentuje sportowy charakter samochodu pełniącego rolę pojazdu premium w swojej klasie. Fotele są tapicerowane tkaniną przypominającą zamsz i posiadającą strukturę pionową, zapewniającą odpowiednio elegancki wygląd.

 

2. Komfortowa przestrzeń, łatwe prowadzenie.

 

1) Komfortowa przestrzeń.

Nowy eK Wagon jest o 70 mm wyższy i ma rozstaw osi o 90 mm większy od swojego poprzednika, co przekłada się na bardziej komfortową przestrzeń we wnętrzu. Pasażerowie podróżujący z tyłu szczególnie wyraźnie odczują większy komfort, otrzymując dodatkowo 107 mm przestrzeni pomiędzy przednimi i tylnymi siedzeniami. Po raz pierwszy w samochodach MMC, nowa seria eK wykorzystuje w szybach przednich drzwi szkło redukujące przenikanie promieniowania ultrafioletowego o około 99%*. Przednią szybę wykonano z laminowanego szkła zapewniającego niemal 100%* redukcji natężenia promieniowania ultrafioletowego. Barwione, przyciemniane szyby drzwi tylnych i drzwi bagażnika pozwalają na redukcję tego promieniowania o około 94%*. Zastosowanie wszystkich szyb, łącznie z trójkątnymi szybami w przednich słupkach, zapewniających redukcję przenikania promieni UV, podwyższa komfort podróżowania i przebywania we wnętrzu samochodu.

 

* Pomiary własne MMC. Szkło zgodne z normą ISO 9050 dotyczącą przepuszczalności światła i promieniowania UV.

 

2) Łatwość prowadzenia

Pole widzenia do przodu zostało poprawione w nowej serii eK poprzez zwiększenie powierzchni szyb i podniesienie pozycji kierowcy. Zastosowanie cieńszych słupków przednich redukuje „martwe pole”, poprawiając widoczność i sprawiając, że łatwiej będzie upewnić się, czy wykonanie skrętu na skrzyżowaniu lub włączenie się do ruchu będzie całkowicie bezpieczne. Nowa generacja eK zachowuje swój bardzo mały promień skrętu wynoszący 4, 4 metra, pomimo większego rozstawu osi i zastosowania większych opon, niż używane w poprzednim modelu. Wspomaganie kierownicy jest intensywniejsze przy bardzo małych prędkościach, ułatwiając manewry na parkingach, a jednocześnie umożliwia bardziej bezpośrednie wyczucie samochodu przy wyższych prędkościach, przy których siłę wspomagania obniżono. Wynikiem tych zmian jest pewniejsze i budzące większe zaufanie zachowanie się samochodu przy wszystkich prędkościach. EK Wagon oferuje lusterko wewnętrzne, w którym znajduje się monitor połączony z tylną kamerą. Po włączeniu biegu wstecznego na monitorze wyświetlany jest obszar znajdujący się za pojazdem. Nowa generacja eK otrzymała asystenta ruszania na wzniesieniu, który automatycznie utrzymuje załączone hamulce przez maksymalnie dwie sekundy, kiedy kierowca przenosi stopę z pedału hamulca i naciska pedał przyspieszenia, aby zapobiec staczaniu się pojazdu do tyłu podczas ruszania na wzniesieniu (rozwiązanie zastosowane pierwszy raz w minisamochodzie MMC). Od sierpnia 2013 roku, eK Custom będzie dostępny z systemem aktywnej kontroli stabilności (ASC), który pomaga uniknąć poślizgu kół i utrzymuje stabilność pojazdu na śliskiej nawierzchni lub po nagłym manewrze wykonanym kierownicą. Wraz z tym systemem jako opcja fabryczna będzie dostępny system wspomagania hamowania, który zwiększa siłę hamowania w krytycznych sytuacjach drogowych.

 

3. Niskie zużycie paliwa.

1) Silnik.

Cała nowa seria samochodów eK jest napędzana przez lekki i kompaktowy silnik MIVEC* nowej generacji, który gwarantuje dużą oszczędność paliwa i zapewnia wyższą moc, dzięki redukcji strat tarcia i poprawie sprawności procesu spalania.

 

* System zmiennych faz rozrządu Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control.

 

Samochody eK Wagon z napędem na jedną oś oraz eK Custom M i G z napędem na jedną oś są wyposażone w nową wersję systemu Auto Stop & Go (ASG), który otrzymał funkcję „stop w jeździe wybiegiem” wyłączającą silnik, gdy prędkość pojazdu spadnie poniżej 13 kilometrów na godzinę podczas zwalniania, celem dalszego ograniczenia zużycia paliwa (rozwiązanie zastosowane po raz pierwszy w samochodzie MMC). Dzięki temu rozwiązaniu możliwe było uzyskanie zużycia paliwa wynoszącego 3,4 l/100km, co jest najlepszym wynikiem w klasie wysokich minisamochodów kombi (w cyklu pomiaru zużycia paliwa JC08 ustalonym przez japońskie Ministerstwo Infrastruktury, Transportu i Turystyki).Wersje samochodu z napędem obu osi korzystają z systemu ASG, który wyłącza silnik tylko podczas postoju pojazdu, co pozwala na uzyskanie zużycia paliwa wynoszącego 3,8 l/100km. Samochód eK Wagon w wersji wyposażenia E nie posiada systemu wyłączania silnika ASG i osiąga zużycie paliwa wynoszące 3,9 l/100km. Wszystkie modele eK napędzane przez wolnossący silnik benzynowy spełniają japońskie standardy efektywności zużycia paliwa przewidziane do wprowadzenia w roku 2015 z nadwyżką przekraczającą 20%, co kwalifikuje je do statusu eko-samochodów obciążonych zredukowanymi podatkami. Zwalnia to nabywców z opłaty podatku od zakupu samochodu oraz z podatku wyznaczanego w zależności od masy samochodu płaconego również w momencie zakupu samochodu. Samochód eK Custom w wersji wyposażeniowej T otrzymał napęd na jedną oś i turbodoładowany silnik, który zapewnia zużycie paliwa wynoszące i spełnia standardy zużycia paliwa roku 2015 z nadwyżką przekraczającą 10%. Wersja 4WD uzyskuje zużycie paliwa wynoszące 4,4 l/100km, co wystarczy do spełnienia standardu zużycia paliwa w roku 2015. Obie wersje 2WD i 4WD kwalifikują się do uzyskania ulg podatkowych w Japonii, przysługujących nabywcom samochodów ekologicznych, przy czym modelowi z napędem 2WD przysługuje obniżenie podatku zakupowego i podatku od masy samochodu o 75%, natomiast model z napędem 4WD pozwala na uzyskanie obniżki tych podatków o 50%.

 

2) Przekładnia.

Wszystkie wersje eK Wagon i eK Custom korzystają z bezstopniowej przekładni MMC INVECS III* CVT z automatycznym wyborem optymalnego przełożenia przy danych obrotach silnika (rozwiązanie po raz pierwszy zastosowane w minisamochodzie MMC). Przekładnia o szerokim zakresie przełożeń i o rozszerzonym zakresie blokady przełożenia przy małych otwarciach przepustnicy pozwala pogodzić dobre przyspieszenia z niskim zużyciem paliwa.

 

*  Inteligentny innowacyjny elektroniczny system kontroli pojazdu – Intelligent & Innovative Vehicle Electronic Control System (z funkcją uczenia się stylu zmiany biegów stosowanego przez kierowcę).

 

3) Nadwozie

Istotna redukcja masy, współczynnika czołowego oporu powietrza i oporów toczenia przyczyniły się do niskiego zużycia paliwa w samochodach serii eK. Zastosowanie w strukturze nadwozia stali o wysokiej wytrzymałości, której udział zwiększono z 8% do 56%, a wraz z optymalizacją struktury, w tym stosowaniem mniejszych i cieńszych wzmocnień otworów, osiągnięto około 10% redukcji masy w porównaniu do poprzedniego modelu. Inne działania w kierunku obniżenia masy z naddatkiem zrównoważyły zwiększenie masy towarzyszące zmianie wysokości nadwozia wynikającej z przyjęcia koncepcji wysokiego kombi. Przedni i tylny zderzak zaprojektowano dążąc do zmniejszenia oporów powietrza, a linię dachu poprowadzono tak, by opadała ku tyłowi, bez ograniczania miejsca we wnętrzu, dzięki czemu nowa seria eK uzyskała współczynnik czołowego oporu powietrza Cx wynoszący 0,32 (według pomiarów MMC), co jest jedną z najlepszych wartości osiągniętych w tej klasie pojazdów. Oznacza to około 10% redukcję współczynnika oporu powietrza w porównaniu do poprzedniej generacji samochodu eK Wagon.

 

4. Inne cechy

 

1) Wygoda obsługi

Samochody eK Wagon są wyposażone w rozruch silnika przyciskiem i system niewymagający użycia kluczyka (rozwiązanie zastosowane pierwszy raz w minisamochodzie MMC). Tak długo, jak kierowca ma przy sobie pilota (w kieszeni lub w torebce), sterowanie zamkami drzwi i bagażnika odbywa się za pomocą umieszczonych na nich przycisków. Przycisk rozruchu silnika umożliwia uruchomienia lub zgaszenie silnika za jednym jego naciśnięciem. Wszystkie modele nowej serii eK wykorzystują elektroniczny układ sterowania MMC ETACS*, który podwyższa komfort korzystania z samochodu, automatycznie kontrolując liczne systemy pojazdu. Wśród funkcji podwyższających wygodę należy wymienić funkcję automatycznego wyłączania świateł, która automatycznie wyłącza reflektory, gdy kierowca otwiera swoje drzwi przy wyłączonym zapłonie, komfortowe działanie kierunkowskazów, które podczas zmiany pasa ruchu porozwala wysłać trzy impulsy świateł kierunkowskazów, gdy kierowca dotknie dźwigni kierunkowskazów, a także zmienny przerywany tryb pracy wycieraczek, (powiązany z prędkością jazdy), który automatycznie zmienia czas przerwy w pracy wycieraczek, dostosowując ją do prędkości jazdy, jeśli dźwignia wycieraczek znajduje się w trybie pracy przerywanej.

 

* Elektroniczny system nadzoru czasu i alarmów – Electronics Time and Alarm Control System

 

Przesuwanie tylnego siedzenia z zakresem regulacji wynoszącym 170 mm jest możliwe od strony bagażnika, jak i z przestrzeni pasażerskiej, co umożliwia wygodne zwiększanie przestrzeni dostępnej na bagaż lub dla pasażerów. Nowa seria eK pozwala na podział tylnego siedzenia przy składaniu w proporcji 50/50, dzięki czemu wielkość bagażnika może być dostosowana do aktualnych potrzeb, a mechanizm składania siedzenia jednym ruchem ręki pozwala na złożenie siedziska, gdy tylko rozpocznie się składanie oparcia, prowadząc do uzyskania płaskiej podłogi przedziału ładunkowego.

 

2) Bezpieczeństwo

Samochody nowej serii eK wykorzystują rozwiązania systemu MMC* RISE, które podwyższają wytrzymałość nadwozia w czasie zderzeń poprzez odpowiednie połączenie przedniej struktury przeznaczonej do pochłaniania energii zderzenia z bardzo sztywną kabiną pasażerską. Struktura kabiny chroniąca osoby przebywające w samochodzie wraz z właściwym wykorzystaniem paneli ze stali o wysokiej wytrzymałości zapewnia doskonały poziom bezpieczeństwa biernego w czasie zderzenia.

 

* Wzmocniona rozwinięta struktura bezpieczeństwa – Reinforced Impact Safety Evolution

 

Pokrywa silnika posiada strukturę mogącą pochłaniać energię, a przedni zderzak wykorzystuje swoją wewnętrzną strukturę absorbującą uderzenia w celu złagodzenia obrażeń odpowiednio głowy i nóg pieszego.Wszystkie modele nowej serii eK są wyposażone standardowo w poduszki bezpieczeństwa SRS*1 dla kierowcy i przedniego pasażera. Przednie pasy bezpieczeństwa wyposażono napinacze*2, które w razie potrzeby kasują luz pasa zarówno na odcinku biodrowym, jak i ramieniowym. Pasy otrzymały także ograniczniki siły napięcia, co zapobiega nadmiernym obciążeniom klatki piersiowej w czasie kolizji. Pasażerów siedzących z tyłu chronią trzypunktowe pasy bezpieczeństwa*3.

 

*1 Dodatkowy system bezpieczeństwa SRS- Supplemental Restraint System.

*2 Napinacz biodrowej części pasa tylko po stronie kierowcy.

*3 Pasy bezwładnościowe.

 

Wszystkie modele nowej serii eK są wyposażone standardowo w system ABS*1 zapobiegający blokowaniu kół w czasie gwałtownego hamowania, co z kolei pozwala zapobiegać niekontrolowanym poślizgom. Funkcja wspomagania hamowania awaryjnego zwiększa siłę hamowania, podczas gdy regulator rozdziału siły hamowania EBD*2 dostosowuje siłę hamowania tylnej osi do liczby pasażerów i masy bagażu w samochodzie. Od sierpnia 2013 roku pakiet składający się z systemu wspomagania hamowania awaryjnego oraz z systemu aktywnej kontroli stabilności (ASC) będzie dostępny jako opcja fabryczna dla modelu eK Custom 2WD.

 

*1 System zapobiegania blokowaniu kół przy hamowaniu – Anti-lock Brake System.

*2 Elektroniczny rozdzielacz siły hamowania – Electronic Brake-force Distribution.

Tagi: , , , ,

Autor: Mototarget.pl

Komentarze są wyłączone.