Firma Honda Motor Co., Ltd. zaprezentowała model Micro Commuter Prototype, czyli niewielki elektryczny pojazd służący do dojazdów do pracy na krótkich dystansach.
Pojazd został opracowany z uwzględnieniem wytycznych dotyczących pojazdów pozycjonowanych w kategorii mobilnych produktów klasy mikro – będących obecnie tematem rozmów w ramach inicjatywy japońskiego Ministerstwa Środowiska, Transportu i Turystyki – oraz przepisów kategorii L7 obowiązujących w Europie*1.
Honda rozpocznie demonstracyjne testy nowego systemu w Japonii w roku 2013, wykorzystując modele stworzone w oparciu o prototyp. Testy pomogą zweryfikować potencjał takiego pojazdu w różnych sytuacjach, obejmujących wykorzystanie go w codziennej eksploatacji na krótkich dystansach – podczas dojazdów do pracy, jako środka transportu dla rodzin z małymi dziećmi, jako pojazdu dla osób starszych, a także w usługach związanych z doręczaniem przesyłek oraz w programach współdzielenia pojazdów (car sharing).
Prototyp Hondy, będący rozwinięciem konceptu Micro Commuter Concept zaprezentowanego w 2011 roku podczas Micro Commuter Prototype, zawiera specjalną kabinę zabudowaną w nadwoziu typu mikro, w której zmieści się jeden kierowca wraz z dwojgiem dzieci*2.
Wykorzystanie platformy typu Variable Design Platform umożliwiło umieszczenie akumulatora, silnika i jednostki sterującej pod podłogą w tylnej części pojazdu, co pozwoliło na skoncentrowanie elementów układu napędowego na niewielkiej przestrzeni. To z kolei ułatwiło zaprojektowanie i wyprodukowanie nadwozia i wnętrza, które sprosta zróżnicowanym potrzebom klientów.
Kolejną cechą pojazdu opracowanego przez Hondę jest możliwość użycia należącego do klienta urządzenia typu tablet, jako wyświetlacza poszczególnych funkcji pokładowych – prędkościomierza, nawigacji satelitarnej i systemu audio czy obrazu przekazywanego przez kamerę cofania. Możliwe jest też ładowanie baterii tabletu z wykorzystaniem ogniw słonecznych zamontowanych na dachu pojazdu. Co więcej, Honda kontynuuje prace nad pokładowymi ogniwami słonecznymi, które wygenerują dodatkową energię służącą do napędu.
Poprzez współpracę z systemem Honda Smart Home (HSH), którego testy już się rozpoczęły w mieście Saitama, w Japonii, Honda planuje również zweryfikować efekt redukcji emisji CO2 wynikający z optymalnego wykorzystania energii w codziennym życiu oraz zalet, jakie daje klientom korzystanie z pojazdu elektrycznego w charakterze domowego akumulatora.
*1Jedna z kategorii obowiązujących producentów motocykli w Europie. Pojazd elektryczny tej kategorii musi ważyć poniżej 400 kg z wyłączeniem akumulatora i musi generować moc poniżej 15 kW.
*2Po wymianie tylnego siedzenia pojazdem może podróżować jeden kierowca i jeden dorosły pasażer.
W celu zaoferowania społeczeństwu produktów mobilnych nowej generacji, które zwiększają radość z jazdy przy jednoczesnym ograniczeniu negatywnego wpływu na środowisko, Honda będzie kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad rozwiązaniami technicznymi i produktami tego typu.
Tagi: ciekawostki, ekologia, Honda, Micro Commuter Prototype, nowy model