Lexus na salonie IAA 2013

Na tegorocznym salonie we Frankfurcie Lexus pokazał czwartą wersję modelu GS – hybrydową 300h – oraz koncept LF-NX . 

Nowa wersja Lexusa GS – GS 300h

Lexus LF-NX - IAA 2013Pojawienie się GS 300h w obejmującej luksusowe sedany gamie modelowej GS czyni Lexusa pierwszą na świecie marką premium, która oferuje dla tego samego modelu dwa różne warianty napędu hybrydowego.

Czwarta generacja Lexusa GS pojawiła się w europejskiej sprzedaży w 2012 roku, początkowo w trzech wersjach: GS 250, GS 350 AWD oraz flagowy, dysponujący wysokimi osiągami GS 450h z napędem hybrydowym. Czwarty przedstawiciel rodziny, GS 300h, zadebiutuje pod koniec 2013 roku.

Przy okazji premiery nowego GS 300h, cała rodzina GS przeszła zmiany stylizacyjne oraz otrzymała szereg usprawnień w zakresie rozwiązań technicznych i w kwestii bezpieczeństwa jazdy.

GS 300h będzie dostępny również w wersji F SPORT, z niepowtarzalnymi elementami wzorniczymi i specjalnymi udogodnieniami ukierunkowanymi na jeszcze bardziej fascynujące doznania podczas jazdy.

Napęd w pełni hybrydowy

Nowy GS 300h wyposażony został w napęd hybrydowy drugiej generacji, podobny do zastosowanego w IS 300h. Zapewnia on znacznie obniżony poziom emisji CO2, NOx oraz cząstek stałych (sadzy), bez uszczerbku dla osiągów.

 

W skład hybrydowego zespołu napędowego wchodzi potężny silnik elektryczny o mocy 105 kW (143 KM), sprzęgnięty z 2,5-litrowym silnikiem benzynowym pracującym w cyklu Atkinsona i wyposażonym w nowej generacji układ wtryskowy D-4S, podwójny układ zmiennych faz rozrządu VVT-i oraz wysoce efektywny układ recyrkulacji spalin (EGR). Silnik spalinowy rozwija moc 133 kW (181 KM) przy 6000 obr/min oraz moment obrotowy 221 Nm w przedziale 4200-5400 obr/min.

 

Napędzający tylne koła za pośrednictwem elektronicznie sterowanej bezstopniowej przekładni napędowej (ECVT) hybrydowy zespół napędowy generuje sumaryczną moc 164 kW (223 KM).

 

Równocześnie hybrydowy napęd nowego Lexusa charakteryzuje się ultra niską emisją CO2, zaczynającą się od poziomu 109 g/km oraz średnim zużyciem paliwa nieprzekraczającym 4,7 l/100 km.

 

Dynamika jazdy

Jak każdy z przedstawicieli rodziny GS, również GS 300h oferuje emocjonujące doznania podczas jazdy. Połączenie konstrukcji zawieszenia z podwójnymi wahaczami rozwidlonymi z przodu i układem wielodrążkowym z tyłu, mocnych hamulców oraz bezpośredniego i precyzyjnego układu kierowniczego pozwoliło uzyskać doskonałą zwrotność, zminimalizować przechyły nadwozia oraz zapewnić odpowiedni komfort jazdy, jak przystało na szybką i mocną limuzynę marki Lexus.

Podobnie jak GS 450h F SPORT, również nowy GS 300h w wersji F SPORT może być wyposażony w nowatorskie rozwiązania poprawiające dynamikę jazdy, jak na przykład zawieszenie AVS o zmiennej charakterystyce.

Stylistyka

Nowy GS 300h dzieli z pozostałymi przedstawicielami rodziny GS wyraziste i dynamiczne linie nadwozia, w tym agresywną stylistykę przodu z charakterystycznym wyróżnikiem marki w postaci klepsydrowej osłony chłodnicy. Kolejne rozwinięcie przyjętego przez markę Lexus unikalnego języka wzorniczego L-finesse zaowocowało uzyskaniem szykownej i władczej sylwetki, jak przystało na luksusowego sedana o wysokich osiągach.

Przy okazji premiery GS 300h wprowadzony zostanie nowy zestaw kolorów nadwozia zarezerwowanych dla wersji F SPORT: biały F „F White”, czarny metalik „Starlight Black” oraz niebieski metalik „Midnight Blue”. W wersjach F SPORT dostępne będą teraz diodowe światła przeciwmgielne, a wersje wyposażenia Prestige modelu GS otrzymają opcjonalnie 19-calowe obręcze kół z lekkiego stopu, poprzednio zarezerwowane dla specyfikacji F SPORT.

Wzornictwo wnętrza

Przestronne, pięknie wykończone wnętrze GS jest kontynuacją motywu wzorniczego nowej generacji Lexusów. Ergonomicznie rozplanowany, dwustrefowy, zorientowany na kierowcę kokpit z zaawansowaną komunikacją na linii człowiek-maszyna ułatwia utrzymanie czujności i komfortowego klimatu podczas długich podróży.

W czwartej generacji modeli GS po raz pierwszy pojawi się szereg wysoce innowacyjnych rozwiązań technicznych. Są to między innymi energooszczędny układ klimatyzacji S-Flow z integralnym kompleksowym sterowaniem klimatem w kabinie i funkcją „nanoe”, drugiej generacji zdalny sterownik Remote Touch Interface (RTI) sprzężony z jednym z największych w świecie samochodowym pokładowym wyświetlaczem wielofunkcyjnym oraz wybór zestawów audio oferujących niezrównaną siłę i czystość dźwięku.

Debiut GS 300h jest okazją do odświeżenia wnętrza rodziny GS nową dźwignią przekładni napędowej oraz rozszerzenia listy dostępnego wyposażenia o projektor komputera pokładowego HUD.

Bezpieczeństwo

Modele GS Lexusa są bogato wyposażone w jedne z najnowocześniejszych, jakie są obecnie dostępne na rynku, rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo jazdy i wspomagających prowadzenie samochodu. Zaawansowany system ochrony przedzderzeniowej (PCS) w GS 450h oraz w nowym GS 300h obejmuje także kamerę monitorującą czujność kierowcy, a komplementarny z nim układ adaptacyjnej kontroli prędkości jazdy (ACC) działa w pełnym zakresie prędkości.

Dodatkowe funkcje służące bezpieczeństwu jazdy to między innymi wspomaganie utrzymania pasa ruchu (LKA) oraz system noktowizyjny, a także nowowprowadzone w GS 300h ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA).  Układ RCTA, wykorzystujący czujnik radarowy układu monitorującego martwe pola widoczności, ostrzega o zbliżających się pojazdach podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego.

 

Koszt utrzymania

Z racji unikalnego połączenia niskich kosztów serwisowych i eksploatacyjnych, znacznych ulg bądź zwolnień podatkowych oraz wysokiego wskaźnika utrzymania wartości rynkowej, nowy Lexus GS 300h bardzo korzystnie prezentuje się pod względem kosztów utrzymania.

 

Napęd hybrydowy Lexusa GS 300h został specjalnie opracowany z myślą o maksymalnej trwałości i jak najniższych wymaganiach w zakresie obsługi technicznej.

 

Konstrukcja zespołu napędowego jest bezsprzęgłowa. Funkcje rozrusznika i alternatora realizowane są przez odpowiednie podzespoły napędu hybrydowego, co eliminuje potrzebę serwisowania i wymiany tych elementów przez cały okres eksploatacji samochodu. Tradycyjny pasek napędowy rozrządu został zastąpiony bezobsługowym łańcuchem.

 

Napęd hybrydowy ma również pozytywny wpływ na trwałość hamulców i ogumienia. Przez 90000 km przebiegu GS 300h nie wymaga wymiany tarcz hamulcowych i zużyje zaledwie jeden komplet klocków hamulcowych oraz opon.

 

Rygorystycznie weryfikowany pod względem wydajności i trwałości, jak również wspierany ponad piętnastoletnim doświadczeniem praktycznym, akumulator trakcyjny nie wymaga wymiany przez cały okres użytkowania samochodu.

 

Połączenie żywotności tego elementu ze skróconymi czasami serwisowania stawia koszty obsługi technicznej GS 300h pośród najniższych w jego segmencie rynkowym.

 

Legitymując się najniższą w swojej klasie emisją CO2, zaczynającą się od zaledwie 109 g/km i wynikającą z bardzo niskiego, nie przekraczającego 4,7 l/100 km zużycia paliwa, GS 300h łączy niskie koszty eksploatacji ze znacznymi korzyściami podatkowymi w wielu europejskich krajach, na przykład Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

 

Napęd hybrydowy Lexus Hybrid Drive okazuje się niezwykle ekonomiczny zarówno pod względem wydatków na paliwo, jak i utrzymania wartości rynkowej. W uznaniu tego GS 450h uzyskał tytuł „Mistrza Wartości Rynkowej 2013” (Wertmeister 2013) w rankingu prowadzonym wspólnie przez magazyn Auto Bild i firmę Eurotax, okazując się bezkonkurencyjnym w swojej klasie pod względem utrzymania wartości rynkowej, co jest wyrazem wysokiego zaufania, jakim klienci obdarzają Lexusy wyposażone w napęd hybrydowy.

 

LEXUS LF-NX

 

„Badamy możliwość wejścia w nowy segment, w którym marka Lexus dotąd była nieobecna. Koncepcyjny LF-NX jest prawdziwym SUV-em z dodatkowymi, typowymi dla Lexusa atrybutami w postaci dynamicznej stylistyki, wyrafinowania i zaawansowanych rozwiązań technicznych. Jest on młodzieńczy, wyrazisty i nowatorski. Jego śmiałe linie zapowiadają przyszłe trendy ewolucyjne obowiązującego w marce Lexus języka wzorniczego L-Finesse.”

Mark Templin, wiceprezes zarządu Lexus International

 

Marka Lexus zadebiutowała w segmencie luksusowych SUV-ów w 1998 roku wraz z premierą pierwszego modelu RX, po raz pierwszy w historii łączącego wszechstronność, funkcjonalność i wytrzymałość samochodu typu SUV z własnościami jezdnymi, osiągami i wyrafinowaniem luksusowej limuzyny.

 

Nieco mniejszy od RX, mierzący 4640 mm długości i 2700 mm rozstawu osi, koncepcyjny LF-NX celuje w rosnący segment bardziej zwartych i bardziej miejskich luksusowych SUV-ów średniej wielkości, przyciągając uwagę nowej grupy klientów marki Lexus, o większych oczekiwaniach w kwestiach wzorniczych.

 

Stylistyka

Śmiałe, efektowne i nowatorskie nadwozie LF-NX stanowi kolejną ewolucję obowiązującego w marce Lexus języka wzorniczego L-finesse, po raz pierwszy wnosząc wyraziste linie oraz ostre, głęboko rzeźbione formy stylizacyjne do segmentu luksusowych SUVów  średniej wielkości.

 

Przód tego koncepcyjnego samochodu zdominowany jest przez silnie wyeksponowaną osłonę chodnicy o charakterystycznie wciętym, klepsydrowym zarysie, stanowiącym wyróżnik obecnych Lexusów. Wraz z poszerzoną sekcją w dolnej części zderzaka, podkreślającą szeroki rozstaw kół i masywność przedniego profilu, powiększone zostało obramowanie oraz oczka maskownicy.

 

Górne krawędzie osłony chłodnicy płynnie przechodzą w silnie zarysowany obrys pokrywy komory silnikowej, natomiast jej podstawa wsparta jest na chromowanej płycie podsilnikowej, akcentującej nie tylko szosowe aspiracje tego koncepcyjnego SUVa.

 

Niezwykle ekspresyjne, w niepowtarzalny sposób wystylizowane przednie światła obejmują potrójne, romboidalne reflektory diodowe oraz osobne światła do jazdy dziennej, które po raz pierwszy pojawiły się w nowym modelu IS. Linię świateł dziennych dopełniają listwy diodowych kierunkowskazów.

 

Rozchodzące się od obrysu osłony chłodnicy linie zderzaka formują pionowe szczeliny wlotów powietrza, a następnie tworzą unikalny, silnie wyeksponowany do przodu zarys przednich naroży. W ten sposób zderzak oddziela od przedniego błotnika agresywne, pionowe cięcie, które pod kloszami reflektorów zwęża się do punktu.

 

Przednie i tylne zderzaki ukształtowane są przez szereg muskularnych w formie, wypukłych i wklęsłych krzywizn. Brzegi nadkoli wykończone są typowymi dla miejskiego SUVa, polakierowanymi na czarno nakładkami ochronnymi.

 

Powierzchnia pasa bocznego ma kształt wydłużonego rombu. Jej najszersze miejsce znajduje się na wysokości środkowego słupka, a następnie zwęża się ona w kierunku tyłu. U dołu, linia progów drzwi nawiązuje do wznoszącej się linii przetłoczenia, jaka pierwotnie pojawiła się w koncepcyjnym LF-CC, jednak je forma jest bardziej agresywna, z ostrymi kątami.

 

Klasyczny dla Lexusa profil przeszklenia powyżej linii bocznej, wraz ze stromo opadającą linią drzwi bagażnika i integralnym spojlerem tworzą zamaszystą sylwetkę atletycznego coupe.

 

Z tyłu LF-NX dominują mocno zaakcentowane klosze świateł, tworzące natychmiast rozpoznawalną identyfikację świetlną modelu. Wnikają one głęboko w profil zderzaka, tworząc ostry, aerodynamiczny zarys tyłu nadwozia.

 

Charakterystyczne dla marki Lexus ukształtowanie świateł na wzór litery „L” znajduje mocne odzwierciedlenie w liniach tyłu nadwozia, stanowiąc wystylizowaną analogię wciętego zarysu osłony chodnicy.

 

Szeroki profil dolnej części zderzaka w sposób celowy nie uwidacznia żadnych elementów układu wydechowego, by podkreślić przyjazność napędu hybrydowego dla środowiska naturalnego.

 

Koncepcyjny Lexus LF-NX otrzymał nowe, matowo-srebrzyste (Brushed Metal Silver) pokrycie lakierowe, dające nieodparte wrażenie, że cała skorupa nadwozia została uformowana z jednego kawałka metalowej bryły.

 

Wzornictwo wnętrza

W ramach ukierunkowanej na człowieka koncepcji wzorniczej L-finesse, która znalazła swoje odzwierciedlenie w modelu LFA i nowym IS, wnętrze LF-NX stylistycznie nawiązuje do ostrych, głęboko rzeźbionych linii jego nadwozia. Śmiałe, mocne formy stylizacyjne kreują zorientowany na kierowcę kokpit, idealnie rozplanowany pod względem ergonomii.

 

Środkowa konsola rozciąga się na całą długość kabiny, rozdzielając także tylne siedzenia. Obecne w niej przestrzennie uformowane matowo-metaliczne motywy zostały również powtórzone w postaci elementów wykończeniowych wskaźników, kierownicy, siedzeń oraz górnej konsoli.

 

Dla podkreślenia luksusowego charakteru koncepcyjnego SUVa LF-NX, emanujące siłą i wytwornością zakrzywione powierzchnie metalowe jego kabiny dopełnione zostały żółto-czarną (Sunrise Yellow / Black) tapicerką skórzaną z kontrastowymi przeszyciami oraz eleganckim, niebieskim podświetleniem wskaźników.

 

Wyznacznikiem dla myśli wzorniczej obecnej we wnętrzu Lexusa jest intuicyjna, ergonomicznie idealna interakcja z urządzeniami pokładowymi, zmianą przełożeń i interfejsem użytkownika (Human Machine Interface). Podzielona na górną strefę wyświetlania i dolną strefę operacyjną deska rozdzielcza LF-NX otrzymała perfekcyjnie dopracowaną formę, doskonaloną przez kolejne generacje Lexusów.

 

Górna strefa wyświetlania zawiera ekskluzywnie wystylizowane wskaźniki. Dolna strefa operacyjna udostępnia nowej generacji elektrostatyczne przełączniki dotykowe i nowego typu zdalny sterownik Remote Touch Interface (RTI). Obejmuje on wyświetlacz śladu kursora i nowy panel dotykowy wkomponowane w regulowany podłokietnik, co pozwoliło połączyć komfort podróżowania z bezproblemową i intuicyjnie łatwą obsługą.

 

Układ napędowy

Dla podkreślenia wiodącej pozycji marki w dziedzinie napędów hybrydowych, koncepcyjny LF-NX wyposażony jest w nowy wariant układu Lexus Hybrid Drive, specjalnie przystosowany do potrzeb samochodu nie obawiającego się opuścić utwardzone nawierzchnie. Wysoce efektywny napęd hybrydowy cechuje najniższy w klasie poziom emisji CO2.

 

W skład hybrydowego zespołu napędowego wchodzi 2,5-litrowy, zasilany benzyną silnik spalinowy, który pracuje w cyklu Atkinsona, oraz mocny elektryczny silnik trakcyjny. Przy niewielkich prędkościach jazdy LF-NX może korzystać wyłącznie z napędu elektrycznego.

 

Zastosowany w LF-NX wysoce efektywny pełnozakresowy napęd hybrydowy zapewnia osiągi porównywalne z rywalami o tradycyjnym napędzie spalinowym, a jednocześnie wyjątkowo niskie zużycie paliwa i najlepszy w klasie wynik pod względem emisji CO2.

Tagi: , , , , ,

Autor: Mototarget.pl

Komentarze są wyłączone.