Info-Ekspert:Test Mazda 5 2.0 MZR Sport

Oferta japońskich producentów w Polsce wydaje się być różnorodna i bogata. Klienci mogą wybierać spośród 6 marek i ponad 60 modeli. Jeżeli jednak będziemy chcieli kupić 7-osobowego vana, okaże się, że mamy do wyboru tylko dwa modele – Toyotę Verso oraz Mazdę 5. Warto zaznaczyć, że przy podobnych cenach nowych aut, tylko Mazda oferuje rozwiązanie przydatne w samochodzie rodzinnym – odsuwane tylne drzwi ułatwiające dostęp do tylnych siedzeń. Pierwsza generacja Mazdy 5 produkowana od 2005 roku znalazła 500 tys. nabywców na całym świecie.

1 2 3
4 5 6

Druga odsłona modelu zaprezentowana w ubiegłym roku jest większa i ładniejsza, ma więc duże szanse na zainteresowanie ze strony miłośników marki. Za 87 700 zł (wersja 7-osobowa) możemy kupić komfortowego vana zbudowanego na płycie podłogowej Mazdy 3.

7 8 9
10 11 12

Wygląd zewnętrzny

Dominującym elementem w profilu „piątki” jest motyw Nagare – linie w kształcie fal, imitujące powietrze lub wodę opływające nadwozie. Charakterystyczne przetłoczenia nadają lekkości sylwetce vana o wymiarach: długość 4585 mm, wysokość 1615 mm i szerokość 1750 mm. Przyciemniane szyby tylne, czarne ramki okien i ukryty słupek C również pomniejszają optycznie nadwozie. Nietypowa bliskość klamek drzwi przednich i tylnych wynika z zastosowanego mechanizmu odsuwania drzwi tylnych. Nad poziomymi światłami tylnymi zachodzącymi na boki nadwozia wkomponowano szyny prowadzące drzwi, dzięki czemu nie wpływają one negatywnie na odczucia wizualne. Front rodzinnego vana kontynuuje trendy stylistyczne z mniejszych modeli 3 i 6. Ostre linie i dynamiczne kształty definiują przynależność do marki, a niski współczynnik oporu powietrza (0,3) wpływa pozytywnie na zmniejszenie zużycia paliwa.

13 14 15
16 17 18
19 20 21

Wnętrze pojazdu

Kabina „japończyka” jest obszerna i funkcjonalna. Układ siedzeń 2+3+2 pozwala na przewiezienie 5 osób i bagażu (426 litrów) lub 7 osób do dyspozycji których pozostanie tylko 112 litrów bagażnika. Po złożeniu 5 tylnych siedzeń otrzymamy płaską przestrzeń o pojemności 1485 litrów pozbawioną progu załadunkowego.

Przednie podgrzewane fotele oraz dwa skrajne siedzenia w drugim rzędzie są obszerne i wygodne. Wyposażenie ich w indywidualne podłokietniki dodatkowo podnosi komfort podróżowania. Dzięki systemowi siedzeń Karakuri możemy je w bardzo łatwy sposób składać i aranżować wnętrze, dostosowując je do swoich potrzeb. W drugim rzędzie możemy regulować położenie wzdłużne siedzisk, zmieniać kąt pochylenia oparć lub schować środkową część (do schowka w fotelu obok) tak, aby otrzymać 2 komfortowe miejsca. Zajmowanie miejsc z tyłu ułatwiają szerokie (tylko w wersji Sport sterowane elektrycznie) drzwi przesuwne. Można nimi sterować również za pomocą przycisków wewnątrz kabiny lub na pilocie centralnego zamka. O bezpieczeństwo podróżnych dba dotykowy czujnik, który zapobiega przycięciu pasażera przez zamykające się drzwi.

Wewnątrz „piątki” dominuje czerń miejscami przełamana srebrnymi dodatkami na desce rozdzielczej i czerwonymi akcentami tapicerki skórzanej. Jak zwykle w Maździe nie można mieć zastrzeżeń do jakości spasowania elementów, ale twarde plastiki i dosyć siermiężny design nie pasują do atrakcyjnego nadwozia. Wrażenie zapożyczenia wnętrza z poprzedniej generacji modelu potęgują toporne przyciski (np. sterowania drzwiami) i monochromatyczny wyświetlacz centralny niepasujący do samochodu za 100 tys. zł. Szablonowy projekt wnętrza może nie porywa wyglądem, ale jest za to bardzo funkcjonalny. Czytelne zegary, intuicyjne sterowanie radioodtwarzaczem i klimatyzacją na konsoli centralnej to zalety, które mogą docenić klienci nie lubujący się w designerskich wnętrzach.

Produkt z Hiroshimy dostępny jest w 4 wersjach wyposażenia – Comfort, Exclusive, Exclusive Plus oraz Sport. W najbogatszej wersji lista wyposażenia standardowego zawiera m.in.: reflektory ksenonowe, skórzaną tapicerkę, zestaw audio czy 17-calowe aluminiowe tarcze kół. Dziwi obecność tylko jednostrefowej klimatyzacji. W najtańszej odmianie Comfort o bezpieczeństwo podróżnych dbają systemy ABS/EBD/EBA/DSC/TSC oraz 6 poduszek powietrznych. Natomiast manualna klimatyzacja, elektryczne sterowanie szybami i lusterkami oraz 4-głośnikowy system audio zapewniają podstawowy komfort podróży.

Z listy wyposażenia opcjonalnego warto rozważyć zakup dedykowanego systemu nawigacji Tom Tom, który przyda się podczas długich podróży, a swoim dużym 5,8 calowym kolorowym ekranem unowocześni deskę rozdzielczą Mazdy.

22 23 24
25 26 27
28 29 30

Silnik i właściwości jezdne

Dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 150 KM i 191 Nm momentu obrotowego zapewnia kompromis pomiędzy przyzwoitymi osiągami i akceptowalnym zużyciem paliwa. Jeżeli nie będziemy chcieli sprawdzić czy producent nie mija się z prawdą, obiecując osiągnięcie pierwszych 100km/h w 11 sekund i prędkości maksymalnej 194 km/h, przy spokojnej jeździe miejskiej jesteśmy w stanie osiągnąć spalanie na poziomie 10,5 l/ 100 km. Jeśli to zbyt dużo, można rozważyć zakup słabszej wysokoprężnej jednostki – o pojemności 1.6 litra i mocy 115 KM, która powinna zużywać ok. 24% paliwa mniej. Ciekawostką, która raczej nie zdobędzie uznania wśród klientów jest silnik benzynowy o pojemności 1.8 litra dysponujący mocą 115 KM. Zużywa on więcej paliwa niż dwulitrowa jednostka o mocy 150 KM. Sytuacja ta wynika z różnic konstrukcyjnych – silnik 2.0 posiada m.in. wtrysk bezpośredni DISI, układ zmiennych faz rozrządu VVT oraz system I-stop, który dzięki automatycznemu gaszeniu i uruchamianiu silnika na postoju pozwala ograniczyć spalanie.

We wszystkich jednostkach napęd na koła przenoszony jest za pomocą 6-stopniowej manualnej skrzyni biegów. Dźwignia zmiany biegów charakteryzuje się krótkimi skokami oraz wysoką precyzją działania.

Ważący 1485 kg van prowadzi się równie łatwo i pewnie jak znacznie niższe i mniejsze samochody. Średnica zawracania wynosząca 11,2 m ułatwia sprawne manewrowanie, a zawieszenie przednie oparte na kolumnach McPhersona i tylne wielowahaczowe zapewnia stabilność w każdych warunkach.

31 32 33

Podsumowanie

Trzyletnia obecność autoryzowanej sieci dealerskiej w Polsce zaowocowała sprzedażą 10 tys. samochodów. Pojazdy z Japonii są nielicznymi, które opinią o niezawodności i trwałości często przewyższają tak cenione u nas produkty z federacji niemieckiej. Zapoczątkowana w 2002 roku filozofia marki „zoom-zoom” odwołująca się do pierwszych dziecięcych fascynacji motoryzacją ma zapewnić każdemu właścicielowi Mazdy przyjemność z jazdy. „Piątka” łączy radość z prowadzenia z funkcjonalnością rodzinnego samochodu. Mazda kojarzona z silnikiem Wankla, samochodami o sportowej charakterystyce lub najpopularniejszym roadsterem na świecie MX5 oferuje model, który spełnia oczekiwania klientów poszukujących 7-osobowego vana.

Dane techniczne

Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1998 cm3 – Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150) przy 6200
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 191 przy 4500

Osiągi – Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 11
– Prędkość maksymalna – 194 km/h

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 9.0
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5.7
– Cykl mieszany (l/100 km) – 6.9
– Emisja CO2 (g/km) – 159

Pojemność zbiornika paliwa: – 60 l.

Wymiary
– Długość (mm) – 4585
– Wysokość (mm) – 1615
– Szerokość (mm) – 1750
– Rozstaw osi (mm) – 2615
– Rozstaw kół przednich (mm) – 1530
– Rozstaw kół tylnych (mm) – 1520

Napęd
– na oś przednią

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 11.2

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 205/50 R17
– Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1485 kg.
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2125 kg

Pojemność bagażnika: – 112 l (przy 7 miejscach)

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Sport. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS/EBD/EBA
• DSC/TCS
• System sygnalizacji nagłego hamowania ESS
• Przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
• Kurtyny powietrzne
• ISOFix (drugi rząd, skrajne fotele)
• Automatyczne włączanie świateł mijania
• Spryskiwacze reflektorów
• Elektrycznie regulowane szyby, przód i tył
• Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
• Zdalnie sterowany zamek centralny
• Podgrzewane fotele przednie
• Radioodtwarzacz CD/MP3
• Głośniki 6 szt.
• Wejście AUX In
• Podłokietniki kierowcy i pasażera
• Przesuwane fotele w drugim rzędzie, regulacja nachylenia oparcia
• Reflektory przeciwmgielne
• Klimatyzacja automatyczna
• Komputer pokładowy
• Tempomat
• Skórzana kierownica oraz gałka dźwigni zmiany biegów
• Zdalne sterowanie systemem audio na kierownicy
• Stoliki w oparciach foteli przednich
• System siedzeń i schowki Karakuri
• Składane siedzenia w 3 – cim rzędzie
• Roleta bagażnika
• Reflektory ksenonowe
• Czujnik parkowania, tył
• Czujnik deszczu i zmierzchu
• Przyciemniane szyby tylne
• Elektrycznie sterowane przesuwne tylne drzwi boczne
• Zmieniarka 6 CD
• Zestaw głośnomówiący Bluetooth
• Skórzana tapicerka
• Zestaw Sports Apperance Pack
• System monitorowania ciśnienia kół

Oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Sport posiadał między innymi wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Lakier metalizowany

Test przeprowadzony w dniach 23.XI – 28.XI 2011r.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Mazda Motor Logistics Sp. z.o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Tagi: , , , , , ,

Komentarze są wyłączone.