Info-Ekspert: Test Volvo V40 D3 Momentum

V40 jest pierwszym modelem skandynawskiego producenta oznaczonym literą V, który nie jest kombi, a jednocześnie pierwszym od 16 lat pięciodrzwiowym hatchbackiem w gamie Volvo. To pierwszy na świecie samochód posiadający poduszkę powietrzną dla pieszych i zdobywca najwyższego w historii wyniku ogólnego w testach zderzeniowych Euro NCAP. Ten innowacyjny przedstawiciel szwedzkiej motoryzacji zadebiutował w ubiegłym roku zastępując w gamie producenta aż trzy modele: dynamiczne C30, eleganckie S40 oraz funkcjonalne V50.

Wygląd zewnętrzny

Projekt nadwozia V40-stki jest ukłonem w stronę młodszej części klientów. Awangardowa sylwetka z opadającą linią dachu, długą maską, wąską linią okien i niewielkim foremnym tyłem spodoba się miłośnikom nowoczesnych hachbacków segmentu premium. Front pojazdu zdobi duże logo producenta osadzone centralnie w sześciokątnym wlocie powietrza, smukłe reflektory przednie oraz wkomponowane w zderzak światła dzienne LED. Profil auta to wyraźnie zaakcentowane nadkola w których mogą znaleźć się nawet 19-calowe aluminiowe tarcze kół i masywne przetłoczenia nadwozia biegnące od przednich do tylnych reflektorów podkreślające sportową charakterystykę nadwozia. Tył zwieńczony jest okazałym spoilerem, kloszami świateł w kształcie bumerangu przypominającymi te z większego modelu XC60 oraz dwoma chromowanymi końcówkami układu wydechowego.

W ofercie Volvo pośród prestiżowych limuzyn i dużych SUVów pojawił się efektowny model, emanujący nowoczesnością oraz kreatywnością. Śmiały design może spodobać się miłośnikom marki oraz zainteresować nowych klientów dla których dotychczasowa stylistyka marki była zbyt zachowawcza.

Wnętrze pojazdu

Próba pozyskania młodszych klientów lubujących się w innowacyjnych, nietuzinkowych rozwiązaniach widoczna jest również wewnątrz nowego modelu. Tradycyjne rozwiązania znane z innych modeli Volvo korespondują tutaj z nowatorskimi realizacjami z których część zadebiutowała właśnie w tym hatchbacku. Wewnątrz znajdziemy więc charakterystyczną dla marki cienką konsolę centralną, za którą wygospodarowano praktyczny schowek, pięciocalowy (za dopłatą siedmiocalowy) ekran prezentujący informacje z systemu audio, podłączonego telefonu, kamery cofania, ewentualnie systemu nawigacji lub podświetlaną diodami dźwignię zmiany biegów. Niezmienione pozostały również: doskonale leżąca w dłoniach wielofunkcyjna trójramienna kierownica, wygodne i dobrze wyprofilowane fotele oraz materiały wykończeniowe adekwatne do segmentu który reprezentuje model i nie budząca zastrzeżeń jakość ich spasowania.

Nowością jest ciekłokrystaliczny wyświetlacz zastępujący tradycyjne analogowe zegary czy designerski element w postaci bezbramkowego lusterka wstecznego. Nowa tablica wskaźników która jest dużym monitorem TFT pozwala na wybór jednego z trzech motywów prezentowania informacji: Eco – podświetlony na zielono, ukierunkowany na jazdę ekologiczną, Elegance – uniwersalny, emanujący spokojnymi brązami i beżami oraz Performance – jaskrawo czerwony z centralnie umieszczonym obrotomierzem i wskaźnikiem wykorzystania mocy pojazdu. Możliwość zastosowania różnych kompozycji podnosi atrakcyjność miejsca pracy kierowcy, nie wpływa jednak na pracę innych podzespołów tj. silnika, zawieszenia, skrzyni biegów.

Kabina szwedzkiego hatchbacka umożliwia komfortową podróż czterem osobom, które mogą zabrać ze sobą 335 litrów bagaży. Wielkość przestrzeni pasażerskiej oraz wyprofilowanie tylnej kanapy nie zachęca do wykorzystania jej pełnych możliwości i podróżowania w pięcioosobowym składzie. Ciekawym i praktycznym rozwiązaniem jest umieszczanie uchwytów na napoje w odchylanym schowku w siedzisku (a nie podłokietniku) tylnej kanapy lub usytuowanie dodatkowych schowków po jej bokach. Elementem wpływającym pozytywnie na optyczne powiększenie kabiny jest dostępne za dopłatą panoramiczne okno dachowe wyposażone w regulowaną elektrycznie roletę.

Volvo V40 oferowane jest w czterech wersjach wyposażenia: Base, Kinetic, Momentum i Summum. Już podstawowa kompletacja wyposażenia zawiera 7 poduszek powietrznych, bogatą listę systemów bezpieczeństwa czynnego, klimatyzację półautomatyczną, elektrycznie regulowane lusterka i wszystkie szyby, system start-stop, komputer pokładowy, czterogłośnikowy system audio oraz 16-calowe stalowe tarcze kół. Testowa konfiguracja Momentum wyposażona była dodatkowo w automatyczną dwustrefową klimatyzację, tempomat, tapicerkę winylowo-materiałową, fotele przednie z regulacją lędźwiową, kierownicę, dźwignię zmiany biegów i hamulca ręcznego pokryte skórą, elektrycznie składane lusterka, sterowanie radiem z kierownicy lub czujnik deszczu.

Cztery wersje wyposażenia, bogata kompletacja wyposażenia standardowego oraz bardzo obszerna lista (ponad 100 elementów !) wyposażenia opcjonalnego pozwoli każdemu wybrać wariant spełniający jego oczekiwania.

Silnik i właściwości jezdne

Paleta silnikowa Volvo obejmuje siedem jednostek – cztery benzynowe i trzy wysokoprężne o mocach od 115 do 254 KM. Testowy egzemplarz dysponował silnikiem zasilanym olejem napędowym, który z pojemności dwóch litrów generował moc 150 KM i moment 350 Nm. Pięciocylindrowa jednostka współpracująca z sześciobiegową automatyczną przekładnią Geartronic pozwala na osiągniecie 100 km/h po 9.3 sekundy i rozpędzenie ważącego 1573 kg pojazdu do 205 km/h. W codziennej eksploatacji duet składający się z niewysilonej jednostki wysokoprężnej i płynnie działającego automatu przenoszącego napęd na koła przednie dostarcza samych pozytywnych wrażeń. Dynamika i elastyczność dwulitrowego diesla (nawet przy wyższych prędkościach) w zupełności wystarczają do napędzania niewielkiego hatchbacka. Dodatkowym atutem jest fakt, że doskonałe osiągi idą w parze z niewysokim spalaniem. W miesicie V40 zadowala się 8 litrami oleju na każde pokonane 100 km, w trasie zużycie wynosi ok. 5 l/100 km, a w cyklu mieszanym spalanie kształtuje się na poziomie 6 l/ 100 km.

Zawieszenie w kompaktowym modelu dobrze radzi sobie z niwelowaniem nierówności nawierzchni i zapewnia optymalny kompromis pomiędzy komfortem, a stabilnym, przewidywalnym prowadzeniem. Zarówno na autostradzie jak i w ciasnych zakrętach odpowiednie zestrojenie owocuje precyzyjnym i niezachwianym utrzymaniem pojazdu na obranej drodze.

Uzupełnieniem świetnych właściwości jezdnych jest bogata lista systemów bezpieczeństwa wspomagających kierowcę w sytuacjach awaryjnych. Volvo od lat postrzegane jest jako synonim bezpieczeństwa i nowym modelem podtrzymuje ten wizerunek. Oprócz standardowych układów ABS, kontroli trakcji czy zestawu siedmiu poduszek powietrznych, sztandarowym rozwiązaniem w V40 jest nowatorska poduszka powietrzna chroniąca pieszych. Po zarejestrowaniu przez czujniki zamontowane w zderzaku przednim kontaktu z pieszym, aktywowana jest poduszka okrywająca obszar podszybia oraz większą część słupków A. Dodatkowo tylna część maski unoszona jest przez napełniającą się poduszkę, co również ogranicza obrażenia potrąconej osoby. System działa w zakresie prędkości od 20 do 50 km/h. Między innymi dzięki temu rozwiązaniu Volvo uzyskało 100% wynik w testach Euro NCAP w kategorii ochrona pieszych.

W zależności od konfiguracji pojazdu w skandynawskim kompakcie o bezpieczeństwo podróżnych mogą dbać również: system kontroli trakcji i stabilności (DSTC), system kontroli trakcji w zakrętach, system utrzymania pasa ruchu – kamera monitoruje linie wyznaczające pasy ruchu w zakresie prędkości od 65 do 200 km/h, system informowania o martwym polu – ostrzega kierowcę o zbliżających się samochodach w odległości do 70 metrów za pojazdem, system monitorowania znaków drogowych – kamera wykrywa znaki ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania, które następnie są wyświetlane przez system na tablicy rozdzielczej, tempomat adaptacyjny – automatycznie utrzymuje zadaną odległość od poprzedzającego pojazdu, system unikania kolizji z pieszymi – automatycznie aktywuje proces hamowania w przypadku braku reakcji kierowcy lub poprawiony system City Safety – monitoruje ruch przed samochodem (do prędkości 50 km/h), automatycznie zwalnia lub zatrzymuje pojazd.

 

Podsumowanie

Ceny nowego modelu produkowanego w belgijskiej fabryce Ghent zaczynają się od 79 900 zł. Konkurencja w segmencie: Audi A3 (od 94 000 zł), BMW serii 1 (93 300 zł) lub Mercedes klasy A (od 91 200 zł) jest o ponad 10 tys. zł droższa. Testowa wersja Momentum z 150-konnym silnikiem wysokoprężnym oraz skrzynią Geartronic to wydatek rzędu 120 000 zł. Za tą kwotę możemy stać się właścicielem eleganckiego i nieszablonowego modelu, który oprócz radości z prowadzenia oferuje ponadprzeciętny poziom bezpieczeństwa. Czerpanie z najlepszych tradycji marki w połączeniu z zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań pozwoliło stworzyć atrakcyjną propozycję dla klientów poszukujących kompaktowego hatchbacka, którego dotychczas brakowało w ofercie Volvo.

Dane techniczne

Silnik – diesel

– Pojemność skokowa – 1984 cm3

– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150) przy 3500

– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 350 w zakresie 1500 – 2750

Pojemność zbiornika paliwa: 60l

Wymiary

– Długość (mm) – 4369

– Wysokość (mm) – 1420

– Szerokość bez lusterek (mm) –1783

– Szerokość z lusterkami (mm) –2041

– Rozstaw osi (mm) – 2646

Napęd

– przód

Układ kierowniczy

– ze wspomaganiem

Koła i opony

– Wymiary opon standardowych – 205/55 R16

– Standardowe obręcze kół – 16” (aluminiowe)

Masa(kg)

– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1573

– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2040

Pojemność bagażnika: 335 l

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Momentum. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• 7 poduszek powietrznych: poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera, boczne, 2 kurtyny powietrzne dla przednich i tylnych siedzeń i poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy

• ABS (Anti-Lock Brake System) z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania (EBD – Electronic Brake Distribution)

• Aluminiowe listwy dookoła szyb bocznych

• Aluminiowe listwy progowe

• AQS (Air Quality System) system poprawy jakości powietrza w kabinie

• Audio Performance 2X25W, 4 głośniki, CD z możliwością odczytu plików MP3-WMA, złącze AUX, 5” wyświetlacz LCD

• Autoalarm Volvo Guard z czujnikami przechyłu i ruchu wewnątrz kabiny

• Automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne

• City Safety – laserowy czujnik ograniczający ryzyko kolizji do 50 km/h

• Czujnik deszczu

• Dodatkowe gniazdo 12V w tylnej części konsoli centralnej

• DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji

• Dwie końcówki układu wydechowego

• Dywaniki tekstylne

• EBA (Emergency Brake Assistance) układ wspomagania nagłego hamowania

• EBL (Emergency Brake Lights) – ostrzeganie innych użytkowników drogi o gwałtownym hamowaniu

• Elektronicznie sterowana dwustrefowa klimatyzacja

• Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne

• Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami LED oraz oświetleniem podłoża

• Elektrycznie sterowane szyby boczne z przodu i z tyłu, z funkcją opuszczania i domykania

• Fotel pasażera z regulacją odcinka lędźwiowego, wysokości oraz składanym oparciem

• Immobilizer ze zmiennym kodem

• Kanapa tylna dzielona w proporcjach 60/40

• Klimatyzowany schowek w desce rozdzielczej

• Komputer pokładowy z komunikatami w języku polskim

• Lampki do czytania z przodu dla kierowcy i pasażera oraz oświetlenie przestrzeni na nogi

• Oświetlenie asekuracyjne Home Safe

• Pochylany fotel kierowcy z regulowanym podparciem lędźwiowym

• Podłokietnik przedni

• Podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych dla kierowcy i pasażera

• Podświetlane lusterko wewnętrzne dla pasażera

• Podświetlany i zamykany schowek na rękawiczki

• Poduszka powietrzna dla pieszego

• Przeciwpyłkowy filtr powietrza

• Roleta schowka w konsoli centralnej

• Schowek w konsoli centralnej i w przednich drzwiach

• SIPS (Side Impact Protection System) – system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych

• Skórzana dźwignia zmiany biegów z aluminiowym wykończeniem

• Skórzany drążek hamulca ręcznego

• Sterowanie audio z kierownicy

• Strefy kontrolowanego zgniotu – elementy nadwozia chroniące pasażera wykonane z ultrawytrzymałej stali borowej UHSS

• Sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc

• System mocowania fotelika ISOFIX dla zewnętrznych miejsc tylnej kanapy

• Szyby o zmniejszonej przenikliwości światła o zielonym zabarwieniu

• Światła do jazdy dziennej

• Tapicerka winylowo-tekstylna LINNE z tylnym podłokietnikiem i uchwytami na kubki

• Tempomat

• Trójramienna kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach

• Trójramienna skórzana kierownica z aluminiowym wykończeniem

• Uchwyt na bilety parkingowe

• Uchwyty na kubki z przodu

• Układ recyrkulacji powietrza we wnętrzu samochodu

• Układ START/STOP

• Układ szybkiego nagrzewania wnętrza (PTC – Positive Temperature Control) tylko dla silników Diesla

• WHIPS (Whiplash Protection Seating System) – system zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego

• Wskaźnik temperatury zewnętrznej

• Zamek centralny sterowany pilotem

• Zawieszenie Dynamic

• Zestaw naprawczy koła

Wyposażenie dodatkowe:

• Lakier metalizowany

• 17” aluminiowe tarcze kół

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Test przeprowadzony w dniach 5.06–11.06.2013r.

Serdecznie dziękujemy firmie Volvo Auto Polska Sp. z o.o za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Tagi: , , ,

Komentarze są wyłączone.