Info-Ekspert: Test Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC Instyle

Model ASX jest odpowiedzią japońskiego producenta na stale rosnącą popularność samochodów łączących w sobie zalety aut osobowych i terenowych. SUVy oraz crossovery są obecnie najszybciej rozwijającym się segmentem pojazdów w Polsce. ASX stworzony na bazie koncepcyjnego hatchbacka Concept-CX zadebiutował w 2010 roku i jest bezpośrednim konkurentem Nissana Qashqai. Podstawowa wersja z napędem na przednią oś wyceniona została na 75 300 zł.

1 2 3
4 5 6
7 8 9

Wygląd zewnętrzny

ASX dzieli płytę podłogową (Projekt Global) oraz 70% pozostałych podzespołów z większym Outlanderem. Przy takim samym rozstawie osi (267 cm) kompaktowy crossover jest o 34,5 cm krótszy (429,5 cm), co wpływa korzystnie na proporcje nadwozia. Wizytówką modelu jest trapezoidalna osłona chłodnicy typu „Jet-Fighter” nawiązująca do myśliwca F2, będąca również cechą charakterystyczną Colta, Lancera i Outlandera. Smukłe reflektory przednie i przetłoczenia na masce tworzą wraz z charakterystycznym wlotem powietrza znamienną „paszczę rekina”. Profil auta cechują wydatne nadkola z 17-calowymi felgami, wąska linia okien oraz prawie pionowo opadająca pokrywa bagażnika. Progi i dolna część zderzaków zostały pokryte plastikowymi osłonami podkreślającymi terenowy charakter Mitsubishi. Z tyłu powielono schemat podłużnych reflektorów oraz trapezoidalnego kształtu, który tym razem stanowi wgłębienie na tablicy rejestracyjnej.

10 11 12
13 14 15
16 17 18

Wnętrze pojazdu

Nadwozie o szerokości 177 cm i wysokości 161,5 cm kryje obszerną i funkcjonalną przestrzeń pasażerską. W kabinie dominują czarne, trochę za twarde plastiki ozdobione srebrnymi dodatkami. Trójramienna kierownica dobrze leży w dłoniach, zegary są duże i czytelne, a obsługa systemu audio i klimatyzacji jest banalnie prosta. W testowej wersji Instyle siedzenia pokryte zostały czarną skórzaną tapicerką. Przednie podgrzewane fotele zapewniają dobre podparcie boczne oraz optymalną długość siedziska. Elektrycznie sterowany fotel kierowcy w połączeniu z regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicą pozwala zająć wygodną pozycję nawet tym kierowcom, których wzrost przekracza 185 cm. Na tylnej kanapie bez problemu przewieziemy w komfortowych warunkach trzy osoby. Nad głowami pasażerów rozpościera się szklany panoramiczny dach. Duża szyba idealnie doświetla całe wnętrze. Przy zbyt intensywnym nasłonecznieniu możemy dowolną cześć dachu zasłonić elektrycznie sterowaną roletą, a w nocy włączyć LEDowe podświetlenie krawędzi. Szklane okno dachowe jest elementem znajdującym się na liście wyposażenia standardowego tylko w najbogatszej wersji Instyle. Dla tej wersji zarezerwowany jest również wysokiej klasy system audio Rockford Fostgate. Zestaw składający się z 8-kanałowego wzmacniacza, 8 głośników w kabinie pasażerskiej oraz subwoofera w bagażniku został specjalnie zestrojony akustycznie dla modelu ASX, tak aby zapewnić jak najwyższą jakość dźwięku. Źródłem muzyki może być radio, płyta CD lub zewnętrzny odtwarzacz podłączony do gniazd AUXin i USB znajdujących się w przednim podłokietniku.

Miejski crossover dysponuje bagażnikiem o pojemności 416 litrów. Po rozłożeniu foteli otrzymujemy płaską podłogę i powierzchnię bagażową o kubaturze 1193 litrów. Asymetrycznie dzielone oparcie, otwór na długie przedmioty i dodatkowy schowek o pojemności 26 litrów ułatwiają aranżację przedziału ładunkowego.

ASX jest dostępny w 5 wersjach wyposażenia: Inform, Invite, Intense, Instyle oraz Instyle Navi. Najuboższa odmiana Inform zawiera m.in.: 16-calowe stalowe felgi, system aktywnej kontroli trakcji i stabilizacji pojazdu, ABS z EBD, system ułatwiający ruszanie pod wzniesienia i 7 poduszek powietrznych. Komfort podróży podnoszą natomiast: szyby i lusterka regulowane elektrycznie, wspomaganie kierownicy, manualna klimatyzacja, zamek centralny oraz radioodtwarzacz z czterema głośnikami.

Testowa wersja Instyle oprócz szklanego dachu, droższego systemu audio, skórzanej tapicerki, elektrycznie sterowanego fotela kierowcy oraz podgrzewanych foteli przednich, wyposażona jest m.in. w czujniki parkowania, reflektory ksenonowe, automatycznie włączane światła i wycieraczki, światła przeciwmgielne, składane elektrycznie lusterka, kierownicę oraz dźwignię zmiany biegów i hamulca ręcznego pokryte skórą, tempomat, automatyczną klimatyzację, system uruchamiania silnika za pomocą przycisku i system bluetooth.

19 20 21
22 23 24

Silnik i właściwości jezdne

Podstawowa jednostka benzynowa ASX’a o pojemności 1.6 litra z dwoma wałkami rozrządu w głowicy (DOHC), czterema zaworami na cylinder i systemem zmiennych faz rozrządu (MIVEC) generuje moc 117 KM i moment oborowy 154 Nm. Silnik w mieście spisuje się dobrze, zapewnia wystarczającą dynamikę zużywając około 8 litrów benzyny na 100 km. Poza miastem jednostka współpracująca z 5-biegową przekładnią manualną radzi sobie trochę gorzej. Daje się we znaki niewielki moment obrotowy, słabe wyciszenie kabiny oraz brak szóstego przełożenia. Powyżej 120 km/h wewnątrz robi się głośno, a jazda na piątym przełożeniu skutkuje spalaniem na poziomie 6 l/ 100 km. Szósty bieg być może pozwoliłby zbliżyć się do obiecywanego zużycia 5 l/ 100 km w jeździe pozamiejskiej.

Poziom 5 l/ 100 km osiąga bez problemu mocniejszy 150-konny diesel. Jednostka o wyjątkowo niskim jak na silnik wysokoprężny stopniu sprężania – 14.9:1 charakteryzuje się wysoką kulturą pracy oraz świetnymi osiągami. Diesel MIVEC 4N13 oferuje przyspieszenie do pierwszych 100 km/h poniżej 10 sekund i spalanie w cyklu mieszanym na poziomie 5,5 l/ 100 km (w trasie – 4,8 l/ 100 km). Wysoki moment obrotowy na poziomie 300 Nm oraz precyzyjna 6-biegowa manualna przekładnia to duet sprawdzający się w każdych warunkach.

Wyposażenie crossovera w napęd na obie osie podwyższa jego masę i prawdopodobnie dlatego producent zdecydował się na udostępnienie tej opcji tylko do mocniejszego silnika zasilanego olejem napędowym. Za 9200 zł ASX może być wyposażony w napęd 4WD pracujący w trzech trybach: 2WD – moment obrotowy przekazywany jest na oś przednią, 4WD Auto – moment obrotowy przekazywany jest automatycznie pomiędzy przednią i tylną osią oraz tryb 4WD Lock zapewniający stały napęd na wszystkie koła.

W obu jednostkach napędowych (z wyjątkiem 1.6 Inform) dostępny jest pakiet ekologiczny ClearTec zawierający: system Automatic Stop&Go (automatyczne wyłączanie i uruchamianie silnika), system elektronicznego wspomagania układu kierowniczego (EPS), system kontroli odzysku energii (GCS) oraz opony o zmniejszonych oporach toczenia. Zastosowanie pakietu w zależności od rodzaju silnika i trybu jazdy pozwala zaoszczędzić od 0,1 do 0,3 litra na każde pokonane 100 km.

Zawieszenie Mitsubishi oparte na kolumnach McPhersona z przodu i układzie wielowahaczowym z tylu, zapewnia dobre właściwości jezdne zarówno na drogach utwardzonych jak i poza nimi. Prześwit 195 mm (lub 170 mm w wersji 1.8 Diesel) i optymalnie zestrojone zawieszenie pozwala bez problemu pokonywać niewielkie przeszkody terenowe, jak również stabilnie bez nadmiernych przechyłów podróżować na asfaltowych drogach. Manewrowanie w mieście tym ponad czterometrowym pojazdem ułatwiają duże lusterka wsteczne oraz mały promień zawracania (10,6m).

25 26 27
28 29 30
31 32 33

Podsumowanie

Marka sygnująca swoje produkty trzema diamentami dołączyła do rywalizacji w segmencie kompaktowych crossoverów w momencie kiedy konkurencja sprzedawała swoje produkty już od kilku lat. Nissan Qashqai został zaprezentowany w 2007 roku, Renault Koleos rok później, a popularna Skoda Yeti w 2009 roku. Pomimo spóźnionego startu, Mitsubishi przygotowało ciekawy i konkurencyjny model, który tylko w 2011 roku znalazł w Europie prawie 50 000 nabywców.

34 35 36
37 38 39

Dane techniczne

Silnik – benzynowy
– Pojemność skokowa – 1590 cm3
– Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 86 (117) przy 6000
– Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 154 przy 4000

Osiągi
– Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) – 11.4
– Prędkość maksymalna – 183 km/h

Zużycie paliwa
– Cykl miejski (l/100 km) – 7,8
– Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,0
– Cykl mieszany (l/100 km) – 6,0
– Emisja CO2 (g/km) – 139

Pojemność zbiornika paliwa: – 63 l.

Wymiary
– Długość (mm) – 4295
– Wysokość (mm) – 1615
– Szerokość (mm) – 1770
– Rozstaw osi (mm) – 2670
– Rozstaw kół przednich (mm) – 1525
– Rozstaw kół tylnych (mm) – 1525

Napęd
– na oś przednią

Układ kierowniczy
– ze wspomaganiem,
– średnica zawracania (m) – 10,6

Koła i opony
– Wymiary opon standardowych – 215/60 R17
– Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masa (kg)
– Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1270 kg
– Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1870 kg

Pojemność bagażnika: – 416 l

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Instyle. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• Aktywna kontrola trakcji (TCL) i stabilizacji pojazdu (ASC)
• Aluminiowe felgi z oponami 215/60R17
• Antena dachowa
• Automatyczna klimatyzacja
• Automatyczne światła
• Boczne poduszki bezpieczeństwa
• Chromowane klamki
• Chromowane wykończenie wlotu powietrza
• Czarne relingi dachowe
• Czujnik deszczu
• Dwukolorowy przedni zderzak z centralnym elementem w kolorze czarnym
• Dwukolorowy tylny zderzak
• Elektroniczny immobiliser
• Elektrycznie sterowane, podgrzewane i składane lusterka boczne
• Fotel kierowcy regulowany elektrycznie w 4 płaszczyznach
• Gniazdo 12V w centralnej konsoli
• Kanały grzewcze dla 2 rzędu siedzeń
• Kierownica pokryta skórą
• Kieszenie w drzwiach przednich i tylnych
• Kieszeń w fotelu pasażera
• Klamki w kolorze nadwozia
• Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach
• Kurtynowe poduszki bezpieczeństwa dla 1 i 2 rzędu siedzeń
• Lewarek zmiany biegów pokryty skórą z chromowanymi elementami
• Lusterka w kolorze nadwozia
• Miękka centralna konsola w kolorze czarnym
• Mocowanie fotelików ISO-FIX x 2
• Ogrzewanie tylnej szyby
• Oparcie tylnej kanapy dzielone 60:40
• Oświetlenie przestrzeni bagażowej
• Oświetlenie tablicy rejestracyjnej na klapie bagażnika
• Panoramiczny dach z podświetleniem LED
• Podgrzewane przednie fotele
• Podświetlana stacyjka
• Podświetlany i chłodzony schowek na rękawiczki
• Poduszka kolanowa kierowcy
• Poduszki bezpieczeństwa kierowcy i pasażera dwustopniowe
• Przednia osłona silnika
• Przednie i tylne szyby sterowane elektrycznie z systemem zapobiegającym przycięciu
• Przednie reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami
• Przednie wycieraczki z trybem pracy „Comfort”
• Przyciemniane tylne szyby
• Reflektory przeciwmgielne z chromowymi obramowaniami
• Regulacja kąta pochylenia oparcia tylnej kanapy
• Regulacja wysokości fotela kierowcy
• Roleta przestrzeni bagażowej
• Siedzenia typu sportowego
• Skórzana tapicerka siedzeń
• Sterowanie radiem w kierownicy
• System Auto Stop & Go (AS&G)
• System dostępu bezkluczykowego KOS z przyciskiem uruchamiania silnika
• System ostrzegania o nagłym hamowaniu (ESS)
• System wspomagający ruszanie pod górę (HSA)
• Światła „Coming home”
• Światła „Welcome light”
• Światła dzienne
• Tablica zegarów z centralnym kolorowym wyświetlaczem
• Tempomat ze sterowaniem w kole kierownicy
• Trójramienna kierownica
• Trzecie światło stop (LED)
• Tylna kanapa z podłokietnikiem i uchwytem na napoje
• Tylna osłona
• Tylne czujniki parkowania
• Tylne lampy zespolone wykonane w technologii LED
• Tylne światło przeciwmgielne
• Tylny spojler w kolorze nadwozia
• Uchwyt na butelki w drzwiach przednich
• Uchwyt na kubki w konsoli środkowej
• Uchwyty do mocowania w przestrzeni bagażowej x 4
• Układ ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD)
• Układ wspomagania hamowania
• Wejście audio
• Wejście USB
• Wloty nawiewów z chromowanym wykończeniem
• Wspomaganie kierownicy
• Wycieraczka i spryskiwacz tylnej szyby
• Wyłącznik poduszki bezpieczeństwa pasażera
• Wzmocnienie do montażu haka holowniczego
• Zegar
• Zestaw głośnomówiący Bluetooth
• Zestaw nagłośnienia Rockford Fosgate 9 głośników (z subwooferem)
• Zestaw naprawczy
• Zmieniarka 6 CD/MP3

Wyposażenie dodatkowe:
• Lakier metalic

Test przeprowadzony w dniach 15.02 – 21.02. 2012r.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie MMC Car Poland Sp.z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Tagi: , , , , , , ,

Komentarze są wyłączone.