Diesel 1,6 l i-DTEC w Hondzie Civic

Nowy diesel 1,6 litra i-DTEC to pierwsza w Europie jednostka napędowa z opracowanej przez Hondę serii „Earth Dreams Technology”. Silnik o mocy 120 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm (przy 2000 obr./min.) trafi pod maskę modelu Civic na początku 2013 roku.

Honda - 1,6 l i-DTECJednostka emituje zaledwie 94 gramy CO2 na kilometr oferując niski poziom spalania i ponadprzeciętne osiągi.

 

„Głównym założeniem filozofii Earth Dreams Technology jest uzyskanie dobrych parametrów ekologicznych przy zachowaniu dynamicznych osiągów, z których słynie Honda,” powiedział Suehiro Hasshi, lider projektu wszystkich europejskich wersji Hondy Civic, łącznie z odmianą 1,6 l i-DTEC. „Ważne jest też, aby nasze samochody dawały kierowcom dużą radość z prowadzenia.”

 

„Zbudowaliśmy nowy silnik od podstaw,” dodaje Tetsuya Miyake, lider projektu silnika 1,6 l i-DTEC. „Nie przyjęliśmy żadnych punktów odniesienia, ponieważ wszystkie standardy były dla nas niewystarczające. Dążyliśmy do stworzenia własnych wzorców, którymi będzie musiała kierować się konkurencja.”

 

„Opracowanie tego silnika wiązało się z zastosowaniem inteligentnych i ekologicznych technologii,” powiedział Suehiro Hasshi. „Skupiliśmy się na usprawnieniu wielu pojedynczych aspektów, które w połączeniu dały zamierzony efekt. To właśnie istota i piękno filozofii Earth Dreams Technology.”

 

Silnik 1,6 litra i-DTEC został zaprojektowany specjalnie na potrzeby rynku europejskiego, aby sprostać rosnącym potrzebom klientów szukających „czystych” jednostek wysokoprężnych. Nowy diesel – produkowany w brytyjskiej fabryce Hondy w Swindon (HUM), wyłącznie z przeznaczeniem na rynki Starego Kontynentu – będzie ważnym ogniwem europejskiej strategii sprzedaży Hondy. Dlatego firma uruchomiła w HUM dedykowaną linię produkcyjną, zdolną wyprodukować do 500 sztuk jednostek dziennie. Oznacza to, iż w cyklu dwuzmianowym, co 138 sekund powstaje jeden gotowy silnik. Nowa linia będzie wykorzystywana zarówno do produkcji jednostki 1,6 l i-DTEC, jak i silnika 2,2 l i-DTEC.
W roku 2013 jednostka 1,6 litra i-DTEC uzupełni również gamę modelową nowej Hondy CR-V (budowanej w HUM), natomiast w przyszłości filozofia „Earth Dreams Technology” będzie stanowiła podstawę konstrukcji wszystkich silników budowanych przez Hondę.
Nowa Honda Civic 1,6 litra i-DTEC: informacje na temat silnika
Najlżejszy silnik Diesla w klasie
Kluczem do sukcesu nowego silnika jest jego niska waga. Dzięki zastosowaniu aluminiowej głowicy cylindrów oraz otwartego, aluminiowego bloku cylindrów udało się zredukować masę całkowitą o 47 kilogramów w stosunku do jednostki 2,2 l i-DTEC, co czyni nowego diesla Hondy najlżejszą jednostką w klasie.

 

Poszczególne komponenty silnika zostały zoptymalizowane w celu uzyskania niewielkich rozmiarów oraz niskiej wagi. W dalszym obniżeniu masy jednostki pomogły też zaawansowane technologie produkcyjne.

 

W porównaniu z silnikiem 2,2 l i-DTEC zmniejszono grubość ścian cylindra z 9 do 8 mm, co jest niespotykane w przypadku jednostki wysokoprężnej. Dodatkowo inżynierowie zastosowali lżejsze tłoki i korbowody.
Zmniejszone tarcie mechaniczne

 

Inżynierowie pracujący nad jednostką 1,6 l i-DTEC dążyli przede wszystkim do uzyskania mniejszego tarcia wewnętrznego, porównywalnego z jednostkami benzynowymi. „Wszystkie ruchome elementy zostały zoptymalizowane, aby zredukować ich tarcie,” powiedział Tetsuya Miyake. W tym celu zastosowano na przykład krótszą i węższą część prowadzącą tłoka. Przy 1500 obr./min. silnik 1,6 l i-DTEC odznacza się o około 40% niższym poziomem tarcia mechanicznego, niż jednostka 2,2 l i-DTEC.
„Wszystko to przyczynia się nie tylko do redukcji zużycia paliwa i emisji, ale także poprawia reakcje silnika – zarówno na dodanie, jak i ujęcie gazu – co daje dużą radość z jazdy. Obniżyliśmy tarcie wewnętrzne silnika do poziomu osiąganego przez jednostki benzynowe. To wyjątkowe dokonanie.”
Inteligentny system turbodoładowania

 

Turbosprężarka Garrett czwartej generacji zastosowana w silniku 1,6 l i-DTEC została wyposażona w kierownice spalin o zmiennej geometrii, natomiast jej prędkość obrotowa jest precyzyjnie nadzorowana przez pokładowy system elektroniczny, co minimalizuje efekt „turbodziury” i zapewnia optymalne połączenie wysokiej siły napędowej przy niskich i średnich obrotach oraz wysokiej dynamiki przy wysokich obrotach. Turbosprężarka działa przy maksymalnym ciśnieniu doładowania wynoszącym 1,5 bara.
Wydajny system wtrysku paliwa i przepływu powietrza

 

Opracowany przez Hondę silnik 1,6 l i-DTEC wykorzystuje elektromagnetyczny system wtrysku firmy Bosch pracujący przy ciśnieniu 1800 barów. Wysokie ciśnienie paliwa oznacza, że jest ono wtryskiwane z wyższą szybkością i jest jednocześnie dokładniej rozpylane. Wszystko to przekłada się na stworzenie mieszanki powietrzno-paliwowej o wysokiej jakości, co z kolei poprawia wydajność i czystość spalania i w rezultacie prowadzi do obniżenia zużycia paliwa i emisji.

 

Inżynierowie Hondy podnieśli również sprawność objętościową cylindrów stosując lepszy przepływ powietrza dolotowego oraz układ zawirowywania powietrza w głowicy silnika, co umożliwia precyzyjną kontrolę procesu spalania i redukcję gorących miejsc w komorze spalania, które zwykle generują niepożądaną emisję szkodliwych substancji. Przepływem powietrza w silniku steruje system recyrkulacji gazów wydechowych, który działa przy wysokim i niskim ciśnieniu, aby zredukować emisję tlenku azotu NOx.

 

Wysokie osiągi, niska emisja 

 

Moc maksymalna 120 KM przy 4000 obr./min.
Maks. moment obrotowy 300 Nm przy 2000 obr./min.
Zużycie paliwa (średnio w cyklu EU) 3,6 l/100 km / 78,5 mpg
Emisja CO2 94 g/km

 

* Wszystkie dane dotyczą wersji 1,6 l i-DTEC S

VN:F [1.9.20_1166]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Tagi: , , , , , ,

Autor: Mototarget.pl

Komentarze są wyłączone.