Badanie satysfakcji dealerów samochodowych – KIA przerywa supremację Mazdy

 

Po 4 latach dominacji Mazdy, najlepiej ocenianą przez dealerów marką została koreańska KIA. Pierwsze podium w historii Badania wypracowało sobie Subaru. Natomiast powodem do niepokoju może być słabsza niż w ostatniej edycji ogólna ocena dochodowości dealerskich biznesów.

Badanie Satysfakcji zrealizowano już po raz jedenasty. Ocena, jaką dealerzy wystawili swoim importerom (formułowana w skali szkolnej od 1 do 5, gdzie „piątka” oznacza notę najwyższą, „jedynka” zaś najniższą) obejmowała tradycyjnie trzy obszary współpracy z marką. Największe znaczenie dla końcowego wyniku miała ocena współpracy związana z polityką importera jako przedstawiciela międzynarodowego koncernu. W tym przypadku badano atrakcyjność umowy dealerskiej, ocenę dochodowości prowadzenia stacji, konkurencyjność strategii rynkowej czy podejście do prowadzenia biznesu. Drugim kryterium była ocena produktów oferowanych przez importera, zaś trzecim – ocena importera jako firmy, która funkcjonuje na polskim rynku, zatrudnia konkretnych ludzi na określonych stanowiskach, prowadzi własną politykę rynkową i posiada własną, specyficzną kulturę organizacyjną.

 

Zmiana lidera

Inaczej niż w poprzednim roku Badanie przyniosło  istotne zmiany w czołówce. Po czterech zwycięstwach z rzędu Mazda nie zdołała utrzymać pierwszego miejsca, oddając tytuł lidera marce KIA, która po bardzo wysokim wzroście oceny (+0,51) awansowała z 4. na 1. pozycję. Co ciekawe, Mazda, mimo spadku, utrzymała swój zeszłoroczny wynik na poziomie 4,46. Kolejne miejsce zajęła marka Subaru, która awansując o 3 pozycje, osiągnęła najwyższy wynik w historii (4,27) i swoje pierwsze podium. W bezpośrednim sąsiedztwie podium uplasowała się marka Lexus, potwierdzając tym samym, że zeszłoroczny debiut na 2. pozycji nie był dziełem przypadku. Miejsce 5. powtórzył już po raz trzeci z rzędu Mercedes. Na kolejnej pozycji – po niewielkim spadku rok do roku – znalazła się marka Toyota.

Analizując całą czołową „piętnastkę”, warto zwrócić uwagę na wyraźnie wyższą od reszty stawki ocenę 6 najwyżej ocenionych marek (różnica pomiędzy 6. a 7. miejscem wynosi aż 0,66). Najwyższe wzrosty w tegorocznym Badaniu odnotowały jednak marki Jeep oraz reorganizująca swoją sieć marka Mitsubishi. Obie awansowały aż o 12 pozycji (!). Największe tegoroczne spadki należą natomiast do Opla oraz Audi – obie marki znalazły się poza topową „15”. Podobnie jak marka Ford, która z zaskakująco niskim wynikiem wypadła poza piętnastkę po raz pierwszy w 11-letniej historii Badania.

 

 

Mniej wiary w dochodowość

Niestety, bardzo dobre wolumeny sprzedaży aut, jakie osiąga w ostatnim czasie zdecydowana większość sieci dealerskich, nie przekładają się (przynajmniej w Badaniu) na lepszą dochodowość biznesu. Przy ocenie dotyczącej wzrostu dochodów dealera w minionym roku oraz prognoz na rok nadchodzący odnotowaliśmy bowiem wyraźny spadek: średnia nota jest tu niższa o 0,34 pkt. Najwyższą ocenę uzyskała w tej kategorii marka Mercedes, zaś największy wzrost oceny rok do roku odnotował zwycięzca całego badania – marka KIA. Również w kategorii ogólnego zadowolenia z wyników finansowych nie pojawił się spodziewany wzrost, a średnia ocena obniżyła się o 0,12 pkt. Po raz kolejny 1. miejsce zajęła tu Mazda, ale na uwagę zasługuje też awans marek Dacia (o 11 pozycji!) oraz – znowu – KIA (o 4). Największe spadki należą zaś do, zwykle wysoko ocenianych, marek BMW, Audi i Opel.

 

Mercedes deklasuje w dostawczych

Już po raz drugi Badanie satysfakcji dealerów samochodowych zostało rozszerzone o osobną część poświęconą ocenie satysfakcji dealerów ze współpracy z importerami w segmencie aut dostawczych (do 3,5 tony). Pierwsze miejsce – tak jak w roku 2017 – zajął Mercedes-Benz, tym razem wręcz deklasując pozostałe marki: rezultat Mercedesa jest wyższy aż o 1,22 pkt. od zajmującego 2. miejsce Forda. Zwraca też uwagę fakt, że zeszłoroczny wicelider, marka Opel, znalazła się poza pierwszą topową piątką. Patrząc na ogólne zestawienie oraz na wahania w pozycjach poszczególnych marek, można stwierdzić, że awanse Forda, Iveco czy Fiata wynikają głównie z wyższych spadków oceny jakości współpracy w pozostałych markach, bowiem w obszarze samochodów dostawczych wszyscy importerzy poza Mercedesem odnotowali spadki oceny. Nie powinno w tej sytuacji zaskakiwać, że średnia nota była tu słabsza niż w zeszłym roku: tym razem wyniosła tylko 3,08, w roku 2017 – 3,37.

 

RAPORT: XI Niezależne Badanie Satysfakcji Dealerów Samochodowych dostępny jest na stronie miesięcznika „Dealer” pod adresem: https://www.miesiecznikdealer.pl/analizy-i-raporty/xi-badanie-satysfakcji-dealerow-samochodowych/

 

***

O Badaniu Satysfakcji

„Badanie satysfakcji dealerów samochodowych” realizowane jest przez DCG Dealer Consulting oraz firmę doradczą EY od 2007 r. Tegoroczna, 11. edycja Badania została przeprowadzona w kwietniu i maju 2018 r. Badaniem zostali objęci dealerzy samochodów osobowych, a także samochodów dostawczych do 3,5 t. Wzięli w nim udział właściciele oraz osoby zarządzające stacjami dealerskimi.

dcg

VN:F [1.9.20_1166]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Tagi: , , , , ,

Autor: autoadmin

Komentarze są wyłączone.