Audi Sport quattro concept: powrót legendy

Quattro znaczy Audi, a Audi znaczy quattro – marka i technologia tworzą nierozerwalny związek. Z okazji trzydziestej rocznicy powstania modelu Sport quattro, na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej IAA 2013 we Frankfurcie nad Menem, Audi zaprezentuje jego następcę.

Audi Sport quattro conceptPojazd koncepcyjny Audi Sport quattro concept, ze swoją niezwykłą stylistyką coupé i napędem hybrydowym typu plug-in o mocy systemowej 515 kW (700 KM), to prawowity kontynuator tradycji quattro.

Quattro to coś więcej niż rozwiązanie techniczne – to filozofia. Pojęcie to jest symbolem bezpiecznej i sportowej jazdy, wysokich kompetencji technicznych i dynamicznego stylu życia. Od debiutu tzw. pre-quattro w roku 1980, Audi sprzedało ponad pięć milionów samochodów z napędem na cztery koła, więcej niż jakikolwiek inny producent aut klasy premium. Zalety koncepcji napędu quattro i jego sukcesy w sporcie motorowym znane są od ponad trzech dziesiątków lat.

Legendarnym Audi w którym zastosowano taki rodzaj napędu było Audi Sport quattro, debiutujące na IAA w 1983 roku. Pierwotnie stworzono je jako model homologacyjny do udziałów w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. Dzięki mocy 225 kW (306 KM) i wielu nowinkom technicznym, w owych czasach model ten uznawany był za supersportowy. Krótki rozstaw osi ułatwiający manewrowanie, podkreślał charakterystyczny wygląd Audi Sport quattro. Pojazd, z założenia stworzony do zmagań sportowych, na trwałe zapisał się historii sportu motorowego. Walter Röhrl, z dużą przewagą wygrał w nim wyścig na szczyt Pikes Peak w Kolorado, w roku 1987.

Stylistyka zewnętrzna: silne i wyraziste

Prezentując Audi Sport quattro concept, koncern z Ingolstadt łączy tradycję z teraźniejszością i sięga po idee, które można było podziwiać już trzy lata temu w pojeździe koncepcyjnym Audi quattro concept. Prezentowane Coupé spaja w sobie geny pre-quattro i pełną emocji elegancję. Już na pierwszy rzut oka widać, że samochód pewnie stoi na drodze. Jego karoserię sprężyście zawieszono nad 21-calowymi kołami. Zwisy są krótkie, proporcje wyważone, aczkolwiek sportowe. Przy rozstawie osi 2784 mm, długość pojazdu wynosi 4602 mm. 1964 mm czyni ów dwudrzwiowy model bardzo szerokim, a 1386 mm od ziemi do czubka dachu – niezwykle niskim.

Podobnie jak Audi Sport quattro, także Audi Sport quattro concept powstał na potrzeby sportów motorowych. Każde z rozwiązań stylistycznych ma jakiś cel, każde podporządkowano określonej funkcji technicznej. Niektóre z nich są hołdem dla modeli quattro z wczesnych lat osiemdziesiątych. Dla przykładu: kanciaste, płaskie słupki C, albo prostokątne podwójne reflektory, w których zastosowano jednak nowoczesne rozwiązanie – światła typu Matrix LED, które jeszcze w tym roku pojawią się w odmłodzonym Audi A8.

Reflektory tego typu składają się z dwóch płaskich elementów. Biegnące po krawędzi reflektora światła do jazdy dziennej wraz z zamontowanymi centralnie jednostkami świateł mijania i światłami Audi Matrix LED, mają bardzo sportowy i zdecydowany wygląd. Przednie reflektory i światła tylne na nowo interpretują pojęcie lekkiej konstrukcji. Reflektory nie posiadają osłon, odsłaniając tym samym radiator z diodami. W tylnych światłach natomiast, do minimum zredukowano klosz i obudowę.

W nowych światłach diodowych Audi Matrix LED, jednostkę świateł drogowych zbudowano z małych, pojedynczych diod, które współpracując z połączonymi szeregowo soczewkami lub reflektorami, zapewniają precyzyjne oświetlenie drogi. Zależnie od sytuacji drogowej, pojedynczo się włączają, wyłączają lub ewentualnie przyciemniają. Dzięki zastosowanej w nich ilości diod i ich ułożeniu oraz przy takich, a nie innych rozmiarach i kształcie reflektorów, nowe rozwiązanie oferuje fascynujące możliwości.

Inne stylistyczne nawiązanie do poprzednika, to tzw. „blistery” nad błotnikami. Styliści Audi na nowo zinterpretowali przebieg tych linii i wyraźnie je uwypuklili. Teraz nadają one karoserii jeszcze więcej emocji i optycznej szerokości. Całe auto składa się z muskularnie napiętych powierzchni, okolonych ostrymi konturami. Optyczna gra wklęsłych i wypukłych sklepień, maska silnika, błotniki i boki auta są ucieleśnieniem atletycznego charakteru Audi Sport quattro concept.

Nowe detale: osłona chłodnicy singleframe

Przód tego koncepcyjnego samochodu determinuje pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe z jej nową, wyglądającą niczym rzeźbiona, kratownicą. To typowy element zaczerpnięty ze sportu motorowego. Dolna cześć osłony jest prawie pionowa, część górna podąża za zarysem maski silnika. Niskie osadzenie tego elementu podkreśla szerokość pojazdu.

Dwa duże, pionowe elementy dzielą każdy z obszernych wlotów powietrza. Optyczną kontynuacją takiego rozwiązania stylistycznego są podobnie wyglądające zagłębienia w masce silnika. Wykonany z CRP przedni dyfuzor, podobnie jak robi się to w samochodach wyścigowych, wysunięto do przodu. Osłona chłodnicy to element nowej filozofii stylistycznej Audi. Wskazuje, jak w przyszłości może wyglądać stylistyka sportowych modeli seryjnych.

Proporcje tyłu zostały określone przez kombinację płaskiej szyby z szerokimi ramionami pojazdu. Szerokość samochodu podkreśla także spojler umieszczony u dolnego brzegu tylnej szyby. Inny charakterystyczny element tyłu, to wyraźnie uniesiony w górę dyfuzor wykonany z CRP. Jego górna część – podobnie jak w przypadku osłony chłodnicy Singleframe – wygląda niczym plaster miodu. W dolnej strefie dyfuzora umieszczono dwie duże, owalne końcówki rur wydechowych. Tylne, prostokątne światła, zamontowane na czarnej osłonie z tworzywa sztucznego i podkreślające szerokość pojazdu, to zapożyczenie wprost z historii quattro. Przy większych prędkościach z pokrywy bagażnika wysuwa się spojler. Bagażnik, ukryty pod tylną półką i usztywniony poprzeczną belką, ma 300 litrów pojemności.

Precyzyjnie zarysowane detale podkreślają dynamiczny wygląd Audi Sport quattro concept. Elementy poszerzające błotniki wykonano z CRP. Klamki w drzwiach wysuwają się elektrycznie, gdy zbliżamy się do pojazdu. Logo Audi – cztery ringi – zdobią przód i tył auta oraz wloty powietrza za przednimi kołami i słupkami C. Koła osadzono na felgach z pięcioma podwójnymi ramionami.

Wnętrze: sport wyścigowy w eleganckim wydaniu

Kabina Audi Sport quattro concept to kontynuacja sportowej elegancji formy zewnętrznej. Jest utrzymana w ciemnoszarych odcieniach i charakteryzuje ją precyzyjny przebieg linii.

Wnętrze koncentruje się na kierowcy. Kierownica, elektroniczna tablica rozdzielcza i wyświetlacz head up umieszczono w jego bezpośrednim polu widzenia. Linia biegnąca poniżej przedniej szyby otacza zarówno miejsce kierowcy, jak i pasażera oraz integruje w sobie wiele funkcji ergonomicznych, takich jak np. wewnętrzne klamki drzwi.

W tym modelu znajdziemy typową dla Audi lekkość konstrukcji, zarówno w formie, jak i w zakresie wyboru materiałów. Smukła tablica rozdzielcza przy spojrzeniu z góry przypomina skrzydło szybowca. Karbonowe wykończenie tworzy strukturę nośną wnętrza, równocześnie służąc jako schowek w drzwiach. Takie właśnie elementy podkreślają lekką konstrukcję.

Pod zintegrowaną konsolą środkową przebiega układ przeniesienia napędu quattro. Siedzenia kubełkowe, typowe dla samochodów sportowych, przednie z mocno zarysowanymi bokami i zintegrowanymi zagłówkami oraz tylne – przestronne, pomieszczą cztery osoby. Wsiadanie do tyłu jest możliwe dzięki składanym oparciom foteli przednich. Pozioma belka wzmacniająca za tylnymi siedzeniami zapewnia dodatkową sztywność.

Zarówno wybór materiałów, jak i jakość wykończenia świadczy o dużym zamiłowaniu do szczegółu. Sportowa, wielofunkcyjna kierownica to wizja tego, jak będą wyglądać przyszłe modele seryjne.

Także koncepcja obsługi skupia się na kierowcy. Wszystkie ważne informacje można odczytać z w pełni cyfrowej deski rozdzielczej. To kolejna charakterystyczna cecha tego nowego pojazdu. Wirtualne wskaźniki są trójwymiarowe. Wielofunkcyjna kierownica daje możliwość przełączania pomiędzy poszczególnymi zegarami.

Prowadzący pojazd może wybrać np. tryb pracy Race (wyścig) z centralnie umiejscowionym prędkościomierzem, informacjami dotyczącymi trakcji i obsługą stopera lub tryb Setup (ustawienia) ze szczegółowymi informacjami na temat trasy. Dodatkowo touchwheel, element charakterystycznego dla Audi systemu MMI, pozwala na łatwe wprowadzanie danych do systemu.

Kolejnym nowym rozwiązaniem jest zintegrowanie panelu obsługi klimatyzacji bezpośrednio z wylotami powietrza wewnątrz samochodu. Taka koncepcja obsługi umożliwia regulację temperatury, siły i strumienia powietrza przy pomocy jednego tylko, wspólnego elementu. Wyświetlacz w wylotach powietrza pokazuje ważne informacje lub dane o ustawieniu klimatyzacji.

Doskonałe osiągi: napęd hybrydowy plug in

Dzięki napędowi hybrydowemu, Audi Sport quattro to coupé o zapierającej dech w piersi dynamice. Jego moc systemowa to 515 kW (700 KM), a systemowy moment obrotowy – 800 Nm. Za pomocą zmodyfikowanej ośmiostopniowej przekładni automatycznej tiptronic, moc jest przekazywana do układu napędowego quattro, którego sportowy mechanizm różnicowy zamontowano przy tylnej osi.

Samochód demonstracyjny wg odpowiedniej normy średnio zadowala się 2,5 litrami paliwa na 100 km i emituje zaledwie 59 g dwutlenku węgla na kilometr.

Funkcję silnika spalinowego spełnia tu czterolitrowa jednostka V8 z podwójnym doładowaniem biturbo. Generuje ona moc 412 kW (560 KM) i moment obrotowy 700 Nm. System zarządzania cylindrami cylinder on demand (COD), który przy obciążeniach częściowych odłącza cztery cylindry, a także system Start-Stop sprawiają, że ten ośmiocylindrowy silnik o głębokim brzmieniu jest niezwykle efektywny.

Pomiędzy silnikiem benzynowym TFSI, a skrzynią biegów zamontowano tarczowy silnik elektryczny o mocy 110 kW i momencie obrotowym 400 Nm. Potrzebną do funkcjonowania energię pobiera z chłodzonego cieczą akumulatora litowo-jonowego, mogącego zmagazynować 14,1 kWh. Ładowanie odbywa się za pomocą skonstruowanego przez Audi urządzenia, tzw. Wallbox, które dzięki swojemu inteligentnemu zarządzaniu ładowaniem zapewnia optymalny dopływ energii do akumulatora. W trybie jazdy wyłącznie na napędzie elektrycznym, Audi Sport quattro concept może pokonać odcinek długości do 50 km. Inteligentne zarządzanie reguluje współpracę obu silników zależnie od potrzeb. Kierowca może wybrać jeden z kilku trybów napędu.

W zależności od trybu napędu i strategii jazdy, Audi Sport quattro concept oferuje – wedle życzenia użytkownika – różne właściwości. Łącznie ma do dyspozycji trzy tryby napędu. Tryb EV oznacza jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym, tryb Hybrid – maksymalną efektywność, a tryb Sport – maksymalne osiągi.

W trybie EV pracuje wyłącznie silnik elektryczny. Maksymalna moc jednostki – 110 kW i maksymalny moment obrotowy 400 Nm sprawiają, że jazda w trybie elektrycznym jest możliwa zarówno w mieście, jak i poza terenem zabudowanym. Za pomocą aktywnego pedału przyspieszenia kierowca informowany jest o przejściu z trybu jazdy elektrycznej do trybu jazdy hybrydowej, dzięki czemu może świadomie sterować tym procesem.

W trybie hybrydowym, dane o otoczeniu i o pokonywanym odcinku drogi wykorzystywane są do optymalizacji pracy silnika elektrycznego i benzynowego, a co za tym idzie do jak najmniejszego zużycia paliwa. Przy aktywnym nawigowaniu do celu, cała pokonywana droga optymalizowana jest pod względem efektywności. Tryb ten pozwala również na indywidualizację strategii jazdy. Jeśli kierowca chce zachować pewną ilość energii lub chce określone odcinki pokonać na napędzie elektrycznym, może za pomocą funkcji Hold (magazynowanie) lub Charge (ładowanie) precyzyjnie dopasować stan ładowania akumulatora, nawet bez konieczności podłączenia się do sieci elektrycznej.

W trybie jazdy sportowej Sport, strategia jazdy orientuje napęd na maksymalne osiągi i moc. Funkcja dynamicznego przyspieszenia napędu elektrycznego wspiera tu silnik spalinowy. System zarządzanie energią dba przy tym, by akumulator był zawsze odpowiednio naładowany.

Kiedy silnik benzynowy V8 i silnik elektryczny pracują razem, ze startu zatrzymanego do 100 km/h Audi Sport quattro concept przyspiesza w 3,7 sekundy. Tak samo jak silne samochody sportowe Audi. Jego maksymalna prędkość wynosi 305 km/h. Duża w tym zasługa lekkiej konstrukcji. W przedziale pasażerskim zastosowano najwyższej twardości blachy stalowe i elementy odlewane z aluminium. Drzwi i błotniki wykonano z aluminium, a dach, maskę silnika i pokrywę bagażnika z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Dzięki temu ciężar własny pojazdu wraz z zestawem akumulatorów wynosi jedynie 1850 kg.

Podwozie pojazdu koncepcyjnego sprzyja prowadzeniu. Manewrowanie Audi Sport quattro concept jest równie dynamiczne, co stabilne. Na przedniej osi znajdziemy aż pięć wahaczy na jedno koło. Oś tylną skonstruowano zgodnie z koncepcją wahaczy trapezowych, dostosowujących się do toru jazdy. Sztywno wyregulowane sprężyny i amortyzatory ściśle wiążą Audi quattro concept z nawierzchnią drogi. Dynamiczny układ kierowniczy ma zmienne przełożenie, dostosowujące siłę wspomagania do prędkości w danym momencie. Charakterystyczne szczęki hamulcowe obejmują duże ceramiczne tarcze wzmocnione włóknem węglowym. Opony mają rozmiar 285/30 R 21.

Tagi: , , , , , ,

Autor: Mototarget.pl

Komentarze są wyłączone.