40 lat Mercedesa Klasy S

Jesienią 1972 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie Mercedes zaprezentował nową generację flagowej limuzyny, której nadał oznaczenie „Klasa S”.

Mercedes-Benz SBezpośrednia linia rodowa Klasy S rozpoczyna się tuż po wojnie, od modelu 220 (W 187, lata produkcji 1951-1954). Jej debiut poprzedza nieprzerwane dziedzictwo kilku serii modelowych, sięgających początku XX wieku.

 

Seria modelowa W 116

Seria W 116 zastąpiła modele serii W 108/109. Początkowo oferowano ją w trzech wersjach: 280 S, 280 SE oraz 350 SE. Odmiany 280 S i 280 SE były napędzane 2,8-litrową jednostką R6 o oznaczeniu M 110, znaną z W 114. Model 350 SE wprawiał w ruch 3,5-litrowy silnik V8 (M 116). Kilka miesięcy po debiucie do oferty dołączył większy motor V8 o pojemności 4,5 litra (M 117).

 

W 1973 roku na rynku pojawiły się odmiany 450 SEL i 350 SEL z wydłużonym o 10 cm rozstawem osi (z 286,5 do 296,5 cm). Długość nadwozia wzrosła z 496 do 506 cm. W 1974 roku wprowadzono także wersję 280 SEL. Warto odnotować, że Klasa S została nagrodzona europejskim tytułem Samochodu Roku 1974.

 

„Sonderklasse”, czyli „klasa specjalna”

W limuzynie W 116 po raz pierwszy zastosowano niezależne przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami i stabilizującymi drążkami skrętnymi. Tylne zawieszenie wersji z 2,8- i 3,5-litrowym silnikiem oparte było natomiast na wahaczach wleczonych. Modele z jednostkami 4,5-litrowymi otrzymywały przeprojektowaną wersję tylnego zawieszenia z układem zapobiegającym „kołysaniu” samochodu podczas przyspieszania i hamowania.

 

Największą zmianą w stosunku do poprzednika była bardziej wytrzymała kabina pasażerska z usztywnioną konstrukcją ramową dachu oraz wysokowytrzymałymi wzmocnieniami słupków i drzwi.

 

Specjalne deflektory wiatru na słupkach A pozwoliły na uzyskanie dobrej widoczności. Podczas deszczu odprowadzały one wodę, utrzymując boczne szyby w czystości. Zastosowano także narożne kierunkowskazy, dobrze widoczne nawet z boku, oraz szerokie tylne lampy. Ich żebrowany profil chronił przed zabrudzeniami.

 

Okręt flagowy: 450 SEL 6.9

W maju 1975 roku Mercedes-Benz zaprezentował model 450 SEL 6.9. 6,9-litrowy silnik V8 generował moc 286 KM i maksymalny moment obrotowy 549 Nm.

 

Lista wyposażenia obejmowała hydropneumatyczne tylne zawieszenie, centralny zamek, klimatyzację i wycieraczki reflektorów. Łącznie, w ciągu 4,5 roku wyprodukowano 7380 egzemplarzy modelu.

 

300 SD – diesel w klasie luksusowych limuzyn

W maju 1978 roku gama modelowa serii 116 poszerzyła się o kolejną wersję – 300 SD. Po raz pierwszy w historii samochodów tej klasy, Klasa S napędzana była silnikiem wysokoprężnym. Pięciocylindrowa jednostka o pojemności 3 litrów po zaopatrzeniu w turbosprężarkę generowała moc 115 KM.

 

Opracowanie tej niecodziennej wersji, dostępnej wyłącznie w USA i Kanadzie, stanowiło odpowiedź na zaostrzone normy zużycia paliwa w USA.

 

Hamowanie i prowadzenie: ABS

Innowacyjny system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) oferowany był na świecie wyłącznie w Klasie S (W 116) począwszy od jesieni 1978 roku. Rynkowa premiera ABS-u uchodziła wówczas za całkowitą sensację. Dziś system ten montowany jest seryjnie nawet w małych autach.

 

Klasa S ze specjalną ochroną

Bezpieczeństwo nieco innej natury było oferowane wraz z opancerzonymi wersjami W 116. Dostępna technologia została poddana modyfikacjom na podstawie doświadczeń zdobytych w trakcie projektowania opancerzonego modelu 280 SEL 3.5 (W 108). Łącznie, powstało 272 sztuk opancerzonych modeli typoszeregu W 116 z silnikami ośmiocylindrowymi (350 SE, 350 SEL, 450 SE, 450 SEL) dla wybranych grup klientów.

 

Blisko pół miliona egzemplarzy Klasy S (W 116)

Następca pierwszej Klasy S – model W 126 – został zaprezentowany we wrześniu 1979 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Produkcję kolejnych wersji W 116 wstrzymano pomiędzy kwietniem a wrześniem 1980 roku. Łącznie, wyprodukowano 473 035 egzemplarzy modelu.

 

Najbardziej popularny wariant – 280 SE – powstał w liczbie 150 593 szt. Dla porównania, 350 SEL wyprodukowano w liczbie 4 266 szt., a przeznaczony na rynek północnoamerykański 300 SD – 28 634 szt.

Tagi: , , , , , ,

Autor: Mototarget.pl

Komentarze są wyłączone.